Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.344
    Antall liker
    3.909
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hvem kom først med designet på dykker-bezel?

    Rolex Zerographe ref. 3346. på 30-tallet.

    Det bør nevnes at Rolex ikke ble ansett som en fin klokke fram til 1980 tallet.


    Nordsjødykkere og denslags bruker ikke ur når de dykker. Men de sitter i en klokke.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.037
    Antall liker
    17.838
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvem kom først med designet på dykker-bezel?

    Rolex Zerographe ref. 3346. på 30-tallet.

    Det bør nevnes at Rolex ikke ble ansett som en fin klokke fram til 1980 tallet.


    Nordsjødykkere og denslags bruker ikke ur når de dykker. Men de sitter i en klokke.
    Interessant. Ikke minst Rolex' reise fra "ikke fin" til "grom" og nå "ekslusiv" og litt vel "harry". Hva er bakgrunnen?
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Hvem kom først med designet på dykker-bezel?

    Rolex Zerographe ref. 3346. på 30-tallet.

    Det bør nevnes at Rolex ikke ble ansett som en fin klokke fram til 1980 tallet.


    Nordsjødykkere og denslags bruker ikke ur når de dykker. Men de sitter i en klokke.
    Interessant. Ikke minst Rolex' reise fra "ikke fin" til "grom" og nå "ekslusiv" og litt vel "harry". Hva er bakgrunnen?
    Målrettet markedsføring og til en viss grad bevisst tilbakeholdenhet på supply-siden. Noen Rolex er harry, men jeg synes ikke Rolex i seg selv er harry - men det skal skytes inn at jeg ikke er objektiv all den tid jeg eier en selv.

    Edit: Vil legge til at Rolex har vært sett på som en produsent av kvalitetsur siden 1920-tallet. Luksus har komt senere, men Rolex har da aldri vært ansett for noe annet enn å lage "fine klokker."
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.037
    Antall liker
    17.838
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei, ikke lett, dette. Hva er harry? Spiller kanskje ikke så stor roller, men faktum er at det florerer fake Rolex overalt, til stor glede for folket.
    Første spørmål man gjerne får når noen ser Rolex'en din, er:-"Er det ekte?".

    Men absolutt "fine klokker". Å påstå noe annet er tullete.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Falsk Rolex er vel forbeholdt folket med tribaltatoveringer.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Tatoveringer er stort sett noe for "The Great Unwashed"! Hvis man da ikke er Maori eller har en annen etnisk bakgrunn der det er naturlig.

    Men jeg er i utgangspuktet ikke entusiastisk til fenomenet så mitt syn på saken er nok "en smule" biased. For de som synes tatoveringer er toppen av alt vil jeg bare si "be my guest"!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    8.188
    Torget vurderinger
    12
    Tatoveringer speiler tydelig den vulgære stilretningen man har dreid mot lenge og som også berører denne trådens tema. Det er kanskje derfor undertegnede trives best med ei jenteklokke på sitt ubesudlede legeme. Ei slik klokke vil jeg gjerne ha:

    E6BB110C-A8F2-47A3-9A6E-9EB8C282CB6F.jpeg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Hvis jeg skulle med et uhell bli mangemilliardær skal du få en Calatrava 5227g i posten, Trondmeg.

    patek-philippe-calatrava-automatic-black-dial-men_s-watch-5227g-010.jpg
     
    6

    65finger

    Gjest
    Jeg vil ha en slik med gunmirem
    B10B08BF-02FD-450B-838C-0CCBAF263EF1.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.344
    Antall liker
    3.909
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Oris kommer med en nydelig sak denne måneden. Rett over 20k.
    Kasse i bronse, så denne patineres.

    DSCF0242.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Oris kommer med en nydelig sak denne måneden. Rett over 20k.
    Kasse i bronse, så denne patineres.
    Denne var spennende! Kommer ikke umiddelbart på andre ur jeg har sett med en slik bezel. Spennende med bronse, men jeg føler innerst inne at patineringen kan bli enten veldig kul (spesielt sammen med nevnte bezel) eller veldig stygg. Blir spennende å se en slik om noen år!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    8.188
    Torget vurderinger
    12

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Det er sikkert fornuftig, men jeg synes den har litt for kraftig bezel og for tydelig markert datovindu.
    Enig med deg - jeg hadde nok heller gått for en 5119g f.eks. hvis jeg skulle ha en dressklokke fra Patek. Denne har igjen forskjellige lugs og bezel, og er sånn sett en vidt forskjellig klokke stilmessig enn de andre to vi har linket bilder av her.

    5119G_001_1.jpg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.344
    Antall liker
    3.909
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Andre manfakturer sånn litt på siden av de store.

    Den nye Glashutte Senator Excellence. Prisen er omtrent 90k i stål.







    Jeg har brukt Glashutte 60s som min faste hverdagsklokke i mange år den er aldeles suveren på armen, går under radaren, stålet er hardt så det blir ikke så lett riper. Glitrende fit and finish.


    Habring Felix. Omtrent 50k. Inhouse. Dessverre kan man ikke se inn til verket.

    _img.jpg
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    639
    Antall liker
    800
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Glashütte Original kan anbefales på det varmeste. Har hatt Senator Automatic i 10 år og den har en veldig fin finish. Fult mulig å se urverket også :)

    4CC62B6C-A4A4-4229-8A37-8189A7CF1146.jpeg


    Andre manfakturer sånn litt på siden av de store.

    Den nye Glashutte Senator Excellence. Prisen er omtrent 90k i stål.







    Jeg har brukt Glashutte 60s som min faste hverdagsklokke i mange år den er aldeles suveren på armen, går under radaren, stålet er hardt så det blir ikke så lett riper. Glitrende fit and finish.


    Habring Felix. Omtrent 50k. Inhouse. Dessverre kan man ikke se inn til verket.

    Vis vedlegget 518116
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.135
    Antall liker
    10.070
    Sted
    Trondheim
    Jeg liker de de lager i nabohuset også:



    Jeg liker den måten time/minuttskiva er usentrert på selve klokkeskiva, og viseren som viser hvor mye det er igjen før man må trekke opp uret. Denne er jo manuell, og vesentlig dyrere enn Glasshütte-klokkene. Den første klokka jeg viste til koster ca 90 000 kr. Lange-klokkene ligger rundt 300 000.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.344
    Antall liker
    3.909
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Lange starter på 160 omtrent. Iallefall for noen år siden.

    Nomos, Lange&Sohne, Wempe, Mühle, Union Glashütte, Glashütte Original og Tutima er alle fra Glashütte. Den tyske klokkehovedstaden.
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    Jeg har besøkt den byen. Har lyst på en Nomis med en intens mellomblå urskive
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.135
    Antall liker
    10.070
    Sted
    Trondheim
    Har de butikk i fabrikken ("fabrikkutsalg" :). )? Jeg kjører forbi Glasshütte hvert år, men har enda ikke kjørt innom. Gjør vel det neste sommer tenker jeg.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Har de butikk i fabrikken ("fabrikkutsalg" :). )? Jeg kjører forbi Glasshütte hvert år, men har enda ikke kjørt innom. Gjør vel det neste sommer tenker jeg.
    Med forbehold om at jeg kan huske feil så tror jeg at det er mulig å få guidet tur hos både Glashütte og A.Lange & Söhne.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tatoveringer speiler tydelig den vulgære stilretningen man har dreid mot lenge og som også berører denne trådens tema. Det er kanskje derfor undertegnede trives best med ei jenteklokke på sitt ubesudlede legeme. Ei slik klokke vil jeg gjerne ha:

    oris.jpeg
    Riktig flott urskive på den der. Jeg likte den veldig godt.

    Ser også at den kan kjøpes for under 10.000 kr i noen utenlandske butikker. Så da kan det fort svare seg å te en dagstur via den lokale lufthavnen og samtidig få en dag en annen plass.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    8.188
    Torget vurderinger
    12
    Eigi, segir Karkr....

    (Mitt favorittsitat fra Håkon Jarls død som fortsettelse fra signaturen i forrige innlegg.)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.135
    Antall liker
    10.070
    Sted
    Trondheim
    Har veldig lyst på en julegave fra meg til meg. Ser på denne:



    Jeg synes senator blir for stor. Denne har akkurat riktig størrelse.

    PS: Jeg var innom Tidemann i dag og så på en tilsvarende klokke fra Lange. 575 000 takk, men så var klokken lagd i Platina og gull. Hovedforskjellen på Lange og Glashütte Original er at Glasshütte også leverer klokkene sine i stål, Lange bruker bare gull og platina. Da blir det dyrt...
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.344
    Antall liker
    3.909
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Forskjellen på gull og stål er ikke så høy. Men altfor høy i forhold til hvor mye gull det er brukt i kassen.
    Lange har langt bedre finish og mer håndarbeid enn Glashütte. Og det er finishen som koster penger. I tillegg blir alle verk først maskinert, satt sammen og finishert før de blir tatt fra hverandre en gang til. Så blir de samm sammen igjen, pussel litt ekstra på og sendt ut til distributørene. PanoMatic Lunar kostet i 2015 " $11,500 in stainless steel to $23,900 in red gold". (Hodinkee)

    Lemania 2310 er et verk brukt i relativt rimelige klokker og i Patek Philipper. Forskjellen er at i PP er verket særdeles godt finishert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.135
    Antall liker
    10.070
    Sted
    Trondheim
    Julegave

    IMG_1792.jpg

    Nå har jeg hatt den i 3 dager, og jeg blir mer og mer glad i den. Den er ganske tung og man kjenner at den er der. Dessuten smiler jeg inni meg hver gang jeg ser på urskiven. Den er så lekker at det halve kunne vært nok. Maken til godfølelse.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.135
    Antall liker
    10.070
    Sted
    Trondheim
    Takk for det. Har lenge hatt lyst på en skikkelig klokke. Denne var prismessig kanskje litt i overkant av hva jeg hadde tenkt meg, men det er jul bare 1 gang i året.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Dere klokkegærninger: Noen tips på en pen veggklokke?

    Krav:

    - Lett lesbar på litt avstand.
    - Mulig for ungene å skjønner
    - Enkelt, moderne design
    - Helst uten tikk-takk-lyd, takk.
    - Ikke veldig stor, max 30 cm dia.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn