Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    358
    Antall liker
    415
    Jøss, hvordan har jeg etter alle disse årene aldri sett klokketråden her på hfs. Hva i alle dager!:confused:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.700
    Antall liker
    17.729
    Torget vurderinger
    2
    Dessuten er alt over 42mm bare såååå 2015.
    Det finnes mennesker som har håndledd større enn en gjennomsnitts hipster og da blir 42mm dameklokke å regne...
    Det er vel en statussak, samt en funksjon av at klokker skal synes mer nå. Har sett temmelig grove håndledd med små ur og det er først i senere tid at ur har fått elefantiasis (kanskje man savner gamle dagers lommeur og vil ha dem på håndleddet.) I bransjen sier man at man må lage uret stort så det skal bli lett å se hva det er folk har på hånden, nå som folk er blitt meget bevisste det.

    Churchill hadde håndledd på 19cm og var meget fornøyd med sitt 36mm Datejust Jubilee. Det var også Eisenhower, som fikk samme ur og brukte det konstant. Klokkene ble blåst opp i størrelse på på tidlig 2000-tall, med Panerai i tet på 1990-tallet. Sylvester Stallone har en god del av skylden.

    In the late 1980s the mechanical watch was slowly coming back into fashion after the quartz watch market more or less killed it with cheaper prices and superior timing accuracy. Swiss watch brands were able to rebound (in a manner of speaking) by upgrading the status of the mechanical watch to being a luxury item versus a utility item. Case designs and quality improved, and by the 1990s timepieces were more than ever a status symbol and designer product versus mere tool to indicate the time. This meant that more emphasis was being placed on people seeing you wear a watch versus just the wearer being able to see it.

    Further, as watch case and dial design became more complex, it was increasingly desirable for wearers to show off the artistic and decorative value of their watches – which meant that larger cases and dials were increasingly of interest. More so, as (mostly) mechanical watches became luxury items, watch features often increased in complexity. Thus, brands needed more dial real estate for the many complications that were becoming more and more popular compared to the traditional popularity of mostly time-only watches.

    Therefore, one major reason for the overall increase in watch size is that timepieces became much more of a visual status symbol, and because watch designers began to offer increasingly complex designs that merited larger case sizes to show off.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    868
    Antall liker
    678
    Sted
    Oslo
    Nå regnes vel alt ut i fra en gjennomsnitts hipster?
    Min daglige beater, enkel og grei og tåler alt en regnskapsmedarbeider kan kaste etter den :)
    GW-M5610-1ER.jpg
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.684
    Antall liker
    2.884
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Dessuten er alt over 42mm bare såååå 2015.
    Det finnes mennesker som har håndledd større enn en gjennomsnitts hipster og da blir 42mm dameklokke å regne...
    Nettopp! Det er ikke alle av oss som klarer å ta seg selv rundt håndleddet... Og da kan en for liten klokke bli vel feminin

    Mvh
    Proffen
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.700
    Antall liker
    17.729
    Torget vurderinger
    2

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.684
    Antall liker
    2.884
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Dessuten er alt over 42mm bare såååå 2015.
    Det finnes mennesker som har håndledd større enn en gjennomsnitts hipster og da blir 42mm dameklokke å regne...
    Nettopp! Det er ikke alle av oss som klarer å ta seg selv rundt håndleddet... Og da kan en for liten klokke bli vel feminin

    Mvh
    Proffen
    http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/16358-ny-klokke-181.html#post2759256
    Vet ikke helt om jeg "tog `an"....
    Anyway; jeg kjøper og bruker ikke klokker for å flashe noe som helst. De klokkene jeg kjøper og bruker, er klokker jeg personlig finner interessante av designmessige grunner, og som jeg selv føler funker når jeg tar de på armen. Hva andre evt måtte mene om mine klokker, betyr fint lite - er vel kanskje litt flink til å gi beng i Janteloven på generell basis? ;)

    mvh
    Proffen
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.700
    Antall liker
    17.729
    Torget vurderinger
    2
    Og det er mer enn lov. Men store ur var sjeldne før. Riktig så barske mannfolk med store håndledd gikk med «små» armbåndsur og et ur over 40mm var sjeldent.
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Med 21,5cm rundt håndleddet så ser de fleste 42mm klokker små ut... synes nå jeg.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    358
    Antall liker
    415
    Melder meg inn i klokkeverden på HFS og slenger meg på samtalen rundt over 42mm. Sitter med en SOH 42mm, noe jeg var fast bestemt på etter at jeg hadde en SOH 46mm, som var grisesvær! Men igjen, så har jeg små håndledd, så passer armen er 46mm sikkert fint. 37488578_10160925267370508_6851604638311907328_n.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.700
    Antall liker
    17.729
    Torget vurderinger
    2
    Gjennomsnittsvekten har også økt betraktelig. Har en Syverstol fra opprinnelig år, den ser spinkel ut ved siden av dagens Syver, som er betraktelig oppdimensjonert i metall og kryssfinér.

    Er nok det samme med folk flest. Bare å ta en kikk i et familiealbum, folk var slankere før. Og det har nok også påvirket dimensjonen på ur.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.262
    Antall liker
    10.285
    Sted
    Trondheim
    Ja, bare spør på sykehusene der man nå må installere nye operasjonsbord som tåler "de nye vektklassene", og alle de som man nå ikke kan ta MR av fordi de rett og slett ikke "går inn i" dagens MR-maskiner.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.242
    Antall liker
    7.143
    Torget vurderinger
    4
    Dessuten er alt over 42mm bare såååå 2015.
    Det finnes mennesker som har håndledd større enn en gjennomsnitts hipster og da blir 42mm dameklokke å regne...
    Det er vel en statussak, samt en funksjon av at klokker skal synes mer nå. Har sett temmelig grove håndledd med små ur og det er først i senere tid at ur har fått elefantiasis (kanskje man savner gamle dagers lommeur og vil ha dem på håndleddet.) I bransjen sier man at man må lage uret stort så det skal bli lett å se hva det er folk har på hånden, nå som folk er blitt meget bevisste det.

    Churchill hadde håndledd på 19cm og var meget fornøyd med sitt 36mm Datejust Jubilee. Det var også Eisenhower, som fikk samme ur og brukte det konstant. Klokkene ble blåst opp i størrelse på på tidlig 2000-tall, med Panerai i tet på 1990-tallet. Sylvester Stallone har en god del av skylden.

    In the late 1980s the mechanical watch was slowly coming back into fashion after the quartz watch market more or less killed it with cheaper prices and superior timing accuracy. Swiss watch brands were able to rebound (in a manner of speaking) by upgrading the status of the mechanical watch to being a luxury item versus a utility item. Case designs and quality improved, and by the 1990s timepieces were more than ever a status symbol and designer product versus mere tool to indicate the time. This meant that more emphasis was being placed on people seeing you wear a watch versus just the wearer being able to see it.

    Further, as watch case and dial design became more complex, it was increasingly desirable for wearers to show off the artistic and decorative value of their watches – which meant that larger cases and dials were increasingly of interest. More so, as (mostly) mechanical watches became luxury items, watch features often increased in complexity. Thus, brands needed more dial real estate for the many complications that were becoming more and more popular compared to the traditional popularity of mostly time-only watches.

    Therefore, one major reason for the overall increase in watch size is that timepieces became much more of a visual status symbol, and because watch designers began to offer increasingly complex designs that merited larger case sizes to show off.

    Nettopp.
    Min kommentar om 42mm siktet til at 1) store klokker hører nyere tid til og hva vi nå vurderer som stort/lite er mye et resultat av denne motetrenden, og 2) store klokker hører allerede fortiden til i det vi tydelig ser den trenden vike for noe mindre urkasser.

    Dog, smaken er forskjellig og det er håndleddene også, men på et tidspunkt ble det så stort på håndledd som ikke kledde det så dårlig at det bare ble dumt.
    Jeg har hørt Panerai-fans som ikke får lov av konemor å sove med klokken. De er med rette redde for resultatet av litt urolig søvn.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.137
    Antall liker
    6.819
    Sted
    Holmestrand
    Slike dingser synes jeg er bare påtatt elpekjekk "disainerklokke".
    Ser ut som dansk design fra åttitallet og ser datert ut i det man tar de på armen.
    Dessuten er alt over 42mm bare såååå 2015. 8)

    Sorry, klarer bare ikke se noe positivt i skrytedingser som det der.
    Det er jo helt innafor. Selv er jeg mer opptatt av det jeg finner litt utenom a4 når det gjelder klokker, enn jeg er av mer mainstream produkter. Det gjenspeiler seg også i samlingen. Er ikke mange 13 på dusinet-klokker der, nei.....;)

    mvh
    Proffen
    Her er jeg helt på linje med Trane, samtidig som jeg fullt ut anerkjenner Proffens argumenter.
    Jeg liker også at andre gjør andre valg enn de jeg selv ville ha gjort.
    Jeg er ikke alltid fornøyd med egne valg en gang, så da er det fint at andre har forskjellig synspunkter.
    :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.381
    Antall liker
    5.026
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Før eller siden er jeg nødt til å få denne i hus. Passe space, men uberkul, selv om den imho er litt liten i diameter, den skulle vært ca 45mm.
    Vis vedlegget 501684

    mvh
    Proffen
    Det uret er laget for blinde og svaksynte. Veldig smart løsning med magneter (under skiven) der viserne normalt er, og stålkuler som følger magnetene rundt. Dermed tåler uret at stålkulene blir befølt og dyttet på, uten at verket påvirkes.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.242
    Antall liker
    7.143
    Torget vurderinger
    4
    Før eller siden er jeg nødt til å få denne i hus. Passe space, men uberkul, selv om den imho er litt liten i diameter, den skulle vært ca 45mm.
    Vis vedlegget 501684

    mvh
    Proffen
    Det uret er laget for blinde og svaksynte. Veldig smart løsning med magneter (under skiven) der viserne normalt er, og stålkuler som følger magnetene rundt. Dermed tåler uret at stålkulene blir befølt og dyttet på, uten at verket påvirkes.
    COOL !
    Ikke ofte greier fra Hjelpemiddelsentralen blir omfavnet av ikke-trengende.

    På sin plass da at jeg syntes det er for stort og overtydelig. :cool:
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg må bare tilstå. Seiko sarb033 er min hovedklokke. Ha Omegaene, Rolexene og IWCene i fred.

    Jeg disser dem ikke på noen måte, men jeg liker bare denne best. Min venn på armen.

    sss.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.852
    Antall liker
    18.313
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det er jo mekanisk, så det er innafor;)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.645
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette er den jeg bruker til daglig. Det er den aller første G-Shock klokka, den kom på markedet i 1983. En fantastisk sak som for meg gir eierglede:)
    20180726_134821.jpg

    In 1983, Casio engineer Kikuo Ibe designed the first G-Shock: the DW-5000C. It had a 10-year battery life, water resistance to 10 bar and was able to survive a 10 meter fall onto a hard surface (he tested 200 prototypes by dropping them from rooftops or third story windows).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.134
    Antall liker
    11.210
    Torget vurderinger
    10
    Har en sånn en kjøpt ny i oktober 2015 med eske, sertifikat etc. Svært lite brukt men gravert på baksiden (gullklokke på jobben) og trenger batteribytte.

    Certina herre C158.9289.68.31

    Hva får jeg får den brukt?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Det korte svaret er enkelt: Ikke mye!

    Faktisk så lite at det nok er bedre å beholde den med tanke på affeksjonsverdi for deg og arvinger.

    Hvis du virkelig ønsker/MÅ selge den så vil det aller mest avgjørende være graveringen på baksiden. Den reduserer verdien ganske mye. Derfor den ikke er skattepliktig!

    Jeg solgte en slik ( Omega gull ) for x-fruen. Hun MÅTTE selge og jeg mener hun fikk 2-2,5 Høvdinger, og listeprisen var ca 10.

    Hun var forsåvidt heldig for gravyren på baksiden var kun Vinmonopolets logo og hun som jeg klarte å overtale til å kjøpe den hadde et etternavn som egnet seg i forhold til å modifisere denne logoen til første boksatv i etternavnet. En dyktig gullsmed kan være verd sin vekt i gull! Totalkostnad for hun som kjøpte den var vel 3-4000,-

    Så hvis gravyren kan endres til noe "fornuftig" øker verdien ganske mye. Med "feil" gravyre er den desverre lite verd. Uten gravyre ville jeg vel anta at en oppnåelig bruktpris ville være som men "lett brukt" HiFi ca 50% av nyprisen.

    Alt dette sagt så er ikke Certina noe dårlig ur, så langt derifra!

    En mulighet er å selge baklokket for gullverdien og så kjøpe et nytt uten gravyre, men du må regne på det for det er slett ikke sikkert at det vil lønne seg.

    Så "bottom line", behold den.

    Edit: Har du råflaks jobber du i et firma som hvis logo i seg selv gir klokka ekstra verdi, men da har du vunnet i Lotto!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.281
    Antall liker
    24.881
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fra en imbesil som har klart å miste sin kjære Oris:
    Hvor er markedet for brukte mekaniske/automatiske ur?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    Fra en imbesil som har klart å miste sin kjære Oris:
    Hvor er markedet for brukte mekaniske/automatiske ur?
    Har vært et par runder på massdrop med Oris nå i nyere tid, da får du en ny klokke til bruktpris eller bedre.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.700
    Antall liker
    17.729
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kjøpt og solgt på Tidssonen. Fungerer fint. Man kan se andres vurderinger av en man skal gjøre en handel med og er klokken dyr kan man møtes for bytte av klokke/penger. Det er så mye kopiur og frankensteinur "der ute" at det kan være greit å ta en nærhandel, syns jeg. Klokkeriet på fb har jeg ikke brukt.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    ATTACH=CONFIG]513764[/ATTACH]Jeg arvet en fin Omega Automatic klokke fra 1969.
    Den ser veldig bra ut, men verdien er vel så som så.
    Jeg tenker at det kanskje hadde vært greit men en sevice på denne, men hva er nødvendig og hva koster noe slikt.
    Bor i Bergen, og håper noen i nærheten kan se på den.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg arvet en fin Omega Automatic klokke fra 1969.
    Den ser veldig bra ut, men verdien er vel så som så.
    Jeg tenker at det kanskje hadde vært greit men en sevice på denne, men hva er nødvendig og hva koster noe slikt.
    Bor i Bergen, og håper noen i nærheten kan se på den.
    Jeg har en Omega Constellation fra samme år som din, og som ligner veldig på din - fikk den av foreldrene mine da jeg ble myndig - og den var nettopp på service etter drøyt 10 år i skuffen. De byttet en haug med deler - bl.a. diverse tannhjul, opptrekkskrone, glass, pakninger og t.o.m. den delen med alle dato-tallene - og renset urverket etter alle kunstens regler. En nærmest total overhaling altså - men så var det hele nærmest nedslitt grunnet manglende service i altfor mange år.

    Jeg valgte å ta servicen hos en autorisert Omega-forhandler - og det kom på 6.000 kroner. Mer enn klokken er verdt, men så var det dette med affeksjonsverdien, da.... Og litt stas med noe mekanisk, også - legger ikke skjul på det.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Fikk lyst til å fortelle en liten anekdote fra i dag. Ikke om dyre ting, men var og hentet min Victorinox for n'te gang hos David Andersen. Denne gangen var det nok bare et overraskende svakt batteri.

    Endte opp med å bli ekspedert av urmakeren Marius. Herlig type, genuint og nerdete opptatt av mekanikk og kvalitet, endte med å snakke sykkelhjul og sykler av alle ting, var inne på siden til Johnsen Frameworks som han kommenterte med 'nesten så jeg får lyst på sykkel, selv om jeg ikke har sykla på mange år', og umiddelbart lagra som favoritt på nettleseren. I det hele tatt, en overraskende trivelig butikkopplevelse. Godt at det finnes lidenskap i yrkeslivet fortsatt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.852
    Antall liker
    18.313
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tenker at det kanskje hadde vært greit men en sevice på denne, men hva er nødvendig og hva koster noe slikt.
    Bor i Bergen, og håper noen i nærheten kan se på den.
    En service vil ligge på alt fra 3-6K avhengig av ulike faktorer og og hvor mye du ønsker gjort (eks. polering, bytte av glass osv).
    Det skal finnes flere dyktige urmakere i Bergen, men vær klar over at pris hos AD (autorisert Omega forhandler) ofte er en del dyrere enn hos andre.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Min første mekaniske klokke overlevde ca 5 års daglig bruk før den begynte å stoppe med ugjevne mellomrom og ble erstattet med en Helson SD.

    Etter to år i en skuff bestemte jeg meg for å prøve å reparere den.
    Jeg kjøpte ett NH36A urverk på ebay og satt igang.
    Nå er den oppe og går med nytt urverk som har både hacking og manuelt opptrekk. Mesteparten av jobben var plug n play. Det mest krevende var å korte inn stemmen til krona. (Må kjøpe ny da den ikke har langt nok gjengeparti til å korte den mer.

    Satser på at denne lever mange år fremover nå. :)
    IMG_20181019_171407.jpg IMG_20181019_171345.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Fyller år idag og hadde en Seiko SKX007 på ønskelista.
    Overraskelsen var stor da jeg fikk både Skx og en Steinhart ocean one vintage military, en homage til Rolex milsub.

    Nå sliter jeg med å velge hvilken klokke jeg skal ha på armen.
    IMG_20181117_190204.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn