Politikk, religion og samfunn Norske gladkristne (not)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.488
    Antall liker
    8.022
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    "Vi vet ikke hva det er", er nettopp greia. Spekulere må man selvsagt gjerne gjøre, men å dra konklusjoner fra ting man ikke vet er noe annet, spesielt om de går på tvers av alt vi tilsynelatende faktisk vet. Det er i grunnen hele poenget mitt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    "Vi vet ikke hva det er", er nettopp greia. Spekulere må man selvsagt gjerne gjøre, men å dra konklusjoner fra ting man ikke vet er noe annet, spesielt om de går på tvers av alt vi tilsynelatende faktisk vet. Det er i grunnen hele poenget mitt.
    Jeg har aldri sagt at dette er et fartøy med små grønne menn inni, men noen av de observasjonene som er på video og er gransket opp og ned av myndigheter over mange år, og de oppfører seg i strid med våre fysiske lover og det er svært interessant.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Alt dette er helt uproblematisk forklart av vitenskapen.....
    Uproblematisk forklart, ja, ja.
    F.eks. Steinblokkene i Puma Punku og hvordan de er skjært ut i de mest intrikate former (type avanserte legoklosser på flere tonn) er ikke forklart av vitenskapen. Hvis du mot formodning har en link som beviser dette skal jeg bøye meg i hatten :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Uproblematisk forklart, ja, ja.
    F.eks. Steinblokkene i Puma Punku og hvordan de er skjært ut i de mest intrikate former (type avanserte legoklosser på flere tonn) er ikke forklart av vitenskapen. Hvis du mot formodning har en link som beviser dette skal jeg bøye meg i hatten :)

    Jeg finner alt dette veldig facinerende og kan fint se programmer om det. Men jeg er nok en tanke mere skeptisk enn jeg var for 20 år siden.
    Man finner stadig vekk ut løsninger på "mysteriene" man før trodde var umulig å løse eller noe mystisk.

    Jeg tror vi kommer lenger med skeptisime her i verden enn ved å tro på alt bare fordi vi ikke kan forklare det akkurat nå.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Linken om Puma Punku forklarer vel ikke hvordan de gamle inkaene eller hvem det nå var greide å skjære ut blokkene på denne måten.
    Det jeg finner mest interessant her er hvordan de gjorde det, hva slags verktøy har de brukt ?
    puma-punku-14[6].jpg
    puma-punku-stone-blocks-bolivia-90678171.jpg
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Linken om Puma Punku forklarer vel ikke hvordan de gamle inkaene eller hvem det nå var greide å skjære ut blokkene på denne måten.
    Det jeg finner mest interessant her er hvordan de gjorde det, hva slags verktøy har de brukt ?
    Vis vedlegget 674678
    Vis vedlegget 674679
    Det kan jeg ikke svare på og som jeg sier, jeg finner dette veldig facinerende.
    Men det er lov å si, jeg vet ikke også? Samtidig som man finner det facinerende?
    Ikke noe galt i være nysgjerrig, men problemet med dette er at man ofte tar med seg "tro" inn i andre sammenhenger og arenaer. Det er da det blir farlig å tro. Derfor mener jeg at man må være skeptisk, helt til det kommer beviser. Inntil da kan man godt facineres og mores, men uten å ha svaret på det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Etter mitt skjønn er f.eks. Bibelen en historiebok full av hendelser som datidens mennesker prøvde å forklare utifra de forutsetningene de hadde den gangen.
    Her tror jeg du har fanget essensen.
    Det jeg synes er merkelig er at dette tydeligvis ikke er er noe folk flest som liker å diskutere, trekkes mot.
    Enten er det vås og ondskap satt i system, ellers er det sannheten og den eneste rette vei, om man spør dem.
    Forfriskende å finne igjen mitt eget argument ute på internett.

    Det neste er vel at jeg ser at noen skriver at det ikke nødvendigvis er en konflikt mellom Darwins evolusjonslære og kristendommens tanke om at gud skapte alt.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.695
    Antall liker
    7.934
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er med, send meg en PM når det er tid for launch. Kjøttmeisen derimot er altfor kjedelig og ordinær.

    PS: hva med Sidensvansen? Ganske julete den også. Med en til på laget så kunne man kanskje tenke seg en treenighet?
    Sidensvansen er ond. Han et opp dei fine bæra på kristtornen, som vi skal ha til julepynt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.488
    Antall liker
    8.022
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Å faen. Her er det ikke kristtorn (tror jeg...), så de var jeg ikke klar over. Den er nå likevel ganske stilig da...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Så dette Brennpunkt på NRK1 om Smiths Venner nå.
    Sjefen sjøl i kristenmenigheten er jo mangemillionær og med en svær mage som nok rommer mye biff og bernaise, samt mye utsøkte alterviner. Han pleier jo å si på menighetsmøtene at det er guds gave at noen er fattige og noen er rike. Rart med det...som oftes kommer sånne uttalelser fra folk som har mer enn nok av verdslige goder.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Ps. Få billetter igjen til paradiset!
    De beste plassene minker raskt.
    Betal 10 000 kr til konto.nr:
    666.66.666
    Dine synder blir glemt!
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Ikke faen om jeg vil betale skatt for at det skal gå til disse galningene. Religionen ut av offentligheten!
    Heldigvis skjer det noe, men ikke nok:



    Money talks?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    10.135
    Ikke faen om jeg vil betale skatt for at det skal gå til disse galningene. Religionen ut av offentligheten!
    Heldigvis skjer det noe, men ikke nok:
    Å drive statssponsing av overtro er både uverdig og pinlig i 2020. I den grad staten skal ha noe med tro å gjøre, skal de kun sørge for trosfrihet, samt slå hardt ned på indoktrinering av godtroende barn, og "frivillige" gaver fra minstepensjonister til styrtrike, griske jugefanter i religiøse miljøer.

    Når det kommer til kirkebygg mener jeg allikevel at det er noe staten bør ta ansvar for; der ligger mye av norsk i historie og kultur, samt store verdier som ikke får råtne på rot.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Å drive statssponsing av overtro er både uverdig og pinlig i 2020. I den grad staten skal ha noe med tro å gjøre, skal de kun sørge for trosfrihet, samt slå hardt ned på indoktrinering av godtroende barn, og "frivillige" gaver fra minstepensjonister til styrtrike, griske jugefanter i religiøse miljøer.

    Når det kommer til kirkebygg mener jeg allikevel at det er noe staten bør ta ansvar for; der ligger mye av norsk i historie og kultur, samt store verdier som ikke får råtne på rot.
    Kirkebygg er kultur og historie. Det er noe annet. Så betal gjerne noen for å ta vare på bygget og en prest/heks/Gandalf for å ta dåp og begravelse, men utover det kan menigheten selv betale.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Først var det dokumentar om Smiths venner, så kom en om norsk black metal. Tilfeldig?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For snart et års tid siden var det stor ståhei da veganere ønsket å få sin overbevisning registrert som et livssyn. Folk ble veeeldig provosert, for "det var ikke sånn det var meningen at det skulle være" , men det var få som klarte å argumentere _mot_ at det åpenbart var et livssyn.
    Tror de på denne måten klarte å sette døra litt på gløtt for å stanse/begrense statsstøtten av ymse meninger og overtro. For er det noe som virkelig provoserer er det ikke dommedagskristne eller selvmordsbomere, men folk som faktisk _spiser_ grønnsakene sine.

    Så om de fortsetter å trolle systemet, så tror jeg det kan være en viktig spillebrikke mot et mer sekulært samfunn.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.488
    Antall liker
    8.022
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Når det kommer til kirkebygg mener jeg allikevel at det er noe staten bør ta ansvar for; der ligger mye av norsk i historie og kultur, samt store verdier som ikke får råtne på rot.

    Det bør tas ordentlig ansvar for bygg som er noe å ha og bevare, men ikke enhver nybygd monstrositet.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Vi er en ekstrem ung sivilisasjon, tenk deg hva vi får til hvis vitenskap og forskning for lov til å holde på i la oss si 500 år til. Kunstig intelligens, roboter, kunstige kroppsdeler, o.l.
    500 ÅR ? Så lenge trenger vi nok ikke vente. Om 20 år sitter mange av oss i rullestol, demente og med en forhåndsprogrammert multirobot som kjører oss rundt til forskjellige interne gjøremål på et helautomatisert sykehjem!
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    En bedre grunn ti å beholde NRK skal det godt gjøres å finne.
    Så SVART/HVITT er det uansett ikke da. Det har blitt sendt kristne programmer som IKKE fører til avkristniing. Avkristning er et tydelig tegn som gjenspeiler at mennesker har det for godt (i Norge).Mammon og egoisme har overtatt (inklusive enkelte kristne miljøer) for å beroe ateistene her.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mammon? Smiths venner har ingen penger, heller ikke pastor Hanevold. Og Peterskirken ble bygd for peanøtter. Du spøker nå, ikke sant? Jeg ser du tar forbehold, men er det noe lenger mellom sekk og aske blant kristne enn blant sekulære synes du?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spøker aldri med så alvorlige tema, så nei. Er det noe du har misforstått med det JEG posta?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    kristendommen var og er en pest og plage. Fremskritt har kommet på tross av kristendommen, ikke på grunn av den. At kristendommen mister oppslutning er et massivt fremskritt.

    Hvis noen lurer på hvordan kristendommen holder menneskeheten tilbake, gå bare til Polen og deres drakoniske abortlover. Der tvinges kvinner til å føde ikke-levedyktige barn på bakgrunn av hvordan de tolker en 1700 gammel bok.

    Alle tiltak som gir organisert religion mindre makt i samfunnet er særs velkomne.


    Er det noen som danser rundt Mammons symboler så er det makteliten i organiserte religioner. Hele kristendommen er designet for å holde massene nede og bevare kirkemakten.


    Tiden der organisert religion var et nyttig verktøy for å holde nødvendig kontroll på massene er flere hundre år forbi. Nå er det en pest og plage.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spøker aldri med så alvorlige tema, så nei. Er det noe du har misforstått med det JEG posta?
    Egentlig ikke. Det er bare litt interessant at kristendommen har et problem med at folk har det for godt. Så vondt i livet = lønn i himmelen? Jeg vil snu på flisa. Vi har det så godt at vi ikke lenger trenger å trøste oss med overtro om at vi "får vår lønn i himmelen". Vi trenger ikke lenger å trues til å tro. Og til å la oss underkaste i troen på det evige liv. Og vi har råd til å gå på skole. I mitt hode er ikke temaet alvorlig, det heller mer mot det latterlige.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    kristendommen var og er en pest og plage. Fremskritt har kommet på tross av kristendommen, ikke på grunn av den. At kristendommen mister oppslutning er et massivt fremskritt.

    Hvis noen lurer på hvordan kristendommen holder menneskeheten tilbake, gå bare til Polen og deres drakoniske abortlover. Der tvinges kvinner til å føde ikke-levedyktige barn på bakgrunn av hvordan de tolker en 1700 gammel bok.

    Alle tiltak som gir organisert religion mindre makt i samfunnet er særs velkomne.


    Er det noen som danser rundt Mammons symboler så er det makteliten i organiserte religioner. Hele kristendommen er designet for å holde massene nede og bevare kirkemakten.


    Tiden der organisert religion var et nyttig verktøy for å holde nødvendig kontroll på massene er flere hundre år forbi. Nå er det en pest og plage.

    Jeg håper at jeg tar feil, men jeg er redd, veldig redd, at ditt utsagn er veldig lite framsynt.
    Det er en ny religion på vei som vil fylle tomrommet Kristendommen etterlater seg. Og i forhold til det som kommer er dagens kastrerte norske kirke
    en hyggelig picknick!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.488
    Antall liker
    8.022
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det var da veldig kryptisk. Unødvendig sådan i grunn.

    Uansett, det er vel neppe Den Norske Kirka man ergres mest over, men heller de mer ekstreme tingene som Smiths kamerater, Jehovas vitner osv, osv, osv. Ellers vil kristendommen helt sikkert, i mange former, fortsette å plage menneskeheten i hundrevis av år fremover.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg håper at jeg tar feil, men jeg er redd, veldig redd, at ditt utsagn er veldig lite framsynt.
    Det er en ny religion på vei som vil fylle tomrommet Kristendommen etterlater seg. Og i forhold til det som kommer er dagens kastrerte norske kirke
    en hyggelig picknick!
    Helt enig med deg der Spiralis. Tomrommet du nevner baner vei for mye verre undertrykkelse forkledd som noe godt. For den som er interessert er det bare å begynne å be om visdom til å forstå bibelens profetier.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.488
    Antall liker
    8.022
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har lest bibelen fra perm til perm flere ganger, men er fremdeles like lite klok på hva Spiralis sikter til. Og hvordan skal man forstå bibelens profetier når det ikke finnes noen som helst enighet innen kristne samfunn om hva profetiene sikter til og spesielt ikke når det skal inntreffe.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Religion er fint det, mange trenger noe å tro på, en mening med det hele, bare ikke bland meg oppe i det. Og hold det for guds ;) skyld unna Stortinget. Blander man religion og politikk er helvete løs. La det for alltid være noe som tilhører den private sfære.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Har lest bibelen fra perm til perm flere ganger, men er fremdeles like lite klok på hva Spiralis sikter til. Og hvordan skal man forstå bibelens profetier når det ikke finnes noen som helst enighet innen kristne samfunn om hva profetiene sikter til og spesielt ikke når det skal inntreffe.
    Er du avhengig av at andre er enige om forståelsen av bibelens profetier? Det er ikke jeg. Prinsippet er enkelt: søker du sannheten vil du finne den. Men det er avgjørende at det er et oppriktig ønske om å finne den.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.488
    Antall liker
    8.022
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Så du bare antar, sånn helt uten videre, at det er nettopp DU som har den rette forståelse, mens alle som er uenige tar feil?

    Det høres i så fall nettopp ut som noe som hører hjemme på et internett-forum, men mindre som en fungerende strategi for livet og tilværelsen generelt.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Så du bare antar, sånn helt uten videre, at det er nettopp DU som har den rette forståelse, mens alle som er uenige tar feil?

    Det høres i så fall nettopp ut som noe som hører hjemme på et internett-forum, men mindre som en fungerende strategi for livet og tilværelsen generelt.
    Jeg antar ingen ting. Jeg hevder ikke annet enn at man ikke trenger andres forståelse for å tro noe selv. Punktum.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn