Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.984
    Antall liker
    1.057
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Arvegods

    Jeg har arvet noen ur... og dette er antakelig en firmagave. Men hvilket merke/type er den egentlig ? ?
    P2281217.jpg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Åpne baksiden og se hva slags verk som sitter i klokka. Lettere å se hva slags klokke det er da.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Evig eies kun det tapte?

    I flere år har jeg gått rundt i den tro at jeg mistet min Seiko SM25-6000 under et sjøslag, men under utpakking av ei eske fra sist flytting i dag dukket den pinadø opp til min store glede. Batteriene har forlengst gitt opp, så jeg krysser fingrene for at det ikke har vært noen lekkasje i mellomtiden. Kjøpte den i etterkant av Lillehammer OL, der jeg tror Seiko markedsførte den som såkalt "offisiell chronograph". Håper ikke det betydde at det var ei slik de brukte til å avgjøre vinnere. :rolleyes:

    seiko 1994 web.jpg

    Dette er ei relativt sjelden klokke. Den ble rett og slett litt for mekanisk og elektronisk avansert for sin tid og sin pris, som jeg mener var i overkant av 6000 kroner i 1994. Husker at jeg etter noen år måtte begynne å la alarmen stå på for at den skulle fungere helt normalt. Ikke noe stort problem for meg, alarmen er ganske diskret, men ideelt er det jo ikke for de som ikke kan leve med noe som ikke er helt perfekt. Ikke ulikt mange hifi-produkter egentlig.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Er det reissue av Seiko Sammy eller en gammel ?

    Liker det enkle funksjonelle no bullshit designet. Ikkno jålete posørklokke dette. En skikkelig beater som tåler en støyt og kler å få en dæng eller to.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    På den heeelt andre siden av skalaen. Dersom jeg virkelig skulle gi f... i snusfornuften og gå etter en "holy grail", som klokkefolket sier...

    J.P. Journe Chronomètre Bleu

    Det ble solgt et eksemplar på Tidssonen forleden. 240' NOK. Kan få en grei platespiller for det.

    F.-P.-Journe-Chronometre-Bleu-1000x620.jpg
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Er det reissue av Seiko Sammy eller en gammel ?

    Liker det enkle funksjonelle no bullshit designet. Ikkno jålete posørklokke dette. En skikkelig beater som tåler en støyt og kler å få en dæng eller to.
    Den er ikke gammel, så det er nok en re-issue, grei pris ca 3800,- Sek...det har blitt endel Prospex ur på markedet den siste tiden.
    Jeg holder helt med deg i beskrivelsen av uret og bruken av det, skal bl.a brukes som arbeidsur og jeg sitter ikke på noe kontor om dagen...

    mvh
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.417
    Antall liker
    5.190
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Masahiro Kikuno is a master craftsman who belongs to an exclusive international group of independent watchmakers. These consummate artists create timepieces that reflect their deepest ideals, with no connection to commercial watch manufacturers. Kikuno's creations are deeply influenced by traditional Japanese culture. He's fascinated by a masterpiece called the Myriad Year Clock, which was built by a 19th-century Japanese mechanical genius. Containing over a thousand hand-made parts, the clock is a marvel of complex and precise engineering. Kikuno seeks to transcend that old master's achievement by giving the clock a modern rebirth in the form of an elegant wristwatch. This program documents Kikuno's exacting methods of designing and hand-machining all of the delicate parts needed to create a modern masterpiece.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.138
    Antall liker
    8.168
    Torget vurderinger
    12
    Det morer meg litt at Seiko fremdeles viser 10:08:42. Jeg kjøpte min første Seiko som 13-åring i 1979 etter å ha spart de nødvendige kr 1220,- og slitt ut brosjyren. Alle klokkene i den viste 10:08:42 også :).
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.748
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Holmestrand
    Masahiro Kikuno is a master craftsman who belongs to an exclusive international group of independent watchmakers. These consummate artists create timepieces that reflect their deepest ideals, with no connection to commercial watch manufacturers. Kikuno's creations are deeply influenced by traditional Japanese culture. He's fascinated by a masterpiece called the Myriad Year Clock, which was built by a 19th-century Japanese mechanical genius. Containing over a thousand hand-made parts, the clock is a marvel of complex and precise engineering. Kikuno seeks to transcend that old master's achievement by giving the clock a modern rebirth in the form of an elegant wristwatch. This program documents Kikuno's exacting methods of designing and hand-machining all of the delicate parts needed to create a modern masterpiece.
    Fantastisk!
     

    Zissou

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I flere år har jeg gått rundt i den tro at jeg mistet min Seiko SM25-6000 under et sjøslag, men under utpakking av ei eske fra sist flytting i dag dukket den pinadø opp til min store glede. Batteriene har forlengst gitt opp, så jeg krysser fingrene for at det ikke har vært noen lekkasje i mellomtiden. Kjøpte den i etterkant av Lillehammer OL, der jeg tror Seiko markedsførte den som såkalt "offisiell chronograph". Håper ikke det betydde at det var ei slik de brukte til å avgjøre vinnere. :rolleyes:

    Vis vedlegget 484893

    Dette er ei relativt sjelden klokke. Den ble rett og slett litt for mekanisk og elektronisk avansert for sin tid og sin pris, som jeg mener var i overkant av 6000 kroner i 1994. Husker at jeg etter noen år måtte begynne å la alarmen stå på for at den skulle fungere helt normalt. Ikke noe stort problem for meg, alarmen er ganske diskret, men ideelt er det jo ikke for de som ikke kan leve med noe som ikke er helt perfekt. Ikke ulikt mange hifi-produkter egentlig.
    Er det en såkalt "Dancing hands"? Sett video på youtube av en slik, ikke helt min stil men fikk lyst å kjøpe den bare fordi den var litt fascinerende å se på:)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I flere år har jeg gått rundt i den tro at jeg mistet min Seiko SM25-6000 under et sjøslag, men under utpakking av ei eske fra sist flytting i dag dukket den pinadø opp til min store glede. Batteriene har forlengst gitt opp, så jeg krysser fingrene for at det ikke har vært noen lekkasje i mellomtiden. Kjøpte den i etterkant av Lillehammer OL, der jeg tror Seiko markedsførte den som såkalt "offisiell chronograph". Håper ikke det betydde at det var ei slik de brukte til å avgjøre vinnere. :rolleyes:

    Dette er ei relativt sjelden klokke. Den ble rett og slett litt for mekanisk og elektronisk avansert for sin tid og sin pris, som jeg mener var i overkant av 6000 kroner i 1994. Husker at jeg etter noen år måtte begynne å la alarmen stå på for at den skulle fungere helt normalt. Ikke noe stort problem for meg, alarmen er ganske diskret, men ideelt er det jo ikke for de som ikke kan leve med noe som ikke er helt perfekt. Ikke ulikt mange hifi-produkter egentlig.
    Er det en såkalt "Dancing hands"? Sett video på youtube av en slik, ikke helt min stil men fikk lyst å kjøpe den bare fordi den var litt fascinerende å se på:)
    Det stemmer. Det finnes en video på YouTube av den litt mindre avanserte finklokken, som ikke viser tiendedeler når stoppeklokken brukes. Jeg kjøpte den et år før Lillehammer-OL og onkelbarna mine syntes det var utrolig fascinerende når jeg skrudde på kronen og viserne begynte å snurre i motsatte retninger for å komme til topps når stoppeklokke og nedtelling ble valgt.

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stilig! Kunne lekt noen timer med den;D
    Jeg må komme meg til urmaker så fort som mulig for å få skiftet batteri og få den i bruk. Skal til Haugesund i morgen, håper jeg husker å ta den med. Det er sjelden slike batterier lekker, men jeg opplevde faktisk det med akkurat dette uret på starten av totusentallet. Det gjør at datovisningen står fast på mitt ur, mulig det lar seg fikse hvis jeg koster på meg en skikkelig restaurering av det. Spørsmålet er om en slik restaurering er verdt pengene, for selv om det er et sjeldent ut så tror jeg ikke det har så høy verdi.
     

    Zissou

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sjekket de på Ebay for litt over ett år siden tror jeg, synes å huske jeg fant ett eller to til mellom 3-4000 så sjeldne er de i hvertfall. Har ikke så mye internett denne uken så orker ikke sjekke igjen akkurat nå. Jeg ville hørt hvor mye det kom på å fikse alt i hvertfall, om en inkluderer litt affeksjonsverdi ville det vel hvert verdt å bruke noen kroner utover nytt batteri. :)
    Fant selv nylig mitt første ur igjen etter noen år (fikk det vel i 8 års-alderen), mekanisk og ett merke jeg aldri har hørt om, størrelsen er mye mindre enn en 34mm Tudor jeg arvet fra farfar i fjor. Brukte litt penger på service, nytt glass og reim til Tudoren men samboer mener det er for gamle menn, så blir begrenset med armtid. Går likevel og lurer på om jeg skal bruke noen kroner på service på ett ur jeg aldri kommer til å bruke igjen.:rolleyes:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En klassisk Tudor er for gamle menn? Hva er et ur for unge menn da? Mobiltelefonen eller noe oversized fra Aliexpress?

    Korean-Fashion-Relogio-Men-Necessary-Sport-Large-Dial-Student-Watch-Neutral-Silicone-Watches-Bus.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.782
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Klassisk Tudor er jo så mangt at en generalisering av det blir helt feil:)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.726
    Antall liker
    8.183
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Jeg har lenge gått og lett etter en ny bruksklokke og forelsket meg med engang jeg så denne i butikken, litt dyr som bruksklokke kanskje, men den tiltalte meg med engang jeg så den......så da fikk det bare stå til:

    Certina.jpeg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Noen som har opplevd at klokker går for sakte pga magnetisme?
    Min Helson Shark diver med Seiko NH35 verk mister 5-12 sek per dag.
    Jeg synes å huske at den gikk mye mer nøyaktig da den var ny, jeg begynte å tenke på om den kunne vært magnetisert. (Den har vært med på bygging av subwoofere og har ellers blitt brukt uten en tanke om magnetfelt)
    Jeg lastet ned en app til telefonen som viser rundt 30 uT når telefonen ligger borte fra magnetfelt. Feltstyrken her i området er for tiden rundt 63000 nT så telefonmålingen stemmer nok dårlig med virkeligheten.
    Når jeg fører klokken under telefonen med glasset opp, spretter målingen opp i 90 uT, derfor misstenker jeg at den kan være magnetisert. På siden av kassen måler jeg 70 uT og på baksiden ligger den rundt 30.

    Jeg leser rundt på nettet at klokker helst går for raskt når de er magnetisert, men jeg har likevel bestilt en demagnetizer fra ebay.
    Utifra filmer jeg har funnet er det fort gjort å magnetisere klokka hvis man ikke gjør det riktig, så jeg er litt redd for å bruke den.


    Fornøyd med patinaen er jeg ihvertfall. :)
    DSC_0180.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Halvveis napp i dag. Fant en lokal urmaker som hadde en slik i bestilling uten at den var reservert. Håper det ikke faller i fisk. Er ikke så lysten på å handle på Ebay eller Amazon.

    Snakker om Seiko SARB017 Alpinist

    S-SARB017_b_2505x.jpg

    Blir glad som et barn på julaften om jeg får den.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Halvveis napp i dag. Fant en lokal urmaker som hadde en slik i bestilling uten at den var reservert. Håper det ikke faller i fisk. Er ikke så lysten på å handle på Ebay eller Amazon.

    Snakker om Seiko SARB017 Alpinist

    Vis vedlegget 488937

    Blir glad som et barn på julaften om jeg får den.
    Har vel gått ut av produksjon nå så det er et godt valg, flott klokke. Har siklet på den selv men dårlig impulskontroll gjorde at jeg endte opp med noe annet.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Paganien var helt jævlig. Kroner fra Graham, subdials fra 60-tallet, visere fra Mondaine i en dressuraktig kasse med Og hva gjør de «mutterne» oppe og nede?

    Er denne designet for de som bærer klokken på høyre arm?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.637
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Paganien var helt jævlig. Kroner fra Graham, subdials fra 60-tallet, visere fra Mondaine i en dressuraktig kasse med Og hva gjør de «mutterne» oppe og nede?

    Er denne designet for de som bærer klokken på høyre arm?
    Den er designet slik pga størrelsen - 5cm i diameter...

    Mvh
    Proffen
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.425
    Antall liker
    17.210
    Torget vurderinger
    2
    Ser at Paganis klokker koster en pilsrunde for en håndfull venner, så det er vel ikke stort å bekymre seg over ...
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Paganien var helt jævlig. Kroner fra Graham, subdials fra 60-tallet, visere fra Mondaine i en dressuraktig kasse med Og hva gjør de «mutterne» oppe og nede?

    Er denne designet for de som bærer klokken på høyre arm?
    Den er designet slik pga størrelsen - 5cm i diameter...

    Mvh
    Proffen
    Da bår du ha ganske grove never for å ikke se ut som en dott. Men heldigvis er smaken forskjellig, og liker du klokken bør du gi beng i hva andre mener.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.637
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Paganien var helt jævlig. Kroner fra Graham, subdials fra 60-tallet, visere fra Mondaine i en dressuraktig kasse med Og hva gjør de «mutterne» oppe og nede?

    Er denne designet for de som bærer klokken på høyre arm?
    Den er designet slik pga størrelsen - 5cm i diameter...

    Mvh
    Proffen
    Da bår du ha ganske grove never for å ikke se ut som en dott. Men heldigvis er smaken forskjellig, og liker du klokken bør du gi beng i hva andre mener.
    Armer og never skal nok matche den greit.
    Erfaringsmessig blir klokker under 4,5cm i diameter pinglete.....
    Så nå er den bestilt. Tror jeg vil trives bedre med den enn en Uboat jeg har kikket på..... Uboat.jpg

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.637
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så får heller den neste bli denne: Akribos.jpg

    Den finnes også i sølv finish....men heller mest mot gullfinishen for the moment.

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn