norge har fått nok av overformynderiet

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Herr Løkken har "gode" argumenter fordi han argumenterer ut fra et nær mekanistisk samfunnssyn. Han er en god debattant, det skal han ha, og det er lett å falle i den fella at man kjøper hans gode argumentasjon fordi den er så uangripelig logisk. Utfordringen er å se forbi denne tilsynelatende uangripelige logikk, og innse at mennesker ikke er mekaniske instrumenter, men har sjelelige behov som ikke kan bli tilfredsstilt på noen måte i Løkkens iskalde univers.
Det var da fælt så nedlatende. Det må da være lov å skille argumentasjon basert på følelser, "fornuft" og personlig etikk-grunnlag fra en logisk årsak/konsekvens-debatt.

Ved å skille disse to kan man etterpå sammenfatte "delkonklusjonene" og lage en endelig konklusjon basert på verdier som er avgjørende for et "varmt" og inkluderende samfunn målt opp mot samfunnsmessige mekanismer. Det må være lov å interessere seg for begge uten å bli anklaget for å være følelsesløs.

Knut

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Utfordringen er å se forbi denne tilsynelatende uangripelige logikk, og innse at mennesker ikke er mekaniske instrumenter, men har sjelelige behov som ikke kan bli tilfredsstilt på noen måte i Løkkens iskalde univers.
Alle mennesker har forskjellige sjelelige behov, som de selv må finne ut av og tilfredsstille. Det er det sosialistiske fellesskapsideal som betrakter mennesket som mekanikk, som maur i en tue hvor tuens ("fellesskapets") ve og vel er alt som teller, uten hensyn til individene som utgjør den. Det tror jeg fører til et kaldt samfunn. Jeg mener individualismen er det neste naturlige ledd i sosialevolusjonen, fordi vi etterhvert kommer til den erkjennelsen at hver og én av oss er unike individer. Individliberalismen er det neste naturlige skritt.

Og hvis du tar en tur ut og prøver å snakke med folk; hvor er egentlig samfunnet kaldest? Hvor er folk mest introverte, mest tilbakeholdne og mest avvisende, om ikke i fellesskaps-Norge og det sosialdemokratiske norden?

Et samfunn der man har frihet til å prostituere seg er også et samfunn der man har "friheten" til å fornedre andre.
Ikke hvis samfunnet og de involverte individene ikke så på prostitusjon som fornedrende. Fornedrelsen er en konsekvens av den religiøst og kulturelt funderte fordømmelsen av hedonisme, som har fulgt oss i to tusen år. Det er denne jeg stiller spørsmålstegn ved, uten at det virker som om du ser det.

Og hvis du synes fornedrelse (av andre) er så ille, kunne det kanskje vært en tanke å se gjennom argumentasjonen i ditt siste innlegg. Eller summen av avlevert fornedrelse i denne tråden og tilsvarende som helhet.

...det får være måte på å ikke ta et poeng.
Intensjonen er ikke å ta poenget, men å utfordre det.

Enkelte ting kan ikke kjøpes for penger..
Hva kan ikke kjøpes for penger, og hvorfor? Lykke? Hvis jeg blir lykkelig av en ny bil så kan man vel si at lykke kan kjøpes for meg? Kjærlighet? Hvis hr.Pedersen og hans russiske Nadya faktisk ender opp med å leve sammen i et godt forhold så kan man vel si at kjærlighet kunne kjøpes for dem? Er ikke slike ting opp til hver enkelt å finne ut av?

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
(...) og jeg gidder ikke prøve å forklare dette flere ganger, det får være måte på å ikke ta et poeng.
Dette er vel et argument flere må ta inn over seg. Det diskuteres ikke på likt grunnlag her. Så lenge en part insisterer på å fokusere på det følelsesmessige aspektet, men den andre parten stadig etterlyser et kynisk/pragmatisk standpunkt, blir man ikke enige. Og når motpartens kyniske argumentasjon blir målt mot egne etiske verdier, er debatten dømt til å bli temperert :)

K

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Men selv om vi har full eiendomsrett over eget liv, har vi ingen kontroll på når vi blir til og hvordan vi blir. Om vi blir tykke, tynne, mørke, lyse, friske eller sykelige avhenger av en mengde stokastiske variabler vi har null kontroll over. Så, hvis man som følge av genforskning kunnet kommet i den situasjon, at man allerede helt i startfasen av svangerskapet kunne modifisert gensammensetningen slik at feks et fosters eventuelle disposisjon for funksjonhemming hadde blitt fjernet, ville ikke det vært en udelt fordel for både foreldre og barn? Eller om foreldrene før tolvte svangerskapsuke hadde fått informasjon om slike ting som hjerneskader eller andre alvorlige lidelser og på det grunnlag kunne bestemt seg for abort? Man er så redd for "utvelgelsessamfunnet", hvor man velger bort sykdommer, lidelser og funksjonshemminger, men er ikke det egentlig bare positivt? Og dette med designerbarn; at jeg ble lyshåret og ikke mørkhåret er som sagt et tilfeldig utslag av stokastiske variabler som avhenger av foreldres gener og endel andre omstendigheter. Det er ikke noe jeg hverken har rett til å bestemme over eller kan bestemme over. Hva er galt med at foreldrene gis retten til å påvirke disse variablene? Hvorfor er det problematisk at de får bestemme feks barnets hårfarge eller disposisjon for overvekt?
Egentlig har jeg ingenting imot at det brukes en teknologi, som gjør istand til å fange opp meget alvorlige sykdommer, hvis det blir mulig. Og såvidt jeg vet finnes det også på den måten at det da kan gjøres abort. Men jeg har litt motforestillinger, mot at foreldrene engang i fremtiden får sine DNA analysert, for at så barnet for et gensett fra begge foreldrene som tilsier "full klaff", ut ifra en mengde gitte kriterier, pluss at barnet og kan få implementert ekstra gener, for litt ekstra IQ, kroppshøyde, atletiske gener, eller igrunnen alle tenkelige variabler foreldrene måtte ønske.
Egentlig er det mutasjoner, avik fra normen, som en sjelden gang er velykkede, som driver oss fremover. Jeg ønsker ikke en kunstig boosting, 150 års levealder eller mer, som jeg lett ser kan bli resultatet om noen 10 år når forskningen har nådd lengre. Den eneste seleksjon jeg igrunnen kunne ønsket tilatt (enda jeg er i tvil) var mot alvorlige sykdommer, som ville medføre sterkt redusert livskvalitet både for foreldre og barn.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Det er greit nok at denne jobben ikke er noe du kan akseptere, men det finnes formodentlig andre som aksepterer den, og frivillig tar den. Hvorfor skal ikke disse få lov til det, hvis de synes det er greit, selv om ikke du synes det er greit.
Det finnes kvinner som lider under en konemisbruker i årevis, grunnen er at de utvikler noe som heter lært hjelpesløshet, det er ikke det samme som stockholmsyndromet selv om disse fenomenene ligger i samme gate og kan opptre sammen. Det er meget trist og se fenomenet på dyr, slik som hunder, men er enda tristere når det gjelder mennesker i en håpløs situasjon, som etterhvert har akseptert sin "sjebne". Spørsmålet da er om disse menneskene under de forhold, og sin situasjon, egentlig i en større sammenheng syns ting er greit, og aksepterer det.

For å beskrive fenomenet, en hund som har en hindring, som gjør det umulig for hunden å unnslippe kraftige elektriske støt, vil først forgjeves prøve å komme seg unna, til slutt vil den gi opp..Og selv etter at hindringen fjernes, vil den ta imot disse støtene, uten å flytte på seg, selv etter måneder med daglige støt, den vil ikke prøve å komme unna.

Var det opp til meg, så vi heller gå samme vei som sverige, og kriminalisere horekundene, sette fengsels straffene til flere år. Mens trafficking ofre kunne sikres så mye bedre tilbud, at ordet spredde seg.

Lenge siden jeg har vært i oslo, men såvidt jeg har hørt, går det nigerianske prostituerte i karl johan (karl johan er blitt en fæl plass) og aggresivt tilbyr sine tjenester,  spørsmålet da er om det er fordi de syns det er greit, eller fordi de er livredde, og vettskremte, halliker kan nok kunsten og statuere eksempel og få folk uten papirer, til og forsvinne, og skremme folk i aktivitet.

I en slik bransje, tror jeg ikke det vil bli bedre om det vil bli lovlig, omtrendt som bygge bransje mafian, bare masse hakk værre vil jeg tro det blir, pluss at prostitusjon og mafia antagligvis vil bli mer utbredt.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Alle mennesker har forskjellige sjelelige behov, som de selv må finne ut av og tilfredsstille. Det er det sosialistiske fellesskapsideal som betrakter mennesket som mekanikk, som maur i en tue hvor tuens ("fellesskapets") ve og vel er alt som teller, uten hensyn til individene som utgjør den. Det tror jeg fører til et kaldt samfunn. Jeg mener individualismen er det neste naturlige ledd i sosialevolusjonen, fordi vi etterhvert kommer til den erkjennelsen at hver og én av oss er unike individer. Individliberalismen er det neste naturlige skritt.
Mennesket er et gruppedyr. Vi er sosiale av natur og innretter oss deretter. Det har ALDRI i menneskehetens historie vært et "meg selv først"-basert samfunn

Og hvis du tar en tur ut og prøver å snakke med folk; hvor er egentlig samfunnet kaldest? Hvor er folk mest introverte, mest tilbakeholdne og mest avvisende, om ikke i fellesskaps-Norge og det sosialdemokratiske norden?
Nja... jeg tror nok det er av andre kulturelle årsaker i så fall. Nordmenn er enestående dynamiske; tilbaketrukne om vinteren, blomstrende om sommeren. Og hva angår dypere personlige samtaler og evnen til å være seg selv med feil og mangler synes jeg mange nordmenn er svært bra. Vi er lite redde for å miste ansikt, "drite seg ut". Som et lite eksempel på Nordmenns vis; vi gjør alltid mye av oss i utlandet, vi er gode på party! ;D
Vi omgir oss ikke med "No trespassing" og har noe som heter allemannsrett. Synes vi er svært imøtekommende, jeg!

Ikke hvis samfunnet og de involverte individene ikke så på prostitusjon som fornedrende. Fornedrelsen er en konsekvens av den religiøst og kulturelt funderte fordømmelsen av hedonisme, som har fulgt oss i to tusen år. Det er denne jeg stiller spørsmålstegn ved, uten at det virker som om du ser det.
Jeg er ikke så sikker på dette. Men jeg har tenkt slike tanker mange ganger selv også, og på mange måter øsnket at prostituert var et høystatusyrke. For i sannhetens navn gjør mange prostituerte en meget viktig og god jobb også. Jeg respekterer dem i det minste for det de gjør.

Og hvis du synes fornedrelse (av andre) er så ille, kunne det kanskje vært en tanke å se gjennom argumentasjonen i ditt siste innlegg. Eller summen av avlevert fornedrelse i denne tråden og tilsvarende som helhet.
En eventuell fornærmelse er dog noe helt annet enn en fornedrelse hr. Løkken. Og i fall det er snakk om å ha holdninger som kan virke til å fornedre andre.....

Honkey

O

OldBoy

Gjest
Enkelte ting kan ikke kjøpes for penger, ......
Jeg har nok et mer kynisk syn på dette: Alt, lovlig eller ulovlig, moralsk eller umoralsk, kan kjøpes for penger. Når jeg sier "alt" er jeg klar over at jeg setter det litt på spissen, men ikke mye på spissen.

Spørsmålet er bare om det er slik vi vil ha det, og hva vi eventuelt gjør med det.

Det er mulig at man kan sammenligne "overformynderi" med barneoppdragelse. Det gjelder å holde en stram styring på det som trenger en stram styring, og å la resten seile sin egen sjø. Det blir i hvert fall veldig feil å gjøre det motsatte.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
.

Hva kan ikke kjøpes for penger, og hvorfor? Lykke? Hvis jeg blir lykkelig av en ny bil så kan man vel si at lykke kan kjøpes for meg? Kjærlighet? Hvis hr.Pedersen og hans russiske Nadya faktisk ender opp med å leve sammen i et godt forhold så kan man vel si at kjærlighet kunne kjøpes for dem? Er ikke slike ting opp til hver enkelt å finne ut av?
Lykke er en ting ja, kjærlighet en annen god og psykisk og fysisk helse en tredje.
Mulig du er lykkelig for en ny bil, men den dagen du mister en person du er glad i kan ikke alle penger i verden hjelpe deg. Du kan heller ikke betale noen til å bli glad i deg, men du kan selvsagt være heldig også om du i utgangspunktet ”kjøper” deg kone.
Tror du at alle våre følelser er et resultat av samfunnets moralske oppfatninger?
Blir du slått, hånet eller spyttet på, hva er det da som gjør at du føler deg ydmyket er det instinktet eller tillærte oppfatninger av rett og galt?
Hva er det som gjør at man misliker noen mennesker, forelsker seg i noen, og bare liker andre? Skiller ikke du mellom det å være frisør og det å være prostituert? Tror du virkelig at det bare er samfunnets oppfatning av hva som er skammelig som er problemet her? Livet kunne sikkert blitt bedre for mange om de tenkte og valgte mer med hjernen enn med hjertet, men sånn er nå en gang ikke mennesket…

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Man bør vel egentlig være forsiktig med å uttale seg om ting man ikke har greie på (har erfart selv).
Men jenter er dyre i drift uansett ser det ut for ;)
Jeg har aldri betalt for å ha sex med noen, men har visselig brukt en formue på å få det gratis

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.437
Torget vurderinger
2
Quote Løkken:

Jeg er ikke så sikker på dette. Men jeg har tenkt slike tanker mange ganger selv også, og på mange måter øsnket at prostituert var et høystatusyrke. For i sannhetens navn gjør mange prostituerte en meget viktig og god jobb også. Jeg respekterer dem i det minste for det de gjør.
Dette blir jeg ganske provosert av, som om trafficking og kvinnelig slaveri ikke har eksistert i alle tider , parallellt med allslags glorifiserte konkubiner og dionysiske orgiekunstnere, det er bare snakk om forskjellige former for menneskeforakt.

Hedonisme og prostitusjon er ikke det samme, det man trenger i livet sitt, eneten man knuller rundt med bind for øya, eller kryper under dyna med samme kvinnen 40 år i strekk, er balanse. Yin og Yang mann !

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Dette blir jeg ganske provosert av, som om trafficking og kvinnelig slaveri ikke har eksistert i alle tider , parallellt med allslags glorifiserte konkubiner og dionysiske orgiekunstnere, det er bare snakk om forskjellige former for menneskeforakt.

Hedonisme og prostitusjon er ikke det samme, det man trenger i livet sitt, eneten man knuller rundt med bind for øya, eller kryper under dyna med samme kvinnen 40 år i strekk, er balanse. Yin og Yang mann !

Jo dette er jeg da fullstendig enig i! Hva var det som provoserte deg? Det fikk jeg ikke helt tak i.

Honkey

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.437
Torget vurderinger
2
Jo dette er jeg da fullstendig enig i! Hva var det som provoserte deg? Det fikk jeg ikke helt tak i.

Honkey
det var dette med høystatus og god jobb, sosialarbeider-alibiet for å legetimere prostitusjon ser jeg på som et skikkelig villspor, de forvillede sjeler som egentlig bare trenger en hånd å holde i bør få nettopp det.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Enig med deg superhkm, jeg ser overhodet ikke ned på de prostituerte, jeg ser bare ned på kundene deres og å påstå at de gjør en god jobb, hva har nå det med saken å gjøre? Ingenting blir bedre av om de prostituerte får mer status, det gjør det bare enklere å misbruke disse kvinnene.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Ingenting blir bedre av om de prostituerte får mer status, det gjør det bare enklere å misbruke disse kvinnene.
Betyr det at du mener alle prostituerte blir misbrukt?
En kvinne stod fram i media (for noen år siden) og fortalte at hun hadde valgt å prostituere seg for å ha råd til de daglige utgifter fremfor å leve på et  "fattig" studielån. Hvordan ble hun i tilfelle misbrukt?

K

knutinh

Gjest
Enkelte (spesielt venstresida og kvinnegrupper) hevder at alle prostituerte er ofre.

Andre (spesielt høyresida) påstår at det er frivillig om man vil prostituere seg eller jobbe på rema.

Jeg mener at sannheten ligger i mellom. Jeg synes ikke synd i de som frivillig prostituerer seg og tjener gode penger og har det bra. Det er grusomt med østeuropeiske unge jenter som blir truet inn i prostitusjon av bakmenn med vold og trusler mot familie.

Er det ingen som synes synd i horekundene? Kanskje de er født skallet med platfot, null sosiale evner og liten selvtillit? Er det alltid slik at kunden er den resurssterke, mens den prostituerte er offeret? Hvor langt nede må man ikke føle seg når man må trekke i tollbugata for å få litt mennesklig nærhet? Kan det finnes prostituerte som håndterer hele situasjonen med proff selvsikker og kynisk eleganse, mens litt betutta og sjenerte menn står der og lurer på om 3 minutter var verdt de 1000 eller 2000 kronene?

-k

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Kan det finnes prostituerte som håndterer hele situasjonen med proff selvsikker og kynisk eleganse, mens litt betutta og sjenerte menn står der og lurer på om 3 minutter var verdt de 1000 eller 2000 kronene?

-k
Det er ingen tilfeldighet at det er rush, når det er lunch på børsen, det er mer enn nok av folk som ikke skammer seg, som bare trenger spenningen, eller har perfekt ekteskap/ for kjip gammel kone og vil ha noen på 18 som de aldri i verden hadde hatt mulighet på ellers. De burde ha skammet seg..For dem er det bare en liten stund, men det er livet til den de kjøper av.

K

knutinh

Gjest
Det er ingen tilfeldighet at det er rush, når det er lunch på børsen, det er mer enn nok av folk som ikke skammer seg, som bare trenger spenningen, eller har perfekt ekteskap/ for kjip gammel kone og vil ha noen på 18 som de aldri i verden hadde hatt mulighet på ellers. De burde ha skammet seg..For dem er det bare en liten stund, men det er livet til den de kjøper av.
Jeg får inntrykk av at du ikke leste posten min? =)

I mine øyne messer du opp igjen samme regla som hele tråden er fyllt av:
1. Det er synd i absolutt alle prostituerte, for de er tvunget av en slem hallik
2. Alle kundene deres er onde, og burde brennes på bålet.

Greit nok. Jeg prøvde å åpne en diskusjon om dette alltid var tilfellet, eller om det kunne være snudd oppned i enkelte tilfeller, men du tok ikke tak i den :)

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Enkelte (spesielt venstresida og kvinnegrupper) hevder at alle prostituerte er ofre.
http://www.dagbladet.no/dinside/2003/02/08/360983.html

Jeg synes ikke synd i de som frivillig prostituerer seg og tjener gode penger og har det bra. Det er grusomt med østeuropeiske unge jenter som blir truet inn i prostitusjon av bakmenn med vold og trusler mot familie.
Derfor burde omsetningen blitt flyttet over fra kategori II til kategori I. Men loven stopper det. Jeg synes begrunnelsen er diskutabel.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg får inntrykk av at du ikke leste posten min? =)

I mine øyne messer du opp igjen samme regla som hele tråden er fyllt av:
1. Det er synd i absolutt alle prostituerte, for de er tvunget av en slem hallik
2. Alle kundene deres er onde, og burde brennes på bålet.

Greit nok. Jeg prøvde å åpne en diskusjon om dette alltid var tilfellet, eller om det kunne være snudd oppned i enkelte tilfeller, men du tok ikke tak i den :)

-k
Jeg skjønner at du siktet til stakkarer, jeg tror det er mange stakkarer som ikke hadde gjort som de gjør, hvis de ikke var så naive. Hvis de forsto at det er tragiske sjebner de ytterligere forværrer bak masken av proff avstumpet kynisme de møter, kanskje noen som hater jobben sin og kundene de møter, så ville det vel vært enklere for dem å la være å gjøre livet dems tyngre.

Sangen Private Dancer, med Tina Turner, utrykker det ganske bra synes jeg.

K

knutinh

Gjest
Jeg skjønner at du siktet til stakkarer, jeg tror det er mange stakkarer som ikke hadde gjort som de gjør, hvis de ikke var så naive. Hvis de forsto at det er tragiske sjebner de ytterligere forværrer bak masken av proff avstumpet kynisme de møter, kanskje noen som hater jobben sin og kundene de møter, så ville det vel vært enklere for dem å la være å gjøre livet dems tyngre.

Sangen Private Dancer, med Tina Turner, utrykker det ganske bra synes jeg.
Nå gjør du det igjen. Jeg prøvde å foreslå at kanskje noen prostituerte hadde det bra. Du "argumenterer" med en lang følelsestirade om hvor kynisk utnyttet prostituerte blir. Du fastslår faktum og beklager deg over det uten å diskutere om ditt "faktum" er sant.

Kanskje blir 10% av prostituerte kynisk utnyttet, kanskje 99%. Jeg vet ikke. Men jeg er overbevist om at NOEN gjør det frivillig. Er det helt umulig?

-k

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Nå gjør du det igjen. Jeg prøvde å foreslå at kanskje noen prostituerte hadde det bra. Du "argumenterer" med en lang følelsestirade om hvor kynisk utnyttet prostituerte blir. Du fastslår faktum og beklager deg over det uten å diskutere om ditt "faktum" er sant.

Kanskje blir 10% av prostituerte kynisk utnyttet, kanskje 99%. Jeg vet ikke. Men jeg er overbevist om at NOEN gjør det frivillig. Er det helt umulig?

-k
Denne her leste jeg akkurat..Sitaten i artikkelen er ganske komisk..Verdt å lese.

http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article628110.ece

Vet ikke hva du legger i begrepet frivillig, men at det finnes "lykkelige" prostituerte, er nok bare en myte...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.473
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg har nok et mer kynisk syn på dette: Alt, lovlig eller ulovlig, moralsk eller umoralsk, kan kjøpes for penger. Når jeg sier "alt" er jeg klar over at jeg setter det litt på spissen, men ikke mye på spissen.

Spørsmålet er bare om det er slik vi vil ha det, og hva vi eventuelt gjør med det.

Det er mulig at man kan sammenligne "overformynderi" med barneoppdragelse. Det gjelder å holde en stram styring på det som trenger en stram styring, og å la resten seile sin egen sjø. Det blir i hvert fall veldig feil å gjøre det motsatte.
Les kva Arne Garborg skriv om dette...

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hva sa egentlig A. Garborg om dette?

Han sa jo mye annet klokt også, en av mine favoritter er:
Kvifor er folk så uglade?
Det er fordi dei ventar si glede frå andre.
Dei skulle gleda andre, for då vart dei sjølv glade
:)
(Fritt etter hukommelsen)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har ikke lest Garborg, så dette aner jeg ikke... ;)

Ellers litt ymse:
En mann er ikke taper om han er plattfot, skallet, feit eller stygg dersom han ellers er en trivelig fyr knutinh, jeg har sett mye rart bli gift, men i mine øyne er han taper om han kjøper prostituerte. Jeg kunne i alle fall aldri ha giftet meg med en slik mann. Og er man ensom og sliter er ikke dette løsningen, da trenger man noen å snakke med som har tid til å lytte.

Ivar L. klarte å finne en lykkelig hore, det var jo koselig, litt merkelig at hun må stå frem anonymt med det klingende navnet Tanya kanskje, litt vanskelig å sjekke korrektheten av slike anonyme oppslag, men selvsagt er det ingen regel uten unntak. På den annen side er det flere som starter på denne måten og har kontroll en stund før det går galt av sted.
Jeg sier ikke at det ikke kan finnes lykkelige horer, jeg får jo håpe at jeg tar feil og at det finnes veldig mange, og at noen faktisk liker “jobben” sin, men hva har det med saken å gjøre når de er like lette å finne som en nål i en høystakk? Det finnes mennesker som liker å bli slått og, skal vi avkriminalisere vold av den grunn?

Og så er det dette som Lionstar nevner, er man i en livssituasjon hvor man har det ille innser man gjerne til slutt ikke dette og tror at man faktisk har det bra. Dette er grunnen til at mennesker som lever med voldelige personer ikke gjør noe for å komme seg ut av det, de er psykisk knekte.

Når det gjelder spørsmålet om det er rett at staten opptrer som hallik har jeg vel delte meninger. Siden jeg ikke synes dette burde forekommet er jeg imot, men om noen registrerer seg med eget selskap og tjener gode penger skal de jo betale skatt og ha rett til å motta pensjon og lignende.

Ellers registrerer jeg at når man vil staffe noen strengt for vold så gir man dem 90 dagers fengsel. Det var jo oppløftende.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Å, dette er virkelig et uløselig problem. På samme vis som dette med abort; det finnes ikke noe godt og endelig svar på rett og galt. Jeg tror heller ikke mye å myten om den lykkelige hore. På den annen side; noen velger det selv. Men det er kanskje et valg som er predikert basert på oppvekst og uheldige omstendigheter, ergo er det ikke et reelt valg. I et utopisk samfunn skulle vi ikke ha behov for prostistusjon, tyveri, vold, sur melk, ligningskontor og telehiv. Utfordringen med å bekjempe prostitusjon er vi søker å bekjempe deler av den menneskelige drift. Jeg bekalger å måtte si det Komponenten, men å finne noen hyggelig å prate med gjør ikke seksualdriften mindre. Jeg tror nok at like lite som den prostituerte velger sin situasjon, er også kjøperens valg basert på harmoni i livssituasjonen. For å unngå misforståelser: En horekunde er også et resultat av sin historie. Jeg tror ikke noe på at vi har å gjøre med den stakkars kvinnen og den ondsinnede mannen hvar gang og hele tiden.
Implisitt i denne innfallsvinkelen ligger også det jeg hevdet tidligere; jeg respekterer horene for det de gjør. Å ikke respektere dem, ville være å frata dem verdighet. Jeg skulel ønske i hvert fall noen av dem kan gå med hevet hode i et samfunn fulllt av fordømmelser over dem som ikke fyller en rolle vi vellykkede har beskrevet for dem.

Honkey

O

OldBoy

Gjest
Les kva Arne Garborg skriv om dette...
Jeg har ikke Garborgs samlede verker her jeg sitter akkurat i øyeblikket, men hvis jeg ikke tar helt feil, var det Garborg som skrev blant annet noe slikt som (veldig fritt etter hukommelsen):

- Du kan kjøpe mat, men ikke matlyst
- Du kan kjøpe kunnskap, men ikke visdom
- Du kan kjøpe omgangsvenner, men ikke vennskap
- Du kan kjøpe seng, men ikke søvn

O.s.v. (burde ha husket mer, men det får holde).

Joda, Garborg har rett. Selv om det ikke ser slik ut når man ser seg rundt omkring i vårt moderne kjøpepress-marked.

W

wurst

Gjest
Apropos prostituerte som sosialarbeidere: det er også noen som begunstiger handicappede med sine tjenester. Her kan vi nok en gang se til Danmark:

Det danske Socialministerium utarbeidet en håndbok i 2001 om håndtering av handicappedes seksualitet. Her slås det fast at seksualitet er en menneskerett, og at det på danske institusjoner kan ytes hjelp til opplæring i onani, praktisk hjelp til personer som ønsker å ha samleie med hverandre – og at pasienter kan få hjelp til å kontakte en prostituert. Senil demente er her nevnt på lik linje med psykisk og fysisk funksjonshemmede. Det finnes også danske pleiehjem som tilbyr pasienter å se pornofilm, og det påstås at dette har gjort mange av dem roligere – noe som igjen har gitt redusert medisinering.

Et eksempel til etterfølgelse i vårt dydige fedreland?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Garborg er tydeligvis en vis mann, jeg burde nok lese han.
Når det gjelder det du sier Honkey så er jeg ikke helt enig. Det er holdningene som er problemet, det finnes en masse normale menn som lever alene og aldri kjøper horer, rett og slett fordi de ser det er galt. De klarer seg de og.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Garborg er tydeligvis en vis mann, jeg burde nok lese han.
Når det gjelder det du sier Honkey så er jeg ikke helt enig. Det er holdningene som er problemet, det finnes en masse normale menn som lever alene og aldri kjøper horer, rett og slett fordi de ser det er galt. De klarer seg de og.
Nettopp! Les en gang til! Jeg sa at også horekunden er et resultat av sin egen historie. Har selv levd i sølibat i en periode av livet. Jeg ble ikke horekunde, voldtektsmann eller misbruker av noe slag.
Min innfallsvinkel er at vi kan ønske oss et samfunn, vi kan jobbe for å oppnå det, men i mellomtiden må vi forholde oss til virkeligheten som den faktisk er, og gjøre det beste ut av den.

Honkey

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Det finnes mye forskning på hvem overgriperen er. Følgende teori er ganske interessant, selv om den nok ikke dekker alle overgripere:
noabuse.no,
Det er etter hvert flere forskere og klinikere som har sett en sammenheng mellom manglende sosiale kompetanse hos overgriperen og forekomst av overgrep (McFall, 1990; Miner, Day & Nafpakttis, 1989). Dette gjelder sosial kompetanse rent generelt, men også den sosiale kompetansen som kreves for i etablering og opprettholdelse av kontakt med mulige voksne kvinnelige partnere.
noabuse.no om pedofili.

Dette samfunnsnyttige aspektet er interessant. Det betyr likevel ikke at vi skal pålegge noen å ta jobben som prostituert, fordi det gavner noen andre. Men det finnes tydligvis folk som velger dette frivillig. Om en kvinne velger prostitusjon fordi det er det minste av 2 onder er meget mulig. Men det er flere enn prostituerte som er i den situasjonene at de må velge mellom onder for å overleve, men da er vi inne på kampen om fattigdom, og det får bli en annen diskusjon.

Uansett, PION (Prostituertes InteresseOrganisasjon i Norge) er en organisasjon som jobber for å bedre forholdene for prostituerte. "Målsettinga er å støtte jentene der de står. Vi jobber ikke ensrettet for å få kvinnene ut av prostitusjon, men for å gi dem støtte der de er." PION er en organisasjon startet av prostituerte.

Gateavisas intervju med LInda fra PION
nytid.no om PION og SV.

Jeg prøver ikke å argumentere for prostitusjon, men denne debatten trenger litt mer nyansert "fakta".

Knut

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Joda, klart at kundene også har sin historie, men ved å akseptere prostitusjon gir vi i alle fall ikke signaler om at dette er feil. Er man vokst opp i et miljø hvor synet på kvinner er at de kan kjøpes blir det ikke bedre av at samfunnet hiver seg på og er enig.

At SV ikke vil høre på en med erfaring er selvsagt feil, men det er jo litt betenkelig med en kvinne på 33 med 20 års erfaring i denne bransjen da, hvilken oppvekst har hun hatt, vet hun egentlig sitt eget beste?

Folk som er pedofile og lignende trenger hjelp, de er ofte selv et resultat av overgrep. Og da tenker jeg på hjelp til å bli kvitt problemet.

W

wurst

Gjest
Prostitusjon har eksistert til alle tider; i middelalderen klaget sogar de prostituerte over den utidige konkurransen fra nonnene ---

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Joda, klart at kundene også har sin historie, men ved å akseptere prostitusjon gir vi i alle fall ikke signaler om at dette er feil. Er man vokst opp i et miljø hvor synet på kvinner er at de kan kjøpes blir det ikke bedre av at samfunnet hiver seg på og er enig.

At SV ikke vil høre på en med erfaring er selvsagt feil, men det er jo litt betenkelig med en kvinne på 33 med 20 års erfaring i denne bransjen da, hvilken oppvekst har hun hatt, vet hun egentlig sitt eget beste?

Folk som er pedofile og lignende trenger hjelp, de er ofte selv et resultat av overgrep. Og da tenker jeg på hjelp til å bli kvitt problemet.
Vi kan gjerne være enige om mye her også, komponenten. MEN:

Nå er du farlig nær å vise Gitte disrespekt. Du har på et vis avskrevet hennes erfaring og meninger basert på at hun "muligens ikke vet sitt eget beste". Jeg kan komme til å si det samme om enhver som stemmer FrP, men ville det være veldig respektfullt?
Mitt spørsmål koker ned til dette: Hva skal vi gjøre med
- de prostituerte
- horekundene
- fenomenet prostitusjon
mens vi jobber mot idealsamfunnet? Virkeligheten er som den er uansett faen hva du og jeg måtte mene om den!
Jeg er ikke ENIG i at det er OK med prostitusjon. Men den er her. Og det hjelper ikke om jeg står med hodet i sanden 24 timer i døgnet. Den er her like forbannet!

Honkey

O

OldBoy

Gjest
Prostitusjon har eksistert til alle tider; i middelalderen klaget sogar de prostituerte over den utidige konkurransen fra nonnene ---
De fleste menneskelige skyggesider, for ikke å si alle, har vel eksistert til alle tider, som for eksempel: Trangen til å slå hverandre i hjel. Svik og bedrag og andre alminnelige og ualminnelige kjeltringstrker. Tyveri. Maktmisbruk. O.s.v.

At et fenomen har eksistert til alle tider, er i beste fall en slags forklaring på at det er slik, men ikke noe argument for at vi skal akseptere det eller fortsette med det.

W

wurst

Gjest
Det at et fenomen har eksistert til alle tider indikerer vel at det ikke er ønskelig eller i hvert fall svært vanskelig å få gjort noe med det?

O

OldBoy

Gjest
Det at et fenomen har eksistert til alle tider indikerer vel at det ikke er ønskelig eller i hvert fall svært vanskelig å få gjort noe med det?
Det var vanskelig å komme til månen også, men stoppet det oss?

Det er vel typisk for oss mennesker at vi ikke lar oss stoppe av uoverkommelige hindringer. Eller, som noen har sagt det: Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid.

W

wurst

Gjest
En forutsetning for å lykkes med et prosjekt er vel at de fleste er eller med tiden blir enige om målet. At så ikke er tilfellet i foreliggende sak beviser denne diskusjonen til fulle.
Det er dessuten ingen som har kommentert mitt innspill om handicappede og sex enda ---

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det jeg mente angående Gitte var at en som begynner å prostituere seg 13 år gammel kanskje ikke helt vet hva som rett og slett er ”normalt”. Muligens er hun utsatt for overgrep før den tid, i alle fall er hun utsatt for overgrep fra 13 års alder. Selvsagt må man høre på hva hun har å si, men man må ha i bakhodet at når noen har levd et slikt liv i 20 år så har de lite å sammenligne med.
Hvordan man skal bli kvitt dette problemet vet ikke jeg, men utgangspunktet for hele denne debatten var at jeg skrev at jeg syntes vi burde gjøre som i Sverige og kriminalisere horekundene. Så får vi prøve å endre på holdninger til menn da, men jeg innser jo at det ikke blir lett…
Jeg synes i alle fall det er merkelig at det er så lett å akseptere et slikt liv for andre, i det som kanskje er verdens beste land å leve i, som man utvilsomt aldri vil unne seg selv eller sine.

Topp Bunn