Imperial skrev:
Selv om mine Grado RS-2 er flere eksistensanivåer bedre (sannelig der er...) så er 701 (jajamenssan tweakern har 701 headsets han..) ikke dårlige de altså. Faktisk så er de mer nøytrale, dog mer "distant" låtende en grado RS-2 ...
Mja... Altså, AKG er 10 ganger mindre dynamiske enn Grado, det er min dom,den er brutal, men sann, men AKG er bedre på mikrodynamikk og utkling og diskantområdet, men håpløst "tubby" i bassen relativt med
Grado, som er bassmestere..
Altså, AKG har "nix og null" å stillle opp med under 500hz, realtivt med RS2i og RS1i ....
Kontra mine siste ervervelser, da altså RS1i... så er dette litt mindre elegant, men i daglig musikk nydelse,så merket man ikke så mye forskjell.....
Men har man hørt grado RS-1i på f.eks earmax Pro som jeg har, så skjønner man at det er en ekstrem avstand fra Grado til
AKG sin 2000kr sitt alternativ... dog til 5 ganger prisen bør jo grado gruse AKG, noe den gjør, men ikke over 7.5khz.... neimen om de gjør... der er 701 bedre!!!
Men uansett, 2 tommer rett opp for AKG 701!!!!
Dette er fantastisk bra til 2 lapper!!!!
Løp og kjøp!!!
mvh
For store ord
Jeg mener at Imperial bruker alt for store bokstaver/ord. Budskapet bak de store ordene er antagelig OK, men teksten bør ikke leses for bokstavelig.
Jeg eier bl.a. AKG K 701, Sennheiser HD 800, beyerdynamic T 1 og Stax SR-007 Mk1. Jeg har hørt Grado RS1i i direkte sammenligning med Sennheiser HD 800 i noen timer i rimelig ro i butikk drevet av McIntosh MA7000s hodetelefonutgang og SPL Phonitor, med McIntosh MCD301 som kilde. Jeg har riktignok en del mer erfaring nå enn da jeg gjennomførte denne sammenligningen for så å kjøpe Sennheiser HD 800, og jeg vet ikke hvor godt demohodetelefonene var innspilt. Jeg har også kort hørt Grado GS1000i i butikk, men forholdene var for dårlige til at jeg har noen formening om denne kontra andre gode hodetelefoner.
Grado
Grado RS1i er meget "up close and personal", kula lyden preseteres i er ganske liten, den er relativt hissig og det er sannsynlig at man kan oppleve lyttetretthet med denne. P.g.a. den lille lydkula er det klare tendenser til at utøverne sitter på fanget til hverandre. Spotlight på vokalist/solist og svakere opplysning av resten av (den innbilte) scenen. Trompeter kan få en attraktiv metallisk klang jeg forbinder med barokk o.l. Jeg tør ikke si noe om oppløsning p.g.a. hukommelsen.
Jeg har lest en del om hodetelefoner. Det hevdes at Grado har en U-formet lydsignatur omtrent som en loudnessfunksjon og en tydelig lydsignatur, mens de europeiske er langt mer nøytrale. En del mener at Grado gir lyttetretthet inkl. Vidar P.
Sennheiser HD 800
Sennheiser HD 800 har en langt større kule lyden preseteres i og faren for lyttetretthet er langt mindre (Stax SR-007 Mk1 med SRM-006t er enda snillere). Utøvere og effekter har god plass, og ingen sitter på fanget til hverandre. Hele scenen lyses opp, i motsetning til spotlight på vokalist/solist. Her skiller Sennheiser HD 800 seg klart fra de fleste inkl. beyerdynamic T 1 og Stax SR-007 Mk1. Hva som er best avhenger av musikk-/ensembleform og formål med lyttingen. Sennheiser HD 800 har tendenser til å være akademisk observerende. Andre kan være mer engasjerende.
AKG K 701
AKG K 701 er en god hodetelefon til 2000,- og kanskje også til 4000,- med noen velkjente forbehold. Den må ha god og egnet forsterker og lang innspillingstid (typisk anbefales ca. 500 timer). Den er det motsatte av et bassmonster. K 701 kan spille bass, men bassen er slank og lett, og uten (særlig) trøkk. Den regnes som studiomonitornøytral. Den er antagelig best på mindre akustiske ensembler, gjerne med strenginstrumenter. Jeg tror akustisk gitar er et paradeeksempel.
Sammenlignet med Sennheiser HD 800 (uten blikk på pris) er AKG K 701 en nedtur. Det er mindre av alt. K 701 oppleves som stusselig hvis man først lytter til HD 800 og deretter bytter til K 701. Det opplevde "fallet" varierer med musikk- og ensembletype. Når man justerer for pris, blir ligningen en annen. Enhver må selv vurdere om ytelsesforskjellen er verdt prisforskjellen, generelt og for egen bruk: bruksmengde, musikktype, ...
beyerdynamic T 1
beyerdynamic T 1 er for tiden under innspilling. Jeg har passert 300 timer, men lar den gå en stund til for sikkerhets skyld. Jeg sammenlignet den før innspilling med Sennheiser HD 800 med rimelig grundige lyttenotater for å opprette "baseline" og igjen etter 300 timer. T 1 blir bedre med innspilling inkl. klangkvalitet, oppløsning og symbalutklinging.
Flere hevder at beyerdynamic T 1 er den beste allroundhodetelefonen, og det tror jeg det er mye i. Det stemmer bra med det jeg observerte i helgen etter 300 timers innspilling og i direkte sammenligning med HD 800. Det er mulig at jeg lager en egen tråd om dette når jeg er (rimelig) ferdig med sammenligningene av HD 800 og T 1.
T 1 vs. HD 800: Korte inntrykk
Klangkvaliteten er så langt på samme nivå. T 1 har mere bunn og trøkk, og er noe mørkere/tyngre stemt. HD 800 er (dermed) lysere/lettere stemt. HD 800 har en noe større kule lyden presenteres i. HD 800 lyser opp hele scenen slik at ingen krok er dunkel, enn si mørk. T 1 har spotlight på vokalist/solist og (noe) svakere belysning av resten av scenen, men begge har mange detaljer og høy oppløsning. Dette er altså et uttrykk for at de behandler miksen forskjellig og vekter oppmerksomheten forskjellig. For HD 800 er alt (nesten) like viktig, mens andre vekter oppmerksomheten og setter spotlight på vokalist/solist. Forskjellen varierer med opptak og musikk-/ensembletype. Hva som er best avhenger av dette + smak og hva som er hensikten med lyttingen. Så langt svinger T 1 mer og oftere enn HD 800 (eks. Eva Cassidy, Songbird, 2 Wade in the Water og 4 Wayfaring Stranger). T 1 er (antagelig) bedre egnet til bl.a. rock og reggae. HD 800 er antagelig bedre med større klassiske ensembler (fordi hele scenen er godt opplyst), men T 1 ligger ikke så langt etter. Sennheiser HD 800 har tendenser til å være akademisk observerende. T 1 kan være mere engasjerende.
Priser
Grado er dyre i Norge, billigere i Storbritannia og langt billigere i USA. Derimot er de europeiske relativt sett gunstigere priset i Norge. Dette har betydning når vi leser sammenligninger fra andre land. F.eks. sammenligner amerikanerne toppmodellen Grado PS1000 og Sennheiser HD 800 basert på amerikanske priser mens vi i Norge betaler mindre for Sennheiser HD 800 enn for Grado RS1i som er modell nr. 3 fra toppen (priser fra Stereofil.no 02.11.2010):
Sennheiser HD 800
8.695,-
Grado RS1i
8.995,-
Grado GS1000i
12.750,-
Grado PS1000
20.995,-
Tillegg: Testutstyr
Jeg glemte dessverre å fortelle om utstyret som er benyttet til sammenligningen av beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800. Det er uetterrettelig.
Musikk: CDer rippet med Apple iTunes, versjon fra ca. mai 2010 i Apple Lossless
Kilde: Sony 16 GB USB-minnepinne, Logitech Squeezebox Touch, Synergistic Research Alpha (?) S/PDIF RCA-koaksialkabel 1 meter, McIntosh MCD500 variabel RCA-utgang, Kimber Hero RCA 2 meter
Hodetelefonforsterker: NuForce Icon HDP
Strøm: Standardkabler
Innspilling: Minimum 3 uker (21 døgn/500 timer) for alt utstyr, ofte mye lengre
Volum: Logitech Squeezebox Touch: 100%; McIntosh MCD500: 31-39% avhengig av musikk og hodetelefon, T 1 5% høyere enn HD 800; NuForce Icon HDP: ca. kl. 12