Men poenget mitt var egentlig å bruke samme tankegang som Løkken og co har brukt angående prostitusjon:
- Er det nødvendigvis ille, eller er det det at samfunnet ser på det som syndig, og om samfunnet forandrer sin oppfatning, så er vi kvitt et problem?
Å bruke samme tankegang betinger at man betrakter barn som personer med samme ansvar for for seg selv og sitt velbefinnende som voksne. Det synes jeg ikke henger på greip. Barn har ikke fullt utviklet hverken sjelelige eller fysiske evner og har følgelig et særegent behov for beskyttelse. Det er naturgitt, også dyr beskytter sine barn. Barn kan ikke forventes å vite sitt eget beste eller å ta ansvar for seg selv, det ville vært unaturlig.
For å ha maksimal frihet må man ha en lov som regulerer friheten.
Underlig?
At man må innskrenke friheten for å oppnå maksimal frihet.
Det virker begge veier. Hvis du fratar mennesker frihet, fratar du dem også for ansvar. Evnen til å ta ansvar er noe som må læres opp. Hvis alt ansvar for individenes velbefinnende overlates til myndigheter eller andre, så vil individene selv ikke evne å ta ansvar når det trengs, fordi de ikke har lært det. Der feiler kommunismen og sosialismen. "Yt etter evne og få etter behov", - problemet er at hvis alle får etter behov, uavhengig av ytelse, så er det til slutt ingen som vil yte etter evne. Uten belønning, ingen ytelse. Uten selvrealisering, ingen selvbevissthet. Uten frihet, intet ansvar.
Endelig kommer det en som tar opp den virkelige problemstillingen: Finnes det en universell sannhet?
Det finnes ingen universell sannhet, men det finnes rådende sannheter. At demokrati er bra er en rådende sannhet fordi demokratiske land står øverst i verdenshierarkiet. Våre verdier er rådende fordi vi har makt til å holde konkurrerende verdier nede. Og bra er det, siden de (i mine øyne) er mer utviklede enn sine konkurrenter. Men selv om de er mer utviklede er de ikke fullt utviklede. Samfunnet og verdiene vil være i kontinuerlig utvikling, om tusen år vil dagens samfunn sikkert fremstå som håpløst primitivt. Å gå tilbake til føydalsamfunnet (feks islamsk styring) er imidlertid å gå tusen år tilbake, ikke fremover. Som teknologien er sannhetene og verdiene noe som konstant vil utvikles i takt med vår bevissthet. Endelige blir de aldri, men så lenge vi fortsetter fremover vil de bli bedre og bedre.
Jo, det er akkurat det de har. Frankrike har omtrent dobbelt så mange inne på sykehus pga alkoholskader enn det vi har i Norge. Effekten er helt klar- skader følger av forbruk, og forbruk følger av tilgjengelighet. Slik er det med alle farlige varer. Narkotika også.
Ja, la oss forby det, la oss forby alt folk blir syke og dør av. Slik at alle vandrer heden av alderdom og kjedsomhet rett etter å ha rundet hundre.
Jeg vet ikke når jeg kommer til å krepere, eller av hva, og det er egentlig ikke så farlig heller. Så lenge det er en konsekvens av mine egne livsvalg og handlinger, så er det greit. En eller annen gang må jeg dø, jeg bare håper at når jeg når den tid kommer faktisk har levd (ut) mitt eget liv.