NRK; Klar en klassiker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.123
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    emotikon skrev:
    Sliter dere gutter? ;D
    Du har den din luregutt? Du har ikke bare tatt en Jøgga da? ;D
    For en ære. Dette blir noe å leve opp til !
    Min feilslåtte kandidat er født i juli, så her går det helt rundt for meg.
    Avslørende hvordan brukeren her er mye dårligere enn Macbook´en på multitasking. Spotify, iTunes og NRK nettradio samtidig på to maskiner blir visst litt mye lydstrøm på en gang. Men man må jo prøve, så what the heck.
    Får heller gå i hi en stund og skifte nick hvis jeg ikke finner ut av denne fordømte komponistfyren.

-fin svenske på bildet der forresten!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.123
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    otare skrev:
    Jeg fant, jeg fant!!!

Men Hillveg har rotet - komponisten er ikke født i oktober, men han døde i oktober! Han er født i januar!
    Og det var jeg som foreslo at det måtte være ham! ;D ...og identisk med den jeg trodde det måtte være søndag morgen, før jeg sjekket fødselsdatoer.... :mad:
    Ah, han var en av de få jeg tenkte på da jeg hørte det, men han sto jo heller ikke på listen. Endelig.
    Jaja, noe skal man jo bruke fritiden på. Og jeg innrømmer at jeg liker det.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Trondheim
    Vi bruchte mye tid på denne, og hadde max uttelling til slutt, ja ;D

S

Supertramp

Gjest
    Vi får klage så det holder i våre svar til KEK......

Men vakkert stykke musikk......

Nå har jeg brukt så mye tid på nr 3, at jeg ikke har fått hørt gjennom alt som er mulig på nr 2, men snakker vi den STORE italienske operakomponisten, han med "egypteren"(uten at det er fra den) ?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Trondheim
    La oss si det slik at han var ikke helt grønn på å komponere operaer, selv om navnet kan tyde på noe annet ;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.123
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tre hele sider om ett spørsmål i KeK, det vil jeg kalle en suksess. Kanskje de legger inn feil i oppgavene av og til med vilje? Vel, det kan være nok om den der.

Supertramp skrev:
    Jøgga skrev:
    Supertramp skrev:
    Var ikke det vel mye informasjon å legge ut, Jøgga? Selv fant jeg svaret etter de første 3-5 sekundene, men det er kanskje andre som ønsker å tygge litt mere på det....
    Kanskje det. ;) Enkel musikk i alle fall, mens spørsmålet kan være enkelt for noen, ikke for andre. Den som har hatt samme heftet tar den nok med en gang.
    Ser den - jeg brukte den som fingeroppvarming før de litt mere teknisk utfordrende (s.38-42 og s.34-37 f.eks)
    Det jeg trakk fra offentligheten forrige uke var et bilde av mitt mest slitte notehefte gjennom 35 år, som åpner med Muzio Clementis lille sonatine. Det må jeg bare reklamere litt for, og det er tilgjengelig fremdeles.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.123
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg ikke vet hva jeg hører, som da eksempel 1 begynte idag, begynner jeg automatisk å resonnere om alder på musikken. Det er ting i denne musikken som høres moderne ut, og det hjelper litt. Spørsmålet underveis var bare hva de ville plukke fram å avslutte med. OK komponist dette.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Trondheim
    Joda, og han har jo skrevet litt, så det er litt å ta av for å finne verkene. Må jo innrømme at det tok litt tid - mine innspillinger av verkene i eks. 1 og 2 lyder veldig forskjellig fra de innspillingene Hillveg brukte.

S

Supertramp

Gjest
    Og da er jeg snart i det gode selskap som innehaver av CD m/KEK klisterlapp :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Trondheim
    Gratulerer, Supertramp.
    Jeg har vært med siden "tidenes morgen" - vant faktisk i det første programmet de sendte.

S

Supertramp

Gjest
    Takk, det var hyggelig.

Så var det dagens oppgave da...... Må lytte litt mer....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Trondheim
    Komponisten gir seg jo, som vanlig, selv. Men han har jo skrevet mye orgel- og kirkemusikk. Jeg har både Walcha, Fagius og Chapuis i orgelmusikken, men det var ingen av dem han spilte. Kan ha vært en senere Walcha, da min Walcha-innspilling er fra ca 1950. Mest sannsynlig var det vel Marie-Claire Alain vi hørte.

S

Supertramp

Gjest
    Første eksempel kan meget vel være en norsk organist med samme etternavn som en norsk visepop artist....

S

Supertramp

Gjest
    Å, jada. En 3-CD plate med bare denne komponisten og mye av hans beste ørgelmusikk :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.123
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg begynte med Hans Fagius-boksen for å finne orgelverket men gav fort opp. Man blir sprø av å hoppe forbi vakker musikk. Senere startet jeg noen Walcha-plater og da ble jeg sittende en stund. Glemte hele oppgaven og fortapte meg i noen vidunderlige koraler innspilt i 1959. Bare noe tynn folie og litt gitter mellom meg og orgelet.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.123
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    Å, jada. En 3-CD plate med bare denne komponisten og mye av hans beste ørgelmusikk :)
    Kåre spiller fint han, men det er det jammen mange andre som gjør også.
    Bl.a. annet han som spiller dette verket på en av mine favoritt-orgelplater, utenom samleboksene. Og det er ikke Walcha denne gangen. Jeg har spilt den mange ganger, men sannsynligvis ikke hørt godt etter.
    Fine ting.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Trondheim
    Dagens oppgaver var jo greie.
    Hvem av dere var det som var i Mozeldalen i år og hørte Bach der? Vidar P.? Noen andre herfra?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.123
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fine oppgaver idag, syns jeg. 1 og 3 er kjente og kjære her, tallet var klart. 2 var også fin, kjente den ikke på direkten men jeg tipper raskt en komponist på stilen. Teksten er grei, og den fører fort til målet. Blink. Greit å slippe å bruke timer og dager.

-Ellers koser jeg meg stadig med ting jeg oppdager mens jeg leter etter svar på oppgavene.
    Som sist da jeg spilte gjennom mengder med orgelmusikk av Bach, og stoppet opp ved kuriositeten BWV 598 Pedal-Exercitium. Noe for bass-freaker vil jeg tro.

S

Supertramp

Gjest
    Synd Hillveg glemte å fortelle oss hvem som spilte eksempel 1 forrige gang. Var det Nordstoga tro?

Dagens oppgaver var, som nevnt, veldig fine. Spesielt godt liker jeg nr 2. Nr 3 er jo praktfull også. Var det Kempe på siste tro?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.583
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fine og greie oppgaver. Bommet ørlite på 2, da jeg umiddelbart tippet en annen komponist, men det ble raskt avklart. Vant ikke denne gangen heller.

B

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.123
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    Synd Hillveg glemte å fortelle oss hvem som spilte eksempel 1 forrige gang. Var det Nordstoga tro?
    Jeg lurer på det samme. Alltid kjekt å vite hvem som spiller, men også hvilket orgel det spilles på.

Supertramp skrev:
    Nr 3 er jo praktfull også. Var det Kempe på siste tro?
    Det skal jeg med glede finne ut i løpet av kvelden. Karajan var det i hvert fall ikke. Trur eg.

S

Supertramp

Gjest
    Jøgga skrev:
    Det skal jeg med glede finne ut i løpet av kvelden. Karajan var det i hvert fall ikke. Trur eg.
    Ble du enig med deg selv om hvilken dirigent dette kunne være? Send gjerne PM så vi ikke røper for mye her i 'offentligheten' :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.123
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    Jøgga skrev:
    Ble du enig med deg selv om hvilken dirigent dette kunne være? Send gjerne PM så vi ikke røper for mye her i 'offentligheten' :)
    Jeg tror ikke vi hjelper for mye hvis jeg innrømmer for offentligheten at jeg er usikker (brent barn... :D ), men ikke tror det er noen av dem som dirigerer. Det låter ikke likt på mine to innspillnger, men så mangler jeg fjernstyring på DACen og har ryggen klar med unnskyldning der. Kanskje jeg har enda flere innspillinger liggende ?

