Politikk, religion og samfunn Norge hva nå ? Forsvar. Beredskap. Sikkerhet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.440
    Antall liker
    2.425
    Sted
    Bergen
    Også
    https://www.tu.no/artikler/forsvare...ske-baser-kan-brukes-som-vapen-av-kina/550269

    (for de som ikke automatisk skjønne ka det går i
    "Men inne på basen kjører høyteknologiske kinesiske kjøretøy. Helt lovlig, på sivile norske elbil-skilter. Et av dem står parkert sentralt på basen, ikke langt fra rullebanen og sheltere for Norges F-35. Bilen er produsert av en statseid kinesisk bilprodusent.
    ..
    Vi journalister får ikke lov til å ta bilde av disse områdene, men bilen er utstyrt med teknologi som gjør det mulig å overvåke stedet kontinuerlig og sende informasjon over mobilnettet."

    Det er jo en grunn til at kineserne forbyr Tesla i nærheten av sin kritisk infrastruktur/tjenester..

    Minner meg om mobilforbudet i bil vs gigamobilskjermene som benyttes i el-bilene

    Enkelte ganger tror jeg at
    - politikere som vedtar eller ikke følger med tror at de norske borgerne er idioter
    - eller så er det politikerne som er idioter
    Og det stemmes..
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.440
    Antall liker
    2.425
    Sted
    Bergen
    Sagen fortsetter, interessante opplysninger som fremkommer
    https://thebarentsobserver.com/en/security/2024/09/trouble-ship-has-departed-tromso-future-uncertain

    Publiken har våknet
    https://www.nordnorskdebatt.no/hvordan-kunne-det-skje/o/5-124-322439

    Mange spørsmål, kanskje litt på overtid.

    Men synes å følge et visst mønster ift. vårt forhold til russerne etter 24 feb 22.. selv om akkurat dette fartøyet kanskje ikke er helt under russik kontroll. Men heller ikke usannsynlig gitt opplysningene som fremkommer
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.440
    Antall liker
    2.425
    Sted
    Bergen
    Også atter litt nytt om togsagaen i nord
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.933
    Antall liker
    12.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Gjelder ikke bare Norge, men hvor lenge skal vesten passivt (med unntak av sanksjoner) observere russernes hybridkrig?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor legger vi ned den batterifabrikken før den kommer i gang? Det er vel grunn til å tro at innenlands droneproduksjon bør inngå i alle forsvarsplaner framover. Tror det er veldig smart å satse på innenlands produksjon av forsvarsmateriell, inkludert droner og batterier til disse. Motorer og "kropp" på dronene er vel nokså solide saker som tåler å ligge på lager i mange år, men batterier og tenkeboks er vel mer ferskvare og må fornyes jevnlig.

    Det fine med et godt utviklet droneforsvar er at vi får brukt alle disse dvaske spill-deigklumpene våre til noe fornuftig. Vi må selvfølgelig ha innenlands produksjon og store lager av snus og energidrikk til "gutta på rommet", men det må vel la seg gjøre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.422
    Antall liker
    39.472
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sagen fortsetter, interessante opplysninger som fremkommer
    https://thebarentsobserver.com/en/security/2024/09/trouble-ship-has-departed-tromso-future-uncertain

    Publiken har våknet
    https://www.nordnorskdebatt.no/hvordan-kunne-det-skje/o/5-124-322439

    Mange spørsmål, kanskje litt på overtid.

    Men synes å følge et visst mønster ift. vårt forhold til russerne etter 24 feb 22.. selv om akkurat dette fartøyet kanskje ikke er helt under russik kontroll. Men heller ikke usannsynlig gitt opplysningene som fremkommer
    Syrisk, visstnok. Dvs muskovittisk.

    Skadepotensialet er helt bokstavelig som en atombombe. 20000 tonn ammoniumnitrat = 8400 tonn TNT = en halv Hiroshima-bombe.

    Jeg tenker det beste vil være å åpne bunnventilene på den før det enten «tilfedligvis» forviller seg inntil Ekofisk eller Troll, eller like «tilfeldigvis» grunnstøter under Storebæltsbroen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.626
    Antall liker
    4.809
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg tenker det beste vil være å åpne bunnventilene på den før det enten «tilfedligvis» forviller seg inntil Ekofisk eller Troll, eller like «tilfeldigvis» grunnstøter under Storebæltsbroen.
    Ok, båten får angjeveleg skader ut utseglinga frå Murmansk. Så istaden for å gjera vendereis og lasta om bestemmer dei seg for like godt å segla med livsfarleg last nedover langs heile Norskekysten, over Skagerrak, inn i Østersjøen (der ingen vil sleppa dei til kai) for reperasjon.

    Herregud. I beste fall verkar det ikkje som veldig bra sjømannskap.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.422
    Antall liker
    39.472
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eksakt, og så motorstopp rett vest av Bergen, hvor den enten kunne drive til Troll-feltet eller på land alt etter vindretning. Den ser ut til å ha kommet seg litt videre sørover, men nå ser den ut til å ha fått problemer igjen, gitt.

    1726771560193.png

    Om den mot formodning skulle komme seg inn i Østerskjøen foreslår jeg at den går til midlertidig okkuperte Königsberg for reparasjon. Klaipeda vil ihvertfall ikke ha den, enda den fortsatt oppgir det som destinasjon nå.

     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    1
    Ligger sikkert noen personsøkere og slenger om bord også.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.626
    Antall liker
    4.809
    Sted
    Sunnmøre
    Eksakt, og så motorstopp rett vest av Bergen, hvor den enten kunne drive til Troll-feltet eller på land alt etter vindretning. Den ser ut til å ha kommet seg litt videre sørover, men nå ser den ut til å ha fått problemer igjen, gitt.
    Ja, det ser ut som om ho har bevegd seg sakte mot sør-søraust ila natta, men framleis svirrar ho rundt.

    Marinetraffic oppgjev Not in command som AIS-status. Er det synonymt med motorstopp, eller betyr det noko anna?

    Eg har forstått at det er ein del sjøfolk her inne: Når ein stor båt, med ei last tilsvarande eit lite masseøydeleggjingsvåpen ombord, svirrar rundt i den norske skipsleia, må det vel vera fastspikra prosedyrar for kva ein gjer?

    Var det ikkje mogleg å nekta båten, som ikkje ser ut til å vera i sjødyktig stand, å fortsetja i norsk farvatn?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.618
    Antall liker
    25.618
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @tjua Jeg har ikke inntrykk av at nåværende regjering er sløvere enn foregående. Siden dette også gjelder Nårsk Bissniss så tror jeg dessverre også at en blå regjering hadde agert enda langsommere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.422
    Antall liker
    39.472
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det ser ut som om ho har bevegd seg sakte mot sør-søraust ila natta, men framleis svirrar ho rundt.

    Marinetraffic oppgjev Not in command som AIS-status. Er det synonymt med motorstopp, eller betyr det noko anna?

    Eg har forstått at det er ein del sjøfolk her inne: Når ein stor båt, med ei last tilsvarande eit lite masseøydeleggjingsvåpen ombord, svirrar rundt i den norske skipsleia, må det vel vera fastspikra prosedyrar for kva ein gjer?

    Var det ikkje mogleg å nekta båten, som ikkje ser ut til å vera i sjødyktig stand, å fortsetja i norsk farvatn?
    Googlet:
    1726820837653.png
    1726821016679.png
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.626
    Antall liker
    4.809
    Sted
    Sunnmøre
    Ah, takk. Eg trur google-fu'en min var litt sjaber i dag tidleg.

    No fann eg denne:
    Among the different circumstances a Court of Law accepts for a vessel to be in a NUC situation are the following:
    • A breakdown of engines or steering gear.
    • The loss of the propeller or the rudder.
    • A sailing vessel becalmed (as long as she does not have an engine).
    • A vessel with her anchor down but not holding.
    • Exceptional weather conditions (we emphasize here the importance of the adjective “exceptional”).

    Min takeaway er at dette i utgangspunktet handlar om vikeplikt til sjøs, nærast tilsvarande ein syklist som ringjer iherdig med bjølla for å signalisera at han ikkje har kontroll og bremsene ikkje verkar, men at det vert brukt i tide og utide.

    Regnboge-Ruby ser iallfall ut til å halda kursen sånn passe nett no.

    1726821812146.png

    Edit: Frå @oen si lenkje under:
    Enligt webbsidor som följer sjöfarten står fartyget som ”not under command”, vilket innebär att det just nu förs långsamt åt sydöst med hjälp av en bogserbåt.
     
    Sist redigert:

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.286
    Antall liker
    2.960
    Sted
    Portugal
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.230
    Antall liker
    4.027
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om de hevder at de ikke har kontroll over masseødeleggelsesvåpenet sitt, bør det vel være greit å gi mannskapet ordre om evakuering og deretter tilintetgjørelse av trusselen. Tilsvarende som om f.eks en russisk bombedrone hadde "forvillet" seg inn i norsk territorium pga teknisk svikt og sirklet rundt en eller annen rafinneri eller en forsvarsinstallasjon ved et "uhell"
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.908
    Antall liker
    4.346
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nja... Ammoniumnitrat er da ganske så nøytralt og harmløst..., så lenge det ikke er tilført de par prosentene olje. AN er ikke klassifisert som sprengstoff for transport. Som eksplosiv betegnes det som ANFO/ Ammoniumnitrat-Fuel Oil. Ikke er det så lett å "sette av" heller, i normal bruk må du ha en sekundærladning. Typisk- Fenghette- Dynamitt/ TNT/ PETN- AN/FO. Dog er det jo ombord på et skip, som typisk er fullt av diesel e l, og det skal jo kun en liten "lekkasje" til for å vekke det til liv. Går det av, initiert av mystiske omstendigheter, blir det jo en fæl historie. Heldigvis er det svært følsomt for fukt, så kanskje det beste ville være en ørlille torpedering...

    EDIT: Ovenstående kun dersom AN-et er i granulatform. Dersom det er flytende, har jeg ikke peiling!
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.440
    Antall liker
    2.425
    Sted
    Bergen
    @tjua Jeg har ikke inntrykk av at nåværende regjering er sløvere enn foregående. Siden dette også gjelder Nårsk Bissniss så tror jeg dessverre også at en blå regjering hadde agert enda langsommere.
    Absolutt helt enig, kan vi håpe på at dette blir bedre fremover gitt at alvoret synker inn hos flere/alle
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.999
    Antall liker
    18.244
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner folk i Halifax som da de hørte jeg er norsk meldte "A Norwegian ship destroyed Halifax".

    Vel, ikke helt. Det var fransk, men kolliderte med et norsk skip.

    On the morning of 6 December 1917, the French cargo ship SS Mont-Blanc collided with the Norwegian vessel SS Imo in the harbour of Halifax, Nova Scotia, Canada. Mont-Blanc, laden with high explosives, caught fire and exploded, devastating the Richmond district of Halifax. At least 1,782 people were killed, largely in Halifax and Dartmouth, by the blast, debris, fires, or collapsed buildings, and an estimated 9,000 others were injured. The blast was the largest human-made explosion at the time.[1] It released the equivalent energy of roughly 2.9 kilotons of TNT (12 TJ)

     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.908
    Antall liker
    4.346
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, men det var pikrinsyre og skytebomull (og TNT), som har en helt annen følsomhet enn AN.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    2.734
    Nja... Ammoniumnitrat er da ganske så nøytralt og harmløst..., så lenge det ikke er tilført de par prosentene olje. AN er ikke klassifisert som sprengstoff for transport. Som eksplosiv betegnes det som ANFO/ Ammoniumnitrat-Fuel Oil. Ikke er det så lett å "sette av" heller, i normal bruk må du ha en sekundærladning. Typisk- Fenghette- Dynamitt/ TNT/ PETN- AN/FO. Dog er det jo ombord på et skip, som typisk er fullt av diesel e l, og det skal jo kun en liten "lekkasje" til for å vekke det til liv. Går det av, initiert av mystiske omstendigheter, blir det jo en fæl historie. Heldigvis er det svært følsomt for fukt, så kanskje det beste ville være en ørlille torpedering...

    EDIT: Ovenstående kun dersom AN-et er i granulatform. Dersom det er flytende, har jeg ikke peiling!
    Eksplosjonen i Beirut havn i 2020 var 2750 tonn med ammoniumnitrat. Den ble initiert av en brann. Anders Behring Breivik benyttet 800kg av stoffet, hva han benyttet som detonator er ukjent for meg.

    Oklahoma City bombingen i 1995 var på 3000 kg ANFO + noen gassflasker etc. Norsk Hydro (nå Yara) kom litt i "vinden" der borte, de er en av de største vestlige produsentene av AN.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.908
    Antall liker
    4.346
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, ja. McVeigh hadde jo blandet AN/FO i rett forhold med hensikt. Beirut - der er vel detaljene fortsatt uklare vedrørende hva som egentlig satte i gang hele greia.
    Jeg kom ikke på Beirut-saken da jeg kommenterte; kun at ublandet AN regnes som ekstremt sikkert, og anvendes som kunstgjødsel over hele kloden (dog ikke i optimal form).
    Selvsagt, når såpass store kvanta begynner å reagere, er det ikke så enkelt å forutse hva som skjer. Torpeder hele skiten!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.626
    Antall liker
    4.809
    Sted
    Sunnmøre
    Torpeder hele skiten!
    I denne 2.5 kn-varianten av sakte-TV ser det ut til at båten no har fått kurs rett aust, og snart er eit svensk-dansk problem. Før ho vert eit litauisk.

    Edit: 9 knop marsjfart no, og går for eiga maskin (“underway using engine”)
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.626
    Antall liker
    4.809
    Sted
    Sunnmøre
    Det varte ikkje lenge. Gjekk i fint driv fram til sjutida i går, rett sør for Lista og stoppa så opp og har så hoppa svært sakte NNØ. Bruk “past track” i MarineTraffic, raud er når båten går SVÆRT sakte.

    Status no er “stopped, 0 kn”, midt i Skagerak.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.626
    Antall liker
    4.809
    Sted
    Sunnmøre
    Den var jo eskortert av slepebåt ????
    Eg trur slepebåten (og kystvakt) sleppte då Ruby var godt sør for Stavanger.

    Det er kanskje mogleg at ho trør vatnet i Skagerak fordi Litauen, Sverige og Danmark har sagt veldig tydeleg nei til at ho kan koma dit? Med andre ord, at ho har rett og slett ingen stad å dra?

    Eller, med oi/ska-poetane i Rancid:

    Little lover's in the distance as she wipes a tear from her eye
    Ruby's fading out, she disappears, it's time, time to say goodbye

    Destination unknown
    Ruby Ruby Ruby Ruby Soho​
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    2.734
    Artikkelen virker noe forvirrende. Men den norske Vard - gruppen (skipsverft) er bare en av 11 initielle tilbydere , sist for nåværende Nansen klassen var det 12. Det skal da som nå ned til 3 (ila vintere klassen) for siste runde.

    Constellationklassen som er deres tilbud, er en amerikansk fregatt som bygger på den Italiensk/Franske FREMM (Fregata Europea Multi - Misione). Litt naturlig at det er Vard - gruppens tilbud, da den italienske verftsgruppen Fincantieri som eier Vard er den ene konstruktøren (og bygger) av FREMM. Det er også et amerikansk Fincantierieid verft som skal bygge Constellation klassen. Den første er under bygging.

    "On 2 April 2024, USNI News reported that the Constellation class frigates were delayed by three years, due to issues concerning shipyard backlogs and a lack of skilled workers."

    Noe å bite seg merke i er at denne fregatten har IKKE skrogmontert sonar, men kun variabel dypde slepesonar. Det er lite fleksibelt, for å si det mildt i operasjoner i Norske fjorder. Denne fregatten er mere tiltenkt Blue Water operasjoner. Skal man ha en skrogmontert på denne så ... here we go... da er man i gang med større endringer - også skrogmessig. Slepesonaren på Nansen klassen er ikke særlig mye i bruk.

    Denne gangen har man tydeligvis gått for et ferdig design, forrige gang man prøvde seg med et helnorsk konsept trynte man skikkelig på "alle felt" - ikke minst pris. Vi hadde fått tre ikke fem fregatter.

    Prisen er selvfølgelig viktig også denne gang, ja så spørs det også hvor mye gjenkjøp man krever (mot utenlandske verft) - det er en prisdrivende faktor.

    Skal bli interessant å se utfallet av konkurransen. Det står vel en igjen på pallen utpå våren/forsommeren. Men prosessen har gått med lynfart denne gangen - faktisk.

    1727159285116.png
    1727159199618.png
    Constellation - klassen (rendering)

    Som man ser under så har baugseksjonen en helt annen utforming enn om den hadde hatt skrogmontert sonar, da sitter det en relativt stor sonardome under baugen og baugen utformes for å gi optimale akustiske forhold for denne, i tillegg må jo sjøgående egenskaper taes hensyn til - selvfølgelig. Men realtivt store endringer mener jeg.

    1727159922232.png

    Nye fregatter kan bli bygget i Norge (msn.com)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.626
    Antall liker
    4.809
    Sted
    Sunnmøre
    Som man ser under så har baugseksjonen en helt annen utforming enn om den hadde hatt skrogmontert sonar, da sitter det en relativt stor sonardome under baugen og baugen utformes for å gi optimale akustiske forhold for denne, i tillegg må jo sjøgående egenskaper taes hensyn til - selvfølgelig. Men realtivt store endringer mener jeg.
    Interessant. Googla “bow with sonar dome”, og det ser relativt karakteristisk ut (og vagt inspirert av utanpåhengjande kjønnsdelar).

    Så heile skroget må eigentleg teiknast på nytt for å få på plass dette?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    2.734
    Interessant. Googla “bow with sonar dome”, og det ser relativt karakteristisk ut (og vagt inspirert av utanpåhengjande kjønnsdelar).

    Så heile skroget må eigentleg teiknast på nytt for å få på plass dette?
    Ikke hele undervannskroget. Men ca antar den forreste fjerdeparten . Kan godt hende det allerede ligger inne i tilbudet fra Vard. Men man skal huske på at når man sender ut krav til ytelse så er de ganske generiske. Det er opp til leverandøren å levere utstyr som kan løse disse kravene.

    For øvrig så er slepesonaren lavfrekvent noe som gjør den nærmest ubrukelig i norske fjorder. Lavfrekvens er for lang rekkevidde ute på det åpne hav - Blue Water. Men det er et mindre problem, bytte til en annen "fisk" (ja den kalles det) med en svinger med høyere frekvens og tilhørende ombord hardware.

    Kystnært/Littoral Waters kalles også Brown Water og for US starter det 200 nautiske mil (vel 370 km) fra kysten !!!!

    Så kan godt hende tilbudet er en Constellation mod NO.
     
    Sist redigert:

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.165
    Antall liker
    4.005
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Og der var den på egen maskin igjen? De rekker kanskje en tur innom en pub i London på veien sydover.

    1727170487387.png
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.440
    Antall liker
    2.425
    Sted
    Bergen
    Litt annet, kunne også vært lagt inn i de pågående krigstrådene
    Fra artikkelen
    Internasjonal lov settes til side når det passer aktørene, mens FN og det internasjonale samfunn er passive tilskuere.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.999
    Antall liker
    12.626
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Så fikk vi nok en gang en bekreftelse på det jeg skrev i går....Dagsrevyen nå : Norge har ikke nok AMRAAMs til å bevæpne flåten av F35... helt i tråd med tidligere praksis betilte man "litt", for resten skulle man ta senere....
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.907
    Antall liker
    1.192
    Ja, men det kan vel forklares med at vi trodde Russland var en vennligsinnet nabo og i riktig utvikling, så vi hadde ikke bruk for all slags våpen da vi bestilte F35.
    Det tar tid for vesten å våkne men vi er på vei nå får jeg håpe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn