1/2 Tam
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 30.10.2015
- Antall liker
- 6.896
Ja, det kommer ganske tydelig frem.Religioner er skapt av menn for menn.
Ja, det kommer ganske tydelig frem.Religioner er skapt av menn for menn.
Ikke tydelig nok, kan det se ut som. Spør du religiøse får du alltid en ekstremt dårlig unnskyldning og bortforklaing som bare de kan skjønne.Ja, det kommer ganske tydelig frem.
Vanskeleg å seie dette generelt. Men frå då jordbruket var oppfunne, har du sikkert rett. Det var visstnok mykje moro før den tid.Religioner er skapt av menn for menn.
Hvorfor er det vanskelig å si noe om?Vanskeleg å seie dette generelt. Men frå då jordbruket var oppfunne, har du sikkert rett. Det var visstnok mykje moro før den tid.
Kanskje vi hadde 14 og han missa i første forsøk?Gud laget kvinnen av et ribbein fra mannen, hvorfor har vi da partall, altså 12 x 12 høyre og venstre side? Logikken skulle jo tilsi at vi da bare har 11 på ene siden eller?
Meget godt innlegg. Det sa mye...Noen av dere bekrefter iaf utviklingsteorien mer enn andre...kan jo nesten mistenke noen av dere for å ha en fjern onkel i Kr-Sand ved navn Julius ved måten dere ”diskuterer” på, fortsett gjerne.. det er underholdende
Dette må du utdype Arve, jordbruket ble oppfunnet for ca. 12.000 år siden. Det er mulig det var mye moro i jeger- og sankertiden. Men det er da slik at alle regioner vi vedkjenner oss i dag er bare ca. 2000 år gamle, enten det er åsatrua, hinduismen, buddhismen, kristendommen, jødedommen eller islam.Vanskeleg å seie dette generelt. Men frå då jordbruket var oppfunne, har du sikkert rett. Det var visstnok mykje moro før den tid.
De abrahamske religionene + hindusimen har vel røtter som er minst 5000 - 7000 år tilbake i tid. Javeh, som de abrahamske religionene dyrker, var en av mange guder de dyrket i oldtiden. Javeh "vant" fordi det var han de var mest redde for....Dette må du utdype Arve, jordbruket ble oppfunnet for ca. 12.000 år siden. Det er mulig det var mye moro i jeger- og sankertiden. Men det er da slik at alle regioner vi vedkjenner oss i dag er bare ca. 2000 år gamle, enten det er åsatrua, hinduismen, buddhismen, kristendommen, jødedommen eller islam.
Fint med mer informasjon, men vi snakker fortsatt om den gangen vi løp rundt i skogen og sanket frukt og bær og spiste an antilope i ny og ne. Da var det sikkert moro, men de religionene som eventuelt var med da har vi liten informasjon om. Det ser ut som om jordbruk og fast adresse var det som ga grobunn for religionene. Egypt har vel også en av de eldste kjente religionene, med tilbedelsen av solguden RA. Forøvrig er det funnet dokumentasjon på at den første kvinnelige faraoen brukte løsskjegg for å styrke sin autoritet....De abrahamske religionene + hindusimen har vel røtter som er minst 5000 - 7000 år tilbake i tid. Javeh, som de abrahamske religionene dyrker, var en av mange guder de dyrket i oldtiden. Javeh "vant" fordi det var han de var mest redde for....
Kristendommen var en reform av eksisterende religion.
Ur-religionane, så vel som andre religionar, speglar også samfunnet dei vart til i. Vi ser ein del felles trekk med religionane som urfolk, samlekulturar, og dei som lever meir "usivilisert" har utvikla. Dyrke sola som ein guddom er til dømes ein ganske logisk fellesfaktor. Dei abrahamske religionane, så vel som hinduismen er annleis, mest av alt fordi dei vil kontrollere samfunnet, i staden for å nøye seg med å forstå universet (noko dei eigentleg greidde greitt nok i naturreligionane))Dette må du utdype Arve, jordbruket ble oppfunnet for ca. 12.000 år siden. Det er mulig det var mye moro i jeger- og sankertiden. Men det er da slik at alle regioner vi vedkjenner oss i dag er bare ca. 2000 år gamle, enten det er åsatrua, hinduismen, buddhismen, kristendommen, jødedommen eller islam.
Hysj!! Hold kjeft da mann! Det var da aldri meningen at dette skulle bli allment kjennt!Religioner er skapt av menn for menn.
Ha ha, så når det passer deg, kan man gjøre som man vil. Til og med smitte andre som kan dø. Men du skal bestemme over andre? Har du hørt om hykleri?Tenker at de som vil utsette seg for smitte må få lov til det. Du er kanskje mest for å forby folk å gjøre som de vil ?
Tar bibelen feil noensteder?Vitenskapen er vel ingen konstant,er den?
Korrekt! Fyllekjøring er noe sjåføren må kunne bestemme selv om er greit eller ikke. Så lenge det ikke er en kvinne, selvsagt. Hun er ikke i stand til å vurdere hva som er til sitt eget eller andres beste.Ha ha, så når det passer deg, kan man gjøre som man vil.
Hun er ikke i stand til å vurdere hva som er til sitt eget eller andres beste.
Igjen med et glimrende argument. Har du flere?Denne tråden burde heller kalles surateist.
Jotakk Kommer ikke på fler for øyeblikket...Igjen med et glimrende argument. Har du flere?
Hva med å diskutere sak? Bare et tips...Jotakk Kommer ikke på fler for øyeblikket...
Dette blir for teit, det tror jeg du ser om du tenker deg om. Om du tror på en gud, så har du ikke kontroll over hva som sies i hans navn. Det er mennesker som har skrevet alt dette. Dessuten vil de fleste kristne i vesten i dag erkjenne at det ble skrevet mye rart som ikke kan forsvares i dag. Å tro betyr ikke at man svelger alt eller vil forsvare alt som er gjort og sagt i sin religions navn.Om man vil forsvare troen sin er vel helt opp til den enkelte, men når det brukes i diskusjonen og det brukes til å bestemme over mitt og andres liv, så ja. Da må man faktisk kunne argumentere og forsvare det man tror på. Det samme gjelder politiske meninger og partier, man bør kunne forsvare og forklare det man tror på.
Men dersom du mener at det å tro er nok, tro i vei. Det er ikke nok for meg og jeg tipper det er flere som liker å vite mere enn å tro også.
Du har ikke skjønt mye av religion. Ta deg noen timer å lytt til The Atheist Experiment og du vil få litt hakeslipp over alt som sies der.Dette blir for teit, det tror jeg du ser om du tenker deg om. Om du tror på en gud, så har du ikke kontroll over hva som sies i hans navn. Det er mennesker som har skrevet alt dette. Dessuten vil de fleste kristne i vesten i dag erkjenne at det ble skrevet mye rart som ikke kan forsvares i dag. Å tro betyr ikke at man svelger alt eller vil forsvare alt som er gjort og sagt i sin religions navn.
Diskutere sak sier du, vel å diskutere religion eller tro eller det motsatte ateisme kan egentlig ikke diskuteres. Begge deler er et FAKTUM. Hva er det du ønsker diskutere da ??Hva med å diskutere sak? Bare et tips...
Siden du helt frivillig har tatt valget med å komme hit...liksom.
Hvorfor kan det ikke diskuteres?Diskutere sak sier du, vel å diskutere religion eller tro eller det motsatte ateisme kan egentlig ikke diskuteres. Begge deler er et FAKTUM. Hva er det du ønsker diskutere da ??
Fordi TRO er TRO. Tro kan derfor ikke bevises. det har absolutt ingen hensikt å engang prøve å bevise troens grunnlag. Jeg kan jo i den forbindelse bruke (det bibelske) begrepet TROENS ØYE SER DET. Uten tro er det IKKE mulig å se det, forstå det , fatte det.Hvorfor kan det ikke diskuteres?
Min påstand er at religiøse overbevisninger er rene forestillinger i en superavansert hjerne, som er ut til å ha slike tilbøyeligheter. Det beviser ikke på noen måte at det finnes noen form av planlagt organisering av verdensaltet. Og, ettersom det ser ut til å eksistere ganske mange guder, etterhvert, så bør vel en eventuell bevisbyrde ligge hos den som fremmer tesen om gudeskikkelsen, vil jeg mene. Og, så lenge disse gudene selv er lite velvillige med hensyn til å bidra til sakens løsning, så blir det ekstra problematisk å benytte en av disse gudene som grunnlag for lover, politiske syn, og normer i samfunnet.
Derfor ikke bare kan det diskuteres, det må diskuteres.
Så du vet ikke en gang hva ateisme er!Diskutere sak sier du, vel å diskutere religion eller tro eller det motsatte ateisme kan egentlig ikke diskuteres. Begge deler er et FAKTUM. Hva er det du ønsker diskutere da ??
Jeg tror at folk på vestlandet er dummere enn i resten av Norge. Sånn. Slik er det, fordi jeg tror det.Fordi TRO er TRO. Tro kan derfor ikke bevises. det har absolutt ingen hensikt å engang prøve å bevise troens grunnlag. Jeg kan jo i den forbindelse bruke (det bibelske) begrepet TROENS ØYE SER DET. Uten tro er det IKKE mulig å se det, forstå det , fatte det.
Var enig med deg før, helt til jeg så galskapen med å tro på noe som ikke kan forsvares. Det skaper noe enda verre, troen på andre ideer som ikke forsvares, bevises og forklares. Som Disq sier, dette MÅ diskuteres. Det er fordi vi ikke diskuterer det at vi har tilstandene vi har i USA og tildels her i landet.Det er to ting man ikke bør diskutere; tro og politikk.
Er forøvrig ateist og synes at religion er menneskes verste oppfinnelse.
Dette var ironisk ment, ikke bokstavelig.Var enig med deg før, helt til jeg så galskapen med å tro på noe som ikke kan forsvares. Det skaper noe enda verre, troen på andre ideer som ikke forsvares, bevises og forklares. Som Disq sier, dette MÅ diskuteres. Det fordi vi ikke diskuterer det at vi har tilstandene vi har i USA og tildels her i landet.
Det gjør den jo også helt verdiløs.Fordi TRO er TRO. Tro kan derfor ikke bevises.
Jeg har selv vært en troende, så jeg kjenner konseptet fra insiden.Fordi TRO er TRO. Tro kan derfor ikke bevises. det har absolutt ingen hensikt å engang prøve å bevise troens grunnlag. Jeg kan jo i den forbindelse bruke (det bibelske) begrepet TROENS ØYE SER DET. Uten tro er det IKKE mulig å se det, forstå det , fatte det.