Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.613
    Torget vurderinger
    27
    Eller for å sitere Albert Einstein ang. riktig tid.
    En klokke som står i ro, er bedre enn en som går feil.
    Klokken som står i ro viser rett tid 2 ganger pr. døgn.
    Klokken som går feil - viser aldri rett tid :)
    En klokke som går feil, la oss si fem minutter i døgnet, vil da også vise korrekt tid to ganger i døgnet (omtrentlig). I tillegg gir den deg en konstant anelse om hva klokken er. Her må det være en misforståelse.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har en vintage Datejust med acryl. Är alltså detta som skal till för att få den i tipp topp stand igen?
    jepp. 1 min med intens gnukking, så blir akrylen blank og fin.

hvis den er skikkelig herpet med dype hakk, kan det kanskje være lurt å gå over med 4000 våtlipepapir først, for å spare litt tid.
    Tror ikke papir er nødvendig. Jeg subbet min gamle Datejust i en grovpusset murvegg og fikk så stygge riper at jeg var helt overbevist om at jeg måtte kjøpe nytt glass. Kjøpte noe som heter "DISPLEX" på en rød tube hos Clas Ohlson og gnikket med en bommulspinne og alle ripene forsvant etter knapt et par minutter. Har fortsatt det gamle glasset fra 1974 og det er klart og blankt. Ikke mulig å se at det var helt herpet med stygge melkevite riper etter sammenstøtet med muren.
    Tack för uppföljning. Papir är inte aktuellt, bara små riper etter vanligt vardagsbruk. Klockan är från runt -78 och med litt gnugging utgår jag från att den blir blank och fin igen. Om inte ser jag det finnes alternativ!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er kanskje pirkete, men synes det er lov når man snakker ur i den prisklassen. For skams skyld burde alle skruene stått på linje, og ikke i alle mulige retninger som på den der.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.896
    Sted
    Kongsberg
    En klokke som går feil, la oss si fem minutter i døgnet, vil da også vise korrekt tid to ganger i døgnet (omtrentlig). I tillegg gir den deg en konstant anelse om hva klokken er. Her må det være en misforståelse.
    Nei.

En klokke som går konsekvent 5 minutter feil (mao. sakker eller fortner 5 minutter i døgnet) - vil først vise mer og mer feil - før den viser mindre
    og mindre feil. Et vanlig 12 timers urverk vil vise rett tid; hver 144 dag. (Et 24 timers urverk vil vise rett tid; hver 288 dag). Det blir fort veldig feil!

mvh
    Gunnar Brekke

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.613
    Torget vurderinger
    27
    Nei.

En klokke som går konsekvent 5 minutter feil (mao. sakker eller fortner 5 minutter i døgnet) - vil først vise mer og mer feil - før den viser mindre
    og mindre feil. Et vanlig 12 timers urverk vil vise rett tid; hver 144 dag. (Et 24 timers urverk vil vise rett tid; hver 288 dag). Det blir fort veldig feil!

mvh
    Gunnar Brekke
    Du har selvsagt rett! Må få alkolås på Paden.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Noen som bruker smartur? Eller er de ikke smarte nok ennå? Eller er dere ikke smarte nok?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Fikk en Sony SmartWatch av arbeidsgiver. Lastet ned app`n for å se litt hva den kunne brukes til.

Om det er den eller jeg som pr. i dag mangler smartness kan sikkert diskuteres;), men den blir nok liggende i esken. Uinteressant konsept, og i tillegg stor og stygg som juling er min mening:)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Når så er nevnt om SmartWatch, kunne jeg derimot mer enn gjerne tenkt meg å hatt en Submariner i porteføljen. Og da fortrinnsvis en 14060(M). En 16610 eller GMT-variant kunne nok også vært aktuell, selvom jeg egentlig ikke har helt sans for cyclops´n.

Men, det blir nok trolig kun med ønsket. Jeg synes ærlig talt prisene på disse dusinvarene er hauset altfor langt opp i skyene de senere årene. Med prisforlangende i området 45K+ for passe slitte 20-25 år+ gamle klokker uten original boks og papirer, uten dokumentert servicehistorikk, uten lenker eller lenker så slitt at de nesten ikke henger sammen, synes jeg er for drøyt.

Men, det er vel meg det er noe feil med, for de blir jo tilsynelatende solgt for slike priser.

Zissou

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

Har ikke så enorm kontroll på klokker så lurer på om noen her kan gi meg noen tips, lurer på å kjøpe en Casio Edifice så jeg kan ha 2 tids-soner satt samtidig.
    Er det andre merker som har slike modeller også? Med 2 synlige tider altså? (Gjerne til godt under 10K da det bare er til jobb.)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

Har ikke så enorm kontroll på klokker så lurer på om noen her kan gi meg noen tips, lurer på å kjøpe en Casio Edifice så jeg kan ha 2 tids-soner satt samtidig.
    Er det andre merker som har slike modeller også? Med 2 synlige tider altså? (Gjerne til godt under 10K da det bare er til jobb.)
    Slike ur har som regel betegnelsen "GMT" eller i noen tilfeller "UTC". Både Casio, Seiko, Citizen ("Nighthawk") m.fl. har utallige GMT kvartsmodeller i prissegmentet du nevner. Av en eller annen grunn, virker det som de norske importørene ikke tar inn så mange av dem, så vidt jeg har sett, men eBay og andre nettbutikker finnes jo. Dersom du ønsker et mekanisk ur, er det vel litt mindre velge i under 10K, men du kan jo se på f.eks. Chr. Ward C60 GMT, som finnes i både 38mm og 43mm diameter.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Klokka etter min gamle far har nå fått nytt batteri, baretter og skinnrem og den har derfor sluttet å "jafse" sekunder.(innlegg2913). Kan forøvrig anbefale urmaker Andersen i gågata i Moss sentrum. Billigere enn nettbutikkene og god service.
    image.jpg

Med skinnrem så blir jo dette en penklokke, men når jeg er i tropene, noe jeg er ganske ofte så er det denne som gjelder:
    image.jpg
    En klassisk Casio, denne kom vel i 1987 og er "old School" så det holder. Den duger i et klima med temperaturer rundt 35 grader og en luftfuktighet på rundt 90 %.

Føler at disse to utfyller hverandre bra.
    Enkle pålitelige ur uten for mye bling og fjas.

Zissou

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips Coolbiz, har sett mange "GMT" klokker uten denne funksjonen også. Seiko Astron såg ganske interessant ut, får undersøke litt.:)

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.280
    Sted
    Oslo
    Inspirert av Terje-A, leter jeg frem min salige fars gamle Longines Flagship fra 60 tallet. Fotos følger når den er funnet.

mvh

oddemann

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    137
    Torget vurderinger
    7
    Det går veldig mykje i denne for tida. Ein birthyear for min del. Digger den:)
    Meget pen, og flott match med den reima:)
    Takk!:) Spesialbestillt frå Straps By Ruus. Håndlagd i Norge. God kvalitet. Anbefales til de som er ute etter reimer som matcher ur pefekt. Sjekk ut Instagram Strapsbyruus ....:)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er’n ekte?
    Er vel akkurat det som er essensen med Rolex, Tag Heuer, Omega og Breitling ++, mesteparten er "fake" og har null "imponatorfaktor" lenger. Aldri kult å ha en ekte Rolex til Kr xx xxx,- når tilsynelatende tilsvarende selges på gata på enhver charterdestinasjon for småpenger.
    Blir jo litt rart å slutte å gå med noe, bare fordi det lages kopier av det. Har man en dokumentert original er det vel bare enda større grunn til å glede seg over det. For meg er det et større problem at Rolex har blinget til klokkene sine med diamanter og annet juggel, enn at det lages kopier av dem.

Og kjennere ser forskjell. Jeg har fått mange tilbud om å selge denne klokken "der og da", også i Norge. Senest i en møbelforretning i Bygdøy Allé, der ene innehaveren nærmest sperret døren i håp om at jeg ville slå til.
    (Er også blitt skjelt ut i Rio fordi jeg gikk med klokken. "Put it away, unless you want someone to come and chop off your hand.")

Og det viktige er vel ikke "imponatoreffekten", men eiergleden?

Klokke for fossiler, med kaffegrut på opptrekket!

(Mulig jeg bytter den i en bra traktor med tilleggsutstyr, så sitter du med slikt ... )

Vis vedlegget 369601

Hehe. Passe småfrekt å labbe rundt i favelaen med 5-6 lokale årslønner på armen.

Godt at du slapp unna. Det har gått verre med andre, selv i vår del av verden: Shocking CCTV shows man being choked unconscious during struggle with two men who grab his £15k Rolex watch - Mirror Online

Zissou

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fant ut det ble litt for dyrt med Astron til jobb, ville sikkert hvert redd for å bruke den. Endte opp med en rimelig Flightmaster men greidde ikke la vær så får en Cocktail-time i samme slengen. Takk for tips!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn