Dette er en liten tankevekker:
How much amplifier power do I REALLY need? - Harbeth: For 40 years - the world's most natural sounding loudspeakers
Selvom testen utføres på verst tenkelig type musikk, og ved ganske høyt volum ser man hva M40.1 sluker av effekt når volumet går opp.
Dette har jeg jo selv erfart selv på mine lettdrevne Klipsch Cornwall. Selv de trenger moderate krefter når man virkelig skal rocke.
Ekke nå gøy når både ører og akustikk klarer mer volum, for så å være begrensa av for lite effekt.
Til dagen, og ved vanlig kveldslytting har jeg sikkert nok med 2x80, men jeg hater å være begrenset av effekt når jeg vil ha det gøy.
Coolio, de har en følsomhet på 85dB og nominell og forholdsvis stabil impedanse på 6 ohm.
Jeg er sikker på at IDA-16 er en utmerket forsterker. Men jeg ville nok tenkt at en 200watts-forsterker faktisk er i minste laget for å drive disse høyttalerne her. 85 db er relativt lav sensitivitet. Mer forsterkerstyrke dreier seg ikke nødvendigvis om å kunne spille så høyt, men om å ha dynamisk headroom til å gjengi transienter og dypbass med overskudd.
Crown har en hendig kalkulator for dette. Anta at du sitter to meter fra. Hvis du i blant lytter til musikk på 85 db. Det er forholdsvis høyt synes jeg, men noen ganger vil man dra på. Hvis du da vil ha 20 db i headroom - og så store kortvarige peaks er det i veldig mye musikk - så trenger du 400 watt. Hvis du sitter
tre meter fra, trenger du 900 watt for å få til det... Eller hvis du sitter tre meter fra, og har et baseline lyttevolum på 80 db. Og så vil du fortsatt ha mulighet for å gjengi peaks på 20 db. Da trenger du 285 watt. Forsterkeren på 200 watt bør derimot være god nok hvis du ikke sitter mer enn 2 meter fra høyttalerne, og stort sett har et normalt lyttevolum på rundt 75 db.
Crown Audio - Professional Power Amplifiers
Dersom du sitter mer enn 2 meter fra, og/eller liker å spille høyt i blant, ville jeg altså sett meg om etter kraftigere forsterkere. Du kunne feks vurdert denne hypex-forsterkeren fra Nord Acoustics, som ikke vil drive deg fra gård og grunn økonomisk:
https://www.nordacoustics.co.uk/product-page/nord-one-mp-nc500-stereo-power-amp-in-silver
Alternativt kan du se etter velrennomerte forsterkere fra pa-verdenen. Det er det jeg har kjøpt feks (Crown CTS 1200, med 600 watt i hver kanal). Nypris 24000, fikk den for 2500. Dyre kvalitetsforsterkere fra PA-verdenen kan man ofte få rimelig hvis man leter litt, siden det ikke er så mange audiofile som er obs på dem.
EDIT: På Torget her inne selges det en MC2 T1500 forholdsvis rimelig, som gir 575 w i 8 ohm. Jeg kjenner ikke til den selv, men vet at den brukes av en del audiofile.
Men hvis du sitter nærme eller spiller moderat/lavt bør Nuprime sikkert funke utmerket. Min forsterker-leveregel er likevel at mer kraft aldri kan skade
(beklager hvis det er uhøflig å post slike råd i nuprime-tråden!)