Das spielt keine Rolex!
Om jeg så vinner 1 milliard i Lotto så blir det ikke Rolex.
ikke er de spesielt fine (med noen få unntak), og jeg føler ikke for å spille marketingspillet de bedriver.
Jeg har heller ikke hatt helt sansen for Rolex. Samtidig må jeg innrømme at en del av modellene vokser på meg: Eldre Sub og GMT. Kanskje det merket jeg har endret mest holdning til seneste par årene.
Den Seiko'en er tøff, @Dalix , og tåler tøff bruk. Seiko har mye flott, og min daglige heter Seiko.
Forresten var det noen som ikke likte Rolex?
Jeg har en som jeg har arvet, den er beskjeden og sympatisk.
Jeg ville nok aldri brukt penger på en ny Rolex, et merke som har skjemt seg ut gjennom lang tid, men denne fra 1972 syns jeg er fin, og den går videre i arv.
Den Seiko'en er tøff, @Dalix , og tåler tøff bruk. Seiko har mye flott, og min daglige heter Seiko.
Jeg har en som jeg har arvet, den er beskjeden og sympatisk. Vis vedlegget 1086536
Jeg ville nok aldri brukt penger på en ny Rolex, et merke som har skjemt seg ut gjennom lang tid, men denne fra 1972 syns jeg er fin, og den går videre i arv.
Får greit for pengene med Seiko synes jeg, er vel derfor det ligger 5-6 til i klokkeboksen vintage er fint, eldste Seikoen jeg har er fra 1966, trekker opp fint og går som en klokke Rolex kan være fint det, men liker ikke hypen.
Det er nettopp det - hypen med Rolex. Og hvor eksklusivt kan det egentlig være når de lager over 1,2 mill klokker i året?
Den fra 1972 to poster over likte jeg veldig godt..
Jeg har en som jeg har arvet, den er beskjeden og sympatisk. Vis vedlegget 1086536
Det er nettopp det - hypen med Rolex. Og hvor eksklusivt kan det egentlig være når de lager over 1,2 mill klokker i året?
Den fra 1972 to poster over likte jeg veldig godt..
Enig og enig.
Ser på A-laget på TV.
Herman Flesvik er dagens "offer".
Han forteller at han har en Rolex til ca 100.
Det er dust å kjøpe en så dyr klokke, sier han, men det er greit når man har dårlig selvtillit.
Problemet med hype er at man kan elske, eller avfeie noe, nettopp på grunn av hype. Hype går ofte over. Det man bør forsøke å finne ut av er hva man egentlig liker, og hvorfor.
Jeg har kjøpt en del klokker som har vokst på meg etter bruk, og andre som har gjort det motsatte.
Det skal se bra ut, og det skal føles komfortabelt å bære, dessuten skal det gi inntrykk av kvalitet.
Jeg har klokker jeg har syntes har vært superfine, men de bærer ikke best … Dét kommer man liksom ikke utenom.
Rolex har flere flotte klokker. Dere sutrer!
Sub med unntak av seneste, svulstige modellene er dritfine.
Daydate er flotte, Air King, Gmt Master, for eks den kongen bruker er stilig, Explorer er lekker. Iallefall 1016 og Explorer 2. Milgauss i grønn. Cellini serien har flere fine og de gamle Princemodelleneer flotte, klassiske modeller.
Men de er vanlige og det er go to klokka for alle klovner som skal ha én skikkelig klokke. Produktet i seg selv er det ikke noe galt med. At bruktprisene går i taket? Hva så? Det er gode investeringer.
Jeg har kun eid en Rolex som naboen kjøpte billig av meg i 2011 eller så. At jeg ikke har hatt noen, handler stort sett at jeg liker mer dressy klokker. Med unntak av en Seiko quarz jeg har brukt vekdig mye de siste årene, men det er vel stort sett etter at jeg la galskapen litt på hylla. Selv om det ikke går an å slutte helt.
Uret har vært inne til reparasjon i 3-4 år. Arbeidet skulle først gjøres i Sveits - på fabrikken. Der var det kun én eller to som kunne lage delen som var i stykker. Etter et par år viste det seg at de ventet med å lage delen til de hadde fått inn nok klokker til å forsvare produksjonen. Hallo, vi snakker om et ur fra 30-tallet.
Vi startet med prisoverslag 10-15 000 for reparasjon. Det var greit, de kunne informere om at lignende ur var solgt for 2- 300 000. Ikke verst, siden jeg plukket dette opp i en antikvitetsbutikk for rett under 20K. Penger og verdi var aldri poenget, men likevel.
For noen måneder siden var beskjeden at det kom til å ta ytterligere ett år, og koste ca 40 000 å reparere. Om jeg var interessert? Jo for verdien ville være ca 60-70 000 etter reparasjon. Hva? Dette var jo ikke lenger opplagt god butikk. Nåvel, vi kjører på, men da må jeg ha klokka innen et år, og ikke ei krone over 40k! Eneste som var galt var blafunksjonen for dato som er en trykknapp i krona. Orker ikke å ha noe som ikke fungerer, så dette måtte tas. Men jeg begynte å bli litt lei hele greia.
Så, kom beskjeden forleden. Uret er ferdig, lenge før det hadde gått et år, og prisen ble langt hyggeligere, 26k. Jippi! Men vent. Er den spesiallagede remmen fra Atelier Petrov rotet bort og erstatter med en billig standard-rem? Jepp! Herregud, er det mulig. Et par dager etterpå og alt er på plass. Endelig.
Klar til avhenting. Har blitt ei klokke med historie dette.
Karen Kyllesø har skrevet seg inn i historiebøkene som den yngste personen noensinne til å gå alene til Sydpolen. Bare 21 år gammel har hun fullført en utrolig ekspedisjon og vist en eksepsjonell kombinasjon av fysisk utholdenhet og mental styrke. På armen hadde hun en Seiko Prospex SLA073. En...
Alle moderne klokker hadde fungert på utsiden av en jakke på vei til sydpolen. Det er branding, branding.
Men jeg vil tro urmakeren har brukt en olje som er litt tynnere enn vanlig for at den skulle gå bra.
Alle moderne klokker hadde fungert på utsiden av en jakke på vei til sydpolen. Det er branding, branding.
Men jeg vil tro urmakeren har brukt en olje som er litt tynnere enn vanlig for at den skulle gå bra.
Så gøy å se at så mange hifi-folk også har stor interesse for klokker/ur. Samme her, så da legger jeg gjerne ut min samling også .
Over 30 år gammel, går ikke lenger, men får være med for gammelt vennskaps skyld.
God 15 år gammel arbeidshest som stadig er i bruk.
Selveste rosinen i pølsa, som kun brukes i spesielle anledninger.
Lett og pålitelig ur som stadig brukes.
Jada, designerklokke, kjøpt på impuls da den var til salgs for halv pris. Brukes nå og da.
Nyeste kjøp, noen få uker gammel, behagelig og grei GMT-klokke.
Ettersom konas vakre Breitling, (gave fra meg i hennes 50-årsdag) også fikk plass i boksen, får den også bli med her. Dermed er boksen full, så da må det nok handles inn en til snart.
Jeg er ikke urmaker, tenker bare at en liten mekanikk med snevre toleranser som ei klokke kan slite litt ved temperaturer som avviker mye fra det man normalt ville forvente?
Ser baksiden av klokka jeg har på håndleddet holder ca 28-29 grader.
På utsiden av jakke i minus 40 er 70 grader i forskjell, så jeg tror kanskje at den ikke vil være helt nøyaktig?