Møbler og underlag Norost Sorte Koner, "snake oil" eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Man ser tydelig konturen av den røde kluten som ligger i at noe koster penger her inne.
    Ikke enig. Svadaen pengebruken skal begrunnes med er en mye mer effektiv rød klut enn prisen.
    Det er ingen som bestrider sales bull og pretensiøst ordbruk på glanset papir.
    Problemet er heller at akademikere her inne mener at beskrivelsene skal tilpasses deres kunnskapsnivå (som om det selger) samt det faktum at man tror at audiofile ikke er i stand til å ivareta seg selv og trenger en verge for å foreta de rette beslutningene.
    Merk at jeg ikke sier ‘vi audiofile på et felles hifi forum’ for de er det få av her inne.
    Flesteparten som frekventerer disse trådene virker å være full av forakt for det som kan defineres som high end.
     

    Roger Waters

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.05.2008
    Innlegg
    88
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk en demo under Vårpulsmessen På Oslo Hifisenter fra Nordost, må si at jeg ikke skjønte hva man skulle med slike i grunn. Hvordan kan disse påvirke lyden, disse sitter bare løst under komponentene. Disse er fine om du vil ha bedre støtte på ustyret ditt så det får bedre lufting, ellers ligger det flere Cones på Finn så det er vel flere som har skjønt at dette er mygel og bull fra ende til annen. :)
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.644
    Antall liker
    3.394
    Sted
    Oslo
    Man ser tydelig konturen av den røde kluten som ligger i at noe koster penger her inne.
    Ikke enig. Svadaen pengebruken skal begrunnes med er en mye mer effektiv rød klut enn prisen.
    Det er ingen som bestrider sales bull og pretensiøst ordbruk på glanset papir.
    Problemet er heller at akademikere her inne mener at beskrivelsene skal tilpasses deres kunnskapsnivå (som om det selger) samt det faktum at man tror at audiofile ikke er i stand til å ivareta seg selv og trenger en verge for å foreta de rette beslutningene.
    Merk at jeg ikke sier ‘vi audiofile på et felles hifi forum’ for de er det få av her inne.
    Flesteparten som frekventerer disse trådene virker å være full av forakt for det som kan defineres som high end.

    Jojo, så vi som kan noe bør holde munn og la svadasprederne få fritt spillerom så de kan tjene pengene sine. Det er sikkert en grei holdning, men da forbeholder jeg meg heller retten til å være arrogant bedreviter når det trengs. :)

    Jeg tror egentlig ikke jeg bruker noe mindre penger på denne hobbyen enn jeg ville gjort ellers, men jeg er klart mer selektiv på hvor jeg plasserer dem enn jeg kunne vært uten en smule ballast.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg fikk en demo under Vårpulsmessen På Oslo Hifisenter fra Nordost, må si at jeg ikke skjønte hva man skulle med slike i grunn. Hvordan kan disse påvirke lyden, disse sitter bare løst under komponentene. Disse er fine om du vil ha bedre støtte på ustyret ditt så det får bedre lufting, ellers ligger det flere Cones på Finn så det er vel flere som har skjønt at dette er mygel og bull fra ende til annen. :)
    Hadde du bare hatt litt mer lytteerfaring og litt dyrere ledninger :D
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Man ser tydelig konturen av den røde kluten som ligger i at noe koster penger her inne.
    Ikke enig. Svadaen pengebruken skal begrunnes med er en mye mer effektiv rød klut enn prisen.
    Det er ingen som bestrider sales bull og pretensiøst ordbruk på glanset papir.
    Problemet er heller at akademikere her inne mener at beskrivelsene skal tilpasses deres kunnskapsnivå (som om det selger) samt det faktum at man tror at audiofile ikke er i stand til å ivareta seg selv og trenger en verge for å foreta de rette beslutningene.
    Merk at jeg ikke sier ‘vi audiofile på et felles hifi forum’ for de er det få av her inne.
    Flesteparten som frekventerer disse trådene virker å være full av forakt for det som kan defineres som high end.

    Jojo, så vi som kan noe bør holde munn og la svadasprederne få fritt spillerom så de kan tjene pengene sine. Det er sikkert en grei holdning, men da forbeholder jeg meg heller retten til å være arrogant bedreviter når det trengs. :)

    Jeg tror egentlig ikke jeg bruker noe mindre penger på denne hobbyen enn jeg ville gjort ellers, men jeg er klart mer selektiv på hvor jeg plasserer dem enn jeg kunne vært uten en smule ballast.
    Tror deg på dine ord.
    Da har vi to leire, svadaspredere og de som imponerer med sin kunnskap, erfaring og bestykning....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Jeg fikk en demo under Vårpulsmessen På Oslo Hifisenter fra Nordost, må si at jeg ikke skjønte hva man skulle med slike i grunn. Hvordan kan disse påvirke lyden, disse sitter bare løst under komponentene. Disse er fine om du vil ha bedre støtte på ustyret ditt så det får bedre lufting, ellers ligger det flere Cones på Finn så det er vel flere som har skjønt at dette er mygel og bull fra ende til annen. :)
    Hadde du bare hatt litt mer lytteerfaring og litt dyrere ledninger :D
    Se det! :p
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.644
    Antall liker
    3.394
    Sted
    Oslo
    Det er ingen som bestrider sales bull og pretensiøst ordbruk på glanset papir.
    Problemet er heller at akademikere her inne mener at beskrivelsene skal tilpasses deres kunnskapsnivå (som om det selger) samt det faktum at man tror at audiofile ikke er i stand til å ivareta seg selv og trenger en verge for å foreta de rette beslutningene.
    Merk at jeg ikke sier ‘vi audiofile på et felles hifi forum’ for de er det få av her inne.
    Flesteparten som frekventerer disse trådene virker å være full av forakt for det som kan defineres som high end.

    Jojo, så vi som kan noe bør holde munn og la svadasprederne få fritt spillerom så de kan tjene pengene sine. Det er sikkert en grei holdning, men da forbeholder jeg meg heller retten til å være arrogant bedreviter når det trengs. :)

    Jeg tror egentlig ikke jeg bruker noe mindre penger på denne hobbyen enn jeg ville gjort ellers, men jeg er klart mer selektiv på hvor jeg plasserer dem enn jeg kunne vært uten en smule ballast.
    Tror deg på dine ord.
    Da har vi to leire, svadaspredere og de som imponerer med sin kunnskap, erfaring og bestykning....
    Nja, bestykningen er det vel mest svadamottakerne som prøver å imponere med, og jeg vet nok godt at kunnskap er mer irriterende enn imponerende, så jeg er nok i så fall her mot bedre vitende :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Det er ingen som bestrider sales bull og pretensiøst ordbruk på glanset papir.
    Problemet er heller at akademikere her inne mener at beskrivelsene skal tilpasses deres kunnskapsnivå (som om det selger) samt det faktum at man tror at audiofile ikke er i stand til å ivareta seg selv og trenger en verge for å foreta de rette beslutningene.
    Merk at jeg ikke sier ‘vi audiofile på et felles hifi forum’ for de er det få av her inne.
    Flesteparten som frekventerer disse trådene virker å være full av forakt for det som kan defineres som high end.

    Jojo, så vi som kan noe bør holde munn og la svadasprederne få fritt spillerom så de kan tjene pengene sine. Det er sikkert en grei holdning, men da forbeholder jeg meg heller retten til å være arrogant bedreviter når det trengs. :)

    Jeg tror egentlig ikke jeg bruker noe mindre penger på denne hobbyen enn jeg ville gjort ellers, men jeg er klart mer selektiv på hvor jeg plasserer dem enn jeg kunne vært uten en smule ballast.
    Tror deg på dine ord.
    Da har vi to leire, svadaspredere og de som imponerer med sin kunnskap, erfaring og bestykning....
    Nja, bestykningen er det vel mest svadamottakerne som prøver å imponere med, og jeg vet nok godt at kunnskap er mer irriterende enn imponerende, så jeg er nok i så fall her mot bedre vitende :)
    Kunnskap kan muligens være enda mer irriterende enn dyre anlegg, selv om sistnevnte nok irriterer bortimot like mye?
    Dessuten virker det selværklærte monopolet på kunnskap ganske så pretensiøst, men hvis det kan glede noen her inne så er det sikkert greit.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    2.237
    Torget vurderinger
    8
    Beklager til dere alle!!! Min hittil sykeste hifi opplevelse kom idag og bar egentlig ment som en fleip med et par kompiser.
    Hadde noen rester fra noen dempematter vi bruker i sikringskap på jobben. En form for gummi i 5mm tykkelse.
    La 3 stk biter under mim Sonos connect streamer å sjokket kom!!! Spilte div låter jeg bruker når jeg bytter/tester div elektronikk. Bassen ble strammere og går nå langt dyrere, flere detaljer i toppen og mellomtonen har fått mer kropp.
    Skal nå skaffe meg noen flere rester som jeg kan putte under resten av anlegget men dette er bare sykt.
    Kompisene som har hørt anlegget mitt i mange timer begynte å lete etter subben i rommet samt superdiskanten!
    Vi sitter fortsatt her med store glis over hva denne lille tweaksen kunne gjøre.
    Et anlegg til et par hundre tusen høres nå ut som et i millionklassen
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    2.237
    Torget vurderinger
    8
    Beklager til dere alle!!! Min hittil sykeste hifi opplevelse kom idag og har egentlig ment som en fleip med et par kompiser.Så igjen beklager
    Hadde noen rester fra noen dempematter vi bruker i sikringskap på jobben. En form for gummi i 5mm tykkelse.
    La 3 stk biter under mim Sonos connect streamer å sjokket kom!!! Spilte div låter jeg bruker når jeg bytter/tester div elektronikk. Bassen ble strammere og går nå langt dyrere, flere detaljer i toppen og mellomtonen har fått mer kropp.
    Skal nå skaffe meg noen flere rester som jeg kan putte under resten av anlegget men dette er bare sykt.
    Kompisene som har hørt anlegget mitt i mange timer begynte å lete etter subben i rommet samt superdiskanten!
    Vi sitter fortsatt her med store glis over hva denne lille tweaksen kunne gjøre.
    Et anlegg til et par hundre tusen høres nå ut som et i millionklassen
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Et lite apropos:
    Når lydinteresserte ikke klarer å høre eller ville høre forskjell på kabler og underlag, hvorfor bruker da Geir Fredriksen i Adyton/Audio Innovation sølvtråd internt i forsterkerne og oppgraderte høyttalere med Valhalla kabling? En mer nøktern og kvalitetsbevisst mann finnes vel ikke av konstruktører i Norge. Tar han feil? Eller tar mange andre feil i stedet? Selvfølgelig har også minst mulig vibrasjoner sitt å si i elektroniske kretser og høyttalere. Derfor bruker man stabilt underlag og for eksempel Sort Kone under. Det hjelper mye det!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.710
    Antall liker
    94.161
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Jeg er sikker på at hadde man skrudd fast en mobil som ringer, med vibrasjon og «stråling» til en forforsterker, cdspiller eller intergrert forsterker og latt denne ringe, dure, stråle i et tilstøtende rom med kablene gjennom veggen (for å unngå å bli forstyrret av lyden) så hadde du ikke hørt forskjell, med og uten vibrering/støy/stråling og hadde du, ja da har du kjøpt en sekunda vare !
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Beklager til dere alle!!! Min hittil sykeste hifi opplevelse kom idag og bar egentlig ment som en fleip med et par kompiser.
    Hadde noen rester fra noen dempematter vi bruker i sikringskap på jobben. En form for gummi i 5mm tykkelse.
    La 3 stk biter under mim Sonos connect streamer å sjokket kom!!! Spilte div låter jeg bruker når jeg bytter/tester div elektronikk. Bassen ble strammere og går nå langt dyrere, flere detaljer i toppen og mellomtonen har fått mer kropp.
    Skal nå skaffe meg noen flere rester som jeg kan putte under resten av anlegget men dette er bare sykt.
    Kompisene som har hørt anlegget mitt i mange timer begynte å lete etter subben i rommet samt superdiskanten!
    Vi sitter fortsatt her med store glis over hva denne lille tweaksen kunne gjøre.
    Et anlegg til et par hundre tusen høres nå ut som et i millionklassen
    Right......
    Selv jeg lurer på om det ble drukket vel mye tran under denne seansen :confused:
    (Hvor er tongue in cheek emoticon når du trenger det?)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Et lite apropos:
    Når lydinteresserte ikke klarer å høre eller ville høre forskjell på kabler og underlag, hvorfor bruker da Geir Fredriksen i Adyton/Audio Innovation sølvtråd internt i forsterkerne og oppgraderte høyttalere med Valhalla kabling? En mer nøktern og kvalitetsbevisst mann finnes vel ikke av konstruktører i Norge. Tar han feil? Eller tar mange andre feil i stedet? Selvfølgelig har også minst mulig vibrasjoner sitt å si i elektroniske kretser og høyttalere. Derfor bruker man stabilt underlag og for eksempel Sort Kone under. Det hjelper mye det!
    Det kan nok også henge sammen med hvilke forventninger kundegruppen har til internwiringen, samt at det eleverte prisleiet skal forsvares?
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Et lite apropos:
    Når lydinteresserte ikke klarer å høre eller ville høre forskjell på kabler og underlag, hvorfor bruker da Geir Fredriksen i Adyton/Audio Innovation sølvtråd internt i forsterkerne og oppgraderte høyttalere med Valhalla kabling? En mer nøktern og kvalitetsbevisst mann finnes vel ikke av konstruktører i Norge. Tar han feil? Eller tar mange andre feil i stedet? Selvfølgelig har også minst mulig vibrasjoner sitt å si i elektroniske kretser og høyttalere. Derfor bruker man stabilt underlag og for eksempel Sort Kone under. Det hjelper mye det!
    Det kan nok også henge sammen med hvilke forventninger kundegruppen har til internwiringen, samt at det eleverte prisleiet skal forsvares?
    Selvfølgelig ikke. Hadde du kjent Geir Fredriksen vet du at han bruker mye tid på lytting og utvikling av best mulig produkter. Får vel knapt bedre anlegg enn han lager totalt. Da spiller også kabling en rolle.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.710
    Antall liker
    94.161
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Det er jo helt tydelig at enkelte har kjøpt koner og vært misfornøyd. Det vises lett på hvem som forsvarer produktet
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.710
    Antall liker
    94.161
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Et lite apropos:
    Når lydinteresserte ikke klarer å høre eller ville høre forskjell på kabler og underlag, hvorfor bruker da Geir Fredriksen i Adyton/Audio Innovation sølvtråd internt i forsterkerne og oppgraderte høyttalere med Valhalla kabling? En mer nøktern og kvalitetsbevisst mann finnes vel ikke av konstruktører i Norge. Tar han feil? Eller tar mange andre feil i stedet? Selvfølgelig har også minst mulig vibrasjoner sitt å si i elektroniske kretser og høyttalere. Derfor bruker man stabilt underlag og for eksempel Sort Kone under. Det hjelper mye det!
    Det kan nok også henge sammen med hvilke forventninger kundegruppen har til internwiringen, samt at det eleverte prisleiet skal forsvares?
    Selvfølgelig ikke. Hadde du kjent Geir Fredriksen vet du at han bruker mye tid på lytting og utvikling av best mulig produkter. Får vel knapt bedre anlegg enn han lager totalt. Da spiller også kabling en rolle.
    Jeg kjenner ikke Geir og hadde jeg gjort det, hadde det da blitt bedre lyd om jeg hadde montert disse?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Ja det høres ut som en ganske syk opplevelse.

    God bedring.


    Beklager til dere alle!!! Min hittil sykeste hifi opplevelse kom idag og bar egentlig ment som en fleip med et par kompiser.
    Hadde noen rester fra noen dempematter vi bruker i sikringskap på jobben. En form for gummi i 5mm tykkelse.
    La 3 stk biter under mim Sonos connect streamer å sjokket kom!!! Spilte div låter jeg bruker når jeg bytter/tester div elektronikk. Bassen ble strammere og går nå langt dyrere, flere detaljer i toppen og mellomtonen har fått mer kropp.
    Skal nå skaffe meg noen flere rester som jeg kan putte under resten av anlegget men dette er bare sykt.
    Kompisene som har hørt anlegget mitt i mange timer begynte å lete etter subben i rommet samt superdiskanten!
    Vi sitter fortsatt her med store glis over hva denne lille tweaksen kunne gjøre.
    Et anlegg til et par hundre tusen høres nå ut som et i millionklassen
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    916
    Mobil appen vibrometer kan kanskje hjelpe på å overbevise noen om man blir kvitt vibrasjoner eller ikke.
    Har prøvd dette på sorbothane som underlag. Og det er vesentlig forskjell i utslaget om man spiller med litt volum.
    Jeg har ikke prøvd med Sort Kone.
    Appen er helt gratis. De som har sort kone kan jo prøve den. Om det gir utslag så kan dere jo poste det her. Da slipper vi å krangle om vibrasjoner reduseres eller ei.
    Så kan vi jo fokusere på å krangle videre om dette påvirker lyden eller ei.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mobil appen vibrometer kan kanskje hjelpe på å overbevise noen om man blir kvitt vibrasjoner eller ikke.
    Det er vel ikke der slaget står? Selvsagt blir man kvitt noen vibrasjoner med vibrasjonsdempende underlag. Om spikes er vibrasjonsdempende, er en annen diskusjon. ;)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    916
    Mobil appen vibrometer kan kanskje hjelpe på å overbevise noen om man blir kvitt vibrasjoner eller ikke.
    Det er vel ikke der slaget står? Selvsagt blir man kvitt noen vibrasjoner med vibrasjonsdempende underlag. Om spikes er vibrasjonsdempende, er en annen diskusjon. ;)
    Og da er det vel ett poeng å nettopp teste det på Sorte koner eller spikes?
    Spesielt når produsenten påstår at sort Kone drener bort vibrasjoner og dette skal være grunnen til den eminente lydforskjellen.
    Får vi bevist det så har de jo en faktisk funksjon?
    Og da gjenstår det om det er hørbart.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.072
    Antall liker
    17.994
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ikke ofte man ser noen forteller om en positiv opplevelse lenger
    Joda. Hele tiden. I "mitt anlegg"-trådene, f.eks. Senest i din egen tråd i går, kom det veldig hyggelige innlegg om gode lytteopplevelser. :)
    Ja, det er der folk trekker seg inn; sine huler. Der kan de fortsatt skrive om sine opplevelser og det som betyr noe for dem.
    Hadde vært litt interessant å se hvor mange som engasjerer og bidrar seg i disse "haifai-bloggene" ift ellers.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.644
    Antall liker
    3.394
    Sted
    Oslo
    Tror deg på dine ord.
    Da har vi to leire, svadaspredere og de som imponerer med sin kunnskap, erfaring og bestykning....
    Nja, bestykningen er det vel mest svadamottakerne som prøver å imponere med, og jeg vet nok godt at kunnskap er mer irriterende enn imponerende, så jeg er nok i så fall her mot bedre vitende :)
    Kunnskap kan muligens være enda mer irriterende enn dyre anlegg, selv om sistnevnte nok irriterer bortimot like mye?
    Dessuten virker det selværklærte monopolet på kunnskap ganske så pretensiøst, men hvis det kan glede noen her inne så er det sikkert greit.
    Jeg skjønner ikke dette fokuset på dyre anlegg bare fordi noen vet å få mer ut av like mange penger enn andre :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.623
    Antall liker
    12.242
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Om sorte eller grønne koner, gummi eller kork demper vibrasjoner er en ting, men det springene punktet er vel faktisk om vibrasjon i forsterkeren eller DACen har noen som helst påvirkning av lyden? Kanskje på sn plass med litt kvantefysikk her... :cool:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Tror deg på dine ord.
    Da har vi to leire, svadaspredere og de som imponerer med sin kunnskap, erfaring og bestykning....
    Nja, bestykningen er det vel mest svadamottakerne som prøver å imponere med, og jeg vet nok godt at kunnskap er mer irriterende enn imponerende, så jeg er nok i så fall her mot bedre vitende :)
    Kunnskap kan muligens være enda mer irriterende enn dyre anlegg, selv om sistnevnte nok irriterer bortimot like mye?
    Dessuten virker det selværklærte monopolet på kunnskap ganske så pretensiøst, men hvis det kan glede noen her inne så er det sikkert greit.
    Jeg skjønner ikke dette fokuset på dyre anlegg bare fordi noen vet å få mer ut av like mange penger enn andre :)
    Du kan nok ha rett i dette :)
    Og jeg tror faktisk man blir minnet på dette tett og ofte her inne, for å være litt sirlig.
    Minner faktisk om et slags mantra som gjennomsyrer alle diskusjoner.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.644
    Antall liker
    3.394
    Sted
    Oslo
    Om sorte eller grønne koner, gummi eller kork demper vibrasjoner er en ting, men det springene punktet er vel faktisk om vibrasjon i forsterkeren eller DACen har noen som helst påvirkning av lyden? Kanskje på sn plass med litt kvantefysikk her... :cool:
    Du mener at det rister så voldsomt at elektronene blir eksitert ut av sine baner? Jeg trodde ikke folk kjørte pressluftbor mens de hørte på musikk (skjønt, den frekvensen er nok for lav). Mest sannsynlig er kvantum av kroner det mest utslagsgivende.

    Og som nevnt før: Det reduserer min tro på remediet når det aldri stilles spørmål om hvilket underlag man har. Hvis vibrasjoner er et reelt problem må det nødvendigvis gjør forskjell om du setter dingsen på et betonggulv, geleklump eller en resonanskasse. :rolleyes:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mobil appen vibrometer kan kanskje hjelpe på å overbevise noen om man blir kvitt vibrasjoner eller ikke.
    Det er vel ikke der slaget står? Selvsagt blir man kvitt noen vibrasjoner med vibrasjonsdempende underlag. Om spikes er vibrasjonsdempende, er en annen diskusjon. ;)
    Og da er det vel ett poeng å nettopp teste det på Sorte koner eller spikes?
    Spesielt når produsenten påstår at sort Kone drener bort vibrasjoner og dette skal være grunnen til den eminente lydforskjellen.
    Får vi bevist det så har de jo en faktisk funksjon?
    Og da gjenstår det om det er hørbart.
    Kjør på. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ikke ofte man ser noen forteller om en positiv opplevelse lenger
    Joda. Hele tiden. I "mitt anlegg"-trådene, f.eks. Senest i din egen tråd i går, kom det veldig hyggelige innlegg om gode lytteopplevelser. :)
    Ja, det er der folk trekker seg inn; sine huler. Der kan de fortsatt skrive om sine opplevelser og det som betyr noe for dem.
    Hadde vært litt interessant å se hvor mange som engasjerer og bidrar seg i disse "haifai-bloggene" ift ellers.
    Tror egentlig ikke det er så mørkt, at folk "gjemmer seg med inntrykkene sine" fordi de er redde for å få kjeft. Hører til stadighet om folk som ikke tør poste mer, men vet ikke helt om det er det som er virkeligheten, eller om de bare ikke føler for det mer fordi meningsmotstanderne muligens har blitt mer uttalte. Jeg skjønner godt hvis man ikke har lyst til å måtte forsvare meningene sine, og derfor lar være å ytre dem, men samtidig må det være lov, og til og med en god ting, at enkelte ekstreme påstander blir noe virkelighetsorientert.

    Selvsagt i de settinger der det passer og på en sivilisert måte.

    I denne tråden ble det jo allerede i åpningsinnlegget/tittelen invitert til debatt.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.644
    Antall liker
    3.394
    Sted
    Oslo
    Det er bare å knipse lett på et rør så hører man raskt hva mikrofoni utgjør.
    Og da er man over på et reelt og forstått problem som når det oppstår kan løses på kjente måter, og ikke kvantifisert fjas. Jeg antar at fenomenet vil uansett oppføre seg forskjellig avhengig av hvilket underlag man har under konene.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.623
    Antall liker
    12.242
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Om sorte eller grønne koner, gummi eller kork demper vibrasjoner er en ting, men det springene punktet er vel faktisk om vibrasjon i forsterkeren eller DACen har noen som helst påvirkning av lyden? Kanskje på sn plass med litt kvantefysikk her... :cool:
    Du mener at det rister så voldsomt at elektronene blir eksitert ut av sine baner? Jeg trodde ikke folk kjørte pressluftbor mens de hørte på musikk (skjønt, den frekvensen er nok for lav). Mest sannsynlig er kvantum av kroner det mest utslagsgivende.

    Og som nevnt før: Det reduserer min tro på remediet når det aldri stilles spørmål om hvilket underlag man har. Hvis vibrasjoner er et reelt problem må det nødvendigvis gjør forskjell om du setter dingsen på et betonggulv, geleklump eller en resonanskasse. :rolleyes:
    Nei - jeg mener overhodet ikke det, men det er tydeligvis nokså mange som mener det..... ( jeg har forresten en viss erfaring med elektronikk for såkalt ekstreme miljøer...)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hører til stadighet om folk som ikke tør poste mer, men vet ikke helt om det er det som er virkeligheten
    Tror ikke at du skal lure på dette.
    Definér "tør", da.

    Å ikke ønske å havne i diskusjoner der man ikke klarer å svare tilstrekkelig for seg til å overbevise motdebattanten, eller å være lei av at ens oppfatninger blir plukket fra hverandre og forsøkt forklart med andre ting enn kvaliteten på utstyret, som man ikke ønsker å akseptere, er ikke det samme som "tør ikke å poste".
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Takashi Kanai, konstruktøren av forsterkere og de ekstreme CD spillerne som Sony kom med for 30 år siden har blitt intervjuet om temaet vibrasjoner og dens negative påvirkning av lyden. Jeg finner dessverre ikke den artikkelen nå. Men Sony la ned mye forskning i konstruksjonene sine i alle sine dyre produkter på åtti- og nittitallet for å prøve å gjøre noe med dette.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.072
    Antall liker
    17.994
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ikke ofte man ser noen forteller om en positiv opplevelse lenger
    Joda. Hele tiden. I "mitt anlegg"-trådene, f.eks. Senest i din egen tråd i går, kom det veldig hyggelige innlegg om gode lytteopplevelser. :)
    Ja, det er der folk trekker seg inn; sine huler. Der kan de fortsatt skrive om sine opplevelser og det som betyr noe for dem.
    Hadde vært litt interessant å se hvor mange som engasjerer og bidrar seg i disse "haifai-bloggene" ift ellers.
    Tror egentlig ikke det er så mørkt, at folk "gjemmer seg med inntrykkene sine" fordi de er redde for å få kjeft. Hører til stadighet om folk som ikke tør poste mer, men vet ikke helt om det er det som er virkeligheten, eller om de bare ikke føler for det mer fordi meningsmotstanderne muligens har blitt mer uttalte. Jeg skjønner godt hvis man ikke har lyst til å måtte forsvare meningene sine, og derfor lar være å ytre dem, men samtidig må det være lov, og til og med en god ting, at enkelte ekstreme påstander blir noe virkelighetsorientert.

    Selvsagt i de settinger der det passer og på en sivilisert måte.

    I denne tråden ble det jo allerede i åpningsinnlegget/tittelen invitert til debatt.
    Nuvel, tror nok at det er andre årsaker enn at folk ikke tør å dele sine (subjektive) meninger mer (i "offentligheten), eller gjemmer seg, for den saks skyld. Kanskje man simpelthen ikke gidder?

    Åpningsinnlegget/tittelen inviterte til debatt, ja. Og det første svaret satte standarden og tonen :rolleyes: (resten av "debatten" har jeg ikke fulgt godt med på, det skal innrømmes)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hører til stadighet om folk som ikke tør poste mer, men vet ikke helt om det er det som er virkeligheten
    Tror ikke at du skal lure på dette.
    Definér "tør", da.

    Å ikke ønske å havne i diskusjoner der man ikke klarer å svare tilstrekkelig for seg til å overbevise motdebattanten, eller å være lei av at ens oppfatninger blir plukket fra hverandre og forsøkt forklart med andre ting enn kvaliteten på utstyret, som man ikke ønsker å akseptere, er ikke det samme som "tør ikke å poste".
    Ta gjerne dette I en annen tråd, om folk gidder å poste eller ei.. Interessant diskusjon det, men lite med kjerringer å gjøre...


    Og aurora, vi har hørt MANGE ganger om din alder og erfaring med det ekstreme... Gjesp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn