Norsk Audiofilt Revolusjonsråd (Gradient)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.938
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    ;D ;D ;D ;D ;D,
    glemte jeg å si ;D?

bare så vidt fått det opp å spille, med dpa1 på bassene, og noen ungarske dpa pp300b 25w blokker på toppene, har sikkert for høyt nivå på bassen foreløpig, men det gjør ingenting da den er stram og ren hele veien ned, en oppgradering fra mk II for å si det mildt.
    Har tenkt å lytte meg frem til korrekt nivå og q-justering, før jeg foretar den første finplasseringa, så kommer målinger og videre justering etter det..

Mine gamle gikk også videre til en kar på sentralen, så jeg håper vi snart blir en venn ekstra..

J

JAE

Gjest
    Hei og grattis

dette med bassnivå,er helt vanlig å kanskje skru for mye opp,men det er ting du finner ut av,etter din smak.Viktig det du nevner med Q-verdien,det er helt korrekt det du gjør her,få det til å sitte,så begynner kosen med LASEREN ;D Ferdig og riktig justert,skal gradientene forsvinne helt fra rommet.

Lykke til med det ACTIVE systemet

Mvh:John

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med oppgraderinga, Burnt!

Når dette settet først skulle forlate Johns rede er det hyggelig å registrere at det vart deg som overtok dei aktive. Du gjorde jo grundig jobb med å gi MkII gode betingelsar, noko seier meg at dei aktive også vil bli godt tatt vare på.

Mvh. Karl

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det var en annen John som måtte gi fra seg et sett også..... :'(
    Er glad for et B er et menneske jeg liker utrolig godt. :)

Gleder meg til å høre resultatet.
    Håper det ikke blir for lenge til, Men i og med at sivilstatus nå er endret, kan det slå begge veier.....

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Gratulerer med nye høyttalere.

Gleder meg til å lese om erfaringene etterhvert. I begynnelsen dukker det gjerne opp litt lærdommer og erfaringer, og så er alt bare lutter glede.

Av en eller annen grunn ser det ut som vi 'revolusjonære' har en tendens til å glemme høyttalerne ganske fort. :)

gpjonas

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2006
    Antall liker
    1
    Må slenge meg på gratulasjonsbølgen jeg også. Hadde så lyst på de selv :'(
    Men jeg har jo de passive og er utrolig godt fornøyd.

GRATULERER ;)

Atlant

Medlem
    Ble medlem
    02.03.2009
    Antall liker
    0
    Hei!

Gratulerer med den aktive versjonen av Gradient. Har disse selv, bra at det blir flere Gradient eiere, både passive og aktive!

Mvh Atlant(tidligere Theo)

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.938
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Zomby_Woof skrev:
    Av en eller annen grunn ser det ut som vi 'revolusjonære' har en tendens til å glemme høyttalerne ganske fort. :)
    Når vi får de til å synge, så handler det vel mest om å nyte musikk.

Takker så mye for alle gratulasjoner. Føler meg litt heldig som har dette i hus. Er på jobb nå, hvor nettet har vært nede de siste døgnene, så jeg har både anlegg og sentralabstinenser (rart det siste egentlig ::)).

mvh

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.938
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Lyden jeg har minner om det jeg hadde med mkII, men bedre, mener å kunne kjenne igjen litt av lyden jeg hadde med passiv Rev 05, selv om det er lenge siden. De har jo identiske topper og identiske elementer i bassen. Det som er annerledes er den aktive delingen mellom basser og koakselementet. Det er delt bratt i alle fall på low pass. I tillegg brukes delefilteret til å ha kontroll på avrullinga i bunnen til bassene også. Det høres stramt og jevnt ut hele veien ned. (Du har ikke hørt det før du har hørt det)

Utfordringen er å regulere nivået på bassen riktig i forhold til toppene, jeg bruker ulikt forsterkeri på topp og bunn med ulik gain, så å finne en jevn overgang er ikke bare å stille reguleringa midtveis ;)
    Det er lettest å høre det på mellomtonen; med for mye bass "forsvinner" den litt, men demp bassen ørlite (liten knott som det er nok å berøre for at den skal endre nivå) og gitaren består ikke lenger bare av strenger, men får kasse også.
    Begynner virkelig å like lyden nå. Akustiske instrumenter, stemmer, romakustikk.. Samtidig er det slam og punsj nok til råkkenråll også.
    Jeg "tror" mer på det jeg hører, skal se det fører til platekjøp dette..

(Hifitullingen i meg lurer på hvor langt det er mulig å ta dette, og begynner (desverre) å forstå hva det var som motiverte JAE til å skaffe seg det utstyret han brukte..)

..men først er det sol og sommer 8)

JAE

Medlem
    Ble medlem
    25.06.2009
    Antall liker
    0
    Hei

Dette med nivå,er et kapittel for seg selv,og utifra specs. på effekter vil du komme frem til riktig gain-setting/fase.Ikke sikkert at det er det letteste å få til,men vedrørende dette,har P.M. en demo til dette,og han er veldig behjelpelig med med akkurat dette.

Dette skal la seg gjøre nesten uansett effekter/gain-nivå,ved riktig justering i etterkant av bassen.Et lite tips er å skru ned bassen en god del under din bassreferanse,justere deg frem til det,til mellomtone sitter som ei kule.Dette tar tid,men er fryktelig gøy,når du begynner å få feelingen på dette,alt tar sin tid ;D,og jeg er fryktelig "happy" grunnet dette,at en revolusjoner trønder,med kjennskap til finnene,sikkert er begynt å glise litt,etter hvert som det går fremover,men som sagt....TID/TÅLMODIGHET ;D.Har klokketro på at dette fikser du...De synger nok en vakker dag,Bernt.Lykke til,og...JA,dette med elektronikk......joda,jo bedre......De reagerer voldsomt disse finnene ang. hvilken elektronikk som benyttes,men DP og Gradient,skal jo være litt "Made in heaven"

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.938
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    de synger allerede, og meget bra også, men jeg skal ha de til å synge førrb....a bra ;D

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Burnt_Island skrev:
    .....gitaren består ikke lenger bare av strenger, men får kasse også.
    Begynner virkelig å like lyden nå. Akustiske instrumenter, stemmer, romakustikk.. Samtidig er det slam og punsj nok til råkkenråll også.
    Hei Burnt_Island.

Først må jeg få si Grattis med nye høyttalere.Flott å høre at du er fornøyd også.

Må bare si at når jeg leste dette sitatet så tenkte jeg for meg selv :"Nå begynner det virkelig å bli bra!". :)
    For da jeg var og hørte på Gradientene du hadde før så var det akkurat mere kropp og litt mer frodig klang jeg savnet.For da jeg kom hjem til meg selv foretrakk jeg nok den ekstra klangen jeg hørte der(smak og behag).Bortsett fra dette med litt manglende kropp og mer fyldig klang så var det nesten litt uvirkelig hvor magisk rom- og generelt god musikk-gjengivelse du hadde fått til.Så med denne prikken over i`en her må dette bare bli meget bra!

Hadde vært veldig spennende å få høre hvordan det nå låter,da jeg tror det nå begynner å bli farlig bra. ;)

Mvh

Naboen :)

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.938
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Banjo Arne og andre intteresserte er selvsagt velkommen innom, bare ta kontakt. Jeg liker i allefall det jeg hører, men jeg tror ikke jeg har realisert potensialet i disse enda, og da er det verdifullt med tilbakemeldinger

Atlant

Medlem
    Ble medlem
    02.03.2009
    Antall liker
    0
    Hei!
    Har selv brukt lang tid på å finne optimal plassering,gode dempeføtter, riktig innstilling av bassnivå selv om Gradientene har ord på seg for å være lette å plassere. Vet ikke om noen som har samme system her i Ålesund eller i nærheten. Dere som har mulighet til å treffes og utveksle erfaringer er heldige i så måte!

Mvh Atlant

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.938
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Da er det to sett med mk II til salgs her for øyeblikket, og de som kjenner sin besøkelsestid kan skaffe seg et par velartikulerte og fleksible ht for en billig penge

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har lest gjennom tråden. Mye skryt og gode tilbakemeldinger. Samtidig har en del falt av lasset og solgt høyttalerne sine. Mens andre viser seg som trofaste Gradient eiere. Da kommer man til et punkt der man nesten må bare prøve selv.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Gratulerer med nytt, Orso!

Det er ingen tvil om at Gradientene skiller seg ut blant de høyttalerne som er å få kjøpt.

Noen liker det de gjør så godt at de helt glemmer av både høyttalerne og vennetråden sin....

Lykke til med å ta dem i bruk. Det er mange gode tips i tråden.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det!

Jeg har en del jeg lurer på. Lytteinntrykk kommer senere, men jeg kan allerede nå forstå at flere her sier de på mange måter er kommet i mål. For dette er virkelig en musikkformidler!

Utpakkingen og oppsettet tok lengre tid enn noe høyttaler jeg har vært borti. Det er jo en snodig og annerledes høyttaler dette. Var f.eks ikke klar over at høyttalerinngangene satt på undersiden.

På mine brukte MKII sitter det gummi i kantene på toppen på bassdelen. Er dette originalt?

Gummiene når jo ikke undersiden av toppseksjonen, så forstår ikke poenget med det. Jeg lurer dessuten hvordan dere har dempet mellom disse seksjonene. Avstanden fra gjengehullene og spikes hullene til toppseksjonene er jo ganske stor. Jeg fikk med noen cones, men tror ikke de vil nå toppseksjonen. Spikesene som jeg fikk med vil nok gjøre det, men forstår ikke helt poenget med det når spissen treffer undersiden. Vil det gi noe demping? Dere som bruker Tema Isolator, hvor har dere plassert disse? Ja, mange spørsmål for en lett forvirret mann. ;D Fint om noen kunne forklare hvordan dere har dempet mellom seksjonene og bruk av bilder er enda bedre.

Som sagt visste jeg ikke at høyttalerterminalene satt under høyttalerne. Jeg måtte da legge ned høyttalerne for å koble til og da var jeg litt redd for stoffet. Men det er sikkert ubegrunnet frykt. Platene mellom high level og low level ser litt faretruende ut....

Får se om jeg skifter de. Har også tenkt å prøve biamping. Jeg har litt stive kabler (Bluejeans) med bananplugger og det blir litt liten avstand til gulvet. Kablene presses ned mot gulvet. Har fått med noen svarte heller og kommer sikkert til å prøve de. Å løfte høyttalerne ytterligere opp fra gulvet kan jo ofte være positivt på blant annet frekvensresponsen i bassen. Utifra hva jeg har testet tidligere og ikke minst teori, så vil nok jeg holde meg til myk avkobling.

Avslutter med et lite bilde av oppsettet. Jeg synes høyttalerne er nydelige og digger designet.

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ojjj... Du har i hvert fall grådig godt med luft bak høyttalerne. Steike! Det skulle jeg også gjerne hatt.

Ellers må jeg komme tilbake til detaljene. Det er en del 'uoriginalt ute og går, men det kan nok være en fordel.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    OK. Da tar vi det uoriginale.

De halvmåneformede føttene ser ut som SD-føtter kappet i to og festet med tape. Det er nok helt riktig at de ikke når opp til bunnen av toppmodulen. Det kan derimot være en meget velfungerende løsning å sette 'cones' av et eller annet slag på dem (med spissen opp). Tilfeldig eksempel (fra Soundgarden) under:

Da når du opp, samtidig som du får myk kobling mellom seksjonene. Dette er helt klart en fordel i min (og flere andres) erfaring. Bruk myke føtter mot gulvet også.

Når dert gjelder patentbåndet mellom bass- og toppterminalene. Dette er 'erstatter' for en tynn skinne av forgylt messing som sitter der originalt. Antageligvis har de originale blitt vridd i stykker ved stramming av terminalene. De vridde seg i høyttaleren da jeg forsøkte å stramme mine, i hvert fall. Jeg tror ikke det er noe stort problem, men ville kanskje byttet dem til korte ledningsstumper med fortinnede ender, for å hindre korrosjon på kontaktpunktene.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.497
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    orso, du er en handlingens mann! Grattis, og velkommen til bassenden av The Dark Side! ;D

H

Heah55

Gjest
    Hei!

Grunnet mitt vanskelige lytterom, trangt,uoptimal form mm så her jeg etterhvert rene arsenalet av dempeanordninger på mine Gradienter. Etterhvert som jeg har tatt i bruk de ulike så har jeg fått en bedring i lyden i form av mer transparens, bedre 3d. Det har vært mye å hente på å finne de riktige dempedingsene i mitt rom iallefall.

Mvh Atlant

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    orso, du er en handlingens mann! Grattis, og velkommen til bassenden av The Dark Side! ;D
    Takker. I like the dark side.

Og tusen takk til Zoomby for forklaringen. Det hjalp. Men sliter å komme så langt med å sette noe demping mellom seksjonene. Har mer lyst til å høre på musikk foreløpig.
    Jeg har aldri hatt en høyttaler som spiller så bra fra første stund. Har knapt vært oppe med målebåndet.

Og bak Gradientene kan man skimte et par Adamer som står parkert.

Vedlegg

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.938
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer så mye, orso, det høres ut som de spiller musikk allerede! Jeg anbefaler deg likevel å teste ut tipsene i denne tråden, for selv om de spiller bra når ting er , la oss si 89% på plass så er det utrolig hvor mye bedre det kan bli med å få på plass noen % til...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ser ut som den nye Gradient-eieren logga seg av HFS, gitt. Lurer på hva han holder på med? Musikk? ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Zomby_Woof skrev:
    Det er noe helt spesielt med finske damer. ;D
    Tror jeg liker finske damer bedre enn tyske menn. ;D

Jeg har tatt en liten måling med Audiolense. Målingen er langt ifra uper kvalitet, men på mange måter den beste jeg har hatt. Den er også tatt på en ny plassering. Jeg snudde anlegget 180 grader for et par dager siden og har verken jobbet så mye med plassering eller aku tiltak. Det som skiller seg fra målinger av andre høyttalere er at frekvensresponsen er jevnere med diper og peaker som mye mindre. Vil dere se?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vi vil se!

Det vil si, finske damer, ikke tyske menn. ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Først noen ord om plassering og målinger. Målingene er altså tatt med Audiolense, mellom hodet og med kalibrert mikrofon. Fra 25Hz til 24k. Det er uten glatting, så her blir det piggtråd uansett hvor gode høyttalerne er.

Høyttalerne er plassert i samme området, men ikke helt likt. Kassehøyttalerne har ingen vinkling, mens Gradientene har litt toe inn. Sitteposisjonen er også i samme området med begge målingene, men ikke helt identisk. Det er noen små forskjeller på aku tiltak, men ikke noe som vil utgjøre særlige forskjeller under 300Hz. Viser derfor bare frekvensrespons. Tenker at det bør være mer like oppsett hvis jeg skal sammenligne impulsresponsen.

Rommet er L-formet og sluker bass. Ser fra begge målingene at det litt lite dypbass og tildig avrulling. Det skyldes nok plasseringen. Har hatt mer dypbass med andre plasseringer med kassehøyttalerne.

Det er ikke like steps som vises, men man ser verdiene på siden. Kvaliteten på bildene er så som så. Gratis program vettu.

Unknown monkeycoffin:

Gradient Revolution MKII:

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Litt vanskelig å se fra de bildene når det også er ulike steps. Men det er betydelig jevnere med Gradientene. Under 100Hz er det muligens totalt sett litt mer bass med kassehøyttalerne, men de har en dip som er styggere. To diper med Revolution, men de er mindre. På litt slikt skal jeg få tatt målinger med et annet program og med glatting så det blir litt enklere å se.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.497
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hah. Flatt til 40 og -6dB/okt under. Textbook dipole behaviour!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Med vanlig glatting kan jeg ikke forstå annet enn at dette blir rent vakkert.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Hah. Flatt til 40 og -6dB/okt under. Textbook dipole behaviour!
    Flatt var vel å ta litt hardt i? De dipene mellom 40-100Hz var ikke helt pene, men plassering kan forhåpentligvis gjøre noe med det. Mellom 100-400Hz er det veldig mye bedre enn hva jeg hatt før og det merkes godt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.497
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alt er relativt. Også under 100Hz er det langt bedre enn kassehøyttalermålingene.
    Men avrullingen under 40 roper dipol lang vei, som nevnt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med nye høyttalere Orso, du er tydeligvis en handlingens mann.

Flotte saker du har fått deg men jeg vil anbefale deg og ikke lytte til Orion.....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lytter gjerne til Orion, men det er ikke høyttalere jeg vurderer p.g.a. avstand til sideveggene de krever. Gradient Revolution har jeg kjøpt inn som en midlertidig løsning da jeg i utganspunket har et annet prosjekt på gang. Men det skal bli vanskelig å kvitte seg med disse flotte finnene. Et kanon kjøp, føler jeg.

Får se om det ikke er mulig å få mer dypbass med en annen plassering her. Mener jeg leste en test av en eldre versjon hvor skribenten hadde nesten full pupp ned til 30Hz. Og så har man jo den aktive versjonen som ifølge Pm Audio måler -3dB ved 20Hz. Ekstra bass-seksjoner kan man også spe på med. Rart ikke noen har gjort det. Jeg er allerede fristet.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.133
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med flotte høyttalere, orso!

Jeg har selv kun hørt Revolution én eneste gang, og det var i et rom som nok var for lite til å yte dem rettferdighet og med forsterkeri som jeg har en mistanke om at ikke var optimalt. Så jeg kan ikke kommentere lyden annet enn jeg mente å "høre et stort potensiale", som det heter.

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.133
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med flotte HT!

Jeg har hatt maken i 2 omganger, første gang med komplett DP rigg i eget rom. Spilte helt utrolig bra.

Andre gang i min nåværende stue, klint inntil bakvegg, og med IcePower 1000ASP moduler og Krell KAV 400xi. Fikk de ikke til, rommet ødela og sjefen i huset bestemte at de ikke kunne plasseres annerledes slik at de dessverre måtte gå...

Les i et gammelt Fidelity hvor Tore Dag Nilsen beretter om sine oppgraderinger av disse, det utgjør mye det han gjorde!

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.938
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Ser du har de ganske nært sidevegg, men pekende nokså rett frem, siden du kan måle bør du eksperimentere med å vinkle de med toe in, slik at det er ca 1m målt fra baffel, midt på, og bakover til sidevegg, Så kan du eksperimentere med mer/mindre toe in til du finner optimal bass. Andre har hatt utbytte av denne tilnærmingen... Kanskje du og?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn