Norsk Audiofilt Revolusjonsråd (Gradient)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Burnt_Island skrev:
    Hvis du legger bass seksjonene på gulvet med 12" mot bakken, vil de øverste terminalene være til bass og de nederste være til diskant. Altså vil de nederste terminalene bare videreformidle signalet til topp seksjonene. Dette gjelder uavhengig av om du har aktive delefiltre eller passive...
    Du tenker da i forhold til å legge seksjonen på ryggen med fronten pekende oppover? Med andre ord, så er de terminalene som er nærmest frontdelen (hvor det står Gradient) til bassene?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Faktisk usikker. Kan du ikke bare montere av toppene, skru ut jumperne, og prøve deg fram? Basseksjonene tåler effekt, så med mindre forsterkeren din kneler uten last skulle det være greit å teste med musikk.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Zomby_Woof skrev:
    Faktisk usikker. Kan du ikke bare montere av toppene, skru ut jumperne, og prøve deg fram? Basseksjonene tåler effekt, så med mindre forsterkeren din kneler uten last skulle det være greit å teste med musikk.
    Bra tips. Skal prøve. Bør kanskje være litt forsiktig med høyt volum og lengre spilling med 2x475W til bassene alene.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.935
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    orso skrev:
    Burnt_Island skrev:
    Hvis du legger bass seksjonene på gulvet med 12" mot bakken, vil de øverste terminalene være til bass og de nederste være til diskant. Altså vil de nederste terminalene bare videreformidle signalet til topp seksjonene. Dette gjelder uavhengig av om du har aktive delefiltre eller passive...
    Du tenker da i forhold til å legge seksjonen på ryggen med fronten pekende oppover? Med andre ord, så er de terminalene som er nærmest frontdelen (hvor det står Gradient) til bassene?
    Nei frontdelen hvor det står gradient ned mot bakken, fronten av elementene ned mot bakken, baksiden av elementene opp.. eller terminaler nærmest front av ht til diskant og terminaler nærmest bakside av ht til bass

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    773
    Sted
    Nøtterøy
    Hei! :)

Er det noen som har erfaring med Gradient Revolution og Coda S5,5
    Er dette en god match eller er 50 A watt litt for lite?
    Det optimale er kanskje en CS eller CXS?
    Ville kanskje tro S5,5 har noen fordeler i mellomtone/diskant område?

Håper noen kan tilføye litt her!

Mvh
    Andreas

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner ikke til Coda S5,5, men jeg er rimelig sikker på at 2 x 50W blir for lite etter hva jeg selv har prøvd.

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Forhandlar og entusiast Paul @ PM Audio har jo erfaring med komboen Coda+Revolution. Legger ut (med tillatelse frå Paul) hans inntrykk her, tenkte det kunne vere av interesse:

Valget mellom S.12.5 / S5.5 kommer an på prioriteringer bass kontra mellomtone. S12.5 resulterer i en teightere og mer definert bass mens S5.5 gir den varmeste og mykeste mellomtonen.
    Personlig foretrekker jeg S12.5

Ved bi-amping så er det best med S12.5 til bassen og S5.5 til toppen
    En kjempekombinasjon er CS til bassen og S5.5 til toppen.

Med CX monoblokker tilkoplet REVOLUTION så framsto REVOLUTION etter 12 års godt kjennskap, som splitter nye høyttalere. Jeg trodde jeg kjente høyttalerne godt men de fremstår i en ny prakt med CX tilkoplet.
    Nå gjenstår det å få koplet til de nye 33.0 og 15.0

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.935
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Kledde bassseksjonene mine naken her om dagen. Åtte torx skruer holder hver 12" på plass. Det var overhodet ikke noe slark på en eneste skrue. Alt satt skikkelig fast; ditto med loddinger osv til kabler. Solid og ordentlig håndtverk. :)

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Tror jeg blir litt Gradientfan etter å ha lest i denne tråden. Har et litt vanskelig rom (til det kjedsommelige). Det forsterker bassen, særlig rundt ca 100hz og roter til mellomtonen. Kan G Revolution løse den oppgaven montro? Ser at noen har problemer også, men mest med fraværende bass? De ht jeg har nå kan nivået senkes eller økes et hakk og er dessuten veldig stramme, så jeg vil nødig miste dem uten å få en fullgod eller bedre erstatning.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    oyvjorge skrev:
    Tror jeg blir litt Gradientfan etter å ha lest i denne tråden. Har et litt vanskelig rom (til det kjedsommelige). Det forsterker bassen, særlig rundt ca 100hz og roter til mellomtonen. Kan G Revolution løse den oppgaven montro? Ser at noen har problemer også, men mest med fraværende bass? De ht jeg har nå kan nivået senkes eller økes et hakk og er dessuten veldig stramme, så jeg vil nødig miste dem uten å få en fullgod eller bedre erstatning.
    Dipolbass er helt klart enklere å få til så sant du kan gi de god avstand til frontvegg. Kan man ikke det, så har Gradienten Revolution mulighet til å snu bassene. Jeg har ikke prøvd det selv, men ville tro at det gir nok mindre bass i sweetpot og innebærer nok da at man bør ha god avstand til sideveggene.

Gradient Revolution er den mest lettplasserte høyttaleren jeg har tatt og den som har målt desisdert jevnest. Dipolbass gir færre romnoder enn rundstrålende, og Gradient har også kontrollert spredning oppover i frekvens. Dipolbass er dog annerledes på både godt og vondt. Siden den ikke setter rommet i bevegelse på samme måte som rundstrålende, så er ikke bassen like fysisk. Den er derimot renere, mer definert og oppleves som veldig kjapp. Så spørs det selvsagt hva du sammenligner med. Det sitter jo to 12" i høyttaleren og når frekvensresponsen er jevn, så vil det gi ganske bra trøkk. Men det låter på ingen måte som 12" i bassrefleks, eller 10" eller 8" for den slags skyld. Dipoler får en kansellering og gir ikke samme lydtrykket som en mer dynamisk høyttaler. Det er kanskje ikke høyttaleren jeg ville ha kjøpt dersom jeg hørte mest på hardrock, metal og skulle bruke de mye til film. Dipoler har sin styrke på akustiske instrumenter og gjengir det svært naturtro. Kasser er nok bedre til syntetisk musikk. Min erfaring er forøvrig fra den passive Revolution. Den aktive ville jeg tro er en tanke mer dynamisk og går dypere i bassen.

Også her er det som med andre høyttalere at det er mye å hente på akustiske tiltak. Så lenge man spiller innenfor fire vegger, så kommer man nok ikke utenom det. Men de er imo enklere å få til en veldig mange høyttalere. Personlig opplever jeg at at mange høyttalere låter elendig uten tiltak i små rom. Slik er det ikke med Gradient. Alternativet til dipolbass i små/mellomstore rom er for min del enten flere subwoofere plassert rundt i rommet, hybriddipol som finnes i Gaia eller kanskje lydkorreksjon alá DEQX/Holm Acoustics på en vanlig kassehøyttaler.

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jeg kan ha 80cm til frontvegg fra forsiden på HT og ca 70cm til sidevegger. Hører lite på rock og enda mindre på moderne musikk som hip hop ol. Hvis jeg anskaffer meg disse har jeg planer om å bruke Arahamsen V2 til å drive bassen med og en Orion Ayon på 50w til toppen. Burde vel kunne gå bra det, ihvertfall har Abrahamsen større kontroll på bassen enn Orion. Skulle det være for tamt til film får jeg vel anskaffe en sub etterhvert. Har du prøvd biamping, Orso?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    oyvjorge skrev:
    Jeg kan ha 80cm til frontvegg fra forsiden på HT og ca 70cm til sidevegger. Hører lite på rock og enda mindre på moderne musikk som hip hop ol. Hvis jeg anskaffer meg disse har jeg planer om å bruke Arahamsen V2 til å drive bassen med og en Orion Ayon på 50w til toppen. Burde vel kunne gå bra det, ihvertfall har Abrahamsen større kontroll på bassen enn Orion. Skulle det være for tamt til film får jeg vel anskaffe en sub etterhvert. Har du prøvd biamping, Orso?
    Det er nok for lite avstand. Absolutt minimum avstand med høyttalere med dipoler er 1 m, men som regel bør man ha minst 1,5 m før det spiller bra. Du bør nok se deg etter en annen løsning. Jeg ville ha valgt høyttalere med waveguide og separate subwoofere, men det er et annet emne.

Jeg har biampet en god stund, men da med identiske forsterkere. Jeg er skeptisk til å bruke ulike effektrinn da det kan gi fasefeil.

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    orso skrev:
    oyvjorge skrev:
    Det er nok for lite avstand. Absolutt minimum avstand med høyttalere med dipoler er 1 m, men som regel bør man ha minst 1,5 m før det spiller bra. Du bør nok se deg etter en annen løsning. Jeg ville ha valgt høyttalere med waveguide og separate subwoofere, men det er et annet emne.

Jeg har biampet en god stund, men da med identiske forsterkere. Jeg er skeptisk til å bruke ulike effektrinn da det kan gi fasefeil.
    Er det noen andre som har meninger om avstand til vegger? Er jo flere som har prøvd ut mye når det gjelder disse HT. Eller har dere gitt opp disse HT?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har mine enda. Som regel handler hifi-tankene om helt andre ting. Revolution funker, derfor er det lett å glemme at de finnes.

Når det gjelder rom er det nok nødvendig med en del av det bak høyttalerne... En meter er nok i nærheten av minimum. Jeg har nesten 1,5 nå. På den annen side er de lite følsomme for sideveggene. Der funker de bra ganske tett på.

I tillegg er de særdeles tungdrevne. Ikke prøv med noen søte små, her må det skikkelige saker til. Jeg kjenner ikke til Abrahamsenforsterkerne, så jeg kan ikke si noe om dem spesielt.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg stempler inn i Revolusjonsrådet som menig kadett.

Nyter lyden. Disse er det morsomt å tune lydbildet med.

Veldig sprikende inntrykk av dem om man leser på nettet - dvs. en rekke "Best Sound" awards, osv., men også uttalelser om svak bass og tørr midt. Så at REG foretrakk Harbeth 40.1, fordi den var varmere.

Jeg har gått fra Dynaudio Focus 140 til disse. Hva har jeg vunnet/tapt?

Treveis vs toveis har litt å si - det er mer oppløst og detaljert, ting har (klisjévarsel) dukket opp som jeg ikke har hørt før. Men det gjorde de, så da så.
    Bassen - nå har jeg dem arbeidende inn mot midt, fungerer best i dette rommet. De skal inn i hovedlytterommet, og da kan det være jeg retter bassen mot sideveggene. Vi får se. Der jeg kjøpte dem lekte jeg med ulike plasseringer, og fant meget vakker bassgjengivelse - nok for min smak.

Foten min har bevegd seg uavbrutt, etter at jeg fikk disse inn i kveld, med unntak av at jeg har fektet med armene og latt som om jeg var dirigent under et klassisk stykke.

Back to the music.

Vedlegg

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.133
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nye høyttalere, vredensgnag! Interessant konstruksjon, det der.

vredensgnag skrev:
    Bassen - nå har jeg dem arbeidende inn mot midt, fungerer best i dette rommet. De skal inn i hovedlytterommet, og da kan det være jeg retter bassen mot sideveggene.
    Gitt at basseksjonen er en dipol, er det ikke umiddelbart åpenbart hvorfor det skal ha noe å si om magnetene står mot hverandre eller fra hverandre. Er spredemønsteret virkelig forskjellig mellom høyre og venstre side?

V

vredensgnag

Gjest
    coolbiz skrev:
    Gratulerer med nye høyttalere, vredensgnag! Interessant konstruksjon, det der.

vredensgnag skrev:
    Bassen - nå har jeg dem arbeidende inn mot midt, fungerer best i dette rommet. De skal inn i hovedlytterommet, og da kan det være jeg retter bassen mot sideveggene.
    Gitt at basseksjonen er en dipol, er det ikke umiddelbart åpenbart hvorfor det skal ha noe å si om magnetene står mot hverandre eller fra hverandre. Er spredemønsteret virkelig forskjellig mellom høyre og venstre side?
    Jeg har konkludert som deg - kan det ha noe å si? Men i anmeldelser og kommentarer på nett påstås det å ha utslagsgivende effekt. Og siden høyttalerne skal ha ganske betydelig toe-in kan det jo være at hvor åpen flate peker betyr noe. Kommer til å eksperimentere litt med det.

Jeg ble forelsket i det åpne lydbildet første gang jeg hørte disse, i Finland, og slo til da det dukket opp et par som søkte et hjem.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.935
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Jeg stempler inn i Revolusjonsrådet som menig kadett.
    Jeg antok at man automatisk ble inkludert i elitekadrene med eierskap til disse ht. Gratulerer og velkommen. Står høyt på lista over høyttalere jeg vil høre dette. Synd du bor så avsides til ;)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.133
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Jeg har konkludert som deg - kan det ha noe å si? Men i anmeldelser og kommentarer på nett påstås det å ha utslagsgivende effekt. Og siden høyttalerne skal ha ganske betydelig toe-in kan det jo være at hvor åpen flate peker betyr noe. Kommer til å eksperimentere litt med det.
    Muligens kan retningen ha mer å si dersom avstand til sidevegger er liten. Jeg vet ikke. Mine egne høyttalere (LinkwitzLab Orion) med dipolbass er såpass forskjellige at min erfaring med dem nok ikke er så relevant her.

vredensgnag skrev:
    Jeg ble forelsket i det åpne lydbildet første gang jeg hørte disse, i Finland, og slo til da det dukket opp et par som søkte et hjem.
    Det er alltid kjekt å handlelisten på plass i hodet, så man vet å slå til når anledningene byr seg.
    De ser jo flotte ut, også. Herlig ukonvensjonelle og ser alt annet enn malplasserte ut i et vintage oppsett.

V

vredensgnag

Gjest
    coolbiz skrev:
    vredensgnag skrev:
    Muligens kan retningen ha mer å si dersom avstand til sidevegger er liten. Jeg vet ikke. Mine egne høyttalere (LinkwitzLab Orion) med dipolbass er såpass forskjellige at min erfaring med dem nok ikke er så relevant her.
    I manualen gjør de et poeng av retningen på dipolene, for best effekt, og med toe-in vil de ha åpen flate ut i værelset, og ikke vekk fra lytter.
    (Litt useriøs åpningssetning).

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer vg og velkommen som Gradient eier!

Jeg husker relativt godt Helsinki fra messen i Horten for noen år siden. På noen områder var de messens mest imponerende lyd. Luftig, frigjørende og åpent lydbildet. Noe som man sjelden hører fra kassehøyttalere uten kontrollert spredning. Vinklingen husker jeg var litt utfordrende i rommet på Horten. Bra med bass når bassene pekte mot lytteposisjon, men da ble det litt lite diskant for min smak. Bedre diskantgjengivelse med mindre toe in, men da var det litt bassfattig. Skal dog nevnes at det var ikke jobbet noe særlig med plassering. Sikkert mye enklere å finne den rette balansen i heimen.

Det er jo litt artig at du nå har to høyttalere som på mange måter bygger på ulike prinsipper. Beoloab 5 benytter seg av refleksjonene aktivt med en bra powerespons. Gradient har kontrollert spredning som gir mindre refleksjoner fra spesielt sideveggene. Jeg tror førstnevnte gir mer følelsen av at artisten står i stuen og sistnevnte mer av du blitt tatt til konsertsalen hvis innspillingen er god ("You are there" vs. "they are here"). Smak og behag.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    orso skrev:
    Gratulerer vg og velkommen som Gradient eier!
    Det er jo litt artig at du nå har to høyttalere som på mange måter bygger på ulike prinsipper. Beoloab 5 benytter seg av refleksjonene aktivt med en bra powerespons. Gradient har kontrollert spredning som gir mindre refleksjoner fra spesielt sideveggene. Jeg tror førstnevnte gir mer følelsen av at artisten står i stuen og sistnevnte mer av du blitt tatt til konsertsalen hvis innspillingen er god ("You are there" vs. "they are here"). Smak og behag.
    Takker - i bildet du viser står de ihvertfall feil. Hverken fugl eller fisk. Alt for langt fra hverandre, spesielt med tanke på den lille tweeteren.

Jeg tror din konklusjon omkring høyttalerne er litt for kategorisk - i det hele tatt registrerer jeg mye forvirring omkring Gradient Helsinki 1.5 blant anmeldere og kommentarer på nettet. Min erfaring med dem er fortsatt meget begrenset, men noen ting har jeg merket. (Og produsentens åpningssetning om plassering i manualen må man avskrive som skrevet i LSD-rus: Sett dem der de er vakrest).

Når Dudley bruker lang tid på å plassere høyttalerne, og sliter med å finne et godt sted, så er det noe han glemmer å bruke som variabel: lytteposisjonen. Den tok nemlig både han og REG for gitt, og så skulle høyttalerne tilpasses denne.
    Lett å gjøre den feilen, fordi sjefen i huset ikke tillater flytting av lyttestol i forhold til andre møbler. Akkurat det problemet har ikke jeg.

Nevner det fordi Helsinki 1.5 må først tilpasses rommet, og så må stolen settes der de lyder best - noe annet er tullete med disse. Det er ekstremt romavhengige høyttalere, og de må justeres etter rommet de skal stå i, så de samarbeider med dette - og så setter man hodet der det lyder best. Der jeg kjøpte dem ble selger nærmest i tvil om salget da jeg hadde flyttet på dem til hvor jeg mente de lød godt. Da hadde vi båret ut salongbord, flyttet lyttestolen og satt høyttalerne ut på gulvet.

I tillegg enorme forskjeller i perspektiv og gjengivelsesinnhold bare med små forflytninger i lytteposisjon - og det kan være både på godt og vondt. Nå snakker vi om kritisk lytting, jeg kan gå omkring og få rikt innhold på ulike steder både i og utenfor lytterommet (veldig god lyd når jeg står på kjøkkenet, livaktig).
    Men skal man inn i musikken, så er det best plass og innstilling for høyttalerne, deretter lyttestol der det lyder optimalt.

Ellers blir det veldig rart å snakke om spredningskontroll på en høyttaler der produsent foreslår disse to plasseringene. Poenget med 1.5 er vel forsinkelsen mellom mottatt direktelyd og reflektert lyd - men disse slenger mer lyd rundt omkring enn hva BL5 gjør, for eksempel:

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nettsiden til Gradient er selv ganske tydelig. Controlled directivity er i hvert fall det jeg forbinder med kontrollert spredning. Min erfaring er at slike høyttalere er langt mer lettplasserte enn andre.

GRADIENT HELSINKI 1.5

Gradient Helsinki is tailored to produce the most beautiful sound in all environments from home to lounge bars and hotel lobbies. These loudspeakers are easy to position and they deliver very open and wide sound stage everywhere to the room.

CONTROLLED DIRECTIVITY
    Gradient Helsinki utilizes Controlled directivity, the very essence of unique Gradient loudspeaker design philosophy. By directing more of the speakers high frequencies and middle frequencies to the listener and less to the reflecting surfaces the listener hears more of the original recording and less of the room.

V

vredensgnag

Gjest
    orso skrev:
    Nettsiden til Gradient er selv ganske tydelig. Controlled directivity er i hvert fall det jeg forbinder med kontrollert spredning. Min erfaring er at slike høyttalere er langt mer lettplasserte enn andre.

GRADIENT HELSINKI 1.5

Gradient Helsinki is tailored to produce the most beautiful sound in all environments from home to lounge bars and hotel lobbies. These loudspeakers are easy to position and they deliver very open and wide sound stage everywhere to the room.

CONTROLLED DIRECTIVITY
    Gradient Helsinki utilizes Controlled directivity, the very essence of unique Gradient loudspeaker design philosophy. By directing more of the speakers high frequencies and middle frequencies to the listener and less to the reflecting surfaces the listener hears more of the original recording and less of the room.
    Joda, og det er vel det første Dudley strekker i sin gjennomgang. Minner meg om B&Os "place them wherever you want, and get perfect stereo" for BL5.

Atkinson er inne på at høyttalerne søker å oppnå en anekkoisk effekt, men at man må arbeide målbevisst med romtilpasning om man har det som mål.

Men når det først fungerer, så oppstår interessante effekter, som den til anmelderen som forsøkte å kansellere L/R ved å motfase, og som fikk den beste reduksjonen han noensinne hadde opplevd med høyttalere, langt under alle andre han hàdde gjort dette med. Det tyder på god isolering av opplevd direktelyd i lytteposisjon i forhold til reflekterte lyder. Når set-up fungerer.

Og jeg har alt opplevd hva han rapporterte når det gjaldt hundens reaksjon på lyder fra dem - min hund har bikket på hodet flere ganger til det den har hørt. Gode tegn.

Bassen kunne de løst bedre, når man tenker på elementene de jobber med, men det visste jeg jo fra før.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å lese testen av Helsinki 1.5 i Stereophile og i The Absolute Sound. Skulle ikke tro det var samme høyttalere. Vanskelig å si hvorfor, men testen i The Absolute Sound er veldig representativ for hvordan jeg har opplevd de. God beskrivelse der av det akustiske prinsippet til høyttaleren.
    http://www.avguide.com/review/gradient-helsinki-15-loudspeaker-hifi-plus-71

Men at man må jobbe med høyttaler plassering nesten uansett hvilke form for romintegrering høyttalerne har, det er sikkert.

Noen erfaringer om plassering her:
    http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?cspkr&1215038412&openfrom&5&4#5

V

vredensgnag

Gjest
    Det er veldig til "å ta og føle på" lyd i topp og midt - for meg som har levd med akustiske linser og hvordan disse kontrollerer gulv/tak-refleksjoner samt retter energien er det ikke en stor overgang. Men det er fint å oppleve fra en alternativ design.
    Som med alle ht skal man jobbe med plasseringen, og integrere lytteposisjon - jeg er bortskjemt med "som en stålpisk" bass fra BL5, så det disse gir krever tilvenning. Men jeg har brukt proppene i portene på Focus 140, så jeg skal ikke ha stort. Men når man har 2x12" Peerless, så skal bassen bare levere, og ikke trylle seg bort under 160Hz - så der har papirtegning fått dominere over fornuften, syns jeg. Men jeg har hørt den bassen jeg trenger, og er fornøyd.

Men dette med room-independent og non-directional er brosjyresnakk. Når jeg kan gå fra K.D. Lang som låvedørsmunn til at hun smetter livaktig på rett plass foran meg, med kissable lips, ved å flytte hodet førti cm frem, så er det mye samsnakk mellom direktelyd og refleksjoner ute og går.

V

vredensgnag

Gjest
    I rommet der Helsinki 1.5 nå står har jeg to lytteposisjoner, der den ene (A) gir et meget rikt perspektiv i området over 200Hz, med slående detaljeringsgrad, sammenlignbart med å sitte langt fremme i en konsertsal - og tynt i bassen.
    Den andre (B) gir en "midt i salen" opplevelse, der også med bass som faktisk registrerer meget godt, måtte flytte litt ut av den.

Tidligere høyttalerpar stod litt tettere på bakvegg, og best lytteposisjon med dette var ved (C).

Helsinki skal inn i et avlangt rom med riktigere proporsjoner, men med samme takhøyde. Skal bli interessant å oppleve hva som skjer med lyden da.

Ved A har K.D. Langs munn en normal størrelse, og hvor sangen kommer fra er godt fiksert. Du skal ikke bevege deg langt tilbake før hun vokser gevaldig, men når du kommer til B så faller elementene på plass igjen, men med mer "luft" rundt lyden enn ved A.

Tuningeffektene er store med disse høyttalerne, alt etter hvor de peker. Jeg skal synde stort, og bikke dem opp i bakkant - det blir aftenens underholdning. Ikke si noe til Salmi.

Rom på 26kvm; 3,2m til taket. HT 1,08 fra bakvegg - 45 grader toe-in. Første gang jeg har hatt høyttalere der aksene krysser foran lytteposisjon for best lyd.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Med referanse til illustrasjonen over. Det går seg til - høyttalerne krysser fortsatt langt foran lytteposisjon, og jeg har satt lyttestolen mellom B og C. Der sitter jeg og nyter det jeg hører - har bass, en flott midt, og får en tegning i topp/midt som jeg setter meget stor pris på.
    Her går også lyden "utenfor" høyttalerbredden - slik jeg var blitt vant til med mine Dynaudio Focus 140, og slik det er på konsert. Ved A er lyden innenfor høyttalerbredden.

2m avstand mellom høyttalerne, og 3,4-3,6m til mine ører fra linjen de står på.

Gradient Helsinki 1.5 er skarpe høyttalere, fordi det er null bokslyd.
    Skulle jeg sittet ved A ville jeg ønsket å gjøre noe med den skarpheten, men ved B blir det meget bra - selv med den sterke graden av toe-in er det fortsatt direktelyd jeg bades i, om enn med Linkwitz-forsinkede refleksjoner iblandet, og det er bare fint. Midt-elementet peker nå opp i hvert sitt motsatte hjørne, oppe ved taket.

Jeg kjøper til fulle Dudleys påstander om lyden - men tror han ville hatt det langt enklere i set-up om han hadde flyttet lyttestolen, i stedet for å prøve å finne et sted for høyttalerne der de leverte til hans vante lytteposisjon.

"The Helsinkis' sense of spaciousness was amazing. And it was natural in a way that I found difficult to describe... So I felt amazed—and rebuked—when I paused to listen to a Brahms piano concerto, and thrilled to the strangely great way the sound in my room mimicked that of a concert hall, in a spatial sense.
    ...
    I wasn't hearing an airy artifact, but rather the sounds of instruments and voices opening up naturally before me. Although the Helsinkis weren't temporally compromised in the least—momentum and pacing were fine and unconfused—it seemed that note envelopes were more leisurely, more relaxed, in their progression from attack through decay. Some individual sounds grew, spatially, as they opened up, yet the overall sound wasn't the least bit airy per se. Even as they decayed, the sounds of violins and clarinets had texture."

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Gratulerer med nye høyttalere, vredens.

Det skal bli spennende å følge dine erfaringer med disse. Utrolig kult design, og etter min husk suveren lyd på Horten-messa den gangen. Litt synd at de mangler fleksibilitet på retningen til bassene og mellomtone/diskant hver for seg.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som hvor delefilteret sitter i den passive Gradient Revolution? Vurderer litt om jeg skal bygge mine om til aktivt drift. Audiolense, som kan brukes som delefilter, har jeg allerede. Skulle vel ikke være så vanskelig dette?

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.432
    Ble det borte et ord, Orso?
    Det er delefilter på to steder i Revolution. Filteret til mellomtone og diskant sitter i toppen. Den passive delingen mellom diskant og mellomtone berøres ikke av den aktive delingen, fortalte Jorma meg en gang. Den aktive delingen erstatter vel da avskjæring av mellomtone og avskjæring av bass.
    Det er jo slik at dess lenger ned man kommer i frekvens, dess mer er det å hente ved aktiv deling, og den nederste frekvensen er meget lavt plassert på Revo. Filteret som kutter bassen oppover er plassert på basseksjonens bunnplate. To spoler og 300 mikrofarad kondensatorer. I første generasjon var det kun kondiser av simpel kvalitet, tror jeg. I andre generasjon hadde han montert en stor og deilig 82 mikrofarad polypropylen sammen med to simple sukkerbiter. I nåværende generasjon vet jeg ikke hva han bruker.
    Jeg nevner dette fordi det er mye å hente ved å bytte de "bipolare sukkerbitene" med polypropylen-kondiser, dersom du ikke går for den enda bedre aktive løsningen. Leif "dynamic" Ernstsen hadde en gang i tiden første generasjons Gradient, og han har et par sett polyproplyn-kondiser du kan får kjøpt for en grei penge av ham. Litt jobb når man erstatter et par sukkerbiter med en haug paraellellkoblede store kondensatorer, men overkommelig.
    FOM. andre generasjon har det blitt brukt kun fine deler i toppseksjonen, dvs. kun luftspoler og polyprop.
    Håper disse tipsene er til nytte. God helg!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Todani skrev:
    Ble det borte et ord, Orso?
    Det er delefilter på to steder i Revolution. Filteret til mellomtone og diskant sitter i toppen. Den passive delingen mellom diskant og mellomtone berøres ikke av den aktive delingen, fortalte Jorma meg en gang. Den aktive delingen erstatter vel da avskjæring av mellomtone og avskjæring av bass.
    Det er jo slik at dess lenger ned man kommer i frekvens, dess mer er det å hente ved aktiv deling, og den nederste frekvensen er meget lavt plassert på Revo. Filteret som kutter bassen oppover er plassert på basseksjonens bunnplate. To spoler og 300 mikrofarad kondensatorer. I første generasjon var det kun kondiser av simpel kvalitet, tror jeg. I andre generasjon hadde han montert en stor og deilig 82 mikrofarad polypropylen sammen med to simple sukkerbiter. I nåværende generasjon vet jeg ikke hva han bruker.
    Jeg nevner dette fordi det er mye å hente ved å bytte de "bipolare sukkerbitene" med polypropylen-kondiser, dersom du ikke går for den enda bedre aktive løsningen. Leif "dynamic" Ernstsen hadde en gang i tiden første generasjons Gradient, og han har et par sett polyproplyn-kondiser du kan får kjøpt for en grei penge av ham. Litt jobb når man erstatter et par sukkerbiter med en haug paraellellkoblede store kondensatorer, men overkommelig.
    FOM. andre generasjon har det blitt brukt kun fine deler i toppseksjonen, dvs. kun luftspoler og polyprop.
    Håper disse tipsene er til nytte. God helg!
    Det manglet et ord ja.

Takk for tipsene. Om jeg ikke går for aktiv deling, så kan det være aktuelt å bytte sukkerbitene. Min versjon er MKII.
    Kommer til å åpne de når jeg er litt bedre i mitt nyoperte kne og legger sikkert ut noen bilder her.

Kan ellers nevne at jeg nå bruker Hypex effektrinn (UcD400HG med HXR). Det er sammen med en Abletec klasse D effekt det beste jeg har prøvd. Veldig gjennomsiktig og man føler det ikke er noe egenlyd. Har prøvd noen AB forsterkere (også hybrid med rør i fortrinnet), men synes ikke de kunne matche disse klasse D sakene. Blir enten litt for mye slør eller pløsete bass.

Frekvensresponsen kunne vært bedre enn det jeg har med dagens plassering. Har en litt stor dip i mellombassen, men det hjelper godt med litt EQ. Mulig jeg kommer til å prøve å knerte noen stående bølger med resonatorer.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gradient Revolution med basstårn ble nylig kåret til messens (Sound & Vision Show 2011) beste lyd av et magasin.

Salon Son & Image Montreal, Canada
    GRADIENT Revolution Active voted
    'BEST sound and VALUE '
    Using SIMPLIFI Audios SMARTBASS (two custom DSPeaker Anti-modes controlling the Dipole Bass of the Revolution Active system below 200 Hz) the $ 8,000 speaker system was voted by a panel of 6 reviewers from Magazine Audio as the best BEST SOUND and VALUE system at the show.

Designer Jorma Salmi commenting on the award had this to say 'Not bad at all for an 18 years old design and $350 amplifier' !! Read the full report (in French) here : http://www.magazine-audio.com/2011/ssi-2011-part-2/
    Herlig kommentar fra Salmi. ;D

Aner meg at flere av oss ikke har hørt det beste og hva som er mulig med Gradient høyttalere. Kombinasjonen aktiv deling, flere basstårn og DSP vil nok løfte høyttalerne til høyder som kanskje ingen av oss har hørt.

Flere inntrykk her:
    http://www.gradient.fi/Gradient/New...18_EXPERTS_ON_T.H.E._SHOW,_NEWPORT_BEACH.html

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Høyttaleren i høyre nærmeste hjørne av det bildet kan jeg anbefale meget sterkt. ;D

James

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Bare nevner at Roald Mikkelsen har et sett Gradient med aktiv deling på brukten ;)

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.935
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    orso skrev:
    Gradient Revolution med basstårn ble nylig kåret til messens (Sound & Vision Show 2011) beste lyd av et magasin.

Salon Son & Image Montreal, Canada
    GRADIENT Revolution Active voted
    'BEST sound and VALUE '
    Using SIMPLIFI Audios SMARTBASS (two custom DSPeaker Anti-modes controlling the Dipole Bass of the Revolution Active system below 200 Hz) the $ 8,000 speaker system was voted by a panel of 6 reviewers from Magazine Audio as the best BEST SOUND and VALUE system at the show.

Designer Jorma Salmi commenting on the award had this to say 'Not bad at all for an 18 years old design and $350 amplifier' !! Read the full report (in French) here : http://www.magazine-audio.com/2011/ssi-2011-part-2/
    Herlig kommentar fra Salmi. ;D

Aner meg at flere av oss ikke har hørt det beste og hva som er mulig med Gradient høyttalere. Kombinasjonen aktiv deling, flere basstårn og DSP vil nok løfte høyttalerne til høyder som kanskje ingen av oss har hørt.

Flere inntrykk her:
    http://www.gradient.fi/Gradient/New...18_EXPERTS_ON_T.H.E._SHOW,_NEWPORT_BEACH.html
    Jeg har hatt følgende brevveksling med DSPeaker, som kanskje kan være av interesse for Gradient Eiere. Riktignok eier vi en høyttaler som genererer færre romnoder (rett plassert), men siden vi gjør det er vi sikkert over gjennomsnittet opptatt av interaksjonen rom/høyttaler også.

Hello

At page 39 in #213 of the absolute sound- Simplifi audio offers "Smart bass"; a package of one (or more) Gradient Revolution bass modules together with a custom antimode from DSPeaker.
    I can't find any info anywhere else about this custom DSPeaker Anti-mode. As I'm an owner of a set of Gradient Revolution 05 active, I'm interested in more info about this product.
    What is the difference between the custom anti-mode and the standard 8033s?

Is it possible to configure my system like this for a fully differential (balanced) solution?
    Left channel Gradient cross-over module low frequency output-->a xlr to rca cable-->an anti-mode 8033s-->another rca to xlr cable-->bass poweramp--left Gradient bass module.
    Right channel Gradient cross-over module low frequency output-->a xlr to rca cable-->an anti-mode 8033s-->another rca to xlr cable-->bass poweramp--Right Gradient bass module.

kind regards

B_I

Hello Burnt,

The Anti-Mode 8033G is designed to replace the Gradient cross-over as
    well as bring the state-of-the-art room correction to otherwise
    magnificent loudspeaker. As you already have the original active
    cross-over, you don't need to use G version for the room correction.
    Instead, you can use the ordinary 8033S version. 8033S allows also
    balance XLR output with the special adapter:

http://verkkokauppa.planeetta.net/epages/Planeetta.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/vlsi/Products/80336

You can connect the 8033S just as you figured out.

Best Regards,
    Toni Liitola

--
    Toni Liitola (MSc Eng)
    Lead Designer (Acoustics & DSP)
    DSPeaker / VLSI Solution Oy
    "Passive" venner som ønsker å gå aktiv har her et alternativ til Gradient sitt eget filter, med innebygget dsp

V

vredensgnag

Gjest
    På tide med en oppdatering når det gjelder mine opplevelser med Gradient Helsinki 1.5

Som nevnt tidligere er dette høyttalere som man plasserer der de arbeider best, og så setter man lyttestolen i forhold. Og kanskje er det en regel vi burde følge generelt? I stedet for å anse lytteposisjonen som gitt (ofte diktert av husets Führer/Interieurabteilung).

MEN - høyttalerne endrer karaktér i stor grad etter hvor de står, og hvordan de peker. Jeg har endt opp med dem godt fra bakvegg, nesten en meter fra sidevegg, og pekende så aksene krysser foran hodet mitt. En løsning som også andre har anvendt seg av.
    Dipolåpningen peker ut i rommet, vinkel ca. 45 grader.

Og så har jeg fjernet teppet som lå mellom høyttalere og meg, samt tatt ut så mye som mulig fra lytterommet, for å overlate rommet til lydbølgene i mest mulig grad. Vurderer også å ta vekk den store sofaen, og kun ha en lyttestol.

Hvorfor?

En anmelder kjørte fas-motfas gjennom sine Gradient Helsinki (til hver sin kanal), og oppnådde 15dB kansellering av SPL i lytterommet. Det hadde han aldri opplevd før. Hva betyr det? Jo, at høyttalerne samhandler med rommet på en helt annen måte enn tradisjonelle løsninger. Nå er det liten sjanse for at hans og mitt lytterom er like - men jeg har tatt konsekvensen av den egenskapen i høyttalerne, og ønsker nå lite demping av responstiden i rommet.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn