Politikk, religion og samfunn Norske strømpriser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    vredensgnag skrev:
    Norske strømpriser nå de høyeste i hele Europa, og kan bli dobbelt så høye.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10013461

Jeg ser frem til å lese ulikes forklaringer på hvorfor dette er nøyaktig som det skal være.
    Det er åpenbart delte meninger om hvor strømprisen går.....
    http://www.na24.no/article3065145.ece#

Spør du meg er grunnen til høy strømprisen:
    1) Billig strøm til industri
    2) Markedspris på strøm
    3) Ikke fri etablering (Nei til gasskraft, nei til konsesjoner på vannkraft osv)

Løsningen er selvsagt og åpne opp for mer etablering på produksjonssiden!

Mvh
    OMF
    Ville det ikke vært enklere og redusert markedet?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.359
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Anonym skrev:
    OMF skrev:
    vredensgnag skrev:

Jeg ser frem til å lese ulikes forklaringer på hvorfor dette er nøyaktig som det skal være.

2) Markedspris på strøm
    3) Ikke fri etablering (Nei til gasskraft, nei til konsesjoner på vannkraft osv)

Mvh
    OMF
    Litt usikker på hva du mener...?

Mvh
    OMF

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    Anonym skrev:
    OMF skrev:
    vredensgnag skrev:

2) Markedspris på strøm

Mvh
    OMF
    Litt usikker på hva du mener...?

Mvh
    OMF
    Hvis en stanser eksport av en vare en har overskudd av vil det påvirke de nasjonale prisene.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.359
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er vel litt mer komplisert enn som så.....

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    Anonym skrev:
    Hvis en stanser eksport av en vare en har overskudd av vil det påvirke de nasjonale prisene.
    Norge har et (lite) kraftunderskudd i normalår, og enda større blir det når det - som nå - har vært både tørt og kaldt. Så en ganske dårlig idé å koble seg av det nordiske markedet. Sammenligning med "gamle dager" er meningsløs, forbruket har steget jevnt og trutt mens produksjonskapasiteten ikke har gjort det. Følgelig er forholdene annerledes nå enn hva de var for 20 år siden.

Man kan
    1) Bygge ut mer kapasitet
    2) Legge ned kraftkrevende industri
    3) Importere eventuelt kraftunderskudd

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    1.1) Bygge nye kraftverk
    1.2) Rehabilitere eksisterende kraftverk (og øke kapasiteten vesentlig)
    4) Redusere forbruket

Glem gamle dager. Forsyningssikkerheten og magasinfyllingsgradene ble riktig nok meget bra til slutt, men vi kjenner ikke hvordan prisutviklingen for strøm hadde vært dersom den ble regulert som tidligere. Stabilt økende er vel det eneste vi vet sikkert. Det har ikke vært tilfelle etterpå. Kynisk varierende er det som gjelder her også.

N

nb

Gjest
    Trondmeg skrev:
    4) Redusere forbruket
    Eneste som monner på kort/umiddelbar sikt er kraftkrevende industri. Litt sparepærer, varmepumper etc monner særdeles lite i den store sammenheng.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Anonym skrev:
    Norge har et (lite) kraftunderskudd i normalår, og enda større blir det når det - som nå - har vært både tørt og kaldt.
    Det avhenger av hvordan man leser statistikken, for de siste årene er det ganske variabelt med tanke på overskudd/underskudd.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    X-hilarate skrev:
    KW skrev:
    Jeg har ihvert fall nylig betalt 7k for november og desember.
    Det betyr ca. 4,5 K i oppvarming på 2 måneder det, og da er det ialt 3-4 rom hvor det ikke blir skrudd på noe oppvarming.

KW
    Naboen min fikk regning på kr12000 for samme periode. Tenker du føler deg heldig nå ja! ;D
    Jo litt, men betydelig mer dersom denne naboen også består av kun en hustand ;D
    Kan jo nevne at jeg bor i et såkalt energibesparende hus som er under 24 år gammelt.
    Mvh.KW

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    7100,- var regninga denne gangen. Hadde ikke blitt lei meg hvis vi fikk noe mer produksjon, og mindre import. Jeg er en av de som bor i stor leilighet med kun strøm som oppvarming. Ikke enkelt å endre på heller.
    Tror jeg skal vurdere fastpris avtale.

N

nb

Gjest
    rumath skrev:
    7100,- var regninga denne gangen. Hadde ikke blitt lei meg hvis vi fikk noe mer produksjon, og mindre import.
    Norske kraftverkt har kapasitet til å produsere Norges samlede årlige strømforbruk i løpet av ca et halvår. Mangelvaren er dog vann. Det er vanskelig å vedta nedbør, selv om jeg er sikker på at en eller annen i SV drømmer om at tilsiget til nordiske kraftmagasiner skal være politisk styrt.

Alternativt kan man selvsagt bygge ut mer, potensialet er enormt, men det er ymse grunner til at det ikke er så populært.

G

Gjestemedlem

Gjest
    nb skrev:
    rumath skrev:
    7100,- var regninga denne gangen. Hadde ikke blitt lei meg hvis vi fikk noe mer produksjon, og mindre import.
    Norske kraftverkt har kapasitet til å produsere Norges samlede årlige strømforbruk i løpet av ca et halvår. Mangelvaren er dog vann. Det er vanskelig å vedta nedbør.
    Det man kan vedta er store bøter hvis magasinene tappes så mye om sommeren at vann blir mangelvare senere på året. Så lenge kraftselskapene ikke har noe å tape på å om de bommer grovt i sine spekulasjoner så er det ingen grunn til at de ikke selger unna alt de kan produsere i håp om at det blir stygt vær senere en gang. Uten insentiver til å holde igjen vil de neppe gjøre det.

En annen ting politikerne kan gjøre er å bytte ut MVA på strøm med en fast strømavgift som ikke berøres av svingninger i markedet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23
    nb skrev:
    rumath skrev:
    Norske kraftverkt har kapasitet til å produsere Norges samlede årlige strømforbruk i løpet av ca et halvår. Mangelvaren er dog vann. Det er vanskelig å vedta nedbør, selv om jeg er sikker på at en eller annen i SV drømmer om at tilsiget til nordiske kraftmagasiner skal være politisk styrt.

Alternativt kan man selvsagt bygge ut mer, potensialet er enormt, men det er ymse grunner til at det ikke er så populært.
    Det kommer vel snart tider da sytpeisene innser at vi kanskje ikke har noe valg med hensyn til det uutnyttede vannkraftpotensiale her i Norge, dersom vi ønsker å opprettholde både komfort og noenlunde anstendige priser.

V

vredensgnag

Gjest
    På 80-tallet flyttet jeg til Danmark. Jeg fikk en tilvenningsperiode:

1. Lær deg å se etter syklister når du kjører bil.

2. Se for helvete å slå av lyset idet du forlater et værelse.

Det siste var danskene jammen strenge på.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:

Har jo egentlig ikke så mye å si om man uansett varmer opp boligen med strøm som man gjerne gjør i Norge. Om sommeren er det lyst i Norge og behovet for å ha lyset på er uansett mindre.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:

Har jo egentlig ikke så mye å si om man uansett varmer opp boligen med strøm som man gjerne gjør i Norge. Om sommeren er det lyst i Norge og behovet for å ha lyset på er uansett mindre.
    Dansker er strøm-fascister. Vi elsker å sløse med strøm - bare å se på en gjennomsnittlig hyttelandsby. Sett fra verdensrommet må det se ut som mottaksplass for intergalaktiske romskip.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Fikk 1100,- spenn på giroen. 23 celsius hele vinteren. Sentralfyr i blokk er og blir konge. Glad jeg ikke har en klasse A amp som ødelegger alt - neida, jeg hadde betalt regninga dersom den hadde stått i stil til lydkvaliteten.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Men en klasse A amp varmer jo godt, så det går sikkert opp i opp. Klarer man seg med lyset kun fra rørene så blir det jo grisebillig.

V

vredensgnag

Gjest
    Lars Mjøen stiller noen spørsmål.
    I likhet med mange uopplyste har han heller ikke forstått herligheten forbundet med det frie markedets innflytelse på norske strømpriser.
    http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4001028.ece

Siden strømprisene slapp fri for et antall år siden, er en vare som i utgangspunktet er gratis, ren og fornybar, og som bare koster 15 øre pr. kWh. å produsere fra nedbetalte kraftverk – altså vannkraft – nå oppe i både 10 og 15 kroner pr. kWh. på kalde vinterdager, alt takket være stat og kommuner (heretter «Myndighetene») som håver inn milliarder i profitt på strømsalg, samtidig som de oppfordrer det norske folk til å bare fyre i ett rom av gangen for å spare på strømmen.
    De som tjener på strømmen, er altså de som ber oss bruke mindre. Er det troverdig?

Vi er altså nå i en situasjon der befolkningen i et av verdens rikeste - men også kaldeste - land ikke har råd til å ha det varmt i hele huset om vinteren – fordi man tømmer vannmagasinene om sommeren og eksporterer vannkraften billig sydover til land med langt mindre oppvarmingsbehov. Mens man venter på at prisen stiger med kulden.
    Han trekker en nødvendig konsekvens av en viss springende logikk i myndighetenes dressurprogram, etter å ha vært innom bomringproblematikken (hvilket i seg selv blir et springende moment i artikkelen).

Av dette, kjære leser, kan vi lære følgende: Fortsett å røyke, drikke, spise sjokolade, fyre for kråka og kjøre gammeldags bil til jobben. Ellers kan det koste deg dyrt!

G

Gjestemedlem

Gjest
    På lederplass i DN på lørdag under overskriften "Tullete klimapolitikk" kunne man lese endel interessante betraktninger.

De norske politikere har i sin visdom kommet frem til at norske ojleplattformer skal drives med strøm som man henter fra land, vannkraft, i ledninger i stedet for å bruke lokal gass til å produsere den. Gassen blir eksportert til EU hvor den brennes til kraft likevel, så klimagevinsten = null. (Kvotesystemet gjør at det ikke brennes mer gass om man gjør det her hjemme enn om den eksporteres). Til nå har lokale gasskraftverk på sokkelen stått for produksjonen... men nå er det snart slutt, og ledninger fra land skal forsyne plattformene.

Utbyggingen av master og nett for å gjennomføre dette prosjektet er beregnet til 40 millarder kroner... tuller ikke...

Så i tillegg til å påføre det offentlig dette tapet, så kan man bare forstille seg den direkte ekstrakostnaden for oss stømforbrukere når disse mastodontene skal handle kraft i det samme markedet som oss, og hvordan det vil drive prisene til himmels i tider med stor belastning på nettet.

Null miljøgevinst, enorme statlige tap og en gigantregning til deg og meg i postkassen annenhver måned fra kraftselskapene.

Her må det i også nevnes at det eneste partiet som motsatte seg dette var Frp, alle de andre gikk på limpinnen her. Så noen ganger skal de ha fortjent ros de også, selv om det ikke her gjorde noe fra eller til denne gangen.

Gøy med politikere som leker stupfull austevolling på byen med andre folk sine penger. :-\

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    På lederplass i DN på lørdag under overskriften "Tullete klimapolitikk" kunne man lese endel interessante betraktninger.

De norske politikere har i sin visdom kommet frem til at norske ojleplattformer skal drives med strøm som man henter fra land, vannkraft, i ledninger i stedet for å bruke lokal gass til å produsere den. Gassen blir eksportert til EU hvor den brennes til kraft likevel, så klimagevinsten = null. (Kvotesystemet gjør at det ikke brennes mer gass om man gjør det her hjemme enn om den eksporteres). Til nå har lokale gasskraftverk på sokkelen stått for produksjonen... men nå er det snart slutt, og ledninger fra land skal forsyne plattformene.

Utbyggingen av master og nett for å gjennomføre dette prosjektet er beregnet til 40 millarder kroner... tuller ikke...

Så i tillegg til å påføre det offentlig dette tapet, så kan man bare forstille seg den direkte ekstrakostnaden for oss stømforbrukere når disse mastodontene skal handle kraft i det samme markedet som oss, og hvordan det vil drive prisene til himmels i tider med stor belastning på nettet.

Null miljøgevinst, enorme statlige tap og en gigantregning til deg og meg i postkassen annenhver måned fra kraftselskapene.

Her må det i også nevnes at det eneste partiet som motsatte seg dette var Frp, alle de andre gikk på limpinnen her. Så noen ganger skal de ha fortjent ros de også, selv om det ikke her gjorde noe fra eller til denne gangen.

Gøy med politikere som leker stupfull austevolling på byen med andre folk sine penger. :-\

V

vredensgnag

Gjest
    "Folk på Romerike bryr seg ikke om strømsparing. Kraftselskap truer med strømkutt."

Sannheten er at folk på Romerike er avhengige av panelovner, at det er knallkaldt og at de ikke har noe valg.

Debatten på NRK1 klokken 21:30 blir vel et sedvanlig "dette må vi se nærmere på, så vi kan unngå det i fremtiden."

Rart å ha Europas høyeste strømpriser og dårligste forsyning, i det vertikale vannlandet.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Familie på 4 fikk strømregning på 19K for oktober, november og desember og bruker ikke elektrisitet til oppvarming av rom i følge eget utsagn :eek: :eek: :eek:
    Mvh.KW

N

nb

Gjest
    KW skrev:
    Familie på 4 fikk strømregning på 19K for oktober, november og desember og bruker ikke elektrisitet til oppvarming av rom i følge eget utsagn :eek: :eek: :eek:
    Mvh.KW
    Da har de dusjet lenge og vel eller har svømmebasseng, alternativt så skjønner de ikke at varmekabler går på størm selv om de ikke ser noen ledning.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Rart å ha Europas høyeste strømpriser og dårligste forsyning, i det vertikale vannlandet.
    Landet i øst det er naturlig å sammenligne seg med lå lenge etter det vertikale vannlandet.

V

vredensgnag

Gjest
    Det var en liten tulledebatt, med en masse omskrivninger.

Paradoks her også - senkes strømprisene så stiger forbruket. Men poenget er ikke å nødvendigvis senke dem, men å få lik pris, samt å få forutsigbarhet. Og det har vi ikke i dag.

Vår energiminister tok flere meget "spanske" omskrivninger. Den søteste var kanskje da han snakket om småkraftverk "som måtte få lov til å selge strømmen de lagde til utlandet, for ellers ville den bli borte."

Industrien var fredet. På et tidspunkt kom det frem at vi faktisk eksporterer langt mer enn vi forbruker, men adm. dir. for norske kraftprodusenter fikk lov å si at vi har underskudd i produksjon i forhold til forbruk, men da har man skilt ut så mye fra statistikken at det bare er kransekake igjen.

Enda et område der politikken er dypt uærlig i forhold til kjensgjerningene.

Men februar blir en festmåned, det er bare å forberede seg.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Vår energiminister tok flere meget "spanske" omskrivninger. Den søteste var kanskje da han snakket om småkraftverk "som måtte få lov til å selge strømmen de lagde til utlandet, for ellers ville den bli borte."
    Ikke nødvendigvis så dustete som det høres ut, småkraftverk er gjerne elvekraftverk uten reservoar og de må jo produsere når det renner vann helt uavhengig av hva behovet i Norge måtte være. Alternativet ville i tilfelle være å bruke den strømmen til å pumpe vann høyere i reservoarene.

Jeg venter for øvrig fremdeles på svar på "hvor mye bør en enhet (1kWh) elektrisk kraft levert til privatkunde i de mengdene privatkunden måtte ønske å forbruke koste" ? Siden alle ser ut til å mene at strømmen er altfor dyr og prisen varierer altfor mye så antar jeg at opptil flere her sitter på svaret på dette enkle spørsmålet, så venligst kom med det.

V

vredensgnag

Gjest
    Naturligvis er det ikke dustete å selge kraft som ikke kan magasineres, og som kan lages når den går gjennom turbinene. Men småkraftverks overskuddskapasitet er en brøkdel av totalproduksjonen, og brukes her som en avledningsmanøver i debatten.
    Og det er dustete at debattleder eller andre deltakere ikke tar vår kjære energiminister på den.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    AP, SV, og SP har gått ut og lovet 300 millioner i økt bostøtte på grunn av høye strømpriser.

I tillegg skulle det gies kr 100,- i tillegg pr. beboer i husstanden.

Denne tilsynelatende gode gjerning fra de rødgrønne har vært offentliggjort både i media og hos de respektive partiers nettsider, som her hos AP:

http://arbeiderpartiet.no/Aktuelt/N...ekt-bostoette-paa-grunn-av-hoeye-stroempriser

Mange tenker dette er da en fin ting, som hjelper de vanskeligstilte og de med svakest økonomi...

Men dette er og blir feil.

Først må man ha klart for seg hvilken regler som gjelder ved tildeling av bostøtte.

I følge bostøttekalkulatoren legges ikke disse økte priser til grunn.

https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html

Ved diverse "tenkte" situasjoner beregner bostøttekalkulatoren månedlige strømutgifter til alt fra kr 0 - kr 500,-

Tenkt situasjon for søker med 180.000,- i inntekt

Bosted Nordland.

Enslig ufør - husleie kr 3.500,- og formue kr 17.000,-

https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html

Husstand med ung ufør
    Antall personer i husstanden: 1
    Samlet årsinntekt for husstanden: 180000
    Inntekt lagt til grunn for beregning: 180000

Husleie/felleskostnader pr. måned: 3500
    Oppvarming pr. måned: 500
    Sum boutgifter pr. måned: 4000

Godkjente boutgifter: 4000
    Trekk egenandel: 2615
    Dekningsprosent: 70.0
    Beregnet bostøtte beløp pr. måned: 969

Ved denne situasjon ytes det kr 969,- pr. måned i bostøtte, men ved små justeringer angående husleie / inntekt faller man ut, og stipulert oppvarming pr. måned overstiger aldri kr. 500,-

Hva betyr dette?

Det betyr at flere tusener som burde hatt rett på bostøtte, ikke kommer inn under ordningen.

Dette fordi utgifter til strøm ( fra kr 0 til kr 500,- ) settes for lav allerede ved søknad.
    Dette dekker ikke engang avgifter ved kjøp av strøm, i tillegg kommer de rene strømpriser.

Dermed er flere tusen allerede "lukket ut" ved søknad.

Enda værre blir det for de som hadde tjent noen få kroner over max beløp ved søknad for bostøtte.

Dette kan være alt fra en 100,- lapp til noe mere.
    Også disse merker økte strømutgifter, uten å få noen hjelp.

Her i kommunen regnes kr 400,- som månedlige strømutgifter.
    Dette er en vits, da dette ikke dekker de statlige avgifter ved strømkjøp, i tillegg kommer de rene strømpriser på over 100,- øre pr kw/t

Ap, SV, SP skrøt av at 50.000 flere skulle få bostøtte for ett par år siden.

Etter noen måneder hadde nesten ingen flere søknader kommet inn.

Man gikk da ut og oppfordret eventuelle søkere som kunne komme inn under ordningen om å søke.

Dette igjennom media og en mengde flora:

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=583384

Etter ca ett år etter innføringen har kun 14.000 flere kommet inn under denne ordning som skulle dekke minst 50.000 trengende hustander:

Ny ordning gjør at 14.000 flere allerede har fått bostøtte. Men potensialet er større.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2857853.ece

Dermed er minst 36.000 hustander ikke fanget opp av denne ordning.

I tillegg kommer alle de tusener som jeg nevnte i utgangspunket ble skviset ut ved søknadstidspunkt.

Skviset ut fordi man beregner strømutgifter alt for lavt ved søknadstidspunktet ( fra kr 0 til kr 500,- pr. mnd ).

Og så har man de som får avslag på sine søknader fordi de hadde noen hundrelapper for mye i månedlige intekter.

Også de vil merke økte strømpriser, dog uten noen form for hjelp.

Jeg vil tro at denne bostøtteform er moden for en revurdering mildt sagt.

Av flere grunner, ikke fanger den opp de som trenger bostøtte, og den er beregnet på feil grunnlag ( utgifter til oppvarming ).

I tillegg har vi alle de som ikke greier dette skjemavelde.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg blir syk når jeg leser om dette. Det er nødt til å være en hel del fortvilte mennesker i Norge i disse dager.

At enkelte får sove om natten er et under.

N

nb

Gjest
    Gjestemedlem skrev:

En forutsetning for at resonnementet til DN skal være riktig er at Kyoto-protokollen ikke eksister, men det gjør den. Kontinentalsokkelen står for en stor andel av norske CO2-utslipp og den kommer primært fra svært inneffektive kraftverk på platformene.

N

nb

Gjest
    Høyeste kraftimport noensinne til Norge i januar i år. Det ble totalt importert 2,3TWh, noe som omtrent tilsvarer det årlige forbuket til Trondheim.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Bra det er hardbarka folk som får den. Minus 13 i Narvik nå.
    Jeg vet ikke helt hvordan de løser det der nå, men vanligvis kobles områder ut for kortere perioder etter tur slik at ingen er strømløse over lang tid, var jo slik Hafslund gjorde det på Romerike tidligere i vinter.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Bra det er hardbarka folk som får den. Minus 13 i Narvik nå.
    Jeg vet ikke helt hvordan de løser det der nå, men vanligvis kobles områder ut for kortere perioder etter tur slik at ingen er strømløse over lang tid, var jo slik Hafslund gjorde det på Romerike tidligere i vinter.
    To timer av gangen.

(Alternativt kan de kutte ut flombelysning og innkjørsler med varmekabler på et par hyttefelt, så ordner det seg.)

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    (Alternativt kan de kutte ut flombelysning og innkjørsler med varmekabler på et par hyttefelt, så ordner det seg.)
    Joda, men erfaringene fra Romerike tidligere i vinter tilsier at det er klin umulig å få folk til å redusere forbruket selv om det er en "minikrise" i et område, var derfor Hafslund måtte gå til utkobling av nabolag etter tur i tretimers bolker. Det er i slike tilfeller greit å ha klart for seg skille mellom energi og effekt, det virker som det kan leveres nok energi pr. døgn siden de oppfordrer folk til å kutte forbruket morgen og ettermiddag, mens det da i "rushitidene" om morgen og ettermiddag ikke er mulig å levere nok effekt til at alle kan skru på alt de pleier samtidig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn