norge har fått nok av overformynderiet

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.473
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Slik er det med oss alle. Livet er en kamp. Sutring er ikke passende for oppegående mennesker. Da får man skifte beite. Lite tap hvis 5000 lærere med keramikk/vev/gitar/friluft fordypning går over i tivolibransjen eller blir lagt inn på Gaustad.
Skjønar du er barnlaus....og ikkje ser problem med å erstatte 5000 lærarar.
Livet er ein kamp, ja. Arenaen her i dag heiter streik.
Nei, det vert vel til at eg held fram som lærar. Trass alt er eg ung, og om sju-åtte år når det ikkje finnest kompetente lærarar lenger, dikterer eg løna og arbeidsvilkåra sjølv, når KS tek til å taue inn folk frå gata til undervisningsbruk. Hugsar godt alle studentlærarane vi hadde her i kommunen på starten av 70-talet. Berre 30 - 40% hadde kompetanse....

H

Homarhus

Gjest
Tror på hva da? At lærere bør slutte? Gjerne for meg. Da får jeg jobb ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.473
Sted
Torget vurderinger
0
Fra de jeg kjenner som jobber i den videregående skole, så vil jeg si 55 timer i uka som et snitt, men det som er faktum er at systemet er slik at dårlige lærere kan komme unna på rutine, gamle opplegg og med å jobbe mindre, men de må uansett stille opp på alt mulig av møter på helt ugunstige tider, til langt utpå kvelden, elever og andre som ukompensert ringer på fritiden, det er masse arbeid der en en normal arbeidstager ville fått 100% overtid og frynsegoder for, pluss elendige arbeidsforhold på skolen, til å gjøre all denne planlegging, de færreste lærere har eget kontor, selv de som er lektorer, det er naturligvis ineffektivt å prøve å jobbe sammen med en haug skravlebøtter.

Det er forståelig for meg at noen lærere, prøver å komme unna med minst mulig arbeid, når de vet de er såpass vanskelige å bli kvitt, og har såpass dårlige vilkår, men se da og på lærerskolen, hvor det i perioder har vært sånn at du kommer inn nesten uansett karakterer, det er for meg et signal om at lærerne slett ikke har det for bra, slik det antydes her av Affa..
55 timar i veka var då steinhardt...det må vere i perioder, ikkje i snitt.
Systemet er ikkje godt, nei.

Dette å kvitte seg med dei "dårlege" er frykteleg vanskeleg. For kvar skal du gjere av dei? Og kva skal du erstatte dei med? Slike som driv misjon og tek til takke med løn i det neste liv, held seg oftast utanlands, eller har hamna i presteyrket...

A

Affa

Gjest
Skjønar du er barnlaus....og ikkje ser problem med å erstatte 5000 lærarar.
Livet er ein kamp, ja. Arenaen her i dag heiter streik.
Nei, det vert vel til at eg held fram som lærar. Trass alt er eg ung, og om sju-åtte år når det ikkje finnest kompetente lærarar lenger, dikterer eg løna og arbeidsvilkåra sjølv, når KS tek til å taue inn folk frå gata til undervisningsbruk. Hugsar godt alle studentlærarane vi hadde her i kommunen på starten av 70-talet. Berre 30 - 40% hadde kompetanse....
Jeg er langt i fra barneløs.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.473
Sted
Torget vurderinger
0
Dette blir for dumt Lærere jobber MAX 40 timer i uka. De har masse fritid og mange driver tilleggsnæring. 3 av min nærmeste familie har vært eller er lærere. De var veldig godt fornøyd. Pene dager, masse fri og grei lønn.
Det må vere litt av ein famile. Snyltarar, som overlet alt arbeidet til dei andre kollegaane. Klart slike folk har det godt med seg sjølv og er fornøgde, men for ei samfunnsånd...
Dette bør du halde for deg sjølv.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.473
Sted
Torget vurderinger
0
Jeg tror det som trengs er litt tøffere typer, jeg tror ikke undervisningen lærerne har hatt betyr så mye, det hjelper ikke så mye å ha tradisjonelle akademikere, med toppkarakterer i alle disipliner hvis de ikke når frem til elevene, den beste læreren jeg vet om (var bare vikar uten utdannelse), kunne ingenting, han bare sørget for å ligge litt foran elevene i lærerboka, klassen han tok over hadde et mattegeni til lærer, og de fleste elevene lå an til stryk ved juletider når han tok over, når han var ferdig på våren hadde de et snitt på 5.

Det er nok av dem som er fag idioter og forstår ting utmerket, uten å ha den minste evne til å formidle, eller få respekt i et klasserom.

Korleis får ein motivert slike tøffe typer til å ta seg jobb i skulen? By dei dårlegare jobb enn dei alt har, gje dei elendige arbeidstilhøve, så får vi sjå....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.473
Sted
Torget vurderinger
0
Ingen problemstilling. Det er for mange lærere i dag. De får ikke arbeid og mange flere ønsker full stilling. Det er som i helsesektoren. Folk står i kø. Pene dager og grei lønn frister bedagelige mennesker.
Kvar var det du kom frå, sa du? Ikkje denne planeten, trur eg.
Eller kanskje du ikkje har oppdatert deg sidan 50-talet?

A

Affa

Gjest
Gauke-metoden, reknar eg med?
(Ein fugl som overlet oppforstringa til andre, i tilfelle den eindimensjonale fysikkinteressa di har utelukka slik kunnskap...)  
Morsom i dag Herr Skolelærer!

Min familie og jeg har aldri belastet noe eller noen. Tvert om. Mine gutter er som sin far interessert i kunst og arkitektur. Med solid realistutdannelse har man nemlig de beste forutsetninger for å tilegne seg nettopp disse høyverdige menneskelige egenskaper. Jeg har ledet dem med fast hånd for å forhindre dem i å begå grove feil i sin ungdom slik jeg gjorde og måtte betale dyrt for. Min erfaring fikk de gratis uten å selv måtte gå igjennom det samme ragnarok.

A

Affa

Gjest
Gauke-metoden, reknar eg med?
(Ein fugl som overlet oppforstringa til andre, i tilfelle den eindimensjonale fysikkinteressa di har utelukka slik kunnskap...)  
Min pc henger ikke helt med nu. Derfor 2 innlegg som er identiske..

K

knutinh

Gjest
Korleis får ein motivert slike tøffe typer til å ta seg jobb i skulen? By dei dårlegare jobb enn dei alt har, gje dei elendige arbeidstilhøve, så får vi sjå....
Tja. Jeg kjente endel teknologer som gjerne ville jobbe i skolen når jobb-markedet var som verst for et par år siden.

Men lærerorganisasjonene la effektivt ned veto mot dette med at de i så fall måtte ha tatt 2 år ped for å få fast jobb...

-k

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.473
Sted
Torget vurderinger
0
Du tror ikke på det selv engang. Hvorfor slutter dere ikke da? Det er frivillig.
Har slutta frå tid til anna, og prøvd andre arbeidsstadar som lærar, men også andre felt.
Hamnar likevel attende i lærarjobben av fleire grunnar:
1. Det er så greitt å gå over fotballbana og vere på jobb.
2. Eg får bekrefta mine gode eigenskapar profesjonelt.
3. Fram til no har eg hatt 6 veker fri om sommaren. Så lenge eg har såpass, er det kjekke somrar.
4. Løna er etter 25 år 360 000. Orkar ikkje skifte utan minst 20% lønsauke.
5. Pensjonsordningane.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.473
Sted
Torget vurderinger
0

Min familie og jeg har aldri belastet noe eller noen. Tvert om. Mine gutter er som sin far interessert i kunst og arkitektur. Med solid realistutdannelse har man nemlig de beste forutsetninger for å tilegne seg nettopp disse høyverdige menneskelige egenskaper. Jeg har ledet dem med fast hånd for å forhindre dem i å begå grove feil i sin ungdom slik jeg gjorde og måtte betale dyrt for. Min erfaring fikk de gratis uten å selv måtte gå igjennom det samme ragnarok.
Hah! Eg kjenner meg rimeleg sikker på at du har heva barnetrygd og andre fellesgoder for dei.
Eller dreiv du heimeundervisning?
Kva slags kunst? Ikkje musikk, reknar eg med...No veit eg det. Fotball! Det er klart!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.473
Sted
Torget vurderinger
0
Tja. Jeg kjente endel teknologer som gjerne ville jobbe i skolen når jobb-markedet var som verst for et par år siden.

Men lærerorganisasjonene la effektivt ned veto mot dette med at de i så fall måtte ha tatt 2 år ped for å få fast jobb...

-k
Neidå, du må berre ha pedsem. Gjort på eit halvår....

A

Affa

Gjest
Kvar var det du kom frå, sa du? Ikkje denne planeten, trur eg.
Eller kanskje du ikkje har oppdatert deg sidan 50-talet?
Takk det samme. Du har vel ikke hørt med noen fra det sentrale østland hvor 2/3 av befolningen bor siden 1970?

A

Affa

Gjest
Hah! Eg kjenner meg rimeleg sikker på at du har heva barnetrygd og andre fellesgoder for dei.
Eller dreiv du heimeundervisning?
Kva slags kunst? Ikkje musikk, reknar eg med...No veit eg det. Fotball! Det er klart!
Barnetrygd var et skattefradrag. Siden jeg betaler like mye skatt som 6-7 lærere mottok jeg denne uten skam. Idrett er ikke kultur for meg, mulig du finner glede i å se på halvnakne mannfolk uten utdannelse, men det gjør ikke jeg.

A

Affa

Gjest
Neidå, du må berre ha pedsem. Gjort på eit halvår....
Ped sem er 1 år. Kan ikke taes i forbindelse med jobb. Obligatorisk oppmøte. Godkjente praksisskoler finnes nesten bare i Oslo hvis du holder til på Østlandet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.473
Sted
Torget vurderinger
0
Barnetrygd var et skattefradrag. Siden jeg betaler like mye skatt som 6-7 lærere mottok jeg denne uten skam. Idrett er ikke kultur for meg, mulig du finner glede i å se på halvnakne mannfolk uten utdannelse, men det gjør ikke jeg.
Kva med sandvolleyball, det er vel meir i di gate?

Ingen betalar så mykje skatt utan å vere ein institusjon. Lærarar er gjennomregulerte lønsmessig, og dei som tener 7 - 10 gonger meir enn oss, syter for å ha eit apparat som finn smutthol. Så då så.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0

Lyst til å fortelle om dine feil, og hva som kostet dyrt?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Leste gjennom denne flotte tråden én gang til og fant en "allmennoppfatning" jeg vil utfordre på et litt filosofisk plan, noen sene kveldstanker...

Mennesket er et gruppedyr. Vi er sosiale av natur og innretter oss deretter. Det har ALDRI i menneskehetens historie vært et "meg selv først"-basert samfunn.
Og det er nettopp derfor det ALLTID har vært krig og elendighet. Et samfunn med individets, jeg-ets, rettigheter og velbefinnende som maksiom er menneskehetens neste naturlige skritt videre.

En av historiens største løgner er den om om at egoisme er en dårlig egenskap og en motsats til empati. Man har sågar forvrengt begrepet, som egentlig betyr egeninteresse (som handlingsgrunnlag), til å bli et negativt skjellsord. Det er ingen motsetning mellom å ta vare på seg selv og å ta hensyn til andre.

Hvis alle i et samfunn tok vare på seg selv, hvis egoismen var ubegrenset og uhemmet, så ville det blitt utopisk, alle ville maksimert sin selvrealisering. Rendyrket altruisme vil på den annen side føre til at den ubegrensede selvoppofrelse og forkastelse av egeninteresser gjør at alle kontinuerlig forverrer sin egen situasjon, - og nødvendigvis ender i selvdestruksjon. Det er apokalyptisk. Egoisme er følgelig som aksiom mye mer samfunnsmessig konstruktivt enn altruisme. Et "meg selv sist"-basert samfunn vil aldri kunne oppnå hverken varig fred eller harmonisk sameksistens. Et samfunn basert på "fellesskap" over individ er i realiteten et samfunn basert på undertrykkelse.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Leste gjennom denne flotte tråden én gang til og fant en "allmennoppfatning" jeg vil utfordre på et litt filosofisk plan, noen sene kveldstanker...

Og det er nettopp derfor det ALLTID har vært krig og elendighet. Et samfunn med individets, jeg-ets, rettigheter og velbefinnende som maksiom er menneskehetens neste naturlige skritt videre.

En av historiens største løgner er den om om at egoisme er en dårlig egenskap og en motsats til empati. Man har sågar forvrengt begrepet, som egentlig betyr egeninteresse (som handlingsgrunnlag), til å bli et negativt skjellsord. Det er ingen motsetning mellom å ta vare på seg selv og å ta hensyn til andre.

Hvis alle i et samfunn tok vare på seg selv, hvis egoismen var ubegrenset og uhemmet, så ville det blitt utopisk, alle ville maksimert sin selvrealisering. Rendyrket altruisme vil på den annen side føre til at den ubegrensede selvoppofrelse og forkastelse av egeninteresser gjør at alle kontinuerlig forverrer sin egen situasjon, - og nødvendigvis ender i selvdestruksjon. Det er apokalyptisk. Egoisme er følgelig som aksiom mye mer samfunnsmessig konstruktivt enn altruisme. Et "meg selv sist"-basert samfunn vil aldri kunne oppnå hverken varig fred eller harmonisk sameksistens. Et samfunn basert på "fellesskap" over individ er i realiteten et samfunn basert på undertrykkelse.
Selv realisering, det er et behov vi ofte styrer mot når andre andre behov er dekket, det det behov i mennesket med lavest prioritet, det er en positivt drivkraft, i et vestlig samfunn, hvor ellers alt handler om den største bilen, hytta, best betalte jobben osv (alt dette er laverestående behov, som går på posisjon i gruppen, forplantning, og har lite med selv realisering å gjøre)..

Selv realisering handler mer om de tingene finn kalvik synger om.

Kunstneren Paul Gauguin var et typisk eksempel, velykket, jobbet i bank, familiemann, i høyere kretser i paris, ga det hele opp, og ble kunstner, velykket sådan, og realiserte seg selv og sitt eget potensiale, på bekostning av sin familie, og deres behov.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2

En liten elaborering rundt egoisme og empati: Hvis mennesket er empatisk av natur, så vil selvrealiserende handlinger også være empatiske. Følgelig vil egoisme, eller selvrealisering, også betinge realisering av empati. Det er ingen motsetning mellom de to. Hvis mennesket på den annen side ikke er empatisk av natur, så må enhver empati være tvungen og dermed komme som en følge av undertrykkelse. I så fall kan man neppe argumentere for at vi er skapt for å være sosiale vesener.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
En liten elaborering rundt egoisme og empati: Hvis mennesket er empatisk av natur, så vil selvrealiserende handlinger også være empatiske. Følgelig vil egoisme, eller selvrealisering, også betinge realisering av empati. Det er ingen motsetning mellom de to. Hvis mennesket på den annen side ikke er empatisk av natur, så må enhver empati være tvungen og dermed komme som en følge av undertrykkelse. I så fall kan man neppe argumentere for at vi er skapt for å være sosiale vesener.
Empati, er et misforstått begrep. Og det er vanskelig for noen som ikke er empatiske, og forstå hva det egentlig er. Det er ikke etter min mening enten eller, jeg mener vi mennesker er lagd ulike, noen er født uten disse evnene, andre kan ha for mye, og er overfølsomme. Ved å ha lover og regler, straff, og frykt, går det an å motivere, også de som ikke nødvendigvis er så veldig empatiske av natur til å oppføre seg ved hjelp av en ytre regulering, siden slike mennesker mangler en indre.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Tvungen empati?? Enten har du empati eller ikke. Ta deg en tur til en barnehage hvor sterkt funksjonshemmede barn er integrert så ser du empati i praksis.
Det er når man blir større at egoet har en lei tendens til å styre livet.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Interessant vri Løkken tar her nå. Korrekt; det behøver ikke være noen motsetning mellom ego og gruppetenkning. Men det er en viktig distinksjon her, nemlig den at dersom ego-tenkningen blir for sterk er også den destruktiv. Innen psykologien har man forstått dette med at man må ha kjærlighet til seg selv for å kunne yte kjærlighet til sine omgivelser. Man kan da, med ego-tenkning forstå at det er viktig for ens eget ego at gruppen overlever. Man er avhengig av hverandre. Alene er man hjelpeløs og ensom. Ergo er det et viktig poeng at man faktisk nærer positive følelser overfor de andre i gruppen. Derved dekker man både ego og gruppe på best mulig måte.
Litt på siden av dette: Mer enn vi tror er vi styrt av frykt. Veldig mye av det er frykt for det vi ikke kjenner. Dette gir seg ofte utslag i instinktive reakjsoner som flukt eller angrep. Ofte retter frykten / aggresjonen seg mot andre menneskegrupper. Det bunner ofte i at vi rett og slett mangler kunnskap og begrepsapparat for tolkning av det vi tror vi ser. For så vidt kan dette være en naturlig prosess, ettersom en annen gruppe i vårt revir kan bety mindre "mat" til oss. Vi vil da naturlig ønske å drive dem vekk. Noen som kjenner seg igjen...? ;)

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Alle som har sett små unger i aksjon har også sett både naturlig egoisme og empati som ikke er tillært eller påtvungen.
Unger kan sloss så fillene fyker mens de skriker ”min” og en eller annen leke. Men samtidig kan en unge bli lei seg når den ser en annen som griner, og komme for å trøste. Begge disse egenskapene tror jeg er medfødt og naturlig, det er bare hvor mye hver enkelt har av dette som kanskje varierer. Og har man opplevd lite empati fra sine omgivelser, er nok dette med på å svekke denne følelsen overfor andre. Det samme kan man si om egoisme, har man opplevd mye av dette, blir man vel også selv mer egoistisk.
Ellers er jeg ikke enig idet Honkey sier om at samfunn aldri har vært basert på egoisme, hva er det som er drivkraften bak de fleste diktaturer i verden i dag da?
Er heller ikke helt enig i dette med fremmedfrykt som kommer inn her på slutten. Det er ikke frykt for det fremmede, men mer dårlige erfaringer som gjør at mange er skeptiske til andre i dag. Er man blitt bitt av en hund er det naturlig å bli redd for hunder, selv om mange hunder er snille, det blir noe av det samme…

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Du misforstår, Komponenten. Samfunnet er ikke basert på egoisme, selv om diktatoren er ekstremt egoistisk. Jeg snakker om hvordan samfunnet i betydning av menneskenes sameksistens fungerer. Dersom alle KUN tenker på hva som tjener ens eget kortisktige mål/behov raser det sammen umiddelbart. Det blir alle mot alle helt til kun en står igjen. Selv ikke et samfunn i borgerkrig fungerer slik.
Angående hvorvidt våre handlinger er fryktbasert eller ei: Også dårlige erfaringer er med på å bygge opp frykt. Så om du ikke ser denne sammenhengen, anbefaler jeg deg å lese litt basal psykologi.

Honkey

O

OldBoy

Gjest

.......

Etter en uke uten PC, melder jeg meg på igjen, og tar utfordringen.

Jeg tror at det er snakk om "både-og".

Naturen søker optimale verdier. Det ekstreme og rendyrkede har kort levetid.

Det kan bli for mye og for lite salt i maten. Passe er best.

Jeg tror det samme gjelder for egoisme. For mye egoisme er skadelig. For lite likeså. Passe er best.

Ikke alle i et samfunn kan ta vare på seg selv. Det kan være medfødt. Det er ikke alle som er like heldige med valg av foreldre. Det kan være uheldige omstendigheter senere i livet som slår deg ut. Det er ikke alle som starter med den samme bagasjen. Det er lettere å tjene en million hvis du starter med ti, enn hvis du starter på bar bakke.

Jeg tror at det er nødvendig, gjerne av egoistiske grunner, at vi bygger "passe" sikkerhetsnett for dem som av en eller anne grunn faller utenfor. Ikke for finmaskede sikkerhetsnett, og ikke for grovmaskede. Det har en verdi, her kom egoismen frem igjen, å leve i et samfunn hvor alle har det såpass bra at man ikke trenger å bekymre seg for sine eiendeler og slipper å bo bak høye murer og piggtrådgjerder.

Jeg tror at det er nødvendig å gjøre noe med fordelingen av eiendom og kapital. Ikke for å vingeklippe noen, men for at drømmen om like muligheter for alle ikke skal gå tapt over tid. Jeg tror at det er nødvendig å investere i fattige barns utdannelse, igjen gjerne av egoistiske grunner, for å sikre velstand i samfunnet. Det er mine fattige naboers barn som skal være med på å betale min pensjon, og det kan være blant disse barna at talentet for å oppdage en livreddende medisin ligger.

Jeg tror at det er nødvendig å spleise på en rekke samfunnsoppgaver. Politi, domstoler, forsvar, felles infrastruktur etc. En del av denne spleisingen vil ikke fungere hvis den skal være frivillig. Så visse elementer av tvang må vi finne oss i. Vi kan gjerne diskuter hvor mye felles samfunnsoppgaver vi trenger, og hvordan de skal betales, men jeg tror ikke at vi ender opp på noen av de rendyrkede ytterpunktene: "alt" eller "intet". Igjen: "passe" er best.

Livet er mer enn å rendyrke én parameter. Maksimal frihet for alle og enhver kan bli et skrekksamfunn, på samme måten som motpolen: maksimal selvoppofrelse for alle.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Alene er man hjelpeløs og ensom. Ergo er det et viktig poeng at man faktisk nærer positive følelser overfor de andre i gruppen. Derved dekker man både ego og gruppe på best mulig måte.
Litt på siden av dette: Mer enn vi tror er vi styrt av frykt. Veldig mye av det er frykt for det vi ikke kjenner. Dette gir seg ofte utslag i instinktive reakjsoner som flukt eller angrep. Ofte retter frykten / aggresjonen seg mot andre menneskegrupper. Det bunner ofte i at vi rett og slett mangler kunnskap og begrepsapparat for tolkning av det vi tror vi ser. For så vidt kan dette være en naturlig prosess, ettersom en annen gruppe i vårt revir kan bety mindre "mat" til oss. Vi vil da naturlig ønske å drive dem vekk. Noen som kjenner seg igjen...? ;)

Honkey
Eldgamle mekanismer, nedarvet i genene våre, da det var viktig for å overlevelse i steinalderen, både å ha en gruppe, og ha frykt for grupper utenfor gruppen.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Eldgamle mekanismer, nedarvet i genene våre, da det var viktig for å overlevelse i steinalderen, både å ha en gruppe, og ha frykt for grupper utenfor gruppen.
My point, exactly! :) Et problem slik jeg ser det er at i dagens samfunn forsøker folk å rasjonalisere slike basalreaksjoner inn i et logisk verdensbilde, i stedet for å bruke sitt intellekt til å forstå og bearbeide dem ut fra kunnskap og forståelse.

Honkey

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.473
Sted
Torget vurderinger
0
Gamle Jack London skreiv faktisk ei novelle om akkurat kvifor menneska søkte saman i samfunn, og korleis ein organiserte seg. Sjølv om Jack er litt naiv i forteljestilen, er det interessante tankar om temaet..."Egoisme" er eit tema som treng filosofisk drøfting....i romanane "Reisen til Malacandra" tek CS Lewis (ja, han med Narnia-bøkene) ein kristen innfallsvinkel med ein uventa vri, som gjer vårt timelege perspektiv litt merkeleg. Kurt Vonnegut har i sitt seinare forfattarskap også debattert litt med einskildmennesket og felleskapet.
Les meir tullball og få meir innsikt, folkens.....
:)

W

wurst

Gjest
Det er ingen grunn til ikke å prøve å gjøre oppmerksom på og rette opp det en synes er galt. Det er jo det du gjør også ved å argumentere i denne tråden.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Hvis du mener at problemet i dagens samfunn er at tilgjengeligeten på røyk og drikke er for dårlig så har du problemer. Ikke samfunnet.

Topp Bunn