Jeg kjenner ikke til "trendene" i bransjen og får ta ditt ord på det, men er ikke dette da et argument for en legalisert, kontrollert bransje som opererer i henhold til loven? Et som må levere regnskap og følge arbeidsmiljøloven?
Det er jo nettopp det du skriver som er mitt argument (ett av dem) for legalisering; en legal bransje vil ikke kunne være så "rå" som du forespeiler fordi lovene regulerer det. Mishandling er forbudt. På den annen side kan en ulovlig bransje drevet under jorden være akkurat så rå som den bare vil. Derfor burde det være i alles interesse å få omsetningen over fra den ulovlige bransjen til et lovlig, kontrollert og organisert alternativ. Ikke minst for de prostituerte selv.
Uff, dette går bare i sirkler. Konklusjon; jeg er fortsatt for legalisering, fortsatt mot overgrep og denne tråden har ikke gjort noe som helst for å endre min oppfatning. På tide å gå videre. Hvordan gikk det med abortdebatten?
Jeg syns det er viktigere med hvor mange % som er fornøyd, og ønsker å fortsette i jobben sin enn å henge seg opp i hva en enkelt artikkel i Vi Menn sier, det ser ut som for mange her at det må være enten eller, bildet er nyansert, og eventuelle opplysningskampanjer beregnet på horekunder må tilpasses hva flertallet av de prostituerte opplever som sin hverdag.
Jeg ønsker en tilpasning av lov verket ut ifra hva som gagner trafficking ofre best, og hvis det og gagner flertallet av de prostituerte best , så må det være den totalt beste løsningen.
Angående legalisering, jeg skulle likt å se erfaringer fra Amsterdam.
Jeg syns ikke det var noe særlig hyggelig i Red Light District..Det er noe som byr meg imot ved det, husker ei ung jente, stående, ganske dopet, og du har en gjeng fulle engelskmenn med bred working class dialekt stående utenfor, før hele gjengen går inn til henne..Det er bare noe som skjærer inni meg..
Og slik er det, vindu på vindu på vindu, bortover med røde lys. Innimellom har du utesteder, hvor du kan ta en joint. Sting må ha hentet sin inspirasjon til Rosanne derfra. Ellers så har du også en dop dealer stående ved hver eneste bro, de har hver sin plass, og kommer med de samme spørsmålene..
En kan spørre, skal det bli slik nederst i Carl Johan?
En forskjell fra Oslo, er at du ikke har pågående gateprostituerte.
Og det andre, hva blir konsekvensene i praksis av en legalisering?
Jeg tviler på om det blir mindre hallikkvirksomhet, og østeuropeiske halliker av det. Er og en spesiell kultur, husker en jugoslav der jeg jobbet før, stor boler, han fikk jo sparken, han rasket med seg alt han kom over av verdisaker, skikkelig frekk fyr, ikke nok med det, men det viste seg at papirene hans var falske. Ei jeg kjenner hadde en nabo, også det jugoslav, han hadde to boder i kjellern der full av tyvegods, pluss leiligheten sin, og når hun fikk frastjålet sakene i boden sin, kom jaggu han jugoslaven med tips og sa han kunne ordne så hun fikk det tilbake hvis han fikk betaling. Han fyren hadde folk på døra til alle døgnets tider, og det var åpenbart at han solgte dop. Det er noe spesielt, fra jernkontroll og jernteppe til ingen kontroll, og det er at ingen av disse har noe egenkapital, det er kanskje derfor de er så råbarkede, for de har ikke råd til noe utgifter, i starten i hvert fall..
Akkurat som i byggebransjen og andre bransjer med høy profitt og mye mafia. Jeg har problemer med å se for meg at en legalisering fører til mindre av trafficking. Ville heller gjette det var som å åpne portene til helvete.
Jeg tror resultatet vil være en langt høyere tilbud og etterspørsel side, og tvilsomme saker alltid vil forekomme i en slik bransje.
Snusk tror jeg ikke vil bli mindre om det blir legalisert, men det blir nok annerledes organisert, slik at noe av det ihvertfall vil virke legitimt på overflaten.
Det virker som meg, at problemet løses best uansett hvilken løsning som velges (forbud, legalisering eller ingen forandring), ved at det brukes langt større ressurser fra poltiet, og spørsmålet er om rettsvernet til de som mistenkes og være halliker, skal senkes, slik det er nå, så er det ingen som tør å vitne, det er og spørsmål om hva slags grensekontroll vi har her i landet, og om vi skal la hvemsomhelst bare suse inn i landet vårt.. Det er her hovedproblemet ligger. Vi har et land med en struktur, som gjør oss til rene drømmen for en "onde" kapitalister fra øst, pluss det som måtte finnes i egne rekker.
Ellers anbefaler jeg alle å se filmen Lilja4ever