Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    957
    Satt et veldig kort øyeblikk og vurderte om NATOreim i norske farger til 17 mai var tommel opp eller ned, til jeg kom på at det er en Stowa Flieger jeg har... 😬
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Tyskland er jo faktisk et av de få landene som har prøvd å ta et oppgjør med sin fortid
    Klarte å slette posten min gitt, skulle legge til at Heuer er Sveitsisk, men ble levert til Luftwaffe før Norge bestilte.
    Lurer på om noen var gærne nok til å spille av nasjonalsangen på noe tysk hifi?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Klarte å slette posten min gitt, skulle legge til at Heuer er Sveitsisk, men ble levert til Luftwaffe før Norge bestilte.
    Lurer på om noen var gærne nok til å spille av nasjonalsangen på noe tysk hifi?
    Sveitserne er jo geniale, uansett hvem som kriger, så tjener de penger 💰
    Og de slipper å få bomber i sitt land
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Sveitserne er jo geniale, uansett hvem som kriger, så tjener de penger 💰
    Og de slipper å få bomber i sitt land
    Der må du korrigeres!

    Det ble faktisk levert ganske mange bomber over Sveits! Amerikanerne spesiellt, men også RAF, hadde alt for mange feilnavigeringer og bombet Sveits i stedet for de tiltenkte mål i Tyskland.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Der må du korrigeres!

    Det ble faktisk levert ganske mange bomber over Sveits! Amerikanerne spesiellt, men også RAF, hadde alt for mange feilnavigeringer og bombet Sveits i stedet for de tiltenkte mål i Tyskland.
    Ikke lange biten over Bodensee fra Sveits til Frierdichshafen hvor de bygde jagerfly, og hadde vel også noe rakettgreier der uten at jeg husker akkurat hva.
    Bodensee er for øvrig et strålende reisemål.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Det var et interessant program. Dog var det enkelte der som har "litt mer" kronasjer enn meg!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er ikke sikkert de har mer kronasjer, men sikkert flere klokker
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.619
    Antall liker
    9.173
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes egentlig det er litt trist å se så mange fine klokker som bare tilbringer tiden i en bankboks i stedet for å bli brukt til det de er lagd for.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg synes egentlig det er litt trist å se så mange fine klokker som bare tilbringer tiden i en bankboks i stedet for å bli brukt til det de er lagd for.
    Det er fordi folk kjøper klokker som er så dyre at de må være redd for investeringen, i stedet for å bruke klokkene.
    For meg så er klokke et verktøy og må tåle bruk, og det inkluderer skade og mulighet for å miste den. :)
    En annen ting er at etter min smak så er mange av disse klokkene urstygge ... ;)
    Det gjelder nesten alt fra rolex f eks.
    Men det er jo bare smak og behag, akkkurat som med musikk, og det er selvsagt opp til den enkelte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.619
    Antall liker
    9.173
    Sted
    Trondheim
    Enig med deg, xerxes. Klokker skal kunne brukes, men mange bruker dem som "statements" og som samleobjekter.
    Det programmet så nesten ut som en Rolex-reklame (viste de egentlig andre klokker i nærbilde?). De 2 som var hovedpersoner brukte jo ikke Rolex, men ellers var det stort sett bare Rolex hele veien (med litt Omega). Jeg har heller ikke den store sansen for Rolex, og synes også at veldig mange av de eksklusive klokkene ikke er spesielt pene, men det er jo smak og behag. Men kan egentlig et klokkemerke som produserer over 1 mill klokker i året (f.eks. Rolex) kalles eksklusivt?
    Lange i Glashütte lager jo ca 6-7000 klokker i året. Da snakker vi eksklusivt.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Enig med deg, xerxes. Klokker skal kunne brukes, men mange bruker dem som "statements" og som samleobjekter.
    Det programmet så nesten ut som en Rolex-reklame (viste de egentlig andre klokker i nærbilde?). De 2 som var hovedpersoner brukte jo ikke Rolex, men ellers var det stort sett bare Rolex hele veien (med litt Omega). Jeg har heller ikke den store sansen for Rolex, og synes også at veldig mange av de eksklusive klokkene ikke er spesielt pene, men det er jo smak og behag. Men kan egentlig et klokkemerke som produserer over 1 mill klokker i året (f.eks. Rolex) kalles eksklusivt?
    Lange i Glashütte lager jo ca 6-7000 klokker i året. Da snakker vi eksklusivt.
    ... omtrent som "kunstner-vin" som en del samlet på for noen år siden.

    Glashütte har flere merker som lager veldig fine klokker!
    Lange er definitiv et av de.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.619
    Antall liker
    9.173
    Sted
    Trondheim
    Rolex har jo fått et enormt merkenavn. Selvfølgelig lager de gode klokker, men jeg synes at de får alt for mye oppmerksomhet. Jeg går ofte forbi Urmaker Lian i Trondheim, og der står det til stadighet folk og ser i vinduet. Nesten alltid på Rolex-klokkene, selv om det er veldig mye annet fint utstilt (Omega, Breitling, Tudor, Nomos, Grand Seiko...).

    PS: Det er jo også slik at man har/kan ha forskjellige klokker til forskjellig bruk. Min dagligklokke er en Longines mekanisk klokke, hvis jeg skal jobbe i hagen bruker jeg en Certina quartz og "pynteklokke" er en GO. Hovedpoenget er imidlertid at de blir brukt om enn ikke i samme situasjoner.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ... en Rolex-reklame (viste de egentlig andre klokker i nærbilde?)
    Ja, opptil flere ganger (Cartier, Patek, Omega, Panerai ++)

    Mht at mange klokker ligger i bankbokser osv i steden for å brukes synes også jeg at er synd, men det er da langt fra spesielt for klokker. Se på alle andre bruksgjendstands-produkter som det samles på, og som sjelden brukes. Alt fra biler og MC til HiFi.

    Det som dessverre også er en konsekvens av klokkesamlere er at prisene på brukte ur, tildels som resultat av dette, har dratt enormt til værs de siste årene. Enkelte merker, der Rolex er blandt de, har steget med 5x på +/- 5 år. Jeg er glad jeg "rakk" å kjøpe en Sub før dette.
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Flere enn meg som fikk litt «Klovn» assosiasjoner eller;?
    Ventet nesten at Casper og Frank skulle entre gutteklubben i Køben der.

    Fint med litt forskjellig perspektiv, fra samleren, den konstante jakten på noe nytt rett etter fullført handel, han som er fornøyd med «kun» 1 klokke for resten av livet.. Skulle nesten tro det var HiFi folk.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Ja, opptil flere ganger (Cartier, Patek, Omega, Panerai ++)

    Mht at mange klokker ligger i bankbokser osv i steden for å brukes synes også jeg at er synd, men det er da langt fra spesielt for klokker. Se på alle andre bruksgjendstands-produkter som det samles på, og som sjelden brukes. Alt fra biler og MC til HiFi.

    Det som dessverre også er en konsekvens av klokkesamlere er at prisene på brukte ur, tildels som resultat av dette, har dratt enormt til værs de siste årene. Enkelte merker, der Rolex er blandt de, har steget med 5x på +/- 5 år. Jeg er glad jeg "rakk" å kjøpe en Sub før dette.
    Ting som er "for verdifulle" til å brukes, det være seg klokker, hifi, brennevin, vin etc etc er ikke noe å ha.
    For meg er dette uansett ikke noe problem, siden lommeboka er langt utenfor faresonen for det nevnte problem. ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Mye fra Rolex er imho ikke spesiellt pent. Dette gjelder mer enn noe annet de som har blitt kopiert av "everybody and his dog", Submariner og slike.

    De er uebtinget meget gode ur og skulle jeg finne på å klatre til topps på Everest eller dykke til bunnen av Marianegropen så ville jeg nok ganske sikkert ha en Sub. eller noe i den dur på håndleddet. Men nå er jo saken den at jeg ikke har noen intensjoner om å delta på slikt galskap! Og da utgår de klokkene med høye kneløft.

    Det store problemet, eller faktisk to største problemene med å være klokkegal er dels at når man har klokker i "stort flertall" så er det vanskelig å få tilstrekkelig med "armtid" for hvert ur. Ser at min Rolex ( har bare en, ikke penger til flere!??! ) ikke trives med å ligge i ro. Når den er i daglig bruk går den helt korrekt, men når den bare trekkes hver morgen og ligger i ro i etuiet sitt så går den for fort. Det andre "problemet" er at det er få som faktisk legger merke til hva man har på armen. Hvis man ser på Rolex som en Rolls Royce eller MB AMG, så er min vintage gull "Jules Jürgensen" en håndbygget Bristol. Og som med Bristol biler er det kun særs interesserte nerder som vet hvor eksklusivt det faktisk er! Og det er ikke så merkelig heller, spesiellt for dette merket som ble grunnlagt å 1700 tallet og har ført en omskiftende tilværelse fra Danmark til Sveits som produsent av "High End" ur, før det etter konkurser endte som "billigmerke" i USA.

    Så det å være klokkenærd er gjerne en "noe ensom" hobby. Og man kan jo heller ikke, Gud forby!!, fortelle kona hvor eksklusiv en hobby dette er. En skjebne vi deler med HiF freaker og slike som fisker laks!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.619
    Antall liker
    9.173
    Sted
    Trondheim
    Ja, opptil flere ganger (Cartier, Patek, Omega, Panerai ++)
    Joda, det stemmer at det var noen andre merker som ble vist. Cartier ble jo litt fokusert, og både Patek og Omega så man jo innimellom. Det var faktisk også 3 Lange-ur der (helt i utkanten av bildet, vist i kanskje 3 sek), men de gangene man hadde nærbilder der man faktisk kunne se merket var det en veldig stor overvekt Rolex (og noe Omega).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mye fra Rolex er imho ikke spesiellt pent.
    Enig. For min del var det kun 2 modeller som var av interesse. Sub 14060/M og Sea Dweller 16600. Har ikke (estetisk) sans for Cyclops, så et alternativ m/dato måtte i såfall være SD. Eldre Sub (No Date) ekskluderte seg grunnet pris.
    Det store problemet, eller faktisk to største problemene med å være klokkegal er dels at når man har klokker i "stort flertall" så er det vanskelig å få tilstrekkelig med "armtid" for hvert ur.
    Jeg har nøyd meg med å "kun" :rolleyes: ha 8 stk. Som jeg sier det: Én for hver ukedag og én for helligdager, selvom det ikke er praksis. Er forholdsvis "flink" til å rotere, selvom enkelte har mer armtid enn andre. Skal en ny en inn nå, så må en annen ut.
    Det andre "problemet" er at det er få som faktisk legger merke til hva man har på armen. Hvis man ser på Rolex som en Rolls Royce eller MB AMG, så er min vintage gull "Jules Jürgensen" en håndbygget Bristol. Og som med Bristol biler er det kun særs interesserte nerder som vet hvor eksklusivt det faktisk er!
    Dette bryr meg tilnærmet 0. Min interesse er mekaniske armbåndsur som "konsept" og utover det er det mer designet som avgjør hva jeg "liker"/vil ha, enn merket, status, pris/verdi osv. I så måte er det ikke så veldig mange andre jeg nødvendigvis ville byttet ut de eksisterende med - i hvertfall ikke på sørsiden av 100K:).
    Porteføljen i dag består av Rolex, 2x Omega, ARSA, Longines, Eterna, TAG og Baume & Mercier, men samlet pris/verdi er ikke høyere enn det relativt mange her inne har enkeltkomponenter i anlegget som overgår.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Joda, det stemmer at det var noen andre merker som ble vist. Cartier ble jo litt fokusert, og både Patek og Omega så man jo innimellom. Det var faktisk også 3 Lange-ur der (helt i utkanten av bildet, vist i kanskje 3 sek), men de gangene man hadde nærbilder der man faktisk kunne se merket var det en veldig stor overvekt Rolex (og noe Omega).
    "Ur-interessert" er vel i mange tilfeller synonymt med rolex-fanboy?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Rolex, og flere andre leverer slike "nedlessede" varianter. Stor stas bl.a blandt "nyrike" russere.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Nomos har mange modeller med tidløs eleganse.
    In house urverk, og ikke astronomiske priser.
    Liker Stowa også.
    Mine prinsipper om at whisky skal lages i Skottland, og klokker i Sveits, står for fall
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn