Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Poenget WIS(e) guy, er at Stowa ikke blir så mye benyttet som jeg tenkte. 5 ATM som gjelder også for Marine klokkene
    er litt lite i krevende klima. Tenkte jeg ikke skulle bry meg så mye om dette, men fornuften sperrer.
    Så daglig klokkevalg blir litt som med allværsjakka på våre breddegrader.

    Er allværsjakka vanntettere en bomullsjakka? :oops:
    Jeg jobbet i mange år med seismiske undersøkelser langs hele kysten. Dette foregikk fra båt under 50 fot, og inkluderte klyving i fjell for å sette ut navigasjon og mye arbeid ute i det store og hele, så jeg vet litt om vær og klima. Hadde aldri spesielt vanntett klokke, uten at det medførte problemer. Klokka jeg brukte den gang ble kjøpt i 1975(?), og fungerer fortsatt bare den trekkes. 🤗

    Vurdering av allværsjakke/bomullsjakke overlater jeg til smartere/«wisere» folk enn meg. 😉
    Eksempel på hva slags klokke en «wise guy» velger for krevende forhold:
    66DBC8FE-47F5-4363-81E9-BDB41CA03341.jpeg
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Jeg jobbet i mange år med seismiske undersøkelser langs hele kysten. Dette foregikk fra båt under 50 fot, og inkluderte klyving i fjell for å sette ut navigasjon og mye arbeid ute i det store og hele, så jeg vet litt om vær og klima. Hadde aldri spesielt vanntett klokke, uten at det medførte problemer. Klokka jeg brukte den gang ble kjøpt i 1975(?), og fungerer fortsatt bare den trekkes. 🤗

    Vurdering av allværsjakke/bomullsjakke overlater jeg til smartere/«wisere» folk enn meg. 😉
    Eksempel på hva slags klokke en «wise guy» velger for krevende forhold:
    Vis vedlegget 721951
    Den DS2en er jo en all time classic. Fikk en sånn av bestefar til konfirmasjonen
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    DS-2 var nok en av de mer vanntette klokkene på 70 tallet! Har en selv, men den er automat og ikke manuell trekker.
    Bruker den fortsatt! Kostet noen kroner å få service på den da den ble tatt fram fra glemselen. Det ligger vel bilder av
    den på denne tråden noen sider tilbake også.
    DS-2.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    En vintage DS-2 skal være vanntett ned til 200 meter.
    Det finnes dedikerte "dykkerklokke" utgaver av den som holder ned til 1000 meter. Disse er lett identifiserbare da kassen er mye tykkere.
    En vanlig 70 talls DS-2 i "normalt grei" stand ser faktisk ut til å kunne innbringe rundt 5000,- NOK. En dedikert dykkerutgave drar inn 15X så mye.
    Mao en klokke fra 70 tallet produsert av en ganske "run of the mill" produsent uten spesiell status, som Certina dog er, må man legge
    75 Høvdinger på bordet for å slå kloa i. Jeg er faktisk "noe overasket"!

    Edit:
    Urverket i Xerxes sin og i min DS-2 har faktisk 26 "Jewels", og det er faktisk ikke lite for en klokke som kostet rundt 500,- på tidlig 70 tall
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    En vintage DS-2 skal være vanntett ned til 200 meter.
    Det finnes dedikerte "dykkerklokke" utgaver av den som holder ned til 1000 meter. Disse er lett identifiserbare da kassen er mye tykkere.
    En vanlig 70 talls DS-2 i "normalt grei" stand ser faktisk ut til å kunne innbringe rundt 5000,- NOK. En dedikert dykkerutgave drar inn 15X så mye.
    Mao en klokke fra 70 tallet produsert av en ganske "run of the mill" produsent uten spesiell status, som Certina dog er, må man legge
    75 Høvdinger på bordet for å slå kloa i. Jeg er faktisk "noe overasket"!
    Så jeg var en «wise guy» allerde i en alder av 16... 🤣
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg jobbet i mange år med seismiske undersøkelser langs hele kysten. Dette foregikk fra båt under 50 fot, og inkluderte klyving i fjell for å sette ut navigasjon og mye arbeid ute i det store og hele, så jeg vet litt om vær og klima. Hadde aldri spesielt vanntett klokke, uten at det medførte problemer. Klokka jeg brukte den gang ble kjøpt i 1975(?), og fungerer fortsatt bare den trekkes. 🤗

    Vurdering av allværsjakke/bomullsjakke overlater jeg til smartere/«wisere» folk enn meg. 😉
    Eksempel på hva slags klokke en «wise guy» velger for krevende forhold:
    Vis vedlegget 721951
    Hehe! Jeg trodde du var ironisk når du spurte(?) om vanntetthet på de respektive klokken. My bad.
    WIS og wise: Her spilte jeg litt på uttryket «Watch Idiot Savant». Se det som en heders betegnelse for klokkefolk:)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Hehe! Jeg trodde du var ironisk når du spurte(?) om vanntetthet på de respektive klokken. My bad.
    WIS og wise: Her spilte jeg litt på uttryket «Watch Idiot Savant». Se det som en heders betegnelse for klokkefolk:)
    😂
    Ikke fornærma/støtt/krenket på noe "vis" ....
    Joda, det var nok litt ironisk ment. :)
    Den med WIS var ny for meg på tross av noget framskredet alder. ;)
    Måtte bare ta igjen litt, men spøk til side.
    Jeg har faktisk aldri tenkt på 5 ATM som annet enn duganes vanntett for normalt bruk, så jeg ville nok ha utsatt en 5ATM Stowa for samme (mis)bruk min DS-2 har måttet tåle.
    Ellers ser jeg av nicket ditt at vi antagelig har mer til felles enn klokker.
    Jeg er også varm tilhenger av britfi ...
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Ny klokke... (var ikke det det tittelen på tråden?)

    Jeg har faktisk kjøpt meg en ordentlig klokke i dag etter å ha brukt Apple watch i et par år eller deromkring. Godt å ha tannhjul tilbake på armen!

    234EC957-15A7-401B-8697-968403CB233F.jpeg
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Ny klokke... (var ikke det det tittelen på tråden?)

    Jeg har faktisk kjøpt meg en ordentlig klokke i dag etter å ha brukt Apple watch i et par år eller deromkring. Godt å ha tannhjul tilbake på armen!

    Vis vedlegget 722057
    Som en sa, vil heller bli funnet død med skitten truse, enn med en kvarts klokke på armen
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen liker kabel-tråder, og fyrer gjerne opp under i disse - andre ikke.
    La oss nå ikke få en krangel om quartz eller ikke.

    For meg handler dette med klokker mye om estetikk og noe en bruker på hånden daglig. Så om urverket er quartz, mekanisk, meca quartz, sol-ladet, atom-ladet eller hva som helst - er for meg rimelig underordnet.
    Ja, jeg liker å se et nydelig laget mekanisk urverk, men jeg er ikke en "klokkefiiff" for det.
    Det eneste jeg ikke kan godta, er kloner - uansett hvor bra de er laget. Da ville jeg støttet en milliardindustri, den de meste av pengene går til store syndikat/mafia.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Noen liker kabel-tråder, og fyrer gjerne opp under i disse - andre ikke.
    La oss nå ikke få en krangel om quartz eller ikke.

    For meg handler dette med klokker mye om estetikk og noe en bruker på hånden daglig. Så om urverket er quartz, mekanisk, meca quartz, sol-ladet, atom-ladet eller hva som helst - er for meg rimelig underordnet.
    Ja, jeg liker å se et nydelig laget mekanisk urverk, men jeg er ikke en "klokkefiiff" for det.
    Det eneste jeg ikke kan godta, er kloner - uansett hvor bra de er laget. Da ville jeg støttet en milliardindustri, den de meste av pengene går til store syndikat/mafia.
    JA!! Jeg vil ha en atomdrevet klokke!!! :love: :love: :love: :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Noen liker kabel-tråder, og fyrer gjerne opp under i disse - andre ikke.
    La oss nå ikke få en krangel om quartz eller ikke.

    For meg handler dette med klokker mye om estetikk og noe en bruker på hånden daglig. Så om urverket er quartz, mekanisk, meca quartz, sol-ladet, atom-ladet eller hva som helst - er for meg rimelig underordnet.
    Ja, jeg liker å se et nydelig laget mekanisk urverk, men jeg er ikke en "klokkefiiff" for det.
    Det eneste jeg ikke kan godta, er kloner - uansett hvor bra de er laget. Da ville jeg støttet en milliardindustri, den de meste av pengene går til store syndikat/mafia.
    Selvsagt har vi en mekanisk klokke fordi det er fascinerende, og vi liker det.
    Og det er vel det eneste smykket alle menn føler seg vel med. 💝
    Jeg har for øvrig fortsatt lyst på en Hasselblad 500 C/M.
    Ikke fordi jeg trenger en, eller fordi analog foto er bedre, men fordi jeg har lyst til å ha en. 🤗
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.710
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt har vi en mekanisk klokke fordi det er fascinerende, og vi liker det.
    Og det er vel det eneste smykket alle menn føler seg vel med. 💝
    Jeg har for øvrig fortsatt lyst på en Hasselblad 500 C/M.
    Ikke fordi jeg trenger en, eller fordi analog foto er bedre, men fordi jeg har lyst til å ha en. 🤗
    Koster bare et par små kabelmeter, så er du i havn!

     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Koster bare et par små kabelmeter, så er du i havn!

    Trenger ikke koste all verden, men velger å bruke pengene på noe jeg/kone/barn/barnebarn trenger, i stedet for en ting til. Men lysten er nå der, så man vet aldri .... 🤣
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke fordi jeg trenger en, eller fordi analog foto er bedre, men fordi jeg har lyst til å ha en. 🤗
    Nettopp, det er dette det handler om. Hva EN SELV har lyst på og ikke hva en eller annen person sier ER best.
    Hmmmmm...minner dette oss om noe annet.....? 😁
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Nettopp, det er dette det handler om. Hva EN SELV har lyst på og ikke hva en eller annen person sier ER best.
    Hmmmmm...minner dette oss om noe annet.....? 😁
    😂 Næææh -vet ikke ....?
    Hasselbladen skal for øvrig ikke brukes. Jeg skal bare ha den. Jeg har kamera og objektiver. ;)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ny klokke... (var ikke det det tittelen på tråden?)

    Jeg har faktisk kjøpt meg en ordentlig klokke i dag etter å ha brukt Apple watch i et par år eller deromkring. Godt å ha tannhjul tilbake på armen!

    Vis vedlegget 722057
    Denne tråden dekker vel det som er av klokke diskusjoner her på sentralen:)

    Gratulerer, fin klokke det der! Liker divers med skikkelig sagtann bezel.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.419
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    La oss nå ikke få en krangel om quartz eller ikke.
    For meg handler dette med klokker mye om estetikk og noe en bruker på hånden daglig. Så om urverket er quartz, mekanisk, meca quartz, sol-ladet, atom-ladet eller hva som helst - er for meg rimelig underordnet.
    Ja, jeg liker å se et nydelig laget mekanisk urverk, men jeg er ikke en "klokkefiiff" for det.
    Krangel blir det neppe, men de langt fleste som har utpreger interesse for klokker og som har det som «hobby», deler som regel fascinasjonen for mekaniske urverk. En «nedgearet» elektromotor blir ikke det samme, selvom det finnes mange flotte eksemplaret - og selvfølgelig ulike kvaliteter.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Transistorforsterkere kan vel kalles hifiens quartz?
    Åååååå! Vik fra meg satan!! :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

    Men litt alvorligere:
    Valebrok var genial til å lage catchphrases, men ikke nødvendigvis utsagn basert på realiteter!

    Ha dog i bakhodet at de første quartsklokkene var ganske dyre utan at de nødvendigvis hadde kvaliteten til å forsvare prisen.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Selv den billigste quartz-klokken er mer nøyaktig enn mekaniske klokker i millionklassen. Tror ingen seriøse fagfolk vil si imot akkurat det.
    Men vi mennesker har jo evnen til å tilpasse oss (gjelder ikke alle - bare å se på div diskusjoner i forskjellige tråder her på HFS og ellers på nettveven 😁 ) Så vi kan godt ha mekaniske klokker som vi kan justere tiden på med (u)jevne mellomrom. Gjør det selv - med stor glede. Har klokker forskjellige teknologier.
    For egen del er jeg rimelig fersk innen dette med å være intr. i hva som befinner seg under lokket på ei klokke. Har kjøpt div. utstyr til å åpne og fikle litt på noen gamle klokker jeg har (som ikke er så farlig med...)
    Men akkurat nå sliter jeg ang dette med quartz/ mekanisk - sitter med fingeren på bestille-knapp og kan da velge mellom disse to teknologiene. Dette er ei klokke som er laget for røffe forhold både under og over vann, og da er jo spørsmålet i og med at de er 100% like utvendig; er mekanikken verdt de tusenlappene i mellomlegg.....? Så der har dere meg i dag :p Jeg innser jo at det må skjerpes og tenkes - om ikke denne interessen skal bikke over i mani.....
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hvilken modell er det snakk om, emotikon?
    Har selv to quartzmodeller. En Victorinox Inox som er mye for pengene til 5-6k og en Hrand Seiko. Synes Inoxen blir hakket for stor, så den ligger i skuffen. Seikoen bruker jeg hele tiden.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.710
    Torget vurderinger
    2
    Så denne på håndleddet til Seinfeld i en episode av Comedians in Cars getting coffee. Preppeklokke. Vanntett til 200 meter, barometer, radiostyrt kalibrering, osv.

    Skjermbilde 2021-05-17 kl. 22.07.29.png

    Når vi først snakker Casio.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn