X
Nå har du promotert denne forsterkeren i langt tid. Du har annonsert forsterkeren på bruktbørsen flere ganger, vært veldig ivrig til å linke til tester og nyheter om denne forsterkeren. Dersom du er blitt bransjeaktør, så må du nesten opplyse om dette. Jeg tror aldri jeg har sett en slik behov for å stadig rettferdiggjøre en forsterker som dette.Nyeste stereo+ kom akkurat og testen av IDA-16 er ikke akkurat negativ for å si det mildt. De skriver også litt om det jeg har nevnt til noen som ikke ville tro på meg, att Naim blir litt kjedeligere og innstengt/mørk i direkte sammenligning.
For meg er dette den klareste anbefalingen om å styre unna denne forsterkeren og jeg er helt enig i beskrivelsen etter å ha hatt den i hus i 12 dager. Heldigvis kunne jeg returnere den på angrefristen. At denne forsterkeren og den analytiske, lystklingene og kjedelige B&W 803D fikk fem stjerner i siste Stereo+ (nr.1-2016), vitner om at skribentene har mistet sin kritiske vilje (men ikke evne) - for å please annonsørene etter at bladet ble gratis. Lyd og bilde har kanskje overraskende hatt baller til å sette skapet på plass:Så er det den øvre mellomtonen og diskanten, og det er nokher dine eksisterende høyttalernes karakter avgjør om det blir etkjøp eller ikke. NuPrime IDA-16 holder nemlig ikke igjen på noe.Det er voldsomt detaljert, oppløsningen blir knapt mer finkornetog det er klarere og mer gjennomsiktig enn det meste jeg harhørt under omtrent femti tusen. Men man kan knapt forventeat den er spesielt tilgivelig for dårlige innspillinger, høyttaleresom allerede er litt frempå i diskanten, og rom som gjør lyden ensmule lys. Forsterkeren er ikke lys, og diskanten stikker seg ikkefrem, men de fantastiske egenskapen i diskantområdet kommermed en pris, slik det alltid gjør på forsterkere med veldig høyoppløsning og høyt detaljnivå.
OK. Det var et avklarende og godt svar. Mitt hovedpoeng er at mange liker å høre på favoritt-platene sine og både hos meg (og naboen min) så ble det nesten umulig med denne forsterkeren. Uttrykket «Shit in – shit out» ble dessverre så alt for tydelig i denne sammenhengen.Det var da fælt å surmaga du var i kveld da
Med nøytrale eller litt mørktklingende høytalere er jo dette en av de beste forsterkere i sin prisklasse, det syntes The Absolute Sound også, ville bare fortelle om att dette er en knall forsterker. Att jeg har avertert flere ganger kommer av att jeg hadde 2 stykker. Kjøpte først en svart på introtilbud fra audiofil.no , ble litt anonym i ett kullsvart rack og kjøpte derfor en sølv også.
Etter å ha brukt IDA-16 i noen måneder tildsammen nå fikk jeg lyst til å prøve separatkomponentene fra samme produsent og driver derfor å sparer til de. Bruker noe Pro-Ject forsterkeri i mellomtiden og har også IDA-8 under tv,n.
Er ikke bransjeaktør men en avdanket forhenværende regnskapsfører på snart 60 med personlighetsforstyrrelse og adhd, ellers "normal".
Så det er ingen forsvarstale, bare en anbefaling til andre som vil ha god lyd. Bare styr unna de mest lystklingende høytalerne.
Er da helt greit for meg om noen er uenige.
Takk for tips, hadde ikke fått med meg denne testen.Nyeste stereo+ kom akkurat og test av IDA-16.
Jeg tror du har bommet litt på tolkningen av det som står i denne og andre omtaler. Det er FORTERKEREN som låter såpass lyst og nakent at den ikke kan parres med hva som helst - heller ikke hva som helst av kilder. Det er selvsagt helt OK - om man har slike preferaner. Men selv fortrekker jeg mest mulig nøytrale forsterkere som kan parres med et helt kobbel av ulike høyttalere og kilder. Det er lettere å leve med.Har man for lyst-klingende høyttalere som det henvises til, så har man jo bommet i litt utgangspunktet om man ønsker at de skal være allsidige i musikksammenheng og ved valg av andre komponenter.
IDA er ikke for amatører, krever sin mann (HT) for å spilleimage: http://www.hifisentralen.no/forumet/images/smilies/wink.gif
Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/79687-nuprime-ida-16-a-5.html#ir1l34dTjylXkM1K.99
Nei det er kun Expert og Elkjøp, de har et dårlig utvalg. Er stort sett bare lydplanker og en og annen forsterker. Sist jeg var innom en av dem så hadde de koblet opp feil så høyttalerne fra Canton låt helt forferdelig. Er en del i Oslo så bruker å svinge innom diverse butikker for å lytte (på det meste) og følger med her på torget og finn.Høyttalere burde du egentlig høre deg frem til selv da smaken er litt forskjellig. Men det er kanskje ikke en hifi butikk på hvert hjørne oppi der du bor ?
Jeg tror du har bommet litt på tolkningen av det som står i denne og andre omtaler. Det er FORTERKEREN som låter såpass lyst og nakent at den ikke kan parres med hva som helst - heller ikke hva som helst av kilder. Det er selvsagt helt OK - om man har slike preferaner. Men selv fortrekker jeg mest mulig nøytrale forsterkere som kan parres med et helt kobbel av ulike høyttalere og kilder. Det er lettere å leve med.Har man for lyst-klingende høyttalere som det henvises til, så har man jo bommet i litt utgangspunktet om man ønsker at de skal være allsidige i musikksammenheng og ved valg av andre komponenter.
IDA er ikke for amatører, krever sin mann (HT) for å spilleimage: http://www.hifisentralen.no/forumet/images/smilies/wink.gif
Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/79687-nuprime-ida-16-a-5.html#ir1l34dTjylXkM1K.99
Jeg håper ikke du lever i den vilfarelsen av at Håvard Holmedal er noe mer objektiv enn andre. Han er like subjetiv (eller objektiv) som skribenten i lyd og bilde eller som jeg var i Fidelity.Jeg tror du har bommet litt på tolkningen av det som står i denne og andre omtaler. Det er FORTERKEREN som låter såpass lyst og nakent at den ikke kan parres med hva som helst - heller ikke hva som helst av kilder. Det er selvsagt helt OK - om man har slike preferaner. Men selv fortrekker jeg mest mulig nøytrale forsterkere som kan parres med et helt kobbel av ulike høyttalere og kilder. Det er lettere å leve med.Har man for lyst-klingende høyttalere som det henvises til, så har man jo bommet i litt utgangspunktet om man ønsker at de skal være allsidige i musikksammenheng og ved valg av andre komponenter.
Ehhh..nei..Nå snakkker jeg ikke om din subjektive mening, men det som faktisk står i testen.
Les igjen: Forsterkeren er ikke lys, og diskanten stikker seg ikke
frem, men de fantastiske egenskapen i diskantområdet kommer
med en pris, slik det alltid gjør på forsterkere med veldig høy
oppløsning og høyt detaljnivå.
Javisst. Akkurat nå bruker jeg noen JBL-høyttalere, men vurderer å bytte til Harbeth (som jeg nevnte ovenfor). Som dac har jeg fått lånt Audiobyte Black Dragon av en kamerat, og den virker veldig bra på det som jeg er opptatt av (rytmisk driv, stor gøyfaktor, snill i diskanten). I 2014-15 hadde jeg en haug av dac`er på besøk, men denne virker veldig lovende.Min Nuprime var suveren på Spotify og Youtube den, Spesielt Spotify Connect fra en Pro-Ject Stream Box RS ut til MS Bronze 5 høytalere i ett litt dempet rom.
Men loudnesswar produksjoner fra CD plate og Tidal hifi synes jeg låt litt vel jævlig, men det har det gjort på det meste av utstyr jeg har prøvd.
Er det lov å spørre hvilken kilde og høyttalere du brukte ?
Men dette kan jo handle om noe så enkelt som smak og behag, personlig får jeg frynsete nerver av Klipsch uansett forsterker og liker heller ikke 68x serien fra B&W, noe som flere jeg kjenner elsker lyden av.
Ja, du har helt rett. Jeg kan gjerne ha litt varme i klangen på bekostning av nøytralitet, men det rytmiske drivet må være der, for ellers går produktet rett på bruktbørsen eller i retur. Jeg skrev også noe feil ovenfor: Nad M2 var i 2014, mens jeg glemte Naim Supernait2 nå i 2015.Derfor H160 røyk ut her og, så ikke poenget med innebygd dac som ikke holdt helt mål.
Skjønner att vi har en liten nyanseforskjell med att jeg liker en smule mot nøytral med kraft og du kan se ut til å foretrekke den lille dashen romantikk.
Har noen JBL 4312E ståendes men de passet bedre med IDA-8 enn 16 da 8 er litt varmere i lyden.
Den Audiobyte dac,n sikler jeg på litt innimellom men har ikke blitt til å prøve den ennå.
Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/79687-nuprime-ida-16-a-5.html#10uKmViXd03yJj9h.99
Hehe! Nei.. Altså, dette handlet jo om hva som faktisk står skrevet i en tekst, og tolkningen av denne.Jeg håper ikke du lever i den vilfarelsen av at Håvard Holmedal er noe mer objektiv enn andre. Han er like subjetiv (eller objektiv) som skribenten i lyd og bilde eller som jeg var i Fidelity.Jeg tror du har bommet litt på tolkningen av det som står i denne og andre omtaler. Det er FORTERKEREN som låter såpass lyst og nakent at den ikke kan parres med hva som helst - heller ikke hva som helst av kilder. Det er selvsagt helt OK - om man har slike preferaner. Men selv fortrekker jeg mest mulig nøytrale forsterkere som kan parres med et helt kobbel av ulike høyttalere og kilder. Det er lettere å leve med.Har man for lyst-klingende høyttalere som det henvises til, så har man jo bommet i litt utgangspunktet om man ønsker at de skal være allsidige i musikksammenheng og ved valg av andre komponenter.
Ehhh..nei..Nå snakkker jeg ikke om din subjektive mening, men det som faktisk står i testen.
Les igjen: Forsterkeren er ikke lys, og diskanten stikker seg ikke
frem, men de fantastiske egenskapen i diskantområdet kommer
med en pris, slik det alltid gjør på forsterkere med veldig høy
oppløsning og høyt detaljnivå.
Ja, men kjære deg. Ser du ikke selv hva du skriver? Selvsagt er min mening subjektiv - akkurat som alle andres mening er subjektiv, Håvard Holmedals inkludert.Hehe! Nei.. Altså, dette handlet jo om hva som faktisk står skrevet i en tekst, og tolkningen av denne.
Etter din tro på at jeg har "bommet" på hva som står i testen du henviste til, -og andre tester.
Her kom nok din personlige mening tydlig frem og det var denne som ikke stod helt i samsvar med HH's.
For egen del, -om jeg må, så synes jeg testen var rimelig "spot on". Spiller på veldig nøytrale høyttalere i et godt dempet rom
Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/79687-nuprime-ida-16-a-6.html#v4Xysq8aAjJ7KTCF.99
Jeg er også helt enig (med ham) at en må velge høyttalere med omhu ved bruk av Nuprime16, rett og slett fordi forsterkeren har egenskaper som gjør at det hele kan bli for spisst eller lystklingende. Men innleggene til Lgrons58 viser at det er fullt mulig å få en skikkelig "supermatch" med denne forsterkeren, og det synes jeg er flott.
Dette er mitt siste tilsvar, for du tar ikke poenget. Men altså: jeg har ikke feilkjøpt noe som helst. Jeg liker å prøve nye ting, og skulle det ikke bli full match, så går produktene ofte videre på bruktbørsen etter en tid (eller i retur). Jeg er så heldig at jeg kan gjøre dette fordi jeg får innpriser på de fleste komponenter (Devialet er dessverre et unntak). Uten denne muligheten, kunne jeg selvsagt ikke ha testet alt mulig mellom himmel og jord. Men det gir i alle fall en viss kjennskap til bredden av produkter og hvor ulikt de kan fungere i et enkelt oppsett.Men uansett, -kjære deg, det er da ikke noe problem å få godt resultat med IDA. Må bare benyttes "nøytrale" høyttalere.
Høyttalere som ikke låter lyst. De bør også komplimentere forsterkerens egenskaper. Og mater du på med "shit in" som du har gjort på toppen, så er det klart du valgte feil forsterker!
Du har jo også lest og "tolket" de andre IDA testene riktig..hvordan endte du opp med feilkjøpet IDA?
Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/79687-nuprime-ida-16-a-6.html#rKFEe6VBlTVv3dLI.99
Takk for info!Da har jeg oppdatert Logitech Harmony one slik at jeg kan styre IDA-16 med den. NuPrime lå inne så det gikk rimelig smertefritt. Da kan man justere volum uten klikking for de som måtte være opptatt av det.
Blir spennende å høre rapport! Jeg har selv lyst på stativhøyttalere, -har hatt eldre generasjon Dynaudio tidligere, og tenker at dette merket må funke knall på Nuprime Er vel litt tungdrevne de Focus 160 , men IDA er jo ikke akkuratt beskjeden på power og "strammer" nok opp disse fine HT du har kjøpt.Da er nye høyttalere på vei. Har bestilt Dynaudio Focus 160 - Det er stativhøyttalere så det bli spennende å se hvordan de fungerer. Rapport kommer etter hvert. Ser for meg en mulig investering i ny sub til musikk. REL står høyt i kurs etter å ha hørt den hos Stereofil.
Kan også meddele at mine Definitive Technology aldri har spilt så bra som etter at jeg fikk NuPrime i hus.