Møbler og underlag Norost Sorte Koner, "snake oil" eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    8.327
    Torget vurderinger
    12
    For å komme tilbake til de sorte konene. Det er en selvfølge at vibrasjoner er uønsket i cd- og platespillere. Og for oss som driver med eldre gosaker så kan vi ta med kassett- og minidiskspillere i samme slengen. Spørsmålet som vi gnager på er om det har noe for seg å dempe det andre utstyret også. Jeg velger å tro det uavhengig av hva ekspertene her inne kommer med.
    Mekanikk er gjerne det som nyter best av og trenger demping, men det skader selvfølgelig ikke å sette alt på dempeføtter. Mikrofoni i rørforsterkere er forresten mekanisk.. I transistorforsterkere tviler jeg på den store effekten, men det skader som sagt ikke. Personlig har jeg valgt å bruke ikke-hifiprodukt-sorbothan tilpasset vekten til den aktuelle komponent. Ikke-hifiprodukt-versjonen fordi den er billig og fordi sorbothan er sorbothan.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.773
    Antall liker
    10.188
    Torget vurderinger
    2
    SOm ingeniør med erfaring lærer man også svært mye om hva som ikke virker også... det er faktisk en svært essensiell del av erfaringene.......
    Det triste med Ingeniøryrket er at det ofte er folk som tror de vet alt, fordi de sitter på fagstolen sin..

    Filosofien er mer passende lærergren, fordi filosofene er bevisst på at de ikke kan alt....

    Igjen kompromisser som jeg var inne på, en Ingeniør med sans for filosofi hadde vært kult. :cool:
    Vel etter 30+år som en av disse ensporede skråsikre sivilingeniør fra NTH så kan jeg med litt selvinnsikt erklære at jo mer kan om et tema desto mer ydmyk blir man overfor et gitt problem/fagfelt. Det mest skråsikre er de som har nettopp lært seg noe og funnet en formel som gir svar. Etter å ha bommet noen ganger og gjennomgått forutsetningene oppdager man at problemet ikke er så enkelt allikevel.... derfor her jeg lest og lært mye av vitenskapshistorie. Men jeg går allikevel ikke med å at vann plutselig en dag begynner å renne oppover og at Maxwells ligninger ikke er en god bekrivelse av virkeligheten og at man ikke må ty til kvantefysikk for å forklare hifi elektronikk og utstyr..
    Litt ingeniørkunnskap vil hjelpe de fleste til å luke ut den verste humbugen fra Hifibransjen. Fundamentalt sett påvirkes stereo anlegget mitt av at en husmor i Peking slår på sin lyspære, men det betyr ikke at jeg merker det eller må ta hensyn til det ved å kjøpe noen dingser fra Nordost eller andre.

    Jeg synes "The Believers" skal være takknemlige for saklige motforestillinger, og en vis skolering fra fagfolk, så får fagfolkene på sin side undersøke saken fra alternative sider og utvide forutsetningene.
    For øvrig tror jeg det ganske sikkert er mer PR folk enn ingeniører hos Nordost....man trenger kun at par stykker for å sikre at apparatene ikke er ulovlig eller farlige mht elekrisitet
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    8.327
    Torget vurderinger
    12
    Det er min erfaring også. De skråsikre er oftest de som kan litt om noe og ikke ser betydningen, men med erfaringen innser man at verden ikke er så enkel og rett frem likevel. Kunnskap kan kanskje forveksles med arroganse, men min erfaring er at det sier like mye om egen innstilling. Ekte kunnskap er som regel inspirerende så lenge man er mottakelig for å lære.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    8.327
    Torget vurderinger
    12
    Sikkert et sosialantropologisk studie verdt, men jeg er ikke sikker på at det er så interessant? Fagfolk ruler gjerne i alle andre bransjer, men visstnok er det en hemsko innenfor amatøraudio der det er selvutnevnt gullhørsel og alternativkunnskap som er best. Hadde de samme stått for utviklingen av produktene hadde vi neppe hatt annet å få kjøpt enn hjemmeterminerte kinakabler med bred prislapp.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.754
    Antall liker
    12.379
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hehe... morsom utvikling vi har sett i de sisite tiår.... En professor jeg kjente og jobbet en del for, serverte en gang dette:
    "Kunnskap er som å grave etter pyramider, - jo mer du finner, jo mer skjønner du at det er du ikke har funnet...". Det er det faktsik mye sannhet i, og noe av det viktigste en "fagmann" bør skjønne, er ikke det man vet og kan, men å forstå hva man ikke vet og kan.
    Til tross for dette, så er det bare én Ohms lov , og ett sett med Maxwells ligninger. Det finnes ingen egen HiFi-utgave...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    8.327
    Torget vurderinger
    12
    Nei, heldigvis. Det er imidlertid interessant å se enkeltsjeler (her er det lett å assosiere) avfeie etablert kunnskap som uinteressant fordi teoriene er gamle, som om naturlover går ut på dato? Heldigvis bryr de seg lite om det.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Og misforstå meg rett her. Det er normalpsykologi som beskrives. Det er ikke noe eget 'folkeslag' som befolker Mt. Stupid. Noen stopper der, tilfreds med klatreturen, men de fleste fortsetter ned på andre siden, og et stykke opp igjen, i hvert fall når det gjelder temaer de er genuint interessert i.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    8.327
    Torget vurderinger
    12
    Jeg regnet med at det var noe slik. Dette er nok en terskel alle kan oppleve uansett hva man innehar eller ei av diplomer og utmerkelser. Det er nok ingen ulempe å ha litt ørneblikk noen ganger og sette seg selv litt i perspektiv heller.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.302
    Antall liker
    16.632
    Sted
    Langesund
    Bilde av ingeniør-kunst på høyt nivå - veggstativ til en tv. Så det med en gang at det var en dårlig løsning, å ville modifisere, men prøvde veggfeste med originalhullene siden kjerringa stod fast på at de som hadde laget dette sikkert viste hva de gjorde.
    Fikk lov dagen etter siden hun var lei av å titte på tv'en med 5 graders helling
    Ser dere hva som ikke er greit?
    veggstativ.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.773
    Antall liker
    10.188
    Torget vurderinger
    2
    D-K kurven illustrere også min oppfatning av tidsforløpet av en omorganisering. Ved starten er ledelsen i fyr og flamme ( Mt. Stupid) mht den nye organiseringen og trer den nedover organisasjonen. Effektivitet og trivsel stuper mot bunn , og så når man endelig har begynt å takle fadesen og kompensere og det går langsomt oppover...Da er det gått 2-3 år, så kommer en ny runde omorganisering fra Mt. Stupid gjengen, og effektivitet, trivsel og kompetanse får et nytt fall. Organisasjonsutvilklerne , Personal, og konsulentene fra McKinsey og sånn sørger dermed for en kontinuerlig degradering ødelegging av bedriftens kapasitet og effektivitet . Og svaret er enda en omorganisering Sånn er det bare...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe... morsom utvikling vi har sett i de sisite tiår.... En professor jeg kjente og jobbet en del for, serverte en gang dette:
    "Kunnskap er som å grave etter pyramider, - jo mer du finner, jo mer skjønner du at det er du ikke har funnet...". Det er det faktsik mye sannhet i, og noe av det viktigste en "fagmann" bør skjønne, er ikke det man vet og kan, men å forstå hva man ikke vet og kan.
    Til tross for dette, så er det bare én Ohms lov , og ett sett med Maxwells ligninger. Det finnes ingen egen HiFi-utgave...
    Kloke ord det aurora. Mye gjenstår, ikke minst på hvordan vi som individer mottar og tolker musikk på individuelt plan. En forståelse som er like viktige som spm om motstand, strømstrømstyrke og andre elektriske variabler. Et fagfelt utelukker ikke et annet. Så om en tror en har fasit på noe, så er dette kun en liten del av pyramiden. Noe både beleste I gitte felt og kverulanter burde ta inn over seg.

    Å ha en pisse konkurranse for å fremheve seg selv og egen kunnskap, eller mangel på kunnskap, blir lett patetisk.

    Så la oss finne pyramidene sammen og slutte oppføre oss som kameler... :)
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Jeg har lurt på om jeg skal skrive en Wiki artikkel som forklarer ‘Bling’ da bruken her inne både er utbredt og lite konsekvent.
    Kladden går noe slikt:
    ‘Bling er et uttrykk som jevnlig brukes om produkter som hever pulsen med et par slag og som kan medføre en viss grad av eierglede, noe som er en fy-ting.
    Brukes også for å håne alt som ikke ser ut som hjemmelaget anti-waf dingser fra gutterommet.
    Mange har problemer med leverandørers prispåslag for ‘bling’ og finner stor tilfredstillelse i å påpeke dette til stadighet hvor enkelte merkevarer er mer utsatt enn andre. Det følger cred med at alle forholder seg uniformt til stygge billigprodukter som man påstår fungerer like godt som ‘bling’. Når man flasher (?) med ‘bling’ så skjer det også noe med den norske folkesjela og da er det viktig å påpeke betydningen av hva high end hobbyen består av og hva den skal innebære for alle og enhver.’

    - Mulig det kommer noen innsigelser når den legges ut >:D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    8.327
    Torget vurderinger
    12
    Du kan gjerne få en innsigelse med en gang. For meg er bling smakløse gjenstander jeg ikke vil ha i hus fordi jeg synes det er stygt eller smakløst uansett om jeg har råd til det eller ei. Jeg har dog forståelse og respekt for at det jeg kaller bling kan være andres gull og at min smak gjelder kun for meg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.773
    Antall liker
    10.188
    Torget vurderinger
    2
    Bilde av ingeniør-kunst på høyt nivå - veggstativ til en tv. Så det med en gang at det var en dårlig løsning, å ville modifisere, men prøvde veggfeste med originalhullene siden kjerringa stod fast på at de som hadde laget dette sikkert viste hva de gjorde.
    Fikk lov dagen etter siden hun var lei av å titte på tv'en med 5 graders helling
    Ser dere hva som ikke er greit?
    Vis vedlegget 492332
    Med forbehold om dårlig visning på mobil i solskinn. Men..,
    Det er klart at problemet skyldes at du ikke har brukt økologiske messingskruer som sørger for optimalt bilde uansett design på veggfeste
    . Forøvrig savner jeg skruehull/ bolt i hvert hjørne.. videre vil vekt av TV kunne medføre nedsynkning avhengig av underlag.. brukte du skiver med bitt for å hindre TV drar boltene skjevt i avlange hull?
    Er arm fystasjopphenget ii vater!

    PS mitt tv oppheng solgt med TV passet også heller dårlig . One size does not fit all
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    8.327
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har et lignende veggfeste selv, ble forundret over feste i 3 hjørner, men anser at veggen man fester den på er minst like viktig da skruedimensjonen antyder overkill uansett. Jeg skrudde derfor en festeplate på veggen først som veggfestet er skrudd i. Mangelen på presisjon i de svingbare armene har større betydning for resultatet. Festeplaten til selve TVen er forresten tiltbar og kompenserer for øvrige svakheter så her i huset er det lite som siger ned til slutt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Takk, men fant hverken Burmester, MBL, Nordost eller Master Audio på disse bildene, men regner med at utvalget ikke var uttømmende.
    Google forteller kort, eller langt, og greit hva bling betyr.

    Legg til hifi, så blir historien denne: https://www.google.no/search?q=hifi...pd_aAhXEHJoKHQO-BGwQ_AUICigB&biw=1600&bih=745

    Legg merke til at både Garrard 301 og SME 30/12 dukker opp i søket, men da med henholdsvis krom og forgylte detaljer. Ingen av de to spillerne er bling i seg selv, men blinget opp på bildene, for visuell effekt, uten betydning for ytelsen.

    Skal du redefinere eksisterende ord? Hvorfor ikke ta det helt ut og legge nye betydninger i f.eks. ja, eller nei, eller hvorfor, eller fordi? Det venter en karriere i politikken om du får gjennomslag for det...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    8.327
    Torget vurderinger
    12
    Takk, men fant hverken Burmester, MBL, Nordost eller Master Audio på disse bildene, men regner med at utvalget ikke var uttømmende :rolleyes:
    Overnevnte eksempler figurerer jo jevnlig som ‘bling’ her inne.....
    Jeg tror det er et uttrykk for personlig smak og at det ikke har noe med misunnelse å gjøre. Nevnte merker er ikke mine designfavoritter, men om det er bling kan da hver og en finne ut av. Ikke hadde det plaget meg om noen synes min smak er bling heller. Er virkelig andres bekreftelse så viktig hvis man selv finner det suverent?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Det er ihverfall viktig nok til at ‘bling’ kommenteres til stadighet i en småbitter setting.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    8.327
    Torget vurderinger
    12
    Det synes ikke jeg heller, carisma. Jeg kjøper ikke Leif Hagen-produkter bare fordi det gir anerkjennelse og kred så lenge jeg synes det er grisestygt selv. Jeg liker rene linjer, enkle geometriske former og enkelhet i tekstur og farger, noe jeg synes f.eks. Bergmann Magne representerer på et utmerket vis og med høy kvalitet. Jeg eier ikke en slik, men det kunne jeg gjerne gjort da jeg innbiller meg at det vil matche formgivningen på Lux-produktene jeg har og liker. Og der satte jeg et par griller i eget hode...

    Distinctive: er du sikker på at du oppfatter alt slik det er skrevet og ment? Og hvorfor bry seg om hva andre mener bare fordi du liker å starte dagen i gullkantet hermelinskappe med et lite septer i hånden mens man inntar sin morgenkaffe? Jeg synes kanskje det er litt mye, men siden du vil ha det sånn.....

    Jeg har da tross alt bodd noen år i Stavanger og vet hvilken stil som gjelder blant oljenyrike ekssildefiskere. Har f.eks. hørt en av de mer vellykkede siddiser fortelle om at han synes Rolexen han hadde på armen var grisestygg, men det var en del av uniformen for å bli tatt seriøst av likesinnede..... Nå er det på sin plass med et smilefjes.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Distinctive: er du sikker på at du oppfatter alt slik det er skrevet og ment? Og hvorfor bry seg om hva andre mener bare fordi du liker å starte dagen i gullkantet hermelinskappe med et lite septer i hånden mens man inntar sin morgenkaffe? Jeg synes kanskje det er litt mye, men siden du vil ha det sånn.....

    Jeg har da tross alt bodd noen år i Stavanger og vet hvilken stil som gjelder blant oljenyrike ekssildefiskere. Nå passer det sikkert med et smilefjes.
    ;)
    Innehar også et matchende bekken i 24 karat gull :p

    Jeg synes allikevel at småligheten her inne trumfer andre forum noe så hinsides.
    Formidlingsgleden mhp. nyinvesteringer (eksempelvis) forsvinner i et hav av kveruleringer og besserwisser holdninger, noe som selvsagt bare oppfattes som vennlige råd fra akademia. Velger man å avstå fra forum innlegg så er det selvsagt bare et problem for vedkommende og ikke det sirlige miljøet her inne. Bare til ettertanke (som om det skulle utgjøre en forskjell).
    Jeg får vel finne frem speilet igjen, tenker jeg (for å komme kommentaren i møte).
    Og hvis noen lurer på hvorfor jeg fremdeles er aktiv her inne, så lurer jeg mange ganger på det selv, men noe må det jo være....
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.773
    Antall liker
    10.188
    Torget vurderinger
    2
    Østledninger har et eget ord for Stavangers tidlige oljebeboer stil.
    KNALSK
    men dette er en avsporing...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    8.327
    Torget vurderinger
    12
    Distinctive: er du sikker på at du oppfatter alt slik det er skrevet og ment? Og hvorfor bry seg om hva andre mener bare fordi du liker å starte dagen i gullkantet hermelinskappe med et lite septer i hånden mens man inntar sin morgenkaffe? Jeg synes kanskje det er litt mye, men siden du vil ha det sånn.....

    Jeg har da tross alt bodd noen år i Stavanger og vet hvilken stil som gjelder blant oljenyrike ekssildefiskere. Nå passer det sikkert med et smilefjes.
    ;)
    Innehar også et matchende bekken i 24 karat gull :p

    Jeg synes allikevel at småligheten her inne trumfer andre forum noe så hinsides.
    Formidlingsgleden mhp. nyinvesteringer (eksempelvis) forsvinner i et hav av kveruleringer og besserwisser holdninger, noe som selvsagt bare oppfattes som vennlige råd fra akademia. Velger man å avstå fra forum innlegg så er det selvsagt bare et problem for vedkommende og ikke det sirlige miljøet her inne. Bare til ettertanke (som om det skulle utgjøre en forskjell).
    Jeg får vel finne frem speilet igjen, tenker jeg (for å komme kommentaren i møte).
    Og hvis noen lurer på hvorfor jeg fremdeles er aktiv her inne, så lurer jeg mange ganger på det selv, men noe må det jo være....
    Jeg opplever faktisk ikke dette, men det hadde neppe betydd så mye heller hvis jeg selv hadde vært fornøyd. Småligheten du nevner går vel også i alle retninger der jeg har sett folk sables ned fordi de har for dårlig anlegg hvis de ikke hører hvilken farge Dylan har på sokkene. Jeg oppfatter nok at utsagnene oppfattes ut fra eget ståsted i kampens hete. Det er ikke alltid kritiske innlegg virker slik noen dager etterpå, men er det ikke takhøyde og temperatur blir HFS enda et sted med lettkrenkede PK-fanatikere. Noen ganger rart å tenke på at målet sannsynligvis grovt sett er det samme her inne i og med at det sitter en nisse i hver krok og tviholder på sine egne teser da andres kunnskap er farlig å ta inn over seg. I hvertfall hvis det kommer fra en person som sannsynligvis kan ha reell kompetanse på dette. Take the lu off and take innover one that others have kunshape about this hobbit. Rimember noledge is pover.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Å finne balansegangen mellom lettkrenkhet og positivt ekkokammer (med litt hysterese) tenker jeg er en fin plass å være.
    Personlig liker jeg miljøet best i vennetrådene, hvor man tendenserer mot ekkokammer, uten at dette oppfattes særlig belastende (selv om ‘korreksjoner’ med fordel kan yttres noen ganger).

    Nå vil nok en del medlemmer påstå at jeg også kan forsure tilværelsen her inne gjennom mine kjepphester. Såpass selvinnsikt har jeg :cool:
    Da venter jeg å pådra meg en haug med likes grunnet siste setning!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Østledninger har et eget ord for Stavangers tidlige oljebeboer stil.
    KNALSK
    men dette er en avsporing...
    Bodde i Oslo fra 91-94 og fikk nesten bank på Smuget en gang da jeg uttalte at ‘Oslo har bare en feil, og det er at byen ligger så fordømt usentralt til - hele 62 mil fra Stavanger’ ;D
    Jobber i oljå, ja.

    Utsagn visstnok hørt fra over hekken på Eiganes (finere strøk):
    ‘Du nabo, har du bare ensfargede Bugattier i ditt garasjeanlegg?’

    Og fra Preben (revy-karakter):
    ‘Måtte gå til innkjøp av en del flatskjermer her om dagen, for noe må man jo kunne gi til julebukkene når de ringer på døra’
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.302
    Antall liker
    16.632
    Sted
    Langesund
    Bilde av ingeniør-kunst på høyt nivå - veggstativ til en tv. Så det med en gang at det var en dårlig løsning, å ville modifisere, men prøvde veggfeste med originalhullene siden kjerringa stod fast på at de som hadde laget dette sikkert viste hva de gjorde.
    Fikk lov dagen etter siden hun var lei av å titte på tv'en med 5 graders helling
    Ser dere hva som ikke er greit?
    Vis vedlegget 492332
    Med forbehold om dårlig visning på mobil i solskinn. Men..,
    Det er klart at problemet skyldes at du ikke har brukt økologiske messingskruer som sørger for optimalt bilde uansett design på veggfeste
    . Forøvrig savner jeg skruehull/ bolt i hvert hjørne.. videre vil vekt av TV kunne medføre nedsynkning avhengig av underlag.. brukte du skiver med bitt for å hindre TV drar boltene skjevt i avlange hull?
    Er arm fystasjopphenget ii vater!

    PS mitt tv oppheng solgt med TV passet også heller dårlig . One size does not fit all
    Brukte de 4 stk kina lagde Franske treskruer (Ø6 mm og 80 mm lengde) som fulgte med . Så ingen låseskiver.
    Har 60 mm massiv treverk bak gipsplaten og dro til skruen så hardt jeg torde i de avlange hullene. Det dro seg likevel sideveis ved belastningen av tv ut til siden.
    Avlange huller i en slik brakett er i mine øyne dømt til å gå dritt. Boret nye huller med nøyaktig skruens stammediameter, og vips, ingen muligheter for sideveis forskyvning. Siste hullet borer jeg når jeg har siste skrue på plass , bare for å være helt sikker

    Ps. Jeg er definitivt ingen ingeniør og hvor langt ut på viddene kan en tråd havne:)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Bilde av ingeniør-kunst på høyt nivå - veggstativ til en tv. Så det med en gang at det var en dårlig løsning, å ville modifisere, men prøvde veggfeste med originalhullene siden kjerringa stod fast på at de som hadde laget dette sikkert viste hva de gjorde.
    Fikk lov dagen etter siden hun var lei av å titte på tv'en med 5 graders helling
    Ser dere hva som ikke er greit?
    Vis vedlegget 492332
    Med forbehold om dårlig visning på mobil i solskinn. Men..,
    Det er klart at problemet skyldes at du ikke har brukt økologiske messingskruer som sørger for optimalt bilde uansett design på veggfeste
    . Forøvrig savner jeg skruehull/ bolt i hvert hjørne.. videre vil vekt av TV kunne medføre nedsynkning avhengig av underlag.. brukte du skiver med bitt for å hindre TV drar boltene skjevt i avlange hull?
    Er arm fystasjopphenget ii vater!

    PS mitt tv oppheng solgt med TV passet også heller dårlig . One size does not fit all
    Brukte de 4 stk kina lagde Franske treskruer (Ø6 mm og 80 mm lengde) som fulgte med . Så ingen låseskiver.
    Har 60 mm massiv treverk bak gipsplaten og dro til skruen så hardt jeg torde i de avlange hullene. Det dro seg likevel sideveis ved belastningen av tv ut til siden.
    Avlange huller i en slik brakett er i mine øyne dømt til å gå dritt. Boret nye huller med nøyaktig skruens stammediameter, og vips, ingen muligheter for sideveis forskyvning. Siste hullet borer jeg når jeg har siste skrue på plass , bare for å være helt sikker

    Ps. Jeg er definitivt ingen ingeniør og hvor langt ut på viddene kan en tråd havne:)
    Ironisk nok så tipper jeg de ovale skruehullene er laget for å ta hensyn til de som ikke klarer å borre to hull over hverandre uten at det kommer ut av lodd. Tommelfingrenes sosialdemokrati: Nå får ingen TV'en til å henge rett....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    8.327
    Torget vurderinger
    12
    Men etter at man har skrudd den fast i lodd vha en av de øverste hullene og det ovale nederst, kan man fiksere med de inntil 3 øvrige runde hullene. Dette lar seg greit gjøre uten å måtte problematisere unødvendig. Rettelse fra i sted: det var mitt forrige veggfeste som var som avbildet. Det jeg har nå gir bedre perspektiv, farger og sortere bakgrunn.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    For å si det slik, Trondmeg (og andre med/motdebattanter);
    Erfaringen er at når folk som som utveksler bastante meninger på et forum møtes ansikt til ansikt (feks. i messesammenheng) så oppdager man helt andre sider med disse personene enn det inntrykket som skapes gjennom tastaturet. Har hatt folk fra HFS hjemme hos meg med meninger som sikkert kan oppfattes som temmelig steile men når man møter dem in person er de så trivelige og jovale som de kan få blitt.
    Det er viktig å huske på dette, samt at noen ting blir vi neppe enige om uansett (som er helt greit) som bakteppe for våre meningsutvekslinger her inne.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.639
    Antall liker
    3.386
    Sted
    Oslo
    Det fine med ingeniører (og tilsvarende realfagsutdannelser) er at det er de som har funnet ut hvordan HiFi-utstyret vår blir laget. Derfor er det god grunn til å lytte til dem.
    Min uthevelse.

    Høres veldig lurt ut, sånn umiddelbart. Men hvilken av dem skal man lytte på? Det er jo ikke sånn at de er unisont enige om hvordan feks en forsterker skal bygges (for å låte best)? For man kan vel ikke lytte til alle?:confused:
    "Låter best" er en subjektiv øvelse, ja, men det å få et utgangssignaler som er mest muig likt det opprinnelige inngangssignalet (dog forsterket noen trinn) bør de være kvalifisert for å uttale seg om. Noen av dem kan til og med regne seg til hva du må med lyden hvis du er misfornøyd med hvordan musikeren valgte å presentere seg.
    Jamen, du svarer jo ikke på noen av spørsmålene mine. Igjen: vi burde lytte til ingeniørene, var din formaning. Men HVILKEN av disse ingeniørene har rett så man bør lytte til vedkommende? For de er jo ikke enige seg imellom, og alle kan jo ikke ha rett. Hadde de vært det, så hadde bla hifimarkedet vært dødt og begravd for lengst.
    Joda, de er nokså enige. Et par vil det, og må det, alltid være, og noen er ikke en gang "ingeniører" om man ser nøye etter, men dette ligger på et såpass enkelt plan at du kan konsultere lærebøker i elektrinokk, eventuelt om vibrasjoner osv. Står det i lærebøker kan du regne med at alle er enige.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    De ser ut som en million dollars og ‘må ha’ pulsen steg tilsvarende.
    Men de virker helt sikkert.
     

    24ohm

    Medlem
    Ble medlem
    14.11.2012
    Innlegg
    29
    Antall liker
    13
    Billigere og bedre med buksestrikk hengende fra taket. Satisfaction Guaranteed.

    Stoff og stil:

    ENGLESTRIKK 6MM TRANSPARENT 10M
    Varen er på lager - Forventet leveringstid er 7-10 hverdager
    Pr. stk.
    39,95 kr
    Forøvrig erstatter disse og overgår konene fullstending for en hundrings på totalen... (95 mm Ø)
    Hei!
    Hva er dette for noe fint på bildet? Kunne muligens hjulpet meg med et problem.
    Takker for svar :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Billigere og bedre med buksestrikk hengende fra taket. Satisfaction Guaranteed.

    Stoff og stil:

    ENGLESTRIKK 6MM TRANSPARENT 10M
    Varen er på lager - Forventet leveringstid er 7-10 hverdager
    Pr. stk.
    39,95 kr
    Forøvrig erstatter disse og overgår konene fullstending for en hundrings på totalen... (95 mm Ø)
    Hei!
    Hva er dette for noe fint på bildet? Kunne muligens hjulpet meg med et problem.
    Takker for svar :)
    Det er poleringsutstyr fra Biltema. Sjekk ut poleringsmaskiner så dukker de opp :)
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.144
    Antall liker
    18.367
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    "Låter best" er en subjektiv øvelse, ja, men det å få et utgangssignaler som er mest muig likt det opprinnelige inngangssignalet (dog forsterket noen trinn) bør de være kvalifisert for å uttale seg om. Noen av dem kan til og med regne seg til hva du må med lyden hvis du er misfornøyd med hvordan musikeren valgte å presentere seg.
    Jamen, du svarer jo ikke på noen av spørsmålene mine. Igjen: vi burde lytte til ingeniørene, var din formaning. Men HVILKEN av disse ingeniørene har rett så man bør lytte til vedkommende? For de er jo ikke enige seg imellom, og alle kan jo ikke ha rett. Hadde de vært det, så hadde bla hifimarkedet vært dødt og begravd for lengst.
    Joda, de er nokså enige. Et par vil det, og må det, alltid være, og noen er ikke en gang "ingeniører" om man ser nøye etter, men dette ligger på et såpass enkelt plan at du kan konsultere lærebøker i elektrinokk, eventuelt om vibrasjoner osv. Står det i lærebøker kan du regne med at alle er enige.
    "Nokså enige", altså. Da er det greit. Godt å vite at alle ingeniører innen samme fagfelt følger samme lærebok - "Den Læreboka". Den er vel skrevet av gud og er fasit for evigheten også. Ingen som kaller seg ingeniør må fravike den, komme med noe nytt eller prøve ut noe annet.

    Jeg mener altså at ingeniører ikke er enige seg imellom hvordan det problem skal løses. Så det er fåfengt og forsimpling å formane "du skal lytte til ingeniører", noe du gjorde. Jaja, jeg har ikke mer å tilføye.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn