Aurora
Æresmedlem
Problemet er at det ikke hjelper så mye for intern logistikk i nord, om man har jernbane til Narvik og Kirkenes, mens det regionale veinettet utenom og tildels med E6 bare blir dårligere og dårligere, - ikke for at det er så veldig mye bedre for store deler av Vestlandet....Ikke uenig i der. Men bytt ut en N med K, NK banen, dvs NordKalott banen så er man igang. Sverige og sikkert også Finland får støtte fra EU for bla å forbedre logistikk kapasiteten på skinner (ifm beredskap og kriser/krig, akkurat det som skjer i Ukraina).
Det vil kunne medføre en god tilgang på jernbane i nord gjennom Sverige og Finland. Til økonomisk vekst for begge
Ofotbanen til Narvik er den eneste norske jerbanestrekningen som både nå og før har gått med overskudd, og har i historisk sammenheng brakt inn milliarder til gamle NSB. Svenskene har i et par tiår stått klare for å påbegynne dobbelspor på svensk side, mens man på norsk side har trenert saken minst like lenge. Økt malmtransport kan øke overskuddet betydelig. At det kanskje koster mer for 35km på norsk side enn 160km på svensk side er både en annen sak - og ikke...
Problemet er at man i mange tiår ikke "bygger infrastruktur" med de kostnader det medfører, men etter at konsulentselskapene overtok politikken så skal alt regnes i forhold til "samfunnøkonomisk forsvarlig", - dvs overskudd. Man får ikke "overskudd" av infrastruktur, - selv ikke på østlandet.... men det kommer selvagt an på hvor "kreativt" man setter opp slike regnestykker.... Hos konsulentene får man det svaret man ber om. At det knapt finnes et eneste utbyggingsprosjekt i nyere tid som ikke har gått med dundrende underskudd ift utredningenen forteller vel sitt, - enten om politikerne eller konsulentene.. muligens begge..