Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.579
    Antall liker
    106.785
    Torget vurderinger
    23
    Denne er noe for deg. C., XEMEX Speedway med maskinslepet skive. Litt for trang for håndleddet mitt og det leveres ikke langt nok kautsjukbånd desverre, så jeg får ikke brukt den :'( :'(

    Sjekk opptrekkskrona - flush med overflata på kassa!!!
     

    Vedlegg

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.579
    Antall liker
    106.785
    Torget vurderinger
    23
    C. Alshus skrev:
    Det er ikke noe prblem for pengesluk, han vokser nemlig håndleddet. ;)


    Vanlig Breitling og klokker med for mye "dill" på blir for mye for meg.
    Hva var navnet igjen på den voksen du brukte på leggene, C.?? Den som sto ved siden av mascara'en.. ;D ;D ;D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.579
    Antall liker
    106.785
    Torget vurderinger
    23
    Supertramp skrev:
    Smak og behag, pengesluk. Jeg klarer ikke de lenkene - hårene på armen fester seg i lenka hele tiden og jeg føler meg hårsår ........ :)
    Omtrent slik?
     

    Vedlegg

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    pengesluk skrev:
    det leveres ikke langt nok kautsjukbånd desverre, så jeg får ikke brukt den :'( :'(
    Ur-reimer i gummi får en da i alle former, fasonger og lengder, i en mengde butikker på nettet.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.579
    Antall liker
    106.785
    Torget vurderinger
    23
    - men ikke med original logo preget inn, original låskasse etc. Er litt kinky sånn...
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.946
    Antall liker
    626
    C. Alshus skrev:
    Vanlig Breitling og klokker med for mye "dill" på blir for mye for meg.
    Da må jeg nevne en av mine store opplevelser: På taxfree i Dubai fikk jeg se utstilt Ulysse Nardins Trilogy set:

    De er laget til ære for våre tre største astronomer, og er himmerike for en ingeniør....
    Langt fra minimalistiske!

    Å se disse sammen var større enn å treffe Paven, Julenissen og Ari Behn samtidig i sentrum av en kornsirkel ;D
     

    Vedlegg

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    DET er i sannhet fantastiske ur! Ikke akkurat hverdagsur, eller kanskje ikke bruksur i det hele tatt, men du milde for et haute horologie statement. Ulysse Nardin har jo ellers også en del andre imponerende kreasjoner.
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    pengesluk skrev:
    - men ikke med original logo preget inn, original låskasse etc. Er litt kinky sånn...
    Låsen flytter man jo bare over på den nye, men om man MÅ ha med logoen også så er man selvsagt well and truly screwed. Selv synes jeg det er langt mer interessant å gjøre uret mer personlig ved å montere en aftermarket eller custom-rem.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.868
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Sluket.

    Xemex var slett ikke ille.

    Jeg bruker denne voksen. Gir silkemykt resultat, men det vet du jo.... (Trenger vel ikke skrive mer her) ;)


     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    967
    Antall liker
    459
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Haavard skrev:
    Fikk denne i dag.
    Koster ikke 2000 euro, men viser tiden.
    Har likevel mer lyst på Ventura. ;D

    Håvard

    Den var litt tøff! Pris, og hvor kjøpte du?

    Peter
     

    Goshin

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    37
    Antall liker
    5
    Må få dempet prisnivået litt i denne tråden...
    Kinaklokke er det, men måtte bare kjøpe den på ebay. Har ikke fått den enda, så er litt spent på kvaliteten. Under kr 200 inkl. frakt. Automatic er det også.
     

    Vedlegg

    Bromkamerat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2005
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Virkelig en flott traad. Sitter paa hytta i fjellet og har lest alt fra s1 . Bruker til daglig en solcelledrevet Junghans som har virket fint i alle aar men klokken er ganske kjedelig og jeg har derfor i de siste aarene kikket litt men noyd meg med det. Kjopte en ekte Rolex i Tyrkia i sommer men selgeren som hadde hele utvalget sitt i en frakk virket noe tvilsomt. Det er 14 d siden handelen og klokka virket enda ! Pris, 60,-
    Maa nok si at jeg gaar mot det stilrene uten for mye knotter,visere,barometer etc.
    Maa si jeg falt pladask for IWC MK XVI og Stowa Flieger. Disse er fantastiske syntes jeg men siden de er saa vanskelige a faa tak i saa tror jeg det blir en Omega. Trodde inntil i dag at Omega var trauste og kjedelige men har naa en annen mening. De er jo ganske toffe!