S

Supertramp

Gjest
    Det kan jo også være noen solister fra en by som huser en nasjonalhelligdom, menn med barter og serielederen :)

Tror faktisk det er det, jeg :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.123
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    Det kan jo også være noen solister fra en by som huser en nasjonalhelligdom, menn med barter og serielederen :)
    Dårlig gjort, de ligger jo ikke på Spotify.
    Til gjengjeld oppdager jeg mange fine versjoner. Furtwängler, Klemperer, Sir John,... nå Previn. Sukk.

S

Supertramp

Gjest
    Jøgga skrev:
    Supertramp skrev:
    Til gjengjeld oppdager jeg mange fine versjoner. Furtwängler, Klemperer, Sir John,... nå Previn. Sukk.
    Å, joda...... bare søk på hovednavnet i verktittel og tallet :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.123
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    Jøgga skrev:
    Supertramp skrev:
    Å, joda...... bare søk på hovednavnet i verktittel og tallet :)
    Klassisk musikk skal tagges med komponistnavn. Det er regel nummer 1.
    Hvis ikke de gidder det kan det bare være for meg.

Du kan nok ha rett om den versjonen. Litt døll i forhold til de store, det slo meg med en gang, men dette verket er et tøft felt å konkurrere i.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Trondheim
    Så var dagens oppgaver i boks. Brukte litt tid på den siste, da det viste seg at jeg faktisk ikke har verket på CD.
    Må innrømme at jeg ofte "jukser litt" da jeg vanligvis har musikken på CD og dermed også rippet i iTunes. For å finne en opera holder det da vanligvis å høre et ord i den første linjen som synges. Dermed er det bare å skrive inn det ordet i iTunes og så dukker arien vanligvis frem. Så også i dag.
    Det første verket låt veldig spansk, så jeg tenkte umiddelbart på de Falla og etter hvert også på Ravel, men det spanske preget forsvant etter hvert, og komponisten viste seg jo å ikke ha noen som helst forbindelse med Spania (SVJV).
    Men det siste verket har jeg faktisk bare på LP, så dermed måtte jeg fyre opp den gamle platespilleren for å fastslå hva det var. Så nå spiller Clifford Curzon og "Vienna Philharmonic Quartet" det aktuelle verket på en gammel Decca Ace of Diamonds LP fra 1961.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.123
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag forsov jeg meg til radioprogrammet, sovnet godt igjen etter at kona dro med grytidlig fly, og det var jo egentlig behagelig.
    KeK har blitt en vane, og jeg må vente til reprisen i kveld før jeg får hørt dagens program. Tidligere ble det lagt ut på nett kort etter sending, det er det visst slutt på.
    Jeg har begynt å resonnere fra otare sine tips, og tror jeg er godt på vei allerede, uten å ha hørt en lyd. :)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.583
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Idag forsov jeg meg til radioprogrammet, sovnet godt igjen etter at kona dro med grytidlig fly, og det var jo egentlig behagelig.
    KeK har blitt en vane, og jeg må vente til reprisen i kveld før jeg får hørt dagens program. Tidligere ble det lagt ut på nett kort etter sending, det er det visst slutt på.
    Jeg har begynt å resonnere fra otare sine tips, og tror jeg er godt på vei allerede, uten å ha hørt en lyd. :)
    Ligger ute det... Ikke at det hjalp meg; det er så kjent, så kjent, men...

B

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.583
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har komponistene nå (trur eg). Verk 1 og 3 likeså, men hvilken opera? Hadde jeg kunnet oppfatte de første ordene ville det nok gått lettere. Ikke har jeg alle operaene hans heller (hvem har vel forresten det...).

B

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn