Komforttiltak
Nytt forsøk fordi jeg mistet mitt første lange forsøk p.g.a. et for stort bilde. Hifisentralens feilhåndteringsrutiner er alt annet enn "graceful". En eller annen administrator eller programmerer burde få ut fingeren. Man sitter tross alt ikke alltid og sjekker at et bilde man har funnet er under 500 kB-grensen.
Jeg og flere andre her på Hifisentralen har i denne og andre tråder skrevet om de komfortproblemer og sågar den smerte man kan oppleve med AKG K 701. Det samme har mange på Head-fi.org. Det er mulig at faren øker hvis man har stort hode og/eller lite hår, men diskusjonene har vist at også mennesker uten stort hode og/eller med hår, opplever komfortproblemer.
Jeg har observert og tenkt på hva det er ved AKG K 701 som skaper komfortproblemer og har identifisert følgende:
- Hodebåndets "takhøyde"
- Hodebåndets strikker
- Hodebåndets form
- Hodebåndets stivhet
- Hodebåndets knaster
Jeg har videre tenkt på mulige tiltak.
Hodebåndets "takhøyde"
Dette er formodentlig kun et problem for mennesker med store/høye hoder. Hodebåndet har en høyst begrenset vandring hvilket begrenser hodebåndets "takhøyde". Putene vil dermed gjerne ligge oppå deler av ørene istedenfor under dem (dvs. rundt ørene også på undersiden). Det kan dessuten bidra til at man drar hodetelefonen (hardt) nedover og øker trykket mot toppen av hodet.
Det er muligens mulig å flytte de vannrette, hvite stopperne som er festet på hver side til de grå bøylene. Det er dog mulig at disse f.eks. er limt fast og at et slikt tiltak derfor kan være destruktivt. Det er også usikkert hvor stor gevinsten vil være.
Hodebåndets strikker
Bildet viser bl.a. de svarte strikkene som går fra øreklokkenes hvite fester til hodebåndet. Strikkene trekker hodebåndet mot klokkene og dermed mot hodebunnen. Dette øker trykket mot hodebunnen.
Noen går drastisk til verks og klipper strikkene:
jonjungel skrev:
[...]
Edit: Ang. komfort, så var hodereimen alt for stram. Først da jeg klippet over de elastiske båndene som strammer den, ble det bra. Nå er de komfortable. Jeg har stort hode og lite hår, så jeg regner med at langt fra alle trenger å modde på denne måten
Jeg har funnet ut at man kan lage en enkel retursperre som (i praksis) opphever strikkenes virkning. I første omgang benyttet jeg 4 korte hyssinger til å binde sammen de vannrette, hvite plastdelene som er festet til de grå bøylene. Jeg trenger (i hvert fall) fullt utrekk, og kunne derfor bare stramme til. Dette ser ut til å virke meget bra, men jeg må teste mer for å være sikker.
Hvis man er den eneste som benytter hodetelefonen, kan man istedenfor hyssing benytte små, hvite buntebånd. Hvis man er flere, kan man besøke en sybutikk og kjøpe anorakk-/jakkesnor og tilhørende snorlåser.
Det er fint hvis noen andre også har ideer til løsninger som kan fungere som retursperre-/strikkutkobling.
Tillegg:
Strikkutkoblingsmetoden kan med fordel også benyttes på AKG K 271 MK II.
Hodebåndets form
Når hodetelefonen er i bruk, er hodebåndet relativt (vann)rett. Dette gir en relativt liten kontaktflate mellom hodebånd og hode, hvilket øker trykket mot hodet. Et mer buet hodebånd vil gi større kontaktflate og dermed mindre trykk mot hodet.
Jeg fant ut at hvis man trykker de blanke, runde metallknappene på hodebåndet merket L og R inn mot hodet og/eller ned mot ørene, blir det mer komfortabelt fordi trykket mot toppen av hodet reduseres p.g.a. økt takhøyde og fordi kontaktflaten mellom hodebånd og hode økes. Hodebåndets form endres slik at det blir mer som en omvendt U.
Jeg ønsker derfor å endre hodebåndets form slik at det blir mer som en omvendt U. Jeg satte derfor to bokser Vitaplex Vitamineral (Ø ca. 44 mm) i klem mellom hodebåndet og de grå bøylene på hver side ved de blanke, runde metallknappene på hodebåndet merket L og R. Dette gir hodebåndet en meget buet form. Håpet er at dette vil resultere i at hodebåndet varig tiltar seg noe av denne bueformen. En rimelig rask test denne uken virket lovende. Hodetelefonen er derfor for tiden utstyrt med ovennevnte bokser.
Se også "Hodebåndets stivhet".
Hodebåndets stivhet
Dette emnet er nært forbundet med "Hodebåndets form".
Hodebåndets stivhet reduserer kontaktflaten og øker trykket mot hodet. Et mykere hodebånd vil ligge an mot en større andel av hodet og redusere problemet. Det vil heller ikke virke delvis som en bladfjær, hvilket også øker trykket mot hodet. STAX SR-007 (Omega 2) har et mykt og komfortabelt hodebånd. Jeg tror også at hodebåndet på AKG K 271 MK II er noe mykere enn på AKG K 701.
Noen på Head-fi.org foreslo å mykgjøre hodebåndet enten ved bruk av ulike lærmykningsmidler eller ved å bøye og kna hodebåndet i en slags parallell til det å gå inn sko.
Er det noen som vet om gode lærmykningsmidler som ikke er slik at læret forblir klissete el.l. lang tid etter behandling?
Hodebåndets knaster
Mange har klaget over eller sågar forbannet knastene på undersiden av hodebåndet. Disse reduserer kontaktflaten mellom hodebåndet og hodet og øker dermed trykket. AKG K 271 MK II har et hodebånd som er glatt på undersiden. Dette er mye bedre.
Noen går drastisk til verks og fjerner knastene ved å skjære dem bort.
Det er mulig at det går an å åpne sømmen mellom hodebåndets to lærlag og fjerne innmaten i knastene. Det er dog mulig at lærlagene både er sydd og limt sammen, hvilket vil forvanske en slik operasjon.
Det er mulig at bruk av lærmykningsmidler (i noen grad) kan redusere problemet. Se "Hodebåndets stivhet" ovenfor.