norge har fått nok av overformynderiet

A

Affa

Gjest
Hjemmeundervisning er for pedofile foreldre med alternativ livsfilosofi. Alle skal inn i den offentlige skole. Ingen private skoler har livets rett. Vi skal alle ut i den samme virkeligheten. Takler man ikke skolen takler man ikke livet. Store klasser med få lærer er optimalt. Det fremtvinger orden og disiplin, samt at det utvikler den enkelte elev i edel retning. Masse oppmerksomhet skaper udugelige klyser som er en pest og plage for alle andre.

Mindre sosialisering, mer fag. Naturfag er ikke tur i skogen. Tur i skogen er ikke skole, det er kos. Foreldre har heller ikke noe og gjøre på skolen. Trengs de er det en fallitt erklæring fra udugelige lærere.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.022
Antall liker
8.473
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Tull. Det er den eneste evaluering som fungerer og er rettferdig.

2. Den krever imidlertid at lærere har logisk sans og er i stand til å gjøre seg opp en mening og, ikke minst trekke konklusjoner som han/hun kan forsvare.

3. Dette er selvsagt for mye forlangt av dagens skolesvake lærere som stort sett er oppatt av

a) alternativt livssyn,
b) utetimer
c) musikk.
4. Kort sagt en ikke evaluerbar hverdag
5. som minimerer deres egen innsats
6. og maksimerer egen fritid.
1. Ikkje ver så overtydeleg på det du ikkje har peiling på...den beste evaluering er Der & Då, i prosessen, umiddelbar tilbakemelding NÅR eleven gjer feilen. Såleis er Word med rettskrivingsprogram eit glimrande hjelpemiddel.

2. Jau då, tidkrevjande.

3. Skulesvak? Hadde du sagt ressurssvak, skulle eg vore med på det...skulen har nesten ikkje ressursar til det mest basale for tida.

a) Nødvendig ut frå mangfaldet av elevar (og foreldre)
b) Beste læringa for eit fleirtal av elevar skjer utanfor førelesningssalen.
c) Tåpeleg. Kva er vitsen med eit tilvære utan musikk?

4. Visst blir han evaluert. Om enn ikkje sakleg....
5. Kom og ver med meg ein dag på jobb...
6. Jfr. den raskt kommande streiken.
 
A

Affa

Gjest
Pedagogikk er ikke et verktøy, det har blitt et mål i seg selv og en pest for universitetsutdannede som søker skoleverket. Institutt for pedagogikk har gjort pedagogikk til selve målet- Soria Moria og til et fullstendig mislykket og tåpelig mål som det ikke er bruk for. En god lærer er god. Det ligger i personen. Pedagogiske teorier er noe rotete teorisvake evighetsstudenter gjemmer seg bak.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.022
Antall liker
8.473
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Jo, elever er som slaver som må tvinges til innsats. De jukser og svindler som sigøynere hvis de får muligheten

2. Det er enkelt. Klarer man ikke det er man verdiløs som lærer. Man gir prøver og vurderer resultater kombinert med innsats og verdien på innsatsen i timene. Innsatsvilje har ikke noe med fagkarakter og gjøre. Det går på oppførsel det.

3. Sentrale prøver med sensorordning er upartisk. Realfag er enten feil eller riktig. Gym måles etter resultater.
a)Historie er enten feil eller riktig.
b) Diskusjon er totalt overvurdert og feilplassert i grunnskolen.

4. Vi snakker om barn og late ungdommer. De gjør ikke stort uten ris bak speilet.
1. Interessant menneskesyn og verdsbilde. Men kanskje forståeleg ut frå rollefiguren din?

2. Du MÅ berre vere med meg på jobb ein dag. Det skal gå så bra så, klasserommet er i ein del av skulebygget der det skulle gå greitt med rullator...

3. Det same er ulike måtar å måle Watt og vrenging på av forsterkarar. Men kva seier dette om kvalitet.
a) ;D ;D :eek: ;D ;D
b) Kan eit menneske verte danna og gagnleg i heim og samfunn ved å halde kjeft heile tida?
4. Menneskesynet og verdsbildet igjen...du har mykje å lære om motivasjon.
 
A

Affa

Gjest
1. Ikkje ver så overtydeleg på det du ikkje har peiling på...den beste evaluering er Der & Då, i prosessen, umiddelbar tilbakemelding NÅR eleven gjer feilen. Såleis er Word med rettskrivingsprogram eit glimrande hjelpemiddel.

2. Jau då, tidkrevjande.

3. Skulesvak? Hadde du sagt ressurssvak, skulle eg vore med på det...skulen har nesten ikkje ressursar til det mest basale for tida.

a) Nødvendig ut frå mangfaldet av elevar (og foreldre)
b) Beste læringa for eit fleirtal av elevar skjer utanfor førelesningssalen.
c) Tåpeleg. Kva er vitsen med eit tilvære utan musikk?

4. Visst blir han evaluert. Om enn ikkje sakleg....
5. Kom og ver med meg ein dag på jobb...
6. Jfr. den raskt kommande streiken.
1)Tull. Jeg har undervist på Blindern i nærmere 10 år. Med de beste skussmål. Dessuten har jeg da gått på skolen i en mannsalder.
2) Selv idioter kommer inn på lærerskolene. Også folk uten studiekompetanse som har gått den sterkt overvurderte livets skole. Lærerstudenter er ekstremt svake i standarddisipliner og de velger bort de krevende fagene for å fordype seg i keramikk, vev, dukketeater, gym og musikk.
3) Beste læring utenfor skolesalen? Ja så gjør noe med det da. Hva med litt innsats og krav? Dette er ene og alene lærers ansvar. Elevene har mer og mer alternativ undervisning og de blir svakere og svakere.
6) Som sagt lærere ønsker høy lønn, masse fritid og lite elever. Hva med 4 dagers uke,. 4 mnd ferie og 4 timer hver dag? Passer det de late lærerne som knapt har rukket å bli kvisefrie før sytingen starter?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.022
Antall liker
8.473
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg forstår. Jeg er ikke tilhenger av karakterer i barneskolen. Jeg tror utfordringene der er mer å kompensere for dårlig oppdragelse, lære normal folkeskikk/sosialisering.

Også der er det et problem at lærere har så "lik" kulturbakgrunn. For normalt utrustede, flittige og rolige elever går det fint. Men de som sliter med fag, "mark i rompa" og dårlig motivasjon, tror jeg får forsterket sine problemer av at lærerne er så like.

Hva så om en tømmerhogger eller forsker eller prest mangler 2 år ped. Hvis det er personen som får bandittene til å sitte stille og høre etter med store øyne så er han/hun gull verdt. Jeg tror mange - spesielt gutter - mangler skikkelige (mannlige) forbilder. Derfor blir gutter tapere på skolen. Idealet er å sitte stille, gjøre som man får beskjed om, og å aldri slåss. Gutter på 12 er ikke sånn. De er kompetitive, høylydte og generelt plagsomme. Det var jeg i alle fall =)
Du er inne på mykje av Suttung-rørsla sine grunntankar. Når ein "banditt" får presentert kvalitet - den spennande kunnskapen, eller den gode historien, vil kvaliteten tale i seg sjølv.
Vi hugsar vel alle den læraren som kunne trollbinde med å fortelje?
Og foreldre har stort sett alle noko sånt viktig. Når dei fortel om dette, kan det ofte vere storarta. Dessutan, foreldre som syner at dei ser ungane, lukkast ofte.
 
A

Affa

Gjest
1. Interessant menneskesyn og verdsbilde. Men kanskje forståeleg ut frå rollefiguren din?

2. Du MÅ berre vere med meg på jobb ein dag. Det skal gå så bra så, klasserommet er i ein del av skulebygget der det skulle gå greitt med rullator...

3. Det same er ulike måtar å måle Watt og vrenging på av forsterkarar. Men kva seier dette om kvalitet.
a)  ;D ;D :eek: ;D ;D
b) Kan eit menneske verte danna og gagnleg i heim og samfunn ved å halde kjeft heile tida?
4. Menneskesynet og verdsbildet igjen...du har mykje å lære om motivasjon.
Det har aldri vært mer juksing på eksamen og med obligatoriske øvelser på Universitet/høyskole. Aldri mer fritid, aldri mindre innsats. Aldri kortere semester.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.022
Antall liker
8.473
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hjemmeundervisning er for pedofile foreldre med alternativ livsfilosofi. Alle skal inn i den offentlige skole. Ingen private skoler har livets rett. Vi skal alle ut i den samme virkeligheten. Takler man ikke skolen takler man ikke livet. Store klasser med få lærer er optimalt. Det fremtvinger orden og disiplin, samt at det utvikler den enkelte elev i edel retning. Masse oppmerksomhet skaper udugelige klyser som er en pest og plage for alle andre.

Mindre sosialisering, mer fag. Naturfag er ikke tur i skogen. Tur i skogen er ikke skole, det er kos. Foreldre har heller ikke noe og gjøre på skolen. Trengs de er det en fallitt erklæring fra udugelige lærere.
Rimeleg dustete innlegg. Eg skal gjere deg ei velgjerning og la vere å gje etter for freistinga om å kommentere.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.022
Antall liker
8.473
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Pedagogikk er ikke et verktøy, det har blitt et mål i seg selv og en pest for universitetsutdannede som søker skoleverket.  Institutt for pedagogikk har gjort pedagogikk til selve målet- Soria Moria og til et fullstendig mislykket og tåpelig mål som det ikke er bruk for. En god lærer er god. Det ligger i personen. Pedagogiske teorier er noe rotete teorisvake evighetsstudenter gjemmer seg bak.
Du skal ikkje sjå bort frå at einskilde vil ha problem med å vere einig med deg her.
 
A

Affa

Gjest
Rimeleg dustete innlegg. Eg skal gjere deg ei velgjerning og la vere å gje etter for freistinga om å kommentere.
Hvorfor? Det er sannheten. Det virkelige liv. Livet er uten nåde. Noen blir horer, noen mordere, andre millionærer, noen leger andre hjelpepleiere. Noen får kreft andre lever til de er 110 selv om de har vært slemme og lever usundt. Livet er hardt og urettferdig. Skolen må tilpasses dette og slutte med å bruke all tid på problembarn. De som ikke tilpasser seg går allikevel ad undas før eller siden. Man maler ikke rotten bordkledning. Den river man av og hiver på fyllinga.
 
A

Affa

Gjest
Du skal ikkje sjå bort frå at einskilde vil ha problem med å vere einig med deg her.
Instituttleder Jan Ommundsen (som jeg kjenner godt)ved institutt for pedagogikk er enig med meg. Han er en klok mann.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.022
Antall liker
8.473
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1)Tull. Jeg har undervist på Blindern i nærmere 10 år.
b)Med de beste skussmål.
c) Dessuten har jeg da gått på skolen i en mannsalder.
2) Selv idioter kommer inn på lærerskolene. Også folk uten studiekompetanse som har gått den sterkt overvurderte livets skole. Lærerstudenter er ekstremt svake i standarddisipliner og de velger bort de krevende fagene for å fordype seg i keramikk, vev, dukketeater, gym og musikk.
3)      Beste læring utenfor skolesalen? Ja så gjør noe med det da. Hva med litt innsats og krav? Dette er ene og alene lærers ansvar. Elevene har mer og mer alternativ undervisning og de blir svakere og svakere.
6)  Som sagt lærere ønsker høy lønn, masse fritid og lite elever. Hva med 4 dagers uke,. 4 mnd ferie og 4 timer hver dag? Passer det de late lærerne som knapt har rukket å bli kvisefrie før sytingen starter?
1. Undervist i form av å dosere framfor ei homogen gruppe faginteresserte med førelesningssalen som læringsarena og lytting som læringspreferanse?
Du hadde tissa deg ut i grunnskulen, veddar eg på...
b) Ja, det er mykje rart ein kan få seg til å seie i lystig
lag...
c) Du har mykje å vere takksam for til vår 270-årige tradisjon med obligatorisk grunnskule i dette landet. (same argument vil eitkvar norsk statsborgar over 16 år vere i stand til å bruke)

2) Ja! I mi tid måtte ein ha svært gode karakterar for å komme inn, så kvalitetssikringa skjedde ved inntak. Så fall statusen i læraryrket som ein flygande murstein, og nesten ingen søkte seg til lærarskulen. Etter om lag 20 års omstillingarbeid ved høgskulane, har dei no funne ut at dei må kvalitetssikre lærarane ved å evaluere dei under studiet..
Trur elles ikkje at dei utan formell studiekompetanse er dei som kjem dårlegast ut i dag...

3) Foreldra har eit krystallklart ansvar. Og mange tek det, men det kunne gjerne vore fleire....
Elles har eg nok av kollegar som prøver gamlemåten (eg er yngste lærar på min skule) Tør ikkje ha noko formeining om dei lukkast meir enn meg som jobbar noko utradisjonelt...
Elevane har meir og meir undervisning totalt, og vert likevel svakare og svakare....

4) No har eg hatt ein del andre jobbtilbod, så det kan tenkjast norsk skule mister iallfall denne læraren om KS - vår arbeidsgjevar og forhandlingsmotpart - klarer å fjerne løn ut frå mi kompetanse og min ansiennitet, kutte ferie og nekte avspasering og overtid, og i det store og heile hindre meg i å gjere ein glimrande jobb.

No vil KS ha oss inn på 3 vekers ferie...men 37,5 timars arbeidsveke, utan høve til overtid og avspasering. Lurer på kven som skal rette prøvene? kanskje foreldra skal ta seg av dette? Vi kunne kanskje framleis gjere det sjølv i slutten av juni, og starten av august og dele dei ut neste skuleår, om då ikkje elevane skal gå på skule heile tida utanom fellesferien.
Då tek eg heller jobb som ferjebillettør, bussjåfør eller oljearbeidar og får fleire dagar eg sjølv kan bestemme innhaldet av (eller kanskje hifiskribent?)
Meg er no greitt nok, eg klarer meg. Men korleis vert stoda for ungdom? Med denne trakasseringa frå arbeidsgjevaren til norske lærarar vil det om kort tid knapt finnast ein lærarstudent som ikkje har Downs syndrom eller noko meir alvorleg..
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.022
Antall liker
8.473
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hvorfor? Det er sannheten. Det virkelige liv. Livet er uten nåde. Noen blir horer, noen mordere, andre millionærer, noen leger andre hjelpepleiere. Noen får kreft andre lever til de er 110 selv om de har vært slemme og lever usundt. Livet er hardt og urettferdig. Skolen må tilpasses dette og slutte med å bruke all tid på problembarn. De som ikke tilpasser seg går allikevel ad undas før eller siden. Man maler ikke rotten bordkledning. Den river man av og hiver på fyllinga.
Som sagt, det er hardt, men eg skal la vere å kommentere dette...
 
A

Affa

Gjest
Lærer i videregående skole underviser knappe 20 timer i uka. En venn av meg som er lektor er ferdig 11.30 torsdag. Kvinnelige kolleger uten evne til å organisere hverdagen syter som dårer sier han. Selv har han masse fritid. Han er også en fantastisk lærer.

Lærere i barneskolen har undervisning fra rundt 0830-13.30 (15). Det betyr at man har mellom 2og 3 timer hver dag til forberedelse og retting. I tillegg kan man forlange innsats i en noe større del av den 2.5 mnd lange ferien. Hvorfor skal lærere i grunnskole/videregående ha mer ferie enn førskolelærer (som jobber mer og har mindre ferie) eller lærere ved universitet/høyskole som bare har 5 uker ferie? Dere kaller det avspasering, men det er en løgn. I alle yrkesgrupper av en viss standard kreves noe ekstrainnsats. Dere tjener godt nå. En nyansatt adjunkt tjener drøye 290-300 kkr i året. Ikke galt med  80% stilling.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.022
Antall liker
8.473
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Lærer i videregående skole underviser knappe 20 timer i uka. En venn av meg som er lektor er ferdig 11.30 torsdag. Kvinnelige kolleger uten evne til å organisere hverdagen syter som dårer sier han. Selv har han masse fritid. Han er også en fantastisk lærer.

Lærere i barneskolen har undervisning fra rundt 0830-13.30 (15). Det betyr at man har mellom 2og 3 timer hver dag til forberedelse og retting. I tillegg kan man forlange innsats i en noe større del av den 2.5 mnd lange ferien. Hvorfor skal lærere i grunnskole/videregående ha mer ferie enn førskolelærer (som jobber mer og har mindre ferie) eller lærere ved universitet/høyskole som bare har 5 uker ferie? Dere kaller det avspasering, men det er en løgn. I alle yrkesgrupper av en viss standard kreves noe ekstrainnsats. Dere tjener godt nå. En nyansatt adjunkt tjener drøye 290-300 kkr i året. Ikke galt med  80% stilling.
Læraren sitt arbeidsår er på 38 veker undervisning (der gjennomsnittleg arbeidstid ligg på 43,5, men ofte er 45,5 timar i veka) og ei 39.veke (på 37,5 timar) som skal gå til fagleg oppdatering og planlegging. Leseplikt (altså tida bak katereret) + anna "bunden tid" rektor bestemmer kva eg skal gjere på i dei 38 vekene (=190 dagar) er på barne/mellomsteget 1300 timar, på ungdomssteget 1225 timar, vidaregåande er noko mindre, men her har eg ikkje tala.
Arbeidsåret er avtalefesta til å utgjere 1687,5 timar, som alle andre i kommunal sektor. Eg, som jobbar på mellomtrinnet får difor styring på 1687,5 - 1300 timar, 387,5 timar. 37,5 av desse timane er den 39.veka, og resten, 350 timar fordelast normalt på 38 veker, altså rundt 9 - 10 timar pr veke.
Når arbeidsgjevar "bind meg" til arbeidsstaden 34 timar, jobbar eg stort sett mellom 0800 - 1600 kvar dag desse 190 dagane. dette utgjer berre 1520 timar. Så har eg foreldresamtaler, foreldremøte, oppfylgingsmøte og ein del praktisk tilrettelegging (juleverkstadar, utesskule, skuleteater) som ikkje kan gjerast innan normalarbeidstida, gjerne 5 - 6 timar når det er travelt, og ikkje i det heile andre veker utanfor "sesongar" Når vi tek med 39. veka, ser vi at lærarane har eit ganske rimeleg arbeidsår.
Men det visste vi då vi tok utdanninga. Vi gjekk til dette med opne auge, at vi måtte jobbe lengre enn gjennomsnittet arbeidsveker, til gjengjeld kunne vi rekne med lang samanhengande fritid i feriar. Slik bussjåførar, butikkpersonale, ferjemannskap og oljearbeidarar har sin eigenart i yrket si arbeidstid.
KS bør tenkje seg nøye om når det gjeld denne eigenarten ved læraryrket. Vil ein få lærarar ved neste korsveg når desse "godene" skal fjernast? Var eg ung i dag, ville eg kanskje satsa på oljen, og operert med 14 dagar intenst på jobb, og deretter 4 veker fri...med ein høg risiko, men også med langt høgre løn enn kva ein lærar kan rekne med..
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Fra de jeg kjenner som jobber i den videregående skole, så vil jeg si 55 timer i uka som et snitt, men det som er faktum er at systemet er slik at dårlige lærere kan komme unna på rutine, gamle opplegg og med å jobbe mindre, men de må uansett stille opp på alt mulig av møter på helt ugunstige tider, til langt utpå kvelden, elever og andre som ukompensert ringer på fritiden, det er masse arbeid der en en normal arbeidstager ville fått 100% overtid og frynsegoder for, pluss elendige arbeidsforhold på skolen, til å gjøre all denne planlegging, de færreste lærere har eget kontor, selv de som er lektorer, det er naturligvis ineffektivt å prøve å jobbe sammen med en haug skravlebøtter.

Det er forståelig for meg at noen lærere, prøver å komme unna med minst mulig arbeid, når de vet de er såpass vanskelige å bli kvitt, og har såpass dårlige vilkår, men se da og på lærerskolen, hvor det i perioder har vært sånn at du kommer inn nesten uansett karakterer, det er for meg et signal om at lærerne slett ikke har det for bra, slik det antydes her av Affa..
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Det har aldri vært mer juksing på eksamen og med obligatoriske øvelser på Universitet/høyskole. Aldri mer fritid, aldri mindre innsats. Aldri kortere semester.
Dette ligger i tiden, dessuten florerer det med dop bruk, selv blandt topp studenter, jeg mistenker også at det ikke gjøres så mye med det som det kunne, da det vil slå dårligere ut på statistikk. Men alt dette skyldes foreldre som er mer borte, barn som styrer mer som de vil, er vandt med å få det de peker på, lærer seg at ting går bra uansett, det er oljedopingen som er skyld, hadde samme studenter vokst opp som adoptiv barn i et land hvor en nesten drepte for de muligheter en kunne få, da ville resultatene vært annerledes. Dessuten ligger det og i tiden, med en quick fix mentalitet, ta en pille, pugg som søren, få en A.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
1)Tull. Jeg har undervist på Blindern i nærmere 10 år. Med de beste skussmål. Dessuten har jeg da gått på skolen i en mannsalder.
2) Selv idioter kommer inn på lærerskolene. Også folk uten studiekompetanse som har gått den sterkt overvurderte livets skole. Lærerstudenter er ekstremt svake i standarddisipliner og de velger bort de krevende fagene for å fordype seg i keramikk, vev, dukketeater, gym og musikk.
3)      Beste læring utenfor skolesalen? Ja så gjør noe med det da. Hva med litt innsats og krav? Dette er ene og alene lærers ansvar. Elevene har mer og mer alternativ undervisning og de blir svakere og svakere.
6)  Som sagt lærere ønsker høy lønn, masse fritid og lite elever. Hva med 4 dagers uke,. 4 mnd ferie og 4 timer hver dag? Passer det de late lærerne som knapt har rukket å bli kvisefrie før sytingen starter?
Jeg tror det som trengs er litt tøffere typer, jeg tror ikke undervisningen lærerne har hatt betyr så mye, det hjelper ikke så mye å ha tradisjonelle akademikere, med toppkarakterer i alle disipliner hvis de ikke når frem til elevene, den beste læreren jeg vet om (var bare vikar uten utdannelse), kunne ingenting, han bare sørget for å ligge litt foran elevene i lærerboka, klassen han tok over hadde et mattegeni til lærer, og de fleste elevene lå an til stryk ved juletider når han tok over, når han var ferdig på våren hadde de et snitt på 5.

Det er nok av dem som er fag idioter og forstår ting utmerket, uten å ha den minste evne til å formidle, eller få respekt i et klasserom.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
1. Jo, elever er som slaver som må tvinges til innsats. De jukser og svindler som sigøynere hvis de får muligheten
2. Det er enkelt. Klarer man ikke det er man verdiløs som lærer. Man gir prøver og vurderer resultater kombinert med innsats og verdien på innsatsen i timene. Innsatsvilje har ikke noe med fagkarakter og gjøre. Det går på oppførsel det.
3. Sentrale prøver med sensorordning er upartisk. Realfag er enten feil eller riktig. Gym måles etter resultater. Historie er enten feil eller riktig. Diskusjon er totalt overvurdert og feilplassert i grunnskolen.
4. Vi snakker om barn og late ungdommer. De gjør ikke stort uten ris bak speilet.
En god lærer er også en god motivator. Opplegget ditt forutsetter dårlige lærere.
 
A

Affa

Gjest
Dette blir for dumt Lærere jobber MAX 40 timer i uka. De har masse fritid og mange driver tilleggsnæring. 3 av min nærmeste familie har vært eller er lærere. De var veldig godt fornøyd. Pene dager, masse fri og grei lønn.
 
N

nb

Gjest
For å sitere min eminente fysikklærer fra gymnaset: "Skal du ha deg ein jekla fin jobb, jau då skal du bli realfagslærar på gymnaset"
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Du har selvsagt rett hvis målet er den enkleste vei eller minste motstand og flest vekttall med minst innsats og kunnskap er totalt uten interesse.

Hvis stram deilig stump, g-streng i pen lindrakt eller skreddersydd italiensk dress med dobbeltkneppet lyseblå skjorte og tykk fin slipsknute er det viktigste du lærer på studiet er BI optimalt. BI er ikke noe studie. Det er for enkelt. Derfor enkelt å erstatte disse tullingene i bedriften. I gode tider betaler man gjerne for kvinnelige siviløkonomer som kan suge sjefen og mellomledere, i dårlige tider er det billigere å plukke opp tilfeldige kandidater når man er på byen.

Selvsagt utdannes det masse unyttig på Blindern, det er universitetets natur. Samtidig er det 6000 studenter på Natmat og det samme på IFI. I tillegg kommer noen tusen på medisin, tannlege og (gud forby) Juss (om mulig enda enklere enn BI).

Fra min tid på universitetet vet jeg hva jeg prater om lille venn. Det er sørgelig å se hvor elendige studentene er i disse dager. Du vet selvsagt ikke hva som kreves da du sannsynligvis ikke besitter disse egenskapene selv. Du tror alt kan slås opp på internett og at matematikk er noe utrolig unyttig som ikke kan anvendes til annet enn dumme selskapsleker.

Realfag er det motsatte av det du hevder. Pugg? Nei. Hvis man har forståelse trengs ikke pugging. Da kan alt utledes og det raskt. Skjønner man fysikken og har det teoretiske fundamentet kan man enten tilegne seg ny kunnskap når det trengs eller tilpasse det man kan til nye, tilsynelatende, helt annerledes problemstillinger. Dette gjelder også juss og en hver utdannelse der logikk er en del av gamet.

Nei, du og dine som den svakt utdannede ulogiske kvinnehjerne
befengte såkalte boktrykker Djupedal er en pest for skolen. Mangel på krav og teori er en ulykke. Kast ut datamaskiner og grafiske kalkulatorer av grunnskolen (til 12. år). Fjern gruppearbeid og hjemmeeksamen. Utvid naturfagene, forsterk norsk, engelsk og tysk, fjern sidemål. Flere timer. Kutt ut alt dill om integrering, fellesskap, keramikk og vev.
Angående det med kvinnehjerne, så har forskning blandt mannlige professorer vist at de som underviser i realfag har en utpreget feminin hjerne mens  de som underviser i SV fag har en maskulin hjerne. Og hos kvinnene, finner du de mest maskuline på SV fag, kvinnene med mest testosteron!. Dessuten kvinner er bedre enn menn i disipliner som realfag, også språk, bare se på meg selv, jeg var riktignok best i min klasse på 30 på med toppkarakter blandt annet i Matte, men min nære kvinnelige slekning som var virkelig god, hadde 6 i alle fag unntatt gym på vitnemålet fra VGS, også høyere IQ enn meg og hjernen hennes er undersøkt og funnet unormal stor i venstre halvdel, (altså feminin hjerne) jeg tror ikke du skal undervurdere kvinner, de har også mer koblinger mellom hjernehalvdelene enn menn.

Ellers det er en maskulin egenskap å være venstrehendt. Bare sier det , for det er på tide å knekke noen myter.

Ellers å være god i realfag er ingen garanti for å være smart på andre felt. Bare se på hva enkelte tullinger med høy IQ har gjort, det kan nesten se som det med høy IQ ofte følger en evne til å både overvurdere evnen sin på felt hvor denne IQ ikke lenger er gjeldende, men også undervurdere andre sine ferdigheter innenfor samme felt, mens realiteten er at den dumme er den smarte, når vi snakker utenfor det spisse feltet den med høy IQ er begavet i. Så kan en spørre hva en skal med folk som kan regne som en kalkulator, når vi har kalkulatorer, verktøy, osv, jo vi trenger noen som kan ligge i teten og utvikle det andre skal bruke og ha nytte av, men hvor mange er de, og hvor mange av de som blir forsøkt lært opp, har egentlig potensialet som trengs? Er det da virkelig nødvendig å satse mer på realfag?
 
A

Affa

Gjest
Tullball fra ende til annen. Hvor gammel var du da du fikk første hjerneslag sa du?
 
A

Affa

Gjest
All verdiskapning er fundamentert på realfag. Alt annet er fundamentert på forbruk av det realister utvikler.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Tullball fra ende til annen. Hvor gammel var du da du fikk første hjerneslag sa du?
Det er ikke mitt problem hvis du ikke er oppdatert.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Dette blir for dumt Lærere jobber MAX 40 timer i uka. De har masse fritid og mange driver tilleggsnæring. 3 av min nærmeste familie har vært eller er lærere. De var veldig godt fornøyd. Pene dager, masse fri og grei lønn.
Som lærer må du være flink til å sette grenser, desto mer du presterer, desto mer forventes det, derfor kan en god lærer komme inn i en ond sirkel, der de utnyttes. I en normal arbeids situasjon (det er det ikke å være lærer) er prestasjon noe som gir økte inntekter og bedre jobb.
 
A

Affa

Gjest
Slik er det med oss alle. Livet er en kamp. Sutring er ikke passende for oppegående mennesker. Da får man skifte beite. Lite tap hvis 5000 lærere med keramikk/vev/gitar/friluft fordypning går over i tivolibransjen eller blir lagt inn på Gaustad.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Slik er det med oss alle. Livet er en kamp. Sutring er ikke passende for oppegående mennesker. Da får man skifte beite. Lite tap hvis 5000 lærere med keramikk/vev/gitar/friluft fordypning går over i tivolibransjen eller blir lagt inn på Gaustad.
Det som vel var temaet her, var hvordan skal vi få bedre lærere, og en bedre skole når hvemsomhelst nå kommer inn, uten krav, og du (?) i tillegg ønsker å presse dem hardere?

Hvem skal da bli lærere? Skal vi ansette polakker, kinesere, eller hvem skal ta over? Skal skolen bli en straffe leir, styrt av militæret som passer på både lærere og elever, og skyter dem som prøver å jukse eller sluntre unna?
 
A

Affa

Gjest
Ingen problemstilling. Det er for mange lærere i dag. De får ikke arbeid og mange flere ønsker full stilling. Det er som i helsesektoren. Folk står i kø. Pene dager og grei lønn frister bedagelige mennesker.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Ingen problemstilling. Det er for mange lærere i dag. De får ikke arbeid og mange flere ønsker full stilling. Det er som i helsesektoren. Folk står i kø. Pene dager og grei lønn frister bedagelige mennesker.
Jeg forstår deg ikke, det er da mye bedre å ha en bra kontorjobb, og jobbe over 10 timer hver dag, fremfor å slite i et bråkete klasserom med elendig ventilasjon og tak som lekker som lærer, eller å stresse rundt i korridorer med syke mennesker som sykepleier.

Høres nesten ut som du er bitter på dem, fordi du har jobbet og slitt, mens de har hatt konstant ferie.
 
A

Affa

Gjest
Jeg forstår deg ikke, det er da mye bedre å ha en bra kontorjobb, og jobbe over 10 timer hver dag, fremfor å slite i et bråkete klasserom med elendig ventilasjon og tak som lekker som lærer, eller å stresse rundt i korridorer med syke mennesker som sykepleier.
Mulig det, men det har seg engang slik at mange av disse, særlig kvinnene, ikke er kompetente til annet enn stell av oldinger og veving av ryer eller blåsing i blokkfløyte. Dette er ubrukelige folk som ikke kom inn på andre studier.

Dessuten er de garantert jobb ut livet da, hvis de får fast stilling. Hvis de får fast stilling kan de dessuten surre rundt på deltid, ta lange permisjoner og dyrke sine egne fibromyalgiske smerter som en avgud. Drømme om lysakupunktur og barn som synes det er spennende med trommeslagere fra Afrika og biodynamisk rettferdig te. Kvinnelige lærere har et fravær som er dobbelt så høyt som menn og de er stolte av det. De ser ikke at det ikke er elevene som er problemet, men dem selv og deres egen beslutningsvegring og mangel på autoritet.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Mulig det, men det har seg engang slik at mange av disse, særlig kvinnene, ikke er kompetente til annet enn stell av oldinger og veving av ryer eller blåsing i blokkfløyte. Dette er ubrukelige folk som ikke kom inn på andre studier.

Dessuten er de garantert jobb ut livet da, hvis de får fast stilling. Hvis de får fast stilling kan de dessuten surre rundt på deltid, ta lange permisjoner og dyrke sine egne fibromyalgiske smerter som en avgud. Drømme om lysakupunktur og barn som synes det er spennende med trommeslagere fra Afrika og biodynamisk rettferdig te.  Kvinnelige lærere har et fravær som er dobbelt så høyt som menn og de er stolte av det. De ser ikke at det ikke er elevene som er problemet, men dem selv og deres egen beslutningsvegring og mangel på autoritet.
Angående det med autoritet, du kommer ingen vei med gammel 50 talls autoritet, trusler om straff o.s.v, en kan ikke spille en rolle som ikke passer den tid vi lever i, lærere som prøver seg på det blir psyket ut og latterligjort, elevene har ingen respekt for en slik lærer, det virker ikke. Elevene vil rotte seg sammen. Spesielt jentene kan være harde mot mannlige lærere.

Læreren må være slik at en får elevene til å lytte, ha respekt for elevene ved å være faglig kompetent, dynamisk, forberedt, ikke kjedelig (som en fagnerd), slik at elevene for respekt tilbake, være en god motivator, osv..En god lærer åpner munnen, og elevene lytter. En god lærer får respekt. Desverre tror jeg, at få av de som ville vært gode lærere vil seg så vondt, at de faktisk blir lærere og de som engang var gode, ender nok fort opp som gamle og grinete.
 
A

Affa

Gjest
Halleluja. La oss kanonisere dem alle sammen. Mor Theresa er ikke verdig.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Halleluja. La oss kanonisere dem alle sammen. Mor Theresa er ikke verdig.
Elevene kommer hjemmefra, mangler oppdragelse, og er vandt med å være sjefen, det er her det har skjedd en forandring, og dette gjør at det kreves mer av en lærer idag enn før. Det sier seg selv hvordan det går, når du har ledertypene blandt elevene, og læreren er en dott. På universitet, som du har undervist, er det en helt annen setting, krever mye mindre å forelese på et universitet (ikke rent faglig, men krever mindre lærertalent), sammenlignet med å undervise på lavere trinn.
 
H

Homarhus

Gjest
Nordmenn er redd for Islamsk og kristen ekstremisme og tror at de rødgrønne kan hjelpe. Siv Jensen overtar sammen med Ærna. Sammen kan de gå til Total makeover i USA, få inspirasjon og ta over makta om tre år.
Jeg syns det er greit med diktatur jeg. Jeg får kanskje jobb takket være de rød grønne eller er det kjell Magne sine bestemmelser som i praksis fortsatt gjelder?

I stemte på Kjell Magne. Heie på Stabæk og e lærar.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Nordmenn er redd for Islamsk og kristen ekstremisme og tror at de rødgrønne kan hjelpe. Siv Jensen overtar sammen med Ærna. Sammen kan de gå til Total makeover i USA, få inspirasjon og ta over makta om tre år.
Jeg syns det er greit med diktatur jeg. Jeg får kanskje jobb takket være de rød grønne eller er det kjell Magne sine bestemmelser som i praksis fortsatt gjelder?

I stemte på Kjell Magne. Heie på Stabæk og e lærar.
Diktatur er vel bare flott, bare man selv styrte, og hadde friheten til å bryte reglene alle andre måtte følge ;)

Jeg så en synnsikt morsom video om 9/11, her har du alt av konspirasjonsteorier samlet..

Den kan du vise for elevene dine hvis du er lærer..

http://video.google.com/videoplay?docid=-5137581991288263801&q=loose+change
 
H

Homarhus

Gjest
Lærer i videregående skole underviser knappe 20 timer i uka. En venn av meg som er lektor er ferdig 11.30 torsdag. Kvinnelige kolleger uten evne til å organisere hverdagen syter som dårer sier han. Selv har han masse fritid. Han er også en fantastisk lærer.

Lærere i barneskolen har undervisning fra rundt 0830-13.30 (15). Det betyr at man har mellom 2og 3 timer hver dag til forberedelse og retting. I tillegg kan man forlange innsats i en noe større del av den 2.5 mnd lange ferien. Hvorfor skal lærere i grunnskole/videregående ha mer ferie enn førskolelærer (som jobber mer og har mindre ferie) eller lærere ved universitet/høyskole som bare har 5 uker ferie? Dere kaller det avspasering, men det er en løgn. I alle yrkesgrupper av en viss standard kreves noe ekstrainnsats. Dere tjener godt nå. En nyansatt adjunkt tjener drøye 290-300 kkr i året. Ikke galt med  80% stilling.
Jeg har hatt praksis på videregående i musikk og religion. Brukte mellom 2-8 timer å forberede en enkelt undervisningstime.

Prøv å jobbe som lærer et år i skolen.
I tillegg til undervisning og forberedelser er det en del konfliktløsing og inspeksjon inne og ute. Det er ikke altid man får tid til å spise lunsj.
Foreldremøte 1 gang pr. semester.
Temauker hvor lærerne må jobbe overtid den uka. ca. 1-2 ganger pr. semester.
Foreldrene krever som regel at elevenes arbeid blir rettet. Prøveretting og arbeidsvurderinger tar masse tid. du vet ikke hva du snakker om.

Lærermøte en gang i uken fra kl.13.30-16.30.
I tillegg skal det skrives ukeplan en gang i uken. Bare den jobben tar opp til fem timer.
Team møter holdes 2 ganger i uken og varer mellom 1-4 timer.
Foreldresamtaleperioden varer i en og en halv mnd./semester. Læreren må møte i overkant av en time før undervisningen starter og det er ikke tid til å gjøre klar undervisningen før konferansetimen er over.

Gjennomsnittsinntekten blandt hele arbeidsstokken i Norge som går fulltid er over 350 000.- i året før skatt.
Det påberegnes ofisielt rundt 45-47 timer pr. uke total arbeidstid for en lærer i full stilling. Sier du at lærere tjener nok?
 
A

Affa

Gjest
Du tror ikke på det selv engang. Hvorfor slutter dere ikke da? Det er frivillig.
 
Topp Bunn