Norsk AKG K701 forening avd. Trøndelag og den øvrige verden...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Class skrev:
    otare skrev:
    Mine 701 lyder flott, men jeg kan ikke bruke dem mer enn 5 min om gangen. Hodebåndet sitter for lavt, og jeg får vondt i hodet av dem. Ser at det er mulig å modifisere, men at det er en større jobb. Så de blir ikke mye brukt.
    Jeg plages også av dette men for meg hjelper det å flytte båndet frem og tilbake innimellom.
    Å bruke caps virker også :)
    Jeg opplevde det samme (vondt i hodebunnen midt oppå). Litt leting på Head-Fi (http://www.head-fi.org/) viste at dette ikke er helt uvanlig for oss som ikke har lite hode. Noen hadde gått rimelig drastisk og fysisk til verks. Andre foreslo å mykgjøre hodebåndet enten ved bruk av ulike lærmykningsmidler eller ved å bøye og kna hodebåndet i en slags parallell til det å gå inn sko.

    Min ble stående ubrukt på hylla i noen måneder uten at jeg forsøkte disse metodene før jeg tok den frem igjen. Da gikk det bedre uten at jeg helt vet hvorfor.

    I tillegg har jeg dratt hodetelefonene ekstra godt nedover når jeg har tatt dem på. Det ser ut til å hjelpe på tilpasningen. Hodet mitt er såpass høyt (evt. sitter ørene så lavt) at hodetelefonenes nedre indre kant berører øreflippene. Samme problem bemerket 6moons' Srajan Ebaen i sin test av AKG K 702 (http://6moons.com/audioreviews/akg2/702.html). "For my size head, they're also a tad short. They max out the elastic cord suspension of the ribbed head band to pull up the ear cups against my ear lobes. Granted, my earrings make more of this than it otherwise would." Han er dog en fysisk betydelig større mann enn meg (ja jeg har møtt ham under hans besøk i Bergen høsten 2009). Nedoverdraing hjelper også til å redusere øreflippkontakt.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Litt små til meg også. I det eg tok de på første gang i går tenkte eg «faen, det var derfor eg ikkje likar AKG». Men det har gått seg til og har brukt de stoler deler av dagen. Sidan eg ikkje har headamp enda (kom igjen, DHL!) har eg brukt de rett Macbooken. Det kommer lyd ut, aner eit potensiale ja :D

    Har også leikt meg med litt cross-feed, nærmere besemt Canz3D. Fett program, til tross for teit navn.
    http://www.midnightwalrus.com/Canz3D/

    Effekten er såpass overbevisande at eg likar lyden desidert best med Canz3D. Får sjå når eg får meg amp :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg hatt mine 701 til kontinuerlig innspilling i ca 52 timer. De 2-3 siste timene har det vært en markant bedring i lyden, og jeg valgte å koble de av "respiratoren" Det er vel i beste fall det jeg kan kalle min beresford 7510 ( Som hodetelefonforsterker ) Mulig det er noe feil med min, men det knatrer og spraker tidvis fra 2 av kildevalgene. Nå er det vel bare å begynne å spare til en Naim Headline.

    Noe som overrasket meg med 701 modellen, er at de på langt nær er så tungdrevene som enkelte av mine andre hodetelefoner. Nå har jeg nettopp spasert en time til jobb med mine koblet på min Iphone. Synes dette låt både dynamisk og åpent. Nå så jeg sikkert ut som en utegående NRK reporter på vei til et intervju, men slikt tar jeg ikke særlig høytidig.
    kan vel egentlig ikke få sagt dette nok, men disse hodetelefonene må være et av de beste kjøpene jeg har gjort i nyere tid.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    De kom seg hjå meg også over natta. Nærmer seg 30 timer musikk og 862 repetisjoner av 20-20000 hz og kvitt støyhelvete. Kommer seg vel. Det håper eg DHL gjer óg, 2. dagen dei har vore på rundtur i Oslo med dac'en uten at den har komt til mi dør.

    Tok på meg K430 settet i dag etter å ha høyrt på 701 i timesvis … :eek:
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Du må passe volumet når du bruker slike innbrenningsremedier. Enkelte kan visstnok være ganske nådeløse mot diskanten. I dette tilfelle hadde vel hele elementet sprengt hvis du skulle vært uheldig.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Selv om mine Grado RS-2 er flere eksistensanivåer bedre (sannelig der er...) så er 701 (jajamenssan tweakern har 701 headsets han..) ikke dårlige de altså. Faktisk så er de mer nøytrale, dog mer "distant" låtende en grado RS-2 ...
    Mja... Altså, AKG er 10 ganger mindre dynamiske enn Grado, det er min dom,den er brutal, men sann, men AKG er bedre på mikrodynamikk og utkling og diskantområdet, men håpløst "tubby" i bassen relativt med
    Grado, som er bassmestere..

    Altså, AKG har "nix og null" å stillle opp med under 500hz, realtivt med RS2i og RS1i ....
    Kontra mine siste ervervelser, da altså RS1i... så er dette litt mindre elegant, men i daglig musikk nydelse,så merket man ikke så mye forskjell.....

    Men har man hørt grado RS-1i på f.eks earmax Pro som jeg har, så skjønner man at det er en ekstrem avstand fra Grado til
    AKG sin 2000kr sitt alternativ... dog til 5 ganger prisen bør jo grado gruse AKG, noe den gjør, men ikke over 7.5khz.... neimen om de gjør... der er 701 bedre!!!

    Men uansett, 2 tommer rett opp for AKG 701!!!!
    Dette er fantastisk bra til 2 lapper!!!!

    Løp og kjøp!!!

    mvh
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Imperial skrev:
    Selv om mine Grado RS-2 er flere eksistensanivåer bedre (sannelig der er...) så er 701 (jajamenssan tweakern har 701 headsets han..) ikke dårlige de altså. Faktisk så er de mer nøytrale, dog mer "distant" låtende en grado RS-2 ...
    Mja... Altså, AKG er 10 ganger mindre dynamiske enn Grado, det er min dom,den er brutal, men sann, men AKG er bedre på mikrodynamikk og utkling og diskantområdet, men håpløst "tubby" i bassen relativt med
    Grado, som er bassmestere..

    Altså, AKG har "nix og null" å stillle opp med under 500hz, realtivt med RS2i og RS1i ....
    Kontra mine siste ervervelser, da altså RS1i... så er dette litt mindre elegant, men i daglig musikk nydelse,så merket man ikke så mye forskjell.....

    Men har man hørt grado RS-1i på f.eks earmax Pro som jeg har, så skjønner man at det er en ekstrem avstand fra Grado til
    AKG sin 2000kr sitt alternativ... dog til 5 ganger prisen bør jo grado gruse AKG, noe den gjør, men ikke over 7.5khz.... neimen om de gjør... der er 701 bedre!!!

    Men uansett, 2 tommer rett opp for AKG 701!!!!
    Dette er fantastisk bra til 2 lapper!!!!

    Løp og kjøp!!!

    mvh
    For store ord
    Jeg mener at Imperial bruker alt for store bokstaver/ord. Budskapet bak de store ordene er antagelig OK, men teksten bør ikke leses for bokstavelig.

    Jeg eier bl.a. AKG K 701, Sennheiser HD 800, beyerdynamic T 1 og Stax SR-007 Mk1. Jeg har hørt Grado RS1i i direkte sammenligning med Sennheiser HD 800 i noen timer i rimelig ro i butikk drevet av McIntosh MA7000s hodetelefonutgang og SPL Phonitor, med McIntosh MCD301 som kilde. Jeg har riktignok en del mer erfaring nå enn da jeg gjennomførte denne sammenligningen for så å kjøpe Sennheiser HD 800, og jeg vet ikke hvor godt demohodetelefonene var innspilt. Jeg har også kort hørt Grado GS1000i i butikk, men forholdene var for dårlige til at jeg har noen formening om denne kontra andre gode hodetelefoner.

    Grado
    Grado RS1i er meget "up close and personal", kula lyden preseteres i er ganske liten, den er relativt hissig og det er sannsynlig at man kan oppleve lyttetretthet med denne. P.g.a. den lille lydkula er det klare tendenser til at utøverne sitter på fanget til hverandre. Spotlight på vokalist/solist og svakere opplysning av resten av (den innbilte) scenen. Trompeter kan få en attraktiv metallisk klang jeg forbinder med barokk o.l. Jeg tør ikke si noe om oppløsning p.g.a. hukommelsen.

    Jeg har lest en del om hodetelefoner. Det hevdes at Grado har en U-formet lydsignatur omtrent som en loudnessfunksjon og en tydelig lydsignatur, mens de europeiske er langt mer nøytrale. En del mener at Grado gir lyttetretthet inkl. Vidar P.

    Sennheiser HD 800
    Sennheiser HD 800 har en langt større kule lyden preseteres i og faren for lyttetretthet er langt mindre (Stax SR-007 Mk1 med SRM-006t er enda snillere). Utøvere og effekter har god plass, og ingen sitter på fanget til hverandre. Hele scenen lyses opp, i motsetning til spotlight på vokalist/solist. Her skiller Sennheiser HD 800 seg klart fra de fleste inkl. beyerdynamic T 1 og Stax SR-007 Mk1. Hva som er best avhenger av musikk-/ensembleform og formål med lyttingen. Sennheiser HD 800 har tendenser til å være akademisk observerende. Andre kan være mer engasjerende.

    AKG K 701
    AKG K 701 er en god hodetelefon til 2000,- og kanskje også til 4000,- med noen velkjente forbehold. Den må ha god og egnet forsterker og lang innspillingstid (typisk anbefales ca. 500 timer). Den er det motsatte av et bassmonster. K 701 kan spille bass, men bassen er slank og lett, og uten (særlig) trøkk. Den regnes som studiomonitornøytral. Den er antagelig best på mindre akustiske ensembler, gjerne med strenginstrumenter. Jeg tror akustisk gitar er et paradeeksempel.

    Sammenlignet med Sennheiser HD 800 (uten blikk på pris) er AKG K 701 en nedtur. Det er mindre av alt. K 701 oppleves som stusselig hvis man først lytter til HD 800 og deretter bytter til K 701. Det opplevde "fallet" varierer med musikk- og ensembletype. Når man justerer for pris, blir ligningen en annen. Enhver må selv vurdere om ytelsesforskjellen er verdt prisforskjellen, generelt og for egen bruk: bruksmengde, musikktype, ...

    beyerdynamic T 1
    beyerdynamic T 1 er for tiden under innspilling. Jeg har passert 300 timer, men lar den gå en stund til for sikkerhets skyld. Jeg sammenlignet den før innspilling med Sennheiser HD 800 med rimelig grundige lyttenotater for å opprette "baseline" og igjen etter 300 timer. T 1 blir bedre med innspilling inkl. klangkvalitet, oppløsning og symbalutklinging.

    Flere hevder at beyerdynamic T 1 er den beste allroundhodetelefonen, og det tror jeg det er mye i. Det stemmer bra med det jeg observerte i helgen etter 300 timers innspilling og i direkte sammenligning med HD 800. Det er mulig at jeg lager en egen tråd om dette når jeg er (rimelig) ferdig med sammenligningene av HD 800 og T 1.

    T 1 vs. HD 800: Korte inntrykk
    Klangkvaliteten er så langt på samme nivå. T 1 har mere bunn og trøkk, og er noe mørkere/tyngre stemt. HD 800 er (dermed) lysere/lettere stemt. HD 800 har en noe større kule lyden presenteres i. HD 800 lyser opp hele scenen slik at ingen krok er dunkel, enn si mørk. T 1 har spotlight på vokalist/solist og (noe) svakere belysning av resten av scenen, men begge har mange detaljer og høy oppløsning. Dette er altså et uttrykk for at de behandler miksen forskjellig og vekter oppmerksomheten forskjellig. For HD 800 er alt (nesten) like viktig, mens andre vekter oppmerksomheten og setter spotlight på vokalist/solist. Forskjellen varierer med opptak og musikk-/ensembletype. Hva som er best avhenger av dette + smak og hva som er hensikten med lyttingen. Så langt svinger T 1 mer og oftere enn HD 800 (eks. Eva Cassidy, Songbird, 2 Wade in the Water og 4 Wayfaring Stranger). T 1 er (antagelig) bedre egnet til bl.a. rock og reggae. HD 800 er antagelig bedre med større klassiske ensembler (fordi hele scenen er godt opplyst), men T 1 ligger ikke så langt etter. Sennheiser HD 800 har tendenser til å være akademisk observerende. T 1 kan være mere engasjerende.

    Priser
    Grado er dyre i Norge, billigere i Storbritannia og langt billigere i USA. Derimot er de europeiske relativt sett gunstigere priset i Norge. Dette har betydning når vi leser sammenligninger fra andre land. F.eks. sammenligner amerikanerne toppmodellen Grado PS1000 og Sennheiser HD 800 basert på amerikanske priser mens vi i Norge betaler mindre for Sennheiser HD 800 enn for Grado RS1i som er modell nr. 3 fra toppen (priser fra Stereofil.no 02.11.2010):

    Sennheiser HD 800
    8.695,-​
    Grado RS1i
    8.995,-​
    Grado GS1000i
    12.750,-​
    Grado PS1000
    20.995,-​


    Tillegg: Testutstyr
    Jeg glemte dessverre å fortelle om utstyret som er benyttet til sammenligningen av beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800. Det er uetterrettelig.

    Musikk: CDer rippet med Apple iTunes, versjon fra ca. mai 2010 i Apple Lossless
    Kilde: Sony 16 GB USB-minnepinne, Logitech Squeezebox Touch, Synergistic Research Alpha (?) S/PDIF RCA-koaksialkabel 1 meter, McIntosh MCD500 variabel RCA-utgang, Kimber Hero RCA 2 meter
    Hodetelefonforsterker: NuForce Icon HDP
    Strøm: Standardkabler
    Innspilling: Minimum 3 uker (21 døgn/500 timer) for alt utstyr, ofte mye lengre
    Volum: Logitech Squeezebox Touch: 100%; McIntosh MCD500: 31-39% avhengig av musikk og hodetelefon, T 1 5% høyere enn HD 800; NuForce Icon HDP: ca. kl. 12
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Dang you're good dude! ;D
    Det var rå post!!! :eek:
    I'm not worthy sier jeg bare :)

    Uansett... har du hørt de via Earmax pro... ?
    For da blir det hele litt annerledes...

    AKG headsets trenger en ca 5-600 timer innspilling før de "flater ut" ... og mitt 701 sett har ikke så mye enda, så ting kan endre seg i min anntakelser... til det bedre..

    mvh
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Imperial skrev:
    Dang you're good dude! ;D
    Det var rå post!!! :eek:
    I'm not worthy sier jeg bare :)

    Uansett... har du hørt de via Earmax pro... ?
    For da blir det hele litt annerledes...

    AKG headsets trenger en ca 5-600 timer innspilling før de "flater ut" ... og mitt 701 sett har ikke så mye enda, så ting kan endre seg i min anntakelser... til det bedre..

    mvh
    Takk for det jeg oppfatter som ros (i motsetning til ironi).

    Jeg har ikke hørt Earmax pro. Hjemme har jeg vesentlig erfaring med NuForce Icon HDP, KingRex Headquarters HQ1 og McIntosh MA7000s hodetelefonutgang. Jeg har hørt litt på McIntosh MCD500s hodetelefonutgang, men ikke gjort noen grundig sammenligning. I butikk har jeg som nevnt ovenfor også hørt SPL Phonitor med Grado RS1i og Sennheiser HD 800 og dessuten beyerdynamic T 1 med beyerdynamic A1. Det blir dessverre sjelden samme ro i butikk som hjemme. Man får dermed ofte ikke tak i de finere nyansene, kun de større forskjellene.

    Jeg har beskrevet mine erfaringer med NuForce Icon HDP og KingRex Headquarters HQ1 her:
    • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg962716.html#msg962716
    • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg962891.html#msg962891

    Mine AKG K 701 ble i første omgang innspilt i minst 600-700 timer for å være rimelig sikker (uten at jeg helt husker timetallet i hodet). Deretter har de bl.a. vært benyttet som last ved innspilling av hodetelefonforsterkere slik at de har fått en god del timer ekstra.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Har nå fått min Matrix Mini I. Kjempefornøgd. Crossovereffekten er merkbar. Dette låter sku' godt :D
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Skinnet i bøylen har mjukna og det har nok og skinnet på toppen av hodet mitt ;D
    Dei er ikkje lengre ubehagelige. Flaks, ellers hadde dei måtte gå til nokre andre.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Brasse skrev:
    Skinnet i bøylen har mjukna og det har nok og skinnet på toppen av hodet mitt ;D
    Dei er ikkje lengre ubehagelige. Flaks, ellers hadde dei måtte gå til nokre andre.
    Hodebunnsopplevelsen med AKG K 701 minnet meg om første gang jeg brukte briller. Det gjorde rimelig vondt i nesekontaktpunktene etter en halvtime, men heldigvis gikk det over rimelig raskt.

    Jeg har en svak forhøyning langs deler av hodetoppen. Sennheiser HD 800 har en klart behageligere bøyle for meg enn AKG K 701. Hvis jeg husker rett, har HD 800-bøylen en lomme/forsenkning på midten. Det er mulig at den passer utmerket med og gir plass til min hodetoppsforhøyning. beyerdynamic T 1 er ikke like god. Jeg må passe mere på hvor bøylen plasseres. Båndet på Stax SR-007 Mk1 er bra.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Nå begynner det å låte musikk, både fra hodetelefon og forsterker. Hadde trudd det det skulle bli meir analytisk / studiotørt, men dette let jo fett ;D
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Korreksjon

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Sennheiser HD 800
    Sennheiser HD 800 [...] faren for lyttetretthet er langt mindre (Stax SR-007 Mk1 med SRM-006t er enda snillere).
    [...]
    Jeg husket feil. Det skal være Stax SR-007 Mk1 med SRM-007t (med bl.a. 4 rør istedenfor 2 rør). Beklager feilen. Er det mulig å rette slikt i originalinnlegget?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Korreksjon

    leon skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Er det mulig å rette slikt i originalinnlegget?
    Ja, du trykker på "rediger" (h.hjørne) Og endrer teksten.
    Den funksjonaliteten har, hvis jeg husker (og observerer) rett, en tidsbegrensning. Tidligere var det jfr. en annen tråd 10 døgns rettefrist, men det er mulig at dette er redusert (til 1 døgn).

    Nå 16.11.2010 kl. 10.47 har jeg kun sitatknapp for mitt innlegg #374 fra 05.11.2010 kl. 16.37, mens jeg har knappene Sitat, Rediger og Slett for innlegg #376 fra 16.11.2010 kl. 10.00.

    Jeg har også kun sitatknapp for mitt innlegg #7 11.11.2010 kl. 16.44 i en annen tråd: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52440.msg991956.html#msg991956
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    184
    Sted
    Trondheim
    Korreksjon

    CDWMcInSpots skrev:
    leon skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Er det mulig å rette slikt i originalinnlegget?
    Ja, du trykker på "rediger" (h.hjørne) Og endrer teksten.
    Den funksjonaliteten har, hvis jeg husker (og observerer) rett, en tidsbegrensning. Tidligere var det jfr. en annen tråd 10 døgns rettefrist, men det er mulig at dette er redusert (til 1 døgn).

    Nå 16.11.2010 kl. 10.47 har jeg kun sitatknapp for mitt innlegg #374 fra 05.11.2010 kl. 16.37, mens jeg har knappene Sitat, Rediger og Slett for innlegg #376 fra 16.11.2010 kl. 10.00.

    Jeg har også kun sitatknapp for mitt innlegg #7 11.11.2010 kl. 16.44 i en annen tråd: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52440.msg991956.html#msg991956
    Aha! Det har du rett i.
    Varer over et døgn, vet ikke hvor mye lengre..
     

    Vedlegg

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Testet Topping TP30 på AKG 701.
    Kort fortalt: Den ble for altfor svak.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    wilbur-x skrev:
    Testet Topping TP30 på AKG 701.
    Kort fortalt: Den ble for altfor svak.
    Synd for den ser ut som en kjekk sak.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Kan noen komme med innspill vedr. skikkelig gode head-fi forsterkere som matcher K701'erne?

    Jeg har pr. dato Argon HA1, og har nylig bytta/oppgradert strømforsyningen med en Creek OBH2. Det ble ingen natt-og- dagopplevelse, men lydbildet ble betydelig bedre. Nå er det til å leve med, for å si det sånn. Det er mikrodetaljer, oppløsthet, dynamikk og faktisk brukbar bass. Lyden i K701 er meir "tett-på" enn fra Audiovectorene, for å si det sånn - og da er det egentlig bra nok for meg...

    MEN: Jeg har blitt litt nysgjerrig på hvor gode K701 egentlig er, og derfor er jeg ute etter en skikkelig god head-fi forsterker til disse. Jeg skal ikke ha rørforsterker. Aktuelle kandidater så langt er bl.a. Nuforce's største og den nyeste fra Musical Fidelity. Men finnes det noen bedre i omtrent samme prisleie ( 3 - 6K? ) og hva med kabler? Har noen erfaring med at ic-kablene fra forsterker til headfi-forsterker har mye å si i denne sammenheng?

    mvh. VilhelmW
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    mteinum skrev:
    VilhelmW skrev:
    Men finnes det noen bedre i omtrent samme prisleie ( 3 - 6K? )
    Bedre? Ikke godt å si, men Burson HA-160 er en meget god match med 701/702

    http://www.6moons.com/audioreviews/burson3/burson.html
    Jeg gjentar min anbefaling av NuForce Icon HDP som en god kandidat (som du allerede kjenner til). Jeg anser den som tidligere skrevet som generelt noe bedre enn KingRex Headquarters HQ1 som også har fått mye ros, men hvertfall tidligere var dyrere enn NuForce Icon HDP samtidig som den ikke har DAC.

    Jeg har hverken hørt Burson HA-160 eller Bursons nye med DAC som nylig fikk ros av 6moons.

    Jeg gjentar min anbefaling av 6moons 32 Ohm Audio-serie om hodetelefoner, hodetelefonforsterkere, små DACer m.m. som testen mteinum refererer til er kapittel 14 i. Se http://www.6moons.com/archivelibrary/electronics.html under "32Ohm Audio" og http://www.6moons.com/archivelibrary/transducers.html under "Loudspeakers - headphone". I løpet av serien har 6moons (i all vesentlighet Srajan Ebaen) testet en rekke gode hodetelefoner og hodetelefonforsterkere inkl. 2 Burson, KingRex og NuForce. Vær obs på at det har skjedd en utvikling i Srajan Ebaens syn etterhvert som han har testet og fått mer erfaring. Hvert produkt har en egen test, men er (ofte) i tillegg beskrevet i flere andre tester av hodetelefonforsterkere og/eller hodetelefoner for sammenligning. Pass på at du også leser disse sammenligningene i andre artikler. De utdyper og beriker inntrykket.

    Srajan Ebaen har ofte benyttet følgende hodetelefoner under testene:
    • AKG K 702 (= K 701 og dermed ekstra relevant for deg)
    • Sennheiser HD 800
    • beyerdynamic T 1

    Playback Magazines (http://www.avguide.com/) har også hatt en lengre serie tester av hodetelefoner, hodetelefonforsterkere, små DACer m.m., vesentlig utført av samme mann (Tom Martin) og dermed konsistent på samme måte som 6moons 32 Ohm Audio-serie. Også her kan det være utdypende sammenligninger med andre produkter i testen.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    VilhelmW skrev:
    mteinum skrev:
    VilhelmW skrev:
    Men finnes det noen bedre i omtrent samme prisleie ( 3 - 6K? )
    Bedre? Ikke godt å si, men Burson HA-160 er en meget god match med 701/702

    http://www.6moons.com/audioreviews/burson3/burson.html
    Noen som selger disse i Norge? Pris?
    Moiz audio http://www.moiz.no/ importerer flere hodetelefonforsterkere som de også har reklamert for i norsk hifipresse:
    • Burson Audio
    • KingRex
    • Trafomatic (rør)
    • En til jfr. annonsene

    Forhandlere: http://www.moiz.no/forhandlere.html
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Joda, CDWMc, NuForce Icon HDP er helt klart en kandidat! Jeg har allerede snakket med forhandler. Skal bruke helga på å lese litt meir, bl.a. på de linkene som du har nevnt. Men forall del, folkens; øs på med gode råd og erfaringer!!

    Hører forøvrig at HiFiKlubben har lang venteliste på den nye Argon HA2. Noen som har den, eller har lyttet til den?

    mvh. VilhelmW
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.162
    Antall liker
    3.995
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Fin-fin test av AKG K702

    [...]

    I was able to perform a shoot-out between the AKG 702 and a number of other headphones. Comparing the K702 to AKG's earlier K501 model, I noted evolutionary improvements in clarity, tonal neutrality and bass extension in the newer design. While the older K501 had a slightly wider soundstage even than the K702, the K702 was more adept at placing instruments within the soundstage. The deeper bass response of the K702 rendered music in a fuller, more satisfying manner. Comparing the K702 to my venerable Sennheiser HD 580 was very enlightening, with the very neutral K702 being a direct contrast to the warmer HD 580. The HD 580 had considerably more bass with greater extension and a warmer mid-bass region. The K702 countered with a more open and airy presentation. The AKG had a wider soundstage, with the Sennheiser excelling at depth and delineation of instruments within the soundstage. Listening to the Sennheiser HD 800, it was apparent that the German flagship model represents the pinnacle of what is currently possible in dynamic headphone technology, with sublime levels of clarity and insight, coupled with bass nuance and an out-of-head soundstage that I've not experienced over any other headphones regardless of technology. But, the HD 800 retails for three times that of the K702, and the AKG does get strikingly close for significantly less financial outlay.

    The AKG K702 is a truly outstanding headphone, possessing remarkable levels of neutrality and openness. Its airiness and large soundstage combine to convincing effect in ameliorating the typical in-your-head claustrophobia of headphone listening. While not the last word in bass extension and impact, listeners who don't need to plumb the depths while enjoying their dub reggae will find much to love in the K702's presentation. And, I've saved the best for last—with easy-to-find discounting on its retail price, the K702 is an unparalleled bargain, providing high-end sonics at entry-level prices.
    http://www.positive-feedback.com/Issue53/akg701.htm
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    mteinum skrev:
    Fin-fin test av AKG K702

    [...]
    Listening to the Sennheiser HD 800, it was apparent that the German flagship model represents the pinnacle of what is currently possible in dynamic headphone technology, with sublime levels of clarity and insight, coupled with bass nuance and an out-of-head soundstage that I've not experienced over any other headphones regardless of technology. But, the HD 800 retails for three times that of the K702, and the AKG does get strikingly close for significantly less financial outlay.
    http://www.positive-feedback.com/Issue53/akg701.htm
    Jeg synes han er overraskende positiv til K701, mitt inntrykk av de to hodetelefonene er at K701 er utrolig god frem til en har hørt HD800.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Anonym skrev:
    Jeg synes han er overraskende positiv til K701, mitt inntrykk av de to hodetelefonene er at K701 er utrolig god frem til en har hørt HD800.
    Blir K701 dårligere etter å ha hørt HD800 som vel koster over det dobbelte?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har begge, og skjønner hva Anonym mener. De er i samme gate på mange måter, men HD800 er et stykke lengre opp i gata. Ingen er dårlige langtderifra, tvertom så koste jeg meg senest igår med rikelig vellyd fra K701. Men slik vil det alltid være at når man sammenlikner et produkt med et til nå uhørt bedre i samme genre, så vil det gi en slags retrograd referanse som Anonym sier.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    AKG K 701 vs. Sennheiser HD 800

    Anonym skrev:
    mteinum skrev:
    Fin-fin test av AKG K702

    [...]
    Listening to the Sennheiser HD 800, it was apparent that the German flagship model represents the pinnacle of what is currently possible in dynamic headphone technology, with sublime levels of clarity and insight, coupled with bass nuance and an out-of-head soundstage that I've not experienced over any other headphones regardless of technology. But, the HD 800 retails for three times that of the K702, and the AKG does get strikingly close for significantly less financial outlay.
    http://www.positive-feedback.com/Issue53/akg701.htm
    Jeg synes han er overraskende positiv til K701, mitt inntrykk av de to hodetelefonene er at K701 er utrolig god frem til en har hørt HD800.
    Vidar P skrev:
    Jeg har begge, og skjønner hva Anonym mener. De er i samme gate på mange måter, men HD800 er et stykke lengre opp i gata. Ingen er dårlige langtderifra, tvertom så koste jeg meg senest igår med rikelig vellyd fra K701. Men slik vil det alltid være at når man sammenlikner et produkt med et til nå uhørt bedre i samme genre, så vil det gi en slags retrograd referanse som Anonym sier.
    Jeg synes Anonym uttrykte det meget konsist og godt, og Vidar Ps oppfølging er også god.

    Mange AKG K 701-eiere har funnet ut at K 701 blir lite brukt etter at man har kjøpt en Sennheiser HD 800 eller en beyerdynamic T 1.

    Noen har skrevet at Sennheiser HD 800 ligner mye på/er i nær familie med AKG K 701, men at HD 800 er bedre. Sagt på en annen måte: Hvis du liker AKG K 701, men ønsker en bedre hodetelefon, er Sennheiser HD 800 en meget aktuell kandidat.

    Tidligere i denne tråden skrev jeg et innlegg med kommentarer ang. en del hodetelefoner i de øvre klassene. Utdrag fra dette innlegget:

    CDWMcInSpots skrev:
    AKG K 701
    AKG K 701 er en god hodetelefon til 2000,- og kanskje også til 4000,- med noen velkjente forbehold. Den må ha god og egnet forsterker og lang innspillingstid (typisk anbefales ca. 500 timer). Den er det motsatte av et bassmonster. K 701 kan spille bass, men bassen er slank og lett, og uten (særlig) trøkk. Den regnes som studiomonitornøytral. Den er antagelig best på mindre akustiske ensembler, gjerne med strenginstrumenter. Jeg tror akustisk gitar er et paradeeksempel.

    Sammenlignet med Sennheiser HD 800 (uten blikk på pris) er AKG K 701 en nedtur. Det er mindre av alt. K 701 oppleves som stusselig hvis man først lytter til HD 800 og deretter bytter til K 701. Det opplevde "fallet" varierer med musikk- og ensembletype. Når man justerer for pris, blir ligningen en annen. Enhver må selv vurdere om ytelsesforskjellen er verdt prisforskjellen, generelt og for egen bruk: bruksmengde, musikktype, ...
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hei.
    Bikkjevalpen min klarte i et uoppmerksomt øyeblikk å tygge i stykker phonokontakten på mine AKG 701. Noen som vet om jeg må kjøpe ny kabel eller om det lar seg gjøre å lodde på ny kontakt?
    Noen anbefalinger?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har et eksemplar av K702 på vei, så jeg får en referanse opp mot HD800. Hearing is believing....
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    VilhelmW skrev:
    Joda, CDWMc, NuForce Icon HDP er helt klart en kandidat! Jeg har allerede snakket med forhandler. Skal bruke helga på å lese litt meir, bl.a. på de linkene som du har nevnt. Men forall del, folkens; øs på med gode råd og erfaringer!!

    Hører forøvrig at HiFiKlubben har lang venteliste på den nye Argon HA2. Noen som har den, eller har lyttet til den?

    mvh. VilhelmW
    Hva med Meier Audio?.. http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/... For min egen del blir crossfeedfilteret tungen på vektskålen – også på en modell til 2 lapper (Swing)! Interessant at Herr Meier selv også anbefaler, og selger, NuForce HDP blant sine egne produkter – det vekker iallefall min tillit – til dem begge!

    Og har man god tid, kan man jo vente på at Densen får fingeren ut med sin planlagte kandidat :)... men jeg er redd prisen blir over 6k.

    mvh (e)
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Fugazi skrev:
    Hei.
    Bikkjevalpen min klarte i et uoppmerksomt øyeblikk å tygge i stykker phonokontakten på mine AKG 701. Noen som vet om jeg må kjøpe ny kabel eller om det lar seg gjøre å lodde på ny kontakt?
    Noen anbefalinger?
    Skulle gå fint å lodde på ny!.. Vet ikke hvor erfaren du er med slikt, men ville anbefalt en solid plugg fra Neutrik feks., og brukt krympestrømpe over.

    mvh (e)
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    espege skrev:
    Fugazi skrev:
    Hei.
    Bikkjevalpen min klarte i et uoppmerksomt øyeblikk å tygge i stykker phonokontakten på mine AKG 701. Noen som vet om jeg må kjøpe ny kabel eller om det lar seg gjøre å lodde på ny kontakt?
    Noen anbefalinger?
    Skulle gå fint å lodde på ny!.. Vet ikke hvor erfaren du er med slikt, men ville anbefalt en solid plugg fra Neutrik feks., og brukt krympestrømpe over.

    Takk for svar. Jeg er godt kjent med lodding, så det skal gå greit.
    Hvem forhandler Neutrik?

    mvh (e)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn