Ny kabel fra sikringskapet til anlegget hvilken type skjermet kabel ???

M

MusicBear

Gjest
Ny kabel fra sikringskapet til annleget hvilken type skjermet kabel ???

noen med gode erfaringer på type kabel ?
har skjult anlegg til anlegget nå men skal legge opp en egen kabel me litt større kvadrat. 4 mm/2 på alle lederne tenkte jeg.

evt er det nødvendig med noe annet enn vanlig pr kabel ? .

kom gjerne med erfaringer å + - med type kabel .

Ikke la deg skremme bort av alle som dusteerklærer egen kurs til anlegget...

Dette har mange fordeler, men la (selvfølgelig) en elektriker gjøre det for deg. Avanserer du med større forsterkere/høyttalere som trekker mer strøm, i fremtiden, vil du høre lett forskjell i bassen med tykkere kabler. Men uansett fint med egen kurs til anlegget, ei heller koster det så mye.

Lykke til - lar deg også få vite min egen overbevisning om at man aldri får stor nok forsterker i et anlegg :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.503
Antall liker
37.558
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ikke egen kurs som "dusteerklæres", men å tro at man kan trekke en annen type kabel på en eksisterende kurs som deles med diverse andre apparater og oppnå magiske forbedringer. Det skjer bare ikke. Legg opp en dedikert 16A kurs og la elektrikeren velge kabeltype. 2,5 mm2 PR er helt utmerket.

Apropos høyttalere: Trådstarters Swans F1.1f burde holde for de fleste. Tror ikke det er noen flaskehals i dette tilfellet.
 
Sist redigert:

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Det er ikke egen kurs som "dusteerklæres", men å tro at man kan trekke en annen type kabel på en eksisterende kurs som deles med diverse andre apparater og oppnå magiske forbedringer. Det skjer bare ikke. Legg opp en dedikert 16A kurs og la elektrikeren velge kabeltype. 2,5 mm2 PR er helt utmerket.
Synes du skulle prøve at købe nogle meter finsølv og forbinde dine effektforstærkere med dette, jeg tror du for lidt af et chok , og hele din "verden" vil ryste lidt ,og du vil udbryde det var godt nok pokkers/mærkeligt.
Sikkert ikke her i forumet, der vil være/stå alt for meget præstige på spil , du har allerede trukket dig så langt væk for sådanne betragtninger at der ingen vej er tilbage , men sådan lidt for dig selv hjemme foran anlægget vil du sikkert udbryde det var sgu godt nok mærkeligt.
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
Hvis det er trukket 3x1,5mm2 i trekkerør mellom etasjer, er det da sannsynlig at indre diameter på trekkerør vil kunne huse ytterkappen på 3x2,5mm PR? Forutsetter da at trekkerør har blitt forskriftsmessig lagt mhp. bøyediameter, mm.
 

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Innlegg
113
Antall liker
12
Sted
Oslo
Hvis det er trukket 3x1,5mm2 i trekkerør mellom etasjer, er det da sannsynlig at indre diameter på trekkerør vil kunne huse ytterkappen på 3x2,5mm PR? Forutsetter da at trekkerør har blitt forskriftsmessig lagt mhp. bøyediameter, mm.
det kan bli trangere en fy men det bruker gå med litt list og mye silikonglider
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvorfor ikke ren strøm?
Selg anlegget, kjøp bilstereo og bygg opp.
Kjøp batterier og solcelle paneler.
Så treng du ikke tenke mer på ren strøm.

Hehe rart ingen har gjort slik for lengst, eller det er kanskje noen? :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.530
Antall liker
12.136
Sted
Ytterst i havgapet...
3x2,5 PR er ca 10mm, så det bør gå. Minste rørdim er vanligvis 16mm, men kan blir trangt i en eller flere bøyer..... eller er det kanskje 2x2,5+2,5jord du mener? Denne er oval og litt tynnere ene veien....
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Hvorfor ikke ren strøm?
Selg anlegget, kjøp bilstereo og bygg opp.
Kjøp batterier og solcelle paneler.
Så treng du ikke tenke mer på ren strøm.

Hehe rart ingen har gjort slik for lengst, eller det er kanskje noen? :)
Jeg driver kun effektforstærkerene på 230V AC, og de vil også blive drevet med batteri når økonomien tillader det.
På batterier virker sølvkabler i øvrigt også, men batterier har også en lyd og kræver et stort lager af hurtige elektrolytter med den rigtige lyd efter sig, ellers kommer til at "studioagtigt/underlig tørt/dødt".

Et alternativ kunne være virtual batteri drift , men det vil kun virker på apparater som trækker lidt strøm.
Jeg kan bedst lide shuntregulatorer, men muligt der er mange tilfælde bliver for stort strømtræk i forhold til en serieregulator, princip diagram :

virtual_bat.GIF
 
Sist redigert:

tigerw97

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
269
Antall liker
424
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
5
Du klarer ikke la være nei. Du lærte tydeligvis ikke noe av diskusjonen vi hadde om metaller og kabelkonstruksjon vi hadde for en stund siden? Eier du en sølvgruve eller har du bare tungt for det?

Synes du skulle prøve at købe nogle meter finsølv og forbinde dine effektforstærkere med dette, jeg tror du for lidt af et chok , og hele din "verden" vil ryste lidt ,og du vil udbryde det var godt nok pokkers/mærkeligt.
Sikkert ikke her i forumet, der vil være/stå alt for meget præstige på spil , du har allerede trukket dig så langt væk for sådanne betragtninger at der ingen vej er tilbage , men sådan lidt for dig selv hjemme foran anlægget vil du sikkert udbryde det var sgu godt nok mærkeligt.[/QUOTE]
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Du klarer ikke la være nei. Du lærte tydeligvis ikke noe av diskusjonen vi hadde om metaller og kabelkonstruksjon vi hadde for en stund siden? Eier du en sølvgruve eller har du bare tungt for det?


Synes du skulle prøve at købe nogle meter finsølv og forbinde dine effektforstærkere med dette, jeg tror du for lidt af et chok , og hele din "verden" vil ryste lidt ,og du vil udbryde det var godt nok pokkers/mærkeligt.
Sikkert ikke her i forumet, der vil være/stå alt for meget præstige på spil , du har allerede trukket dig så langt væk for sådanne betragtninger at der ingen vej er tilbage , men sådan lidt for dig selv hjemme foran anlægget vil du sikkert udbryde det var sgu godt nok mærkeligt.
[/QUOTE]


Ja jeg må indrømme at jeg finde det overordentligt interessant , og for mit vedkommende er det et af de få problemer ved hi-fi som ikke er helt afklaret.

Sølv lyden slå igennem ved alle typer af forbindelse og komponenter: spdif ,net , linjekabler , højtalerkabler, almindelige forsyningsledninger og montage ledninger, svingspoler, og ved displacment current elektromagnetiske felter, ingen direkte forbindelse, et eksembel på det er kondensatoren , derudover slå sølvlyden igennem i spoler , transfomatorer , og tilledningen til modstande, og andre komponenter, loddetin , printbaner , kontakter og sikkert endnu mere.

Dette gælder ikke kun sølv , det drejer principielt om at alle materialer måske udover deres elektriske egenskaber har en form for egenlyd som man kender det fra højtalermembraner,også plastik-isolering har sin helt egen genkendelige lyd, og kobber naturligvis .

Dette mærkelige fænomen er som sagt det eneste som alvorligt adskille hi-fi fra anden elektronik produktion, og medvirkende til at der er uendelig mange måde sætte hi-fi sammen på, og få forskelige lydresultater.
Selv den samme konstruktion kan give helt forskelige lydresultater afhængig af hvilke materialer/komponenter der er brugt, uden der kan måles nævneværdig forskel.

Alt dette er helt sikkert også medvirkende til at der har udviklet sig en masse "guru tilstande" ja næsten helsekost lignede tilstande, hvor man ikke rigtig kan forklarer årsagen til at noget skulle være godt, og man kan slet ikke forsvarer prisen på en videnskabelig korrekt måde. Så det hele fremstår lidt som plattenslageri, hvad jeg ikke mener der er tale om i langt de fleste tilfælde.

Dette står i skærende kontrast til alt anden elektronik konstruktion og produktion, hvor man typisk betaler for bl.a. godt design, et B&O fjernsyn har ikke mærkbart bedre billede end et fjernsyn til tredjedel.

Ved måleinstrumenter betaler man få pålidelighed, miljø egnethed/vandtæt osv ,features , og ikke mindst præcision det er egenskaber som er lige ud landevejen, og tingene laves grundlæggende på den samme måde .

Fjernsyn laves også grundlæggende på den samme måde, og der betales som sagt for design, features , skærm-størrelse, og mere eller mindre elendig lyd .

Ps iøvrigt synes jeg dit indlæg er intetsigende og kun er et personangreb.
 
Sist redigert:

tigerw97

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
269
Antall liker
424
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
5
Du klarer ikke la være nei. Du lærte tydeligvis ikke noe av diskusjonen vi hadde om metaller og kabelkonstruksjon vi hadde for en stund siden? Eier du en sølvgruve eller har du bare tungt for det?


Synes du skulle prøve at købe nogle meter finsølv og forbinde dine effektforstærkere med dette, jeg tror du for lidt af et chok , og hele din "verden" vil ryste lidt ,og du vil udbryde det var godt nok pokkers/mærkeligt.
Sikkert ikke her i forumet, der vil være/stå alt for meget præstige på spil , du har allerede trukket dig så langt væk for sådanne betragtninger at der ingen vej er tilbage , men sådan lidt for dig selv hjemme foran anlægget vil du sikkert udbryde det var sgu godt nok mærkeligt.

Ja jeg må indrømme at jeg finde det overordentligt interessant , og for mit vedkommende er det et af de få problemer ved hi-fi som ikke er helt afklaret.

Sølv lyden slå igennem ved alle typer af forbindelse og komponenter: spdif ,net , linjekabler , højtalerkabler, almindelige forsyningsledninger og montage ledninger, svingspoler, og ved displacment current elektromagnetiske felter, ingen direkte forbindelse, et eksembel på det er kondensatoren , derudover slå sølvlyden igennem i spoler , og tilledningen til modstande, og andre komponenter, loddetin , printbaner , kontakter og sikkert endnu mere.

Dette gælder ikke kun sølv , det drejer principielt om at alle materialer måske har en form for egenlyd som man kender det fra højtalermembraner,også plastik-isolering har sin helt egen genkendelige lyd, og kobber naturligvis .

Dette mærkelige fænomen er som sagt det eneste som alvorligt adskille hi-fi fra anden elektronik produktion, og medvirkende tilat der er uendelig mange måde man laver hi-fi på.

Sikkert også medvirkende til at der har udviklet sig en masse "guru tilstande" ja næsten helsekost lignede tilstande, hvor man ikke rigtig kan forklarer årsagen til at noget skulle være godt, og man kan slet ikke forsvarer prisen på en videnskabelig korrekt måde. Så det hele fremstår lidt som plattenslageri, hvad jeg ikke mener det er tale om i langt de fleste tilfælde.

Dette står i skærende kontrast til alt anden elektronik konstruktion og produktion, hvor man typisk betaler for bl.a. godt design, et B&O fjernsyn har ikke mærkbart bedre billede end et fjernsyn til tredjedel.

Ved måleinstrumenter betaler man få pålidelighed, miljø egnethed/vandtæt osv ,features , og ikke mindst præcision det er egenskaber som er lige ud landevejen, og tingene laves grundlæggende på den samme måde .

Fjernsyn laves også grundlæggende på den samme måde, og der betales som sagt for design, features , skærm-størrelse, og mere eller mindre elendig lyd .

Ps iøvrigt synes jeg dit indlæg er intetsigende og kun er et personangreb.[/QUOTE]

Så ditt innlegg sier så mye mener du? Du svarer ikke engang på hva trådstarter spør om. Og en kabel overfører ikke lyd, den overfører strøm..... jeg er bare så dritt lei alle disse påstandene. For n'te gang, sølv og kobber er så og si identiske når det gjelder elektriske egenskaper. det er kabelens konstruksjon som teller mest når "lydsignatur" bestemmes.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Du klarer ikke la være nei. Du lærte tydeligvis ikke noe av diskusjonen vi hadde om metaller og kabelkonstruksjon vi hadde for en stund siden? Eier du en sølvgruve eller har du bare tungt for det?


Synes du skulle prøve at købe nogle meter finsølv og forbinde dine effektforstærkere med dette, jeg tror du for lidt af et chok , og hele din "verden" vil ryste lidt ,og du vil udbryde det var godt nok pokkers/mærkeligt.
Sikkert ikke her i forumet, der vil være/stå alt for meget præstige på spil , du har allerede trukket dig så langt væk for sådanne betragtninger at der ingen vej er tilbage , men sådan lidt for dig selv hjemme foran anlægget vil du sikkert udbryde det var sgu godt nok mærkeligt.

Ja jeg må indrømme at jeg finde det overordentligt interessant , og for mit vedkommende er det et af de få problemer ved hi-fi som ikke er helt afklaret.

Sølv lyden slå igennem ved alle typer af forbindelse og komponenter: spdif ,net , linjekabler , højtalerkabler, almindelige forsyningsledninger og montage ledninger, svingspoler, og ved displacment current elektromagnetiske felter, ingen direkte forbindelse, et eksembel på det er kondensatoren , derudover slå sølvlyden igennem i spoler , transfomatorer , og tilledningen til modstande, og andre komponenter, loddetin , printbaner , kontakter og sikkert endnu mere.

Dette gælder ikke kun sølv , det drejer principielt om at alle materialer måske udover deres elektriske egenskaber har en form for egenlyd som man kender det fra højtalermembraner,også plastik-isolering har sin helt egen genkendelige lyd, og kobber naturligvis .

Dette mærkelige fænomen er som sagt det eneste som alvorligt adskille hi-fi fra anden elektronik produktion, og medvirkende til at der er uendelig mange måde sætte hi-fi sammen på, og få forskelige lydresultater.
Selv den samme konstruktion kan give helt forskelige lydresultater afhængig af hvilke materialer/komponenter der er brugt, uden der kan måles nævneværdig forskel.

Alt dette er sikkert også medvirkende til at der har udviklet sig en masse "guru tilstande" ja næsten helsekost lignede tilstande, hvor man ikke rigtig kan forklarer årsagen til at noget skulle være godt, og man kan slet ikke forsvarer prisen på en videnskabelig korrekt måde. Så det hele fremstår lidt som plattenslageri, hvad jeg ikke mener der er tale om i langt de fleste tilfælde.

Dette står i skærende kontrast til alt anden elektronik konstruktion og produktion, hvor man typisk betaler for bl.a. godt design, et B&O fjernsyn har ikke mærkbart bedre billede end et fjernsyn til tredjedel.

Ved måleinstrumenter betaler man få pålidelighed, miljø egnethed/vandtæt osv ,features , og ikke mindst præcision det er egenskaber som er lige ud landevejen, og tingene laves grundlæggende på den samme måde .

Fjernsyn laves også grundlæggende på den samme måde, og der betales som sagt for design, features , skærm-størrelse, og mere eller mindre elendig lyd .

Ps iøvrigt synes jeg dit indlæg er intetsigende og kun er et personangreb.
Så ditt innlegg sier så mye mener du? Du svarer ikke engang på hva trådstarter spør om. Og en kabel overfører ikke lyd, den overfører strøm..... jeg er bare så dritt lei alle disse påstandene. For n'te gang, sølv og kobber er så og si identiske når det gjelder elektriske egenskaper. det er kabelens konstruksjon som teller mest når "lydsignatur" bestemmes.[/QUOTE]



Når det hele er så simpelt som du antyder, så kan du måske fortæller mig årsagen til at der kan være så enorm stor lydforskel fra anlæg til anlæg i samme akustik, (ja selv fra komponent til komponent), selv meget dyre anlæg kan der være stor lydforskel på, forskellen bliver faktisk mere markant jo dyre udstyret er.

Hvorfor er det sådan??? , hvis der ikke er noget mystisk , noget uafklaret, hvis alt var afklaret og lige til så burde det simpelthen ikke være noget proplem at lave audio-udstyr med samme ensartethed i resultatet som ved fjernsyn og måleinstrumenter , som altid viser det samme , med lidt mindre eller større præcision.

Du kan gå i Haraldnythår/class og købe et universal-instrument med fuld nøjagtighed til under 100 Kr, det er ikke noget problem, men hvad for du af audio-gengivelse for 100 kr.

Ps. Jeg svarer indirekte på trådstartes spørgsmål, men nu var starten på mine indlæg en kommentar til Asbjørns indlæg, og jeg mener det er fuldt legalt og i orden at kommenterer på noget man er uenig i.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.503
Antall liker
37.558
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sorry, men min erfaring er fortsatt forskjellig fra Kortvarigs. Jeg har ikke forsøkt å dra finsølv fra sikringsskapet, men alle mine forsøk med å bruke ulike leder- og kontaktmaterialer ender opp med samme konklusjon: De låter likt. Da faller også behovet for å forklare dette "mystiske" bort. Det er ikke det som betyr noe.

En dedikert kurs fra sikringsskapet har derimot noe for seg, fordi det skaper litt mer avstand mellom de analoge kretsene og støykilder, og fordi det kan redusere impedansen inn til strømforsyningen noe. Det siste er mest hvis den gamle kursen går fra stikkontakt til stikkontakt, med to par mer eller mindre godt tilskrudde skrueklemmer pr stikkontakt. Da kan en 16 A kurs dratt direkte fra sikringsskapet hjelpe litt også der. Litt.
 

tigerw97

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
269
Antall liker
424
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
5
Hvorfor blander du inn hele anlegg i denne tråden? Nå diskuterer vi kabel! En kabel er en passiv komponent, den er ingen halvleder som skal åpne eller lukke og kapasitansen er som regel i området pF, det er stor forskjell på det og en kondensatorbank i en strømforsyning på titusenvis av uF.

En kabel kan beskrives med R,L og C hvor resistansen avgjøres av ledeevnen til metallet som blir brukt (samt lengden og tykkelsen på lederen). Du kan derfor kompensere for metaller med forskjellig resistans ved å øke eller minke tykkelsen på kabelen. 4 ohm = 4 ohm uansett hvordan du vrir og vrenger på det, og siden resistans ikke er frekvensavhengig så er R=4 ohm uansett hvilken frekvens du putter på den, er du enig så langt? Det betyr at man kan utjevne den mikroskopiske forskjellen i ledeevne som det er mellom sølv og kobber ved å øke diameter på kobberkabelen.
Når det gjelder L og C så vil motstanden i kabelen variere avhengig av frekvensen på signalet du sender gjennom kabelen, dette bestemmes av kabelens konstruksjon og ikke av hvilket metall man benytter, derfor er det kabelens konstruksjon som avgjør hvordan kabelen oppfører seg i denne sammenhengen. Og det er derfor jeg sier til deg at det er meningsløst å benytte seg av sølv som koster ca 6,5 ganger mer (fra produsent) enn hva kobber koster. I tillegg må man ta i betraktning av at fra produsentens side til utsalg så har jeg sett eksempler på opptil en 10-dobling fra kostpris til utsalgspris.
Har man to helt identiske kabler hvor den ene er av sølv og den andre er av kobber så er den eneste forskjellen mellom de to R, altså resistansen. Dette betyr at tapet ved å benytte kobber i stedet for sølv er mikroskopisk og med de lengdene og størrelsen på strøm vi opererer i så kan man rett og slett se bort i fra forskjellen. Husk at når vi snakker om resistans så kan man se bort i fra frekvensen, resistansen er lik uansett. Jeg har i tidligere diskusjoner gitt deg regneeksempler på hvor forsvinnende liten forskjell det er mellom sølv og kobber og gidder ikke gjøre det en gang til!
I denne tråden snakker vi i tillegg om en strømkabel fra sikringsskap til veggkontakt. Den skal bare sørge for å overføre strøm med en frekvens på 50 Hz..... Den behøver bare ha godt nok tverrsnitt for å få minst mulig effekttapt samt skjermes for eventuell inngående/utgående støy.



Så ditt innlegg sier så mye mener du? Du svarer ikke engang på hva trådstarter spør om. Og en kabel overfører ikke lyd, den overfører strøm..... jeg er bare så dritt lei alle disse påstandene. For n'te gang, sølv og kobber er så og si identiske når det gjelder elektriske egenskaper. det er kabelens konstruksjon som teller mest når "lydsignatur" bestemmes.


Når du det hele er så simpelt som du antyder, så kan du måske fortæller mig årsagen til at der kan være så enorm stor lydforskel fra anlæg til anlæg i samme akustik, (ja selv fra komponent til komponent), selv meget dyre anlæg kan der være stor lydforskel på, forskellen bliver faktisk mere markant jo dyre udstyret er.

Hvorfor er det sådan??? , hvis der ikke er noget mystisk , noget uafklaret, hvis alt var afklaret og lige til så burde det simpelthen ikke være noget proplem at lave audio-udstyr med samme ensartethed i resultatet som ved fjernsyn og måleinstrumenter , som altid viser det samme , med lidt mindre eller større præcision.

Du kan gå i Haraldnythår/class og købe et universal-instrument med fuld nøjagtighed til under 100 Kr, det er ikke noget problem, men hvad for du af audio-gengivelse for 100 kr.

Ps. Jeg svarer indirekte på trådstartes spørgsmål, men nu var starten på mine indlæg en kommentar til Asbjørns indlæg, og jeg mener det er fuldt legalt og i orden at kommenterer på noget man er uenig i.[/QUOTE]
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
En ting som kunne være aktuelt, er en faseomkobler i sikrings-skapet. Da kan man unngå at anlegget vil ligge på samme fase som til eksempel et v.kabel anlegg o.l som lager støy på nettet. mvh Guit
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Jeg har i tidligere diskusjoner gitt deg regneeksempler på hvor forsvinnende liten forskjell det er mellom sølv og kobber og gidder ikke gjøre det en gang til!
Det behøver du heller ikke , jeg tror godt jeg selv kan finde ud af det.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Sorry, men min erfaring er fortsatt forskjellig fra Kortvarigs. Jeg har ikke forsøkt å dra finsølv fra sikringsskapet, men alle mine forsøk med å bruke ulike leder- og kontaktmaterialer ender opp med samme konklusjon: De låter likt. Da faller også behovet for å forklare dette "mystiske" bort. Det er ikke det som betyr noe.


En dedikert kurs fra sikringsskapet har derimot noe for seg, fordi det skaper litt mer avstand mellom de analoge kretsene og støykilder, og fordi det kan redusere impedansen inn til strømforsyningen noe. Det siste er mest hvis den gamle kursen går fra stikkontakt til stikkontakt, med to par mer eller mindre godt tilskrudde skrueklemmer pr stikkontakt. Da kan en 16 A kurs dratt direkte fra sikringsskapet hjelpe litt også der. Litt.
Og dermed mener du det er alment gældende for alle , på trods af at tusinde og atter tusinde har registreret det eksakt modsatte, og det i øvrigt er nemt at demonstrer så ingen er i tvivl.

Det udpeget i blindtest, der er elektrisk målbar forskel , og at der er stor målbar forskel på metallerne alene "på micro niveau".

Det kan man sgu da kaldes arrogance i højeste potens.

Vi er fuldstændig enige om at elektrisk bør tingene være i orden, som sagt mit nye valgsprog er at hi-fi består af præcision og klang.

Så kan der trækkes en separat 230V AC ledning kun til anlægget så er det helt sikkert optimalt , søger for at impedansen niveauerne bliver lave , at der er det fonødende kvadrat , og ikke mindst optimale forbindelse.

Men det besynderlige i alt dette er at man også kan udskifte den sidste meter ind til apparatet til et eksempelvis et godt sølvkabel , og også på denne måde opnår en markant lydændring.

Men det betyder ikke at man bare skal lade være med at optimerer resten af kabelet ud til sikringen, og iøvrigt bør sikringen og dens tilslutninger medtages i optimeringen.

Det er alt samme det jeg betegner som at opnår præcision, og hvad der bruges af materialer til at etablerer denne præcision , vil udover præcisionen giver en klang. som typisk ikke kan måles direkte, men som giver en lydændring som er relativ let at registrere for det menneskelige ører.

Derfor kan der være betydelige lydforskelle på nøjagtig samme konstruktion/komponent afhængig af valget af materialer/komponenter.

Dette giver alt sammen den uensartet i lyden jeg talte om tidligere, der er simpelthen uendelig mange muligheder for at opnår en bestemt lydsignatur, og jeg anbefaler at man sigter på den lydsignatur live-instrumenter har, det er det de fleste vil opnår , og det er det som er optaget på pladen.

Ps. jeg glemte at nævne i mit sidste indlæg at udglødning af metaller også giver en lydændring, og nogen har konstateret eksempelvis frysning/gyro behandling af materialerne også har en indvirkning på lyden.
Og begge dele giver i øvrigt en målbar forskel på selve metallet.

Selve renheden af metallet giver også lydændring. og blandinger af metaller, eksempelvis platinering af kobber med et tyndt lag sølv eller kobber/sølv platineret guld, sølv iblandet små mængder af guld giver også sin egen klang.

Jeg ved ikke med sikkerhed hvad som giver lydændringen i metallet, om det er metallet alene som giver lydforskellen , eller om det er forbindelsen i mellem forskelige metaller, eller det er kombinationen af materialer i den fejl kondensator som altid vil være tilstede i et kabel.

Sterlingsølv har også sin egen klang, en klang det er efter min mening ikke anbefalelsesværdig. Så jeg mener godt der kan konkluderes generelt at metallet som benyttes til audio bør være så rent og ensartet som muligt.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.503
Antall liker
37.558
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Og dermed mener du det er alment gældende for alle , på trods af at tusinde og atter tusinde har registreret det eksakt modsatte, og det i øvrigt er nemt at demonstrer så ingen er i tvivl.

På trods af at det udpeget i blindtest, på trods af at der elektrisk målbar forskel , og at der er stor målbar forskel på metallerne alene "på micro niveau".
Jeg sier bare at min erfaring er forskjellig fra din. Om det er alment gjeldende for alle - vel, du har tydeligvis en annen erfaring enn meg.

At det er "nemt at demonstrere" er jeg kanskje litt uenig i, ettersom de effektene ikke viser seg hos meg når jeg f eks skifter mellom kontakter med gull- eller rhodiumplatering eller kabling med mer eller mindre rent kobber. Ingen hørbar forskjell, såvidt jeg kan bedømme.

Jeg ville vært veldig interessert i å se en noenlunde rigorøst gjennomført blindtest som viser at det eksisterer hørbare forskjeller på metaller (f eks sølv vs kobber, eller vanlig ETP kobber vs superrent kobber) når man korrigerer for de små forskjellene i ledningsevne som beviselig eksisterer (1-2 % mellom ulike kobberkvaliteter, 6 % mellom kobber og sølv). Jeg vet at du har lagt ut linker til lyttetester tidligere, men de er dessverre ikke overbevisende for min del. At det eksisterer målbare forskjeller er derimot ingen overraskelse.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Og dermed mener du det er alment gældende for alle , på trods af at tusinde og atter tusinde har registreret det eksakt modsatte, og det i øvrigt er nemt at demonstrer så ingen er i tvivl.

På trods af at det udpeget i blindtest, på trods af at der elektrisk målbar forskel , og at der er stor målbar forskel på metallerne alene "på micro niveau".
At det eksisterer målbare forskjeller er derimot ingen overraskelse.
Du mener altså ikke at målbare forskelle nødvendigvis fører til hørbare forskelle, hørbare forskelle hvis signifikants naturligvis vil afhænge af omstændighederne , personerne der lytter, anlæg,musikvalg , testform, osv.

Som jeg har påpeget flere gange er blindtest af enkelt objekter nok den dårligste testform der kan opdrives og dermed også det dårligste bevis for at en lydforskel ikke! er mulig, lille eller stor, hørbar for mennesker eller ikke hørbar for mennesker.

Men bør i det mindste forstærker forsøget ved at skifte alle kabler i anlægget på en gang, og så kan det selv i en dårlig blindtest konstateres at der er lydforskelle. Hvad man iøvrigt allerede viste i forvejen, hvis man bare har et minimum af erfaring med hi-fi.
 
Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.739
Antall liker
107.313
Torget vurderinger
23
Selvsuggesjon slår blindtest - hver gang. Seende test også, for den saks skyld.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
932
Antall liker
473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Snip..
En dedikert kurs fra sikringsskapet har derimot noe for seg, fordi det skaper litt mer avstand mellom de analoge kretsene og støykilder, og fordi det kan redusere impedansen inn til strømforsyningen noe. Det siste er mest hvis den gamle kursen går fra stikkontakt til stikkontakt, med to par mer eller mindre godt tilskrudde skrueklemmer pr stikkontakt. Da kan en 16 A kurs dratt direkte fra sikringsskapet hjelpe litt også der. Litt.
Dette stemmer bra med min erfaring. Jeg har trukket en egen kurs med 16 A 2,5 mm2 pr og det hjalp - litt på lyden og ganske mye på nattesøvnen... :cool:
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.503
Antall liker
37.558
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du mener altså ikke at målbare forskelle nødvendigvis fører til hørbare forskelle, hørbare forskelle hvis signifikants naturligvis vil afhænge af omstændighederne , personerne der lytter, anlæg,musikvalg , testform, osv.
Nei, målbare forskjeller fører ikke nødvendigvis til hørbare forskjeller. Jeg kan enkelt måle forskjeller som ingen mennesker noensinne vil ha en snøballs sjans i helsike til å kunne høre. Et enkelt eksempel er å sample lyd med 24 bits og 96 kHz for så å gjøre en FFT på den målingen. Den vil vise frekvensgang og forvrengningskomponenter opp til 48 kHz. Mine (og dine) ører gir seg derimot et sted under 20 kHz. Et annet eksempel er at jeg kan måle resistansen i senterlederen på en coax signalkabel med fire desimalers presisjon. Vel, den sitter i serie med en inngangsmotstand på kanskje 47-100 kiloohm, så om seriemotstanden er 0,001345 ohm eller 0,001344 ohm har ingen hørbare konsekvenser. Ingen målbare konsekvenser på frekvensgang og forvrengningsspektrum heller, for den del. Begge disse eksemplene er ting jeg kan gjøre med enkle måleinstrumenter jeg har liggende hjemme. En state-of-the-art Audio Precision målerigg har enda mye større oppløsning enn dette.

Som jeg har påpeget flere gange er blindtest af enkelt objekter nok den dårligste testform der kan opdrives og dermed også det dårligste bevis for at en lydforskel ikke! er mulig, lille eller stor, hørbar for mennesker eller ikke hørbar for mennesker.
Totalt uenig. Vi mennesker er slik skrudd sammen at synsinntrykk vektes tyngst i vår opplevelse av en situasjon. Hvis vi ikke er i stand til å høre forskjell på to dingser uten samtidig å se hvilken dings som er koblet til, så er vi bare ikke i stand til å høre forskjell på de dingsene.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.238
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Mange gode og dårlige råd her...

Fasiten kommer her: Legg opp PR2x4 kvadrat med jord. Sikre denne med egen 16A i sikringsskap og bruk vanlig stikkontakt for 16A uttak. Gjerne Elko sin 4 veis med jord. Eventuelt hvis du ønsker noe mer fancy har Furutech mange stilige kontakter.

Har gjort dette i alle tre leilighetene jeg har bodd i, alltid vært en fantastisk stor oppgradering.

Elektriker må gjøre dette. Blir det vanskelig å bruke PR2x4 så gå for PR2x2,5. Jeg har selv vært elektriker. Ikke bland jordete og ujordete stikkontakter i samme rom.
 

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Innlegg
113
Antall liker
12
Sted
Oslo
Og dermed mener du det er alment gældende for alle , på trods af at tusinde og atter tusinde har registreret det eksakt modsatte, og det i øvrigt er nemt at demonstrer så ingen er i tvivl.

På trods af at det udpeget i blindtest, på trods af at der elektrisk målbar forskel , og at der er stor målbar forskel på metallerne alene "på micro niveau".
At det eksisterer målbare forskjeller er derimot ingen overraskelse.
Du mener altså ikke at målbare forskelle nødvendigvis fører til hørbare forskelle, hørbare forskelle hvis signifikants naturligvis vil afhænge af omstændighederne , personerne der lytter, anlæg,musikvalg , testform, osv.

Som jeg har påpeget flere gange er blindtest af enkelt objekter nok den dårligste testform der kan opdrives og dermed også det dårligste bevis for at en lydforskel ikke! er mulig, lille eller stor, hørbar for mennesker eller ikke hørbar for mennesker.

Men bør i det mindste forstærker forsøget ved at skifte alle kabler i anlægget på en gang, og så kan det selv i en dårlig blindtest konstateres at der er lydforskelle. Hvad man iøvrigt allerede viste i forvejen, hvis man bare har et minimum af erfaring med hi-fi.
det er noe med at noen parametere ikke skal/kan påvirke etterfølgende kretser i strømforsyning ved korrekt design(er det nok elektrolytt der så vil en eventuell forskjell spises opp av glattingen disse utgjør.)

Dette tullballet med at sølv gir ukjente egenskaper/magiske forbedringer på lyden det er reinspikka tull,
Der mener jeg at hvis du har noe å fare med så kom ut med kilder og vitenskaplige fakta med understøttende teori,

Det med at flere tusen lar seg lure av placebo eller syntes at ved å tømme xxx tusen inn i kabling så høres det bedre ut det holder ikke som faglig underlag
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Et par erfaringspunkter fra pro audio-verden:

Dere får se om de kan gjelde for små hjemmeinstallasjoner også. I pro setting er største bidragsyter av støy på lydanlegget, oftest fra lysrigg med heftige dimmere men også varmeplater og øltappekraner (!).


  • Dedikert kurs til lydanlegget
  • Hvis man har 3-fase, sørg for at alt lydustyr er på samme fase. Jeg kan forestille meg dette kan være nyttig i en bolig også, hvor man har annet støyende ustyr. F.eks. hvis man har 3-fasefordeling i sikringsskapet, velg en annen fase til lydustyret enn den platetoppen (induksjon er verst) og varmepumpa kjører på.
  • TN (aka 400V med rød 3-fasekontakt) har erfaringsvis mindre problemer med støy i anlegg enn IT (230V med blå 3-fase kontakt). Det er vel nesten bare her på sørvestlandet at det er noe særlig utbredelse av 400V, dessverre.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Et par erfaringspunkter fra pro audio-verden:

Dere får se om de kan gjelde for små hjemmeinstallasjoner også. I pro setting er største bidragsyter av støy på lydanlegget, oftest fra lysrigg med heftige dimmere men også varmeplater og øltappekraner (!).


  • Dedikert kurs til lydanlegget
  • Hvis man har 3-fase, sørg for at alt lydustyr er på samme fase. Jeg kan forestille meg dette kan være nyttig i en bolig også, hvor man har annet støyende ustyr. F.eks. hvis man har 3-fasefordeling i sikringsskapet, velg en annen fase til lydustyret enn den platetoppen (induksjon er verst) og varmepumpa kjører på.
  • TN (aka 400V med rød 3-fasekontakt) har erfaringsvis mindre problemer med støy i anlegg enn IT (230V med blå 3-fase kontakt). Det er vel nesten bare her på sørvestlandet at det er noe særlig utbredelse av 400V, dessverre.
Er veldig enig med deg der.Det er viktig at anlegget ikke blir liggene på samme fase som til eksempel varmekabeler og frysere/ventilasjonsanlegg som har induktiv støy. Og i tilegg så er PR med limt folieskjerm er meget effektiv støyskjerm. Har erfaring som elektrikker i mange år:) Har målt induktiv restspenning etter at kurser er blitt slått av p.g.a det er brukt uskjermet tilførsel. mvh Guit
 

mr.electric

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2014
Innlegg
113
Antall liker
45
Sted
Nes, Akerhus
Hei!
Tja, kanskje ikke helt nødvendig å begynne i den enden...! Du vil før eller senere støte på problemer (kvaliteten levert av netteier i inntakspunktet) jordingsstøy skapt av naboen (hvis det er 230 volt IT nett), etc...
Kanskje du kan prøve å installere en skilletrafo? Ikke mye jobb, koster ikke skjorta og bare pass på at det ikke oppstår farlig berøringsspenning på sekundærsiden! :)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.238
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Min erfaring er at skilletrafo gir mindre dynamikk. Hadde en på 2,5kW som raskt ble solgt videre...

Hei!
Tja, kanskje ikke helt nødvendig å begynne i den enden...! Du vil før eller senere støte på problemer (kvaliteten levert av netteier i inntakspunktet) jordingsstøy skapt av naboen (hvis det er 230 volt IT nett), etc...
Kanskje du kan prøve å installere en skilletrafo? Ikke mye jobb, koster ikke skjorta og bare pass på at det ikke oppstår farlig berøringsspenning på sekundærsiden! :)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.112
Antall liker
12.257
Sted
Hus
Bruker bare skilletrafo på forforsterker, vinylsnurre og cd spiller :)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Isotrafo montert på kabelen til hifi-kursen, på loftet, med DC-filtre og kondiser mellom faser-jord og fase-fase :) Det er også softstart slik at det hele ikke slår ut 16Amp kursen :)
trafoloft.jpg
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.238
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Jeg kan forklare det med evnen anlegget har til å engasjere/moro å høre på/levende. Dette er jo hifi floskler, men det er jo det jeg måler lytteglede i.

Min erfaring er at skilletrafo gir mindre dynamikk. Hadde en på 2,5kW som raskt ble solgt videre...

Forklar opplevelsen din er du snill :) har alldri helt skjønt dette,når noen skriver/beskriver dette med mindre dynnamikk..

mvh Sense..
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Isotrafo montert på kabelen til hifi-kursen, på loftet, med DC-filtre og kondiser mellom faser-jord og fase-fase :) Det er også softstart slik at det hele ikke slår ut 16Amp kursen :) Vis vedlegget 342023
Uhm. Er det der godkjent produkt/arbeid da? Ser et par ting der som ikke helt er etter boka. Hint: Bøssing på kabelgjennomføring. Beskyttelse mot direkteberøring.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
ALt er i henhold :) Buksa du ser tilhører elektriker med 30-års erfaring :) Det er ikke ferdig montert her, dette er "prøving :) Hva mener du med beskyttelse mot direkteberøring? Lokk er skrudd på nå med jording :)
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
ALt er i henhold :) Buksa du ser tilhører elektriker med 30-års erfaring :) Det er ikke ferdig montert her, dette er "prøving :) Hva mener du med beskyttelse mot direkteberøring? Lokk er skrudd på nå med jording :)
Ja, ok. Så produktet er lukket og det kreves sertifisert personell (iallefall etter papirene) for å komme inni. Blir bare skeptisk når det mange som bare tar seg til rette.

Du bør vel ha en bøssing på inntaket så du ikke gnager mantelen? Men du seier prototype/prøving, så da har du nok en plan :D
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Den er montert nå, med bøssing og kabelen inn og fra trafoen (den står rett oven for sikringsskapet PÅ kursen) er festet til vegg helt opptill trafoen også, det er gjort av sertifiert elektriker og innrapportert, det var ikke spennende å ta bilde med alt lukket og ordnet, da ser man bare en grå boks ;) PS: Selve trafoen er også skrudd fast SKIKKELIG :)
 
Sist redigert:

x dj

Medlem
Ble medlem
10.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
1
3x2,5 PR er ca 10mm, så det bør gå. Minste rørdim er vanligvis 16mm, men kan blir trangt i en eller flere bøyer..... eller er det kanskje 2x2,5+2,5jord du mener? Denne er oval og litt tynnere ene veien....

er 2x2,5 + 2,5 til jord leder ja. rektangulær kabel jeg tenkte på ja :D
 
Topp Bunn