Gjestemedlem skrev:
Det er store variasjoner i løpet av dagen.
Eksepler kan man se her:
http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/ALL1/Hourly/
For å ta et ekstremt eksempel fra listen
i Se4 (sverige en eller annen plass 9/11)
Setter man på en vaskemaskin kl 18:00 er prisen 92,40kr, venter man tre timer til kli 21 er det halve prisen. Jo større disse utslagene er jo mer kan man nyttiggjøre seg dem. Hvis man samtidig skaffer seg et program eller en app som sjekker nivået (kanskje monter en pad på kjøkkenet som viser kurante priser), så kan lære seg til å ta hensyn til dette. Det er bra for både økonomien og for kapasiteten som helhet.
Bruk av varmtvann og delvis også oppvarming burde kunne justeres utifra dette.
De som vil unngå alt dette kan som sagt tegne fastprisavtaler, men de som vil være litt mer beviste på sitt forbruk vil faktisk bli belønnet for dette. Og det er et en god ting i seg selv.
Gjestemedlem; kan du ikke prøve å se hva jeg skriver.
En vaskemaskin kan fint benyttes i et system hvor man kjøper strøm time for time, minutt for minutt og da igangsettes når det er rimeligst. Og det er ikke vaskemaskiner som skal "redde" oss fra mangel på strøm - til det er forbruket alt for lavt. det blir noen kilowatt/terrawatt i løpet av året, men det er for smuler å regne i forhold til det våre panelover, varmepumper, beredere, varmekabler, lamper og forsterkere(!) trekker av strøm.
Store deler av befolkningen har omtrent samme behov for energi i faste intervaller i løpet av dagen når det gjelder disse "segmentene" - om det er i Sverige, Norge, Danmark eller forsåvidt hvor som helst i vår tidssone og klimasone. Og når behovet øker, så øker etterspørselen > forbruket, og prisene følger tett etter.
Jeg tviler veldig på at det er mange som kunne tenke seg å slukke lysene kl 17-22 men ha dem på 09-15 fordi det da er rimeligere - det sier seg selv at det er ganske tåpelig.
Skiftarbeidende, hjemmeværende og de som har hjemmekontor kan kanskje nyte godt av dette - men jeg snakker litt i det-store-og-hele.