    Pussig at oss stereo nerder har saa mye til felles. Jeg vil legge til en ting til, espressomaskin.

    Da blir det stereo-ur-foto -espresso.


    Ps. Kan noen faa denne I-padden til aa snakke norsk
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.139
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    C. Alshus skrev:
    Peter skrev:
    Den var litt tøff! Pris, og hvor kjøpte du?

    Peter

    Etter omtrent åtte sekunder på google, fant jeg svaret: http://stores.ebay.com/Timegiving ;)
    Tror fyren lever av frakten ;D
    Klokka kom på $1 og frakten på $25.
    Totalt ca 150 norske kroner. Levert på 11 dager.
    Forløpig går den rett og tålte en dusj. ;D

    Håvard
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Bromkamerat skrev:
    Maa si jeg falt pladask for IWC MK XVI og Stowa Flieger. Disse er fantastiske syntes jeg men siden de er saa vanskelige a faa tak i saa tror jeg det blir en Omega.
    Hverken Stowa Fliegers eller IWC MK XVI er da vanskelige å få has på? Stowa kjøper man i Stowas egen webshop og MK XVI fås i en rekke butikker, f.eks her eller her.
     

    Bromkamerat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2005
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Finnes disse klokkene i noen butikker i Oslo. Omega klokkene regner jeg med finnes over alt men jeg har en mistanke om at de er litt for store. Orker ikke og ha store tunge klokker paa armen.
    Jk
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.984
    Antall liker
    1.057
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Bromkamerat skrev:
    Finnes disse klokkene i noen butikker i Oslo. Omega klokkene regner jeg med finnes over alt men jeg har en mistanke om at de er litt for store. Orker ikke og ha store tunge klokker paa armen.
    Jk
    Du finner Omega-klokker i flere størrelser, og "mid-size" er ikke særlig stor...
    Noen modeller får du også i Titan, lett...

    Arne K
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Hvilke Omega-ur er det du tenker på? Omega kommer i størrelse fra kjempemessig (Seamaster Planet Ocean 45.5mm) til relativt liten og nett (f.eks Speedmaster Date og Day-Date 40mm).

    Ellers ville jeg ikke engang tenkt på å kjøpe ur her i landet, da prisene stort sett er ca. dobbelt opp i forhold til utlandet. Garanti får man uansett og for det man sparer kan man sende uret inn til full service flere ganger.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har urmakerforbindelse dere kan anbefale i et "lavkost utland" ( dvs biligere enn her på berget ) ?
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Omega Plent Ocean (42mm) finnes også i "big size", 45.5 mm
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Spiralis skrev:
    Noen som har urmakerforbindelse dere kan anbefale i et "lavkost utland" ( dvs biligere enn her på berget ) ?
    Det finnes et uttall sjapper, men her er tre av de største og mest populære:

    PrestigeTime.com

    Jomashop.com

    AuthenticWatches.com

    Som innen alle bransjer finnes det masser av luringer som lokker med enda lavere priser, men disse er "tried and tested" og blir jevnlig anbefalt på klokkefora verden over.

    Bare så det er sagt, så er det alltid snakk om "grey market" ur når man finner slike priser. Det høres kanskje farlig ut om man ikke vet hvordan ting fungerer, men er det ikke så lenge man handler hos en seriøs butikk.

    Saken er den at de fleste produsenter av "high-end" :)P) ur forlanger at forhandler kjøper et visst minimumsantall fra fabrikk. Breitling, for eksempel, selger ikke mindre enn 100 i slengen. Det sier seg selv at for urmakerbutikken i Backwater, Arizona, med en befolkning på 3027 sjeler og 2-3 solgte Breitling per år, så er dette ikke nettopp god butikk. Løsningen er da å kjøpe 100 ur fra Breitling, beholde 5 av dem selv og selge de resterende 95 til en nettbasert forhandler som de over, til litt over innkjøpspris. Disse 95 vil da ikke ha noen garanti fra Breitling selv, siden kun klokker som selges av den originale kunden (forhandleren) tilgodesees med slikt, men dette løses enkelt ved at nettbutikken gir en garanti identisk med produsentens.

    Videresalg av denne typen er i teorien "forbudt" fra produsentens side og teoretisk kan en en forhandler miste sjansen til å handle fra f.eks Breitling om en slik praksis avsløres. I realiteten er produsentene 100% inneforstått med at dette skjer over en lav sko og vet utmerket godt at om de faktisk håndhevet "forbudet" ville salget av urene deres synke med 50+% i løpet av kort tid. I tillegg sparer de store mengder tid og penger på ordningen, da de slipper å forholde seg til garantier for, i mange tilfeller, godt over halvparten av de urene de selger totalt.

    En ekte win/win situasjon altså.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan er Festina klokker?
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Festina er helt ok "mass-market" ur, bygget på Citizen urverk. Citizens mekaniske urverk er av god kvalitet (definitivt verdig en COSC sertifisering...), som forventet av et tradisjonsrikt japansk merke.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Takker for svar.

    Så mitt neste klokkekjøp burde med tanke på prestisje og kvalitet heller være en Citizen?
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Om prestisje er viktig, så er kanskje ikke Citizen det helt store, men om du skal ha et ur av god kvalitet så er Citizen absolutt et godt valg. Prestisjen avhenger, akkurat som innen hi-fi, hovedsaklig av hvor høy prisen er og hvor vanlig uret er, heller enn av noen form for objektivt ytelsesparameter. Citzen er (mener jeg å huske) verdens største produsent av ur og kan dermed, per definisjon, ikke ha noen særlig prestisje - annet enn blant de som er mest opptatt av at uret går nøyaktig og ellers er godt laget. Noe de gjør/er.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte prestisje sammenlignet med Festina.

    For meg er det uansett ikke aktuelt å betale noe stort mer enn 3-4 høvdinger for et urverk selv om jeg liker å gå med armbåndsur.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Cobra2 skrev:
    Bromkamerat skrev:
    Finnes disse klokkene i noen butikker i Oslo. Omega klokkene regner jeg med finnes over alt men jeg har en mistanke om at de er litt for store. Orker ikke og ha store tunge klokker paa armen.
    Jk
    Du finner Omega-klokker i flere størrelser, og "mid-size" er ikke særlig stor...
    Noen modeller får du også i Titan, lett...

    Arne K
    Mid-size til Omega er 42 mm, men ville nok gått for 45 mm (igjen) om jeg skulle handlet Omega igjen, gjorde den bommerten med min første Omega Seamaster (har hatt 3) og angret fra dag to, og jeg er ikke spesiellt tjukk rundt håndleddet.

    Idag bruker jeg en Longines legend Diver (var på vei til min 4´de Omega Seamaster), ett nytt ur med vintage look fra deres dykkerur fra 60 tallet, med innvendig bezelring, hvilket gjør glasset større og klokken ser større ut enn sine std 42 mm, 300 mtr osv, snedig og lekkert, imo.


    Fant noen fler bilder på nettet...







    ...selv bruker jeg en Hirsch Pure, reim på min.


    mvh
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Anonym skrev:
    Tenkte prestisje sammenlignet med Festina.

    For meg er det uansett ikke aktuelt å betale noe stort mer enn 3-4 høvdinger for et urverk selv om jeg liker å gå med armbåndsur.
    Da er jeg med - og ville absolutt valgt "ekte" Citizen over Festina. 3-4 laken er plenty nok til å skaffe en veldig god klokke, spesielt om du handler utenfor Norge.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Takk for et fyllestgjørende svar Lille Adam, men det jeg tenkte mest på akkurat nå var noen som kunne ta service på den Rolexen jeg "druknet". Litt kjiipt å betale nesten like mye i "service" for litt olje og et sett nye pakninger som det jeg betalte for en nyoverhalt klokke for et drøyt halvår siden. :p

    Problemet var at den måtte åpnes for å verifisere at det var en ekte Rolex og han som gjorde det sa jo at jeg måtte være forsiktig med vann fordi pakningen ikke liker "gjenbruk", men hvem husker slikt da ?? - før etterpå! :-[
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.755
    Antall liker
    7.684
    Hvordan blir Sector ansett av dere, o vise klokkemenn? Har en 20 år gammel 3000ADV LimEd, men tenkte å gå for noe nytt og mer dressvennlig.
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Spiralis skrev:
    Takk for et fyllestgjørende svar Lille Adam, men det jeg tenkte mest på akkurat nå var noen som kunne ta service på den Rolexen jeg "druknet". Litt kjiipt å betale nesten like mye i "service" for litt olje og et sett nye pakninger som det jeg betalte for en nyoverhalt klokke for et drøyt halvår siden. :p

    Problemet var at den måtte åpnes for å verifisere at det var en ekte Rolex og han som gjorde det sa jo at jeg måtte være forsiktig med vann fordi pakningen ikke liker "gjenbruk", men hvem husker slikt da ?? - før etterpå! :-[
    Bare hyggelig.

    Om jeg var deg ville jeg sjekket litt rundt på div. fora og søkt på f.eks "independent watch maker", "independent watch service" o.l. Samt saumfart buy/sell avdelingene, der uavhengige urmakere til tider adverterer sine tjenester. Enhver kompetent urmaker vil kunne utføre service på en nesten hvilken som helst Rolex, da de ikke er mer komplisert konstruert enn et hvilket som helst annet mekanisk ur. Når du finner en slik fyr (når, ikke hvis - det er mange av dem) så finner du garantert også at det er mye penger å spare. For å generalisere veldig, så vil service på et non-chrono ur komme på mellom 60-100 Euro/80-120 US$, mens servive på en chronograf vil koste 100-140 Euro/100-150US$. Om det ikke har steget veldig i det siste da; det er en stund siden jeg kikket på slikt.

    For min egen del bruker jeg en urmaker i Tyskland som tar 80/100 Euro for non-chrono/chrono service (for full "strip & clean", evt. deler kommer atpå), samt tilbyr det meste av andre tjenester, men han tar dessverre ikke mot flere kunder.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.868
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Mye kunnskap i denne tråden.

    Jeg har en Seamaster Apnea (2895.50.91) som trenger ny gummirem. Etter at den originale ble utslitt kjøpte jeg en ny som nå har røket. (Remmen koster forøvrig 1500,- eller $200 som er etter min mening en helt SYK pris).

    Kan jeg bruke en annen billigere rem på denne klokka?

    Hvor finner man lenker rimligst?
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    De aller fleste ur kan bruke en hvilken som helst rem, bare den har riktig størrelse. Noen få produsenter har proprietære løsninger, men selv da finner man stort sett after market remmer tilpasset deres design.

    Gummiremmer finner en "over alt", men f.eks Watchstyle.com har er greit utvalg av kvalitetsremmer i gummi og silikon. Godt utvalg av andre remmer også, for den del.
     
    M

    musicus

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Mye kunnskap i denne tråden.

    Jeg har en Seamaster Apnea (2895.50.91) som trenger ny gummirem. Etter at den originale ble utslitt kjøpte jeg en ny som nå har røket. (Remmen koster forøvrig 1500,- eller $200 som er etter min mening en helt SYK pris).

    Kan jeg bruke en annen billigere rem på denne klokka?

    Hvor finner man lenker rimligst?
    Hirsch har reimer for de fleste anledninger, begynner vel på en ca 2-300,- og oppover, de fleste urmakere har disse inne.

    http://www.hirschag.com/en/

    mvh
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.579
    Antall liker
    106.785
    Torget vurderinger
    23
    Er det ikke bedre at jeg hjelper deg av med den Apneae'n C.?? Det er no' ordentlig drass å skifte disse reimene.. Ville være en god match til min Anonimo "Match Racing" 8) 8)
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.498
    Antall liker
    275
    På markedet på torvet Rynek Glowny sentralt i gamlebyen i Krakow ble jeg tilbudt klokker av typen Doxa.

    Det var nytt for meg at dette navnet hørte til noe annet enn HiFi.

    Nå ble det ikke noen handel, den gamle Seikoen får gjøre nytten enn så lenge.

    Har jeg gått glipp av noe?

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn