Norsk AKG K701 forening avd. Trøndelag og den øvrige verden...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    TOK skrev:
    Mange snakker om lite bass i Akg 701. Stiller meg uforstående til det? Personlig liker jeg ikke når bassen blir full av loudnes effekt og blir pumpet inn i ørene. Akg 701 låter fantastisk sammen med min lavry da10. Jeg lurer på hvilken hodetlf forsterkere dere kan anbefale til akg 7001, har sett på 2 alternativer. 1 Vincent khv 111 eller 2 Doge 6210. Noen som har synspunkter.

    Maxmekker.
    Enig med deg!

    Og ja, jeg kan anbefale, da jeg har 6210 selv.... ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    K701 har vel kun for lite bass dersom man liker for mye bass? Dette med personlige preferanser bør vel være velkjent gutter i foreningen? :)

    PS: tilfeldigvis har vel K701 en balanse i bassen som jeg kjenner igjen fra mange konsertsaler i verden; om det er "for lite" så må noen fortelle det til de som designer disse salene :)

    Mvh Vidar P
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    Mine har ikke for lite bass iallfall, synes AKG'ene låter nøytralt jeg.

    Forøvrig er det veldig viktig at de mates med et signal av god kvalitet for å yte bra, bruker et 1500 kroners lydkort når jeg sitter på verandaen men lyden fra dac'en er flere divisjoner over.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Da har jeg også kjøpt meg AKG 701, men har foreløpig ingen forsterker å koble dem til. Jeg har ikke lest igjennom hele denne tråden, er det noen som kan gi meg tips til forsterker, gjerne rørbasert da jeg er litt nysgjerrig på dette. Er det forresten slik at hodetelefonene MÅ være koblet til, som høyttalerne må på rørforsterkere (unnskyld om jeg har misforstått dette med rør 8)).

    Hvordan er Little dot og Darkvoice sine modeller? De finnes på ebay har jeg sett.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    TAS har uttalt seg meget positivt om EAR sin hodetelefonforsterker men den er kanskje litt over budsjettet?
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Greg Ball "garanterer" meg at Class A Headamp skulle greie meget bra i selskap med 701.
    Frister å teste denne sammen med et Optivol (selv om jeg er rimelig fornøyd med Citypulsen).
    http://www.ska-audio.com/
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Anonym skrev:
    TAS har uttalt seg meget positivt om EAR sin hodetelefonforsterker men den er kanskje litt over budsjettet?
    Jeg så en Earmax som var såvidt innom bruktbørsen før den ble solgt, men den var nok litt over mitt budsjett ja.

    Til vanlig bruker jeg Hegel cdp2, Hegel H1 og Audio Physic Padua RR, men kjøpte meg AKG 701 for å prøve denne type lytting også. Foreløpig har jeg ikke fått prøvd dem siden jeg ikke har noen forsterker til dem. Er det andre som har noen forslag til forsterkere?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Muligens feil tråd, men tar en sjanse :)

    Vurderer et par AKG 530, har null erfaring med hodetelefoner fra før av så disse må vel være helt ok eller?

    De skal kombineres med hjemmeelektronikken og en mp3 spiller.
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Denne forsterkeren holder i massevis 8)



    Kan kjøpes fra utlandet, HK, eller her hjemme. Altså flere valg ;D
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Hva har dere testet Doge opp mot?
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde/og har fremdeles, en X-CANS fra MF som kom til kort i forhold til Dogen.
    Dette er da den første utgaven av x-cans, så jeg skal ikke påstå at de andre modellene er "dårlige".
    Det veit jeg ingenting om ;)

    @anonym
    Hva har du for noen erfaringer på head-amp? Noen du foretrekker mer enn andre?


    tor
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en integrert Stello sak (visstnok vassere enn http://www.aprilmusic.com/main/sub02_02_04.html) samt et M-Audio Audiophile lydkort som jeg bruker.

    Mens lydkortet blir slitsomt i lengden blir jeg stadig overrasket over hvor utrolig detaljerte og oppløste AKG'ene er tilkoblet Stello.
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    stadig overrasket over hvor utrolig detaljerte og oppløste AKG'ene er tilkoblet Stello
    Ja, de er den erfaringa jeg har med Dogen også. Ikke lett å sitte i godstolen å lese med k701 på øra ;D
    Jeg bruker vekselvis k701 og Sennheiser hd580 ettersom hvilken lydsignatur jeg vil ha.
    Bra hodetelefoner begge to :)

    tor
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne
    Experience HEAD ONE




    Ser spennende ut.
    Synes den har et nydelig design, og skal vistnok kunne håndtere K701 meget bra.....

    Bra med innganger og utg. også...to stk.

     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Fikk hyggelig svar fra Trafomatic i går ;)

    Hi ,

    Experience Head One have a price of 750 euro including shipping to Norway via DPD.
    It is good choice for AKG 701

    Best regards
    Sasa Cokic
    Trafomatic Audio
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ROCKETOR skrev:
    Hei

    Fikk hyggelig svar fra Trafomatic i går ;)

    Hi ,

    Experience Head One have a price of 750 euro including shipping to Norway via DPD.
    It is good choice for AKG 701

    Best regards
    Sasa Cokic
    Trafomatic Audio
    8)
    Dette er prisen for standard Head One regner jeg med......ser at de har en Reference også.......

    Jeg er strålende fornøyd med Dogen, men det hadde om ikke annet vært spennede å testet noen flere forsterkere enn det jeg har gjort.
    Jeg har angst for at andre forsterkere ikke skal dra K701 godt nok.
    Mange produsenter som har sagt/skrevet at de takler K701......
    Derfor er Dogen fremdeles hos meg :)
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Tror vel at Dogen min står trygt også ;)

    Med to utganger for hodetelefoner bytter jeg på Akg k-701 og Sennheiser hd580 ;D
    Disse to har jo helt forskjellig lydsignatur, og det er jo flott.
    Noen ganger er det vel greit å kline til med litt Sennheiser-lyd også ;D
    Den er jo god den 580'n ;) også.

    Experience Head One ser veldig fin ut....
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har lest meg opp litt på nett nå...tror denne Experiencen skal få bli der den er ;)
    Ser forresten at den går for godt under 900dollar enkelte steder.
     

    creek

    Medlem
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    19
    Antall liker
    3
    Hei

    Helt fersk her på forumet..

    Er på jakt etter noen hodetelefoner til min nyinnkjøpte forsterker. Har kjøpt en Ear+ HD med denne spesifikasjonen:

    Input resistance: 100 kOhms. Output impedance: 7 Ohms. Sensitivity: 0.3 V for 10 mW output. Output power: 100 mW. Frequency response: 10 Hz-20 kHz -1 dB.


    Så nå til spørsmålet. Vil denne være for svak til å drive K701?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    1.548
    Torget vurderinger
    29
    Var innom nye Soundgarden på Forus en liten tur i dag, Der hadde de K701 til 4495,- Dette må vel være hysterisk dyrt?? (selv i Norge)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    1.548
    Torget vurderinger
    29
    Tror jeg må ha et slikt sett. Har en kollega som kan handle de med fra England 169 £ ;D
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    creek skrev:
    Hei

    Helt fersk her på forumet..

    Er på jakt etter noen hodetelefoner til min nyinnkjøpte forsterker. Har kjøpt en Ear+ HD med denne spesifikasjonen:

    Input resistance: 100 kOhms. Output impedance: 7 Ohms. Sensitivity: 0.3 V for 10 mW output. Output power: 100 mW. Frequency response: 10 Hz-20 kHz -1 dB.


    Så nå til spørsmålet. Vil denne være for svak til å drive K701?
    Hei og velkommen til forumet og disse sidene :)

    Grattis med nydelig amp!
    På papiret (de opplysningene vi har) ser det litt for smått ut for god nok drift av K701.
    100mW høres litt lite ut.....
    Men ikke alltid at watt er det viktige her.
    Kult om du hadde fått lånt deg ett sett og testet ut.


    Hvilken farge har du på ampen og bygger du selv?

     

    creek

    Medlem
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    19
    Antall liker
    3
    Det er den samme fargen som på bildet, sort og rødt. Syntes det var den peneste av de.

    Begynnter der, og skulle jeg få lysten over med, så kan jeg alltids lage en ny kasse senere.

    Har lest at flere i Usa kjører med K501 på denne.

    Men som du sier, er kanskje lettest å få lånt et par hodetelefoner.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    creek skrev:
    Det er den samme fargen som på bildet, sort og rødt. Syntes det var den peneste av de.

    Begynnter der, og skulle jeg få lysten over med, så kan jeg alltids lage en ny kasse senere.

    Har lest at flere i Usa kjører med K501 på denne.

    Men som du sier, er kanskje lettest å få lånt et par hodetelefoner.
    Enig i fargevalget :)

    Om den drar K501, tror jeg nok at den drar K701 også......
    Men har du sjansen, så test selv.
    Men husk at K701 låter ok på det meste. Noe helt annet og bedre blir det om forsterkeriet gir dem det de virkelig trenger. 8)
     

    creek

    Medlem
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    19
    Antall liker
    3
    Da var ampen ferdig bygget. Den høres bra ut, men har ikke fått testet med noe annet en ipod hodetelefonene. (de eneste som var for hånden).

    Ingen som vet om noen butikk i nærheten av sarpsborg/fredrikstad/halden som har K701? Kunne tenkt meg å få testet de på forsterkeren.
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Hei folkens!

    Jeg har nå hatt mine K701 i ca. ett år og brukt dem sporadisk men må innrømme at jeg er ikke helt fornøyd. Flere dager når jeg har brukt dem i mere enn 1 time har jeg fått hodepine. Det er mulig dette skyldes min forforsterkers mangel på "cross feed" filter men jeg er ikke sikker. Har et par Grado SR-80 også og de blir jeg ikke sliten av. Noen andre som har samme erfaring?

    mvh,
    OS
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har helt motsatt erfaring og kjører uten crossfeed.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Litt OT her, men... til de av dere som har Doge 6210 som hodetelefonforsterker:

    Har dere prøvd å bruke den som forforsterker? Jeg koblet den opp i hovedannlegget for å teste litt og så viser det seg at "line out" faktisk er "pre-out" (sikkert mange som vet dette om forsterkeren, men jeg tok det for gitt at line out var ren linjesignal igjennom forsterkern). Etter å ha lyttet til musikk i mine 701 i kveld, sitter jeg nå med den koblet opp i stedet for forforsterkeren som normalt brukes og den gir ganske bra lyd også som forforsterker! :)
    Morsomt å finne ut nye sider med det som man har hatt i hus en stund! ;D
    (Store gleder i de små timer)

    //Terka
     

    relløm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2007
    Innlegg
    305
    Antall liker
    171
    Hei. Har kjøpt meg 2 Akg 701.Veldig fornøyd med lyden.Har brukt creek obh 21 se og Projekt headbox se 2.Synes Projekt låter best.Er nysgjerrig på Doge hodetelefonforsterker,har noen prøvd den og sammenlignet med Projekts nyeste.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    OS skrev:
    Hei folkens!

    Jeg har nå hatt mine K701 i ca. ett år og brukt dem sporadisk men må innrømme at jeg er ikke helt fornøyd. Flere dager når jeg har brukt dem i mere enn 1 time har jeg fått hodepine. Det er mulig dette skyldes min forforsterkers mangel på "cross feed" filter men jeg er ikke sikker. Har et par Grado SR-80 også og de blir jeg ikke sliten av. Noen andre som har samme erfaring?

    mvh,
    OS
    Jeg vet ikke hvilken elektronikk du bruker på K701, men jeg så at du bemerket det der i en annen tråd også.

    Dine erfaringer er motsatt av mine. Jeg har aldri hverken hatt eller brukt noen hodetelefoner som kan være på så lenge uten lyttetretthet. Jeg hører lange operaer til ende uten problem. Jeg har også et sett Grado, SR325i, og der er erfaringene de motsatte; de kan jeg ha på maks en halv til en time før lyttetretthet er etablert, fordi de er mer "frempå" kanskje.

    Derfor vil jeg tro at dine opplevelser med K701 over tid muligens kan skyldes andre aspekter enn K701's lydkvalitetspotensiale. For ordens skyld, jeg bruker Naim og Linn kilder, og Naim Headline/Napsc hodetelefonforsterker.

    Mvh Vidar P
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da har også jeg fått meg AKG K701. :D

    Så var det bare å få tak i en bra forsterker til den. Den lille portable saken fra C&C var helt klart ikke bra nok.
    Anbefalinger? Orker ikke å lese gjennom hele tråden. ::)
     

    belia

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Innlegg
    562
    Antall liker
    4
    Pengvim skrev:
    Da har også jeg fått meg AKG K701. :D

    Så var det bare å få tak i en bra forsterker til den. Den lille portable saken fra C&C var helt klart ikke bra nok.
    Anbefalinger? Orker ikke å lese gjennom hele tråden. ::)
    Det må du gjøre:)
    Mye ok info om både amp og telefon.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fra en potensiell AKG-eier:
    Utstyret hoper seg opp her og jeg bygger like godt anlegg nr to på loftet, og da trenger jeg et headsett til som ikke koster for altfor mye. Vil AKG K701 kunne overgå mine gamle Stax Lambda (originalen) og innta godplassen , eller vil de som jeg antar havne i anlegg 2?

    Jørgen
     

    Helge_G

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.09.2006
    Innlegg
    73
    Antall liker
    1
    Min antakelse er at dersom du er kjempefornøyd med lyden fra Stax Lambda, så vil AKG 701 havne i anlegg nr. 2 (og jeg er "fan" av 701). Med riktig forsterkning (som ikke alle har) kan nok AKG-en ha bedre rytmisk driv og presisjon i bassen (som "uvenner" av Stax regner som den store svakheten ved Stax), men elektrostatiske hodetelefoner har ellers klart bedre oppløsning enn noen dynamiske, enten det er AKG, Beyer eller Sennheiser.

    Når det gjelder vondt i huet i en annen forstand enn den som var nevnt rett over her, har jeg fått løst problemet jeg hadde med gnagsår på toppen av skallen. Jeg teipa fast en ekstra skumgummisak som følgte med sykkelhjelmen.
     

    Helge_G

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.09.2006
    Innlegg
    73
    Antall liker
    1
    Teipa fast på undersida av bøylen, altså, ikke på toppen av huet. :p
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Elektrostatiske taper seg vel fortsatt endel i kvalitet med årene, så det spørs vel på hvor gamle Stax'ene er det sikkert. Før i tiden ble det antydet noe slikt som rundt ti års levetid med full kvalitet, deretter stadig avtakende. Mulig det er både rett og feil, jeg vet ikke. Mine Stax'er er... tja 17-18 år, og er helt ute av spec iallefall, låter ikke bra lengre.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Vel, jeg meldte meg aldri inn i denne "foreningen", men har nylig solgt AKG 701 etter en eieperiode.

    Mulig jeg ikke ga dem en real sjanse, men for meg var ikke dette særlig bra med mine Naim bokser.
    For all del, jeg slakter dem ikke overhodet, men i mitt oppsett og etter mine preferanser falt den igjennom.
    Hos andre kan den være løsningen.

    701 ble sammenlignet med Grado RS-1, kanskje noe urettferdig mht prisen, men forskjellen er så stor at jeg synes det var verdt prisforskjellen. Grado er kjøpt brukt.

    Grado er klart mer lettdreven så kanskje min amp. ikke synes om 701. Grado er klart åpnere og mer definert og beskriver melodiene med en nydelig presisjon og klarhet.
    Grado er mer frempå og litt "in your face", men det kompenserer jeg enkelt ved å senke volumet, UTEN å miste musikken og definisjonen.

    Med 701 ligger lydbildet langt bakover og er udefinert eller litt tåkete. Det mangler liv og engasjement, musikken flyter ikke akkurat mot meg.

    Når det kommer til det praktiske er RS-1 vel så behagelig å ha på hodet som 701. Grado gnager raskere ved ørene, mens 701 gnager i hodebunn. (sikkert månen som begynner å gjøre seg gjeldende) ;)
    Den lange kabelen likte jeg godt, men dette kan visstnok også kjøpes til Grado.

    Hadde moro for å formidle mine erfaringer. Ikke la deres glede over AKG 701 falme av den grunn. Den passet bare ikke inn hjemme hos meg. Det kan også hende at jeg har oversett saker ved 701, som dere har oppdaget.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    179
    Sted
    Trondheim
    Stover skrev:
    Vel, jeg meldte meg aldri inn i denne "foreningen", men har nylig solgt AKG 701 etter en eieperiode.

    Mulig jeg ikke ga dem en real sjanse, men for meg var ikke dette særlig bra med mine Naim bokser.
    For all del, jeg slakter dem ikke overhodet, men i mitt oppsett og etter mine preferanser falt den igjennom.
    Hos andre kan den være løsningen.

    701 ble sammenlignet med Grado RS-1, kanskje noe urettferdig mht prisen, men forskjellen er så stor at jeg synes det var verdt prisforskjellen. Grado er kjøpt brukt.

    Grado er klart mer lettdreven så kanskje min amp. ikke synes om 701. Grado er klart åpnere og mer definert og beskriver melodiene med en nydelig presisjon og klarhet.
    Grado er mer frempå og litt "in your face", men det kompenserer jeg enkelt ved å senke volumet, UTEN å miste musikken og definisjonen.

    Med 701 ligger lydbildet langt bakover og er udefinert eller litt tåkete. Det mangler liv og engasjement, musikken flyter ikke akkurat mot meg.

    Når det kommer til det praktiske er RS-1 vel så behagelig å ha på hodet som 701. Grado gnager raskere ved ørene, mens 701 gnager i hodebunn. (sikkert månen som begynner å gjøre seg gjeldende) ;)
    Den lange kabelen likte jeg godt, men dette kan visstnok også kjøpes til Grado.

    Hadde moro for å formidle mine erfaringer. Ikke la deres glede over AKG 701 falme av den grunn. Den passet bare ikke inn hjemme hos meg. Det kan også hende at jeg har oversett saker ved 701, som dere har oppdaget.
    Hei. Hvilken forsterker brukte du på AKG 701 ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn