Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.454
    Sted
    Trondheim
    Denne:

1740072356775.png

Fascinert av teknologien i den. Quartz-ur uten batteri. Selvtrekkende fjær som driver et hjul med magneter i en spole som dermed genererer strøm til en quartzkrystall (hvis jeg har forstått det rett).
    De sier +/- 1 sek i døgnet, max 15 sek på en måned. Jeg har hatt min i 3 uker og så langt har den gått 2 sekunder for fort.

Jeg vil gjerne ha en klokke som går riktig, ser pen ut, har spennende teknologi og som ikke alle andre har.
    Denne scorer på alle kriteriene.

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    24.573
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    24.573
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5
    1741992699506.png

sandecker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Antall liker
    954
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    M.A.D.2, ny «Raffles» i starten av april.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.454
    Sted
    Trondheim
    De der er flotte. Jeg har en slik i den automatiske utgaven der det er månefase der gangreserven vises på det bildet. Sølv skive og ikke i gull som det på bildet. Fantastisk fin klokke. Har besøkt fabrikken som ikke ligger langt fra Dresden. Den har gått kraftig opp i pris (nærmere 50%) etter at jeg kjøpte min.
    1742510362351.png

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.355
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Savner min Glashütte 60s. Sjefen på Big Dipper lånte den i bryllupet sitt og fikk kjøpe den under tvil noen år senere.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.414
    Torget vurderinger
    0
    Og så må man forsøke noe nytt. "Unboxing" i stillbilder!

Fikk litt på forskudd 70 års gave fra Husvaranen og barna, og her følger det masse bilder:

AVI-8 Bilde 1.jpg
    En rød litt anonym boks. Montro hva dette kan være? (Joda jeg vet jo at vi er i klokke tråden! 😉:LOL:)

AVI-8 Bilde 2.jpg
    En Airfix modell??? Dette blir jo spennende!

AVI-8 Bilde 3.jpg
    Bort med omslaget med flymaskinen. En sort boks med AVI-8 på?? Avieight? Ahh "Aviere"! Det som faktisk er viktigere enn å "navigare".

AVI-8 Bilde 4.jpg
    Et riktig stort arbåndur, en "flieger" som "den andre siden" kalte dem. 😍😍

AVI-8 Bilde 5.jpg
    47mm ur er faktisk ganske stort. Og over dato og fabrikkmerke ser man en Hawker Hurricane i silhuett.🙂
    Og for dere unge og de eldre som hadde en trist oppvekst må man kanskje forklare hva Airfix er? Det var
    den engelske fabrikken som produserte stort sett det meste man drømte om da man var en god del yngre
    enn i dag. Plastmodeller skulle settes ammen med lim og males slik at de ble historisk korrekte. Enkelt sagt
    så laget de det man begjerte helt til HiFi kom og tok en stakkar. For HiFi var, er og vil nok forbli mye dyrere enn
    plastmodeller en gang var!
    Men uansett så har man en kjekk familie!❤

Edit: Ser at bildene av urskiven er litt uklare, det skyldes at jeg tok bildene før jeg hade tatt av bekyttelsen på "Glasset".

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.849
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg er rimelig imponert over presisjonen på min Grand Seiko Spring Drive Snowflake. Jeg stilte den sist ⅓ og nå har den fortet 1 sekund på 3 uker.
    Oj. Forstår eg rett at det er eit automatverk som driv ein dynamo som matar ein quartzmotor? Eller, i den dur?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.414
    Torget vurderinger
    0
    Skulle da bare mangle! Grand Seiko er jo japansk urverdens svar på Toyota Century som forøvrig er kjent for å få Jaguar et. al. til å framstå som
    billige kinesiske el biler i forhold. Folk som kan dette med bil makter ikke å bli enige om Rols Royce eller Toyota Century er den beste!
    Gitt prisen er vel Grand Seiko noe av, om ikke det beste, av ur man kan kjøpe for penger!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.454
    Sted
    Trondheim
    Noe sånt. En fjær driver et magnethjul som roterer ved en spole som dermed genererer strøm som mater en kvartskrystal. Denne kvartskrystallen brukes til å styre en bremse som så kontrollerer bevegelsen på urverket. Urverket er i utgangspunktet mekanisk. Ganske komplisert. De forsket på det fra 1971 fram til den første spring drive klokken ble introdusert i 1999.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.066
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du skal ha ei nøyaktig klokke så kjøp kvarts eller ei med radiosync. Jeg har en Certina DS 2 kronograf (kvarts) som slingrer mindre enn 10 sekunder pr år. Dersom den likevel skal være automatisk/mekanisk så har jeg god erfaring med Tissot PRX Powermatic 80. Min går ca 1,5 sekund for fort pr dag i "normal" bruk.

Mvh
    KJ

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.720
    Torget vurderinger
    1
    De fleste Quartz er såpass nøyaktige, at det er såpass få sekunder feil når man skal stille til sommer/vintertid at det ikke har noe betydning. Automatiske/mekaniske må man regne med å stille hver måned, samme hvor mye den koster egentlig.

Sjekk ut f.eks: Citizen eco-drive om man skal ha en rimelig quartz som lader av lyset. Citizen er gode klokker og bang for the bucks. Seiko Solar er også god, men endel dyrere enn Citizen. Citizen så får man fort en radio controlled eco drive i titan for samme prisen som en Seiko Solar. Seiko har derimot "dvalemodus" på sine klokker om de ikke blir brukt eller ligger i et mørkt rom over lengre tid (ihvertfall på de litt dyrere modellene), så der varer batteriet fint et halvår uten bruk/lading i motsetning til Citizen som ikke har denne funksjonen. Radio controlled drar også endel strøm i seg selv for sync kan nevnes. Seiko Kinetic er også veldig nøyaktige (quartz i bunnen), men de har vel startet å fase de ut for solar. Men det er klokker som må brukes da de ikke lader i klokke winder.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.849
    Sted
    Sunnmøre
    Er ute etter et ur å bruke på jobb som yrkesfaglærer.

Noen som vet om hvor nøyaktig disse er?
    Vis vedlegget 1111434
    Viktig å ha mest mogleg sertifisert presisjon når det skal avgjerast om det er forseintkoming, eller om timen eigentleg er slutt :) Naturfagslærarane på gamlejobben min svor til slike radiokontrollerte.

Eg må, motvillig, vedgå at for meg er det eigentleg tilstrekkeleg å stilla ein gong i månaden, og vita at eg er innafor rett minutt. Eigentleg.

Synd. Eg fetisjerer presisjon.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.720
    Torget vurderinger
    1
    Viktig å ha mest mogleg sertifisert presisjon når det skal avgjerast om det er forseintkoming, eller om timen eigentleg er slutt :) Naturfagslærarane på gamlejobben min svor til slike radiokontrollerte.

Eg må, motvillig, vedgå at for meg er det eigentleg tilstrekkeleg å stilla ein gong i månaden, og vita at eg er innafor rett minutt. Eigentleg.

Synd. Eg fetisjerer presisjon.
    Men igjen, alle har jo en mobil idag, det blir ikke mye mer nøyaktig tid enn det. ;) Klokke blir jo da mer for pynt, og ca. Tid..

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    3.079
    Sted
    Nordland
    Men igjen, alle har jo en mobil idag, det blir ikke mye mer nøyaktig tid enn det. ;) Klokke blir jo da mer for pynt, og ca. Tid..
    Joda, er ett poeng, men er litt tullete å fiske mobilen fram i eningen.. Er på mobilkjøret, fort gjort å «miste» fem minutter😅

👀
    IMG_6494.jpeg
    Huff, kan de virkelig avvike så mye som et halvt minutt pr. dag😳 Da må de stilles hver dag🫣

Har ei Invicta-Subaqua med flatt batteri, skal få det byttet og selges. Pent ur, men blir slitsomt å drasse på 360gr på et verksted😂
    IMG_6495.jpeg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.849
    Sted
    Sunnmøre
    Huff, kan de virkelig avvike så mye som et halvt minutt pr. dag😳 Da må de stilles hver dag🫣
    Min redselsfulle Invicta «Submariner» har eit malaysisk Seiko NH35-urverk, som er oppgjeve med ca slik presisjon. Erfaringa er at det funkar mykje betre i praksis enn dersom eg ikkje bryr meg. Det er ikkje slik at det driv eit kvarter på ein månad, snarare maks eit par minuttar.

Diverre er byggkvaliteten sådär (ikkje alt ein får for 500 kr inkl frakt) og automatikken tok kvelden etter klokka ramla ca ein meter mot filsegolv. Difor trekkjer eg det kvar morgon (men stiller ikkje) og det fungerer heilt fint. Kanskje det eigentleg betrar presisjonen, sidan eg unngår at det luntar av garde med halvtom tank. Har lurt på det.

Fordelen (alt har både positive og negative sider) er at eg med godt samvit kan leita etter ny klokke.

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    3.079
    Sted
    Nordland
    Min redselsfulle Invicta «Submariner» har eit malaysisk Seiko NH35-urverk, som er oppgjeve med ca slik presisjon. Erfaringa er at det funkar mykje betre i praksis enn dersom eg ikkje bryr meg. Det er ikkje slik at det driv eit kvarter på ein månad, snarare maks eit par minuttar.

Diverre er byggkvaliteten sådär (ikkje alt ein får for 500 kr inkl frakt) og automatikken tok kvelden etter klokka ramla ca ein meter mot filsegolv. Difor trekkjer eg det kvar morgon (men stiller ikkje) og det fungerer heilt fint. Kanskje det eigentleg betrar presisjonen, sidan eg unngår at det luntar av garde med halvtom tank. Har lurt på det.

Fordelen (alt har både positive og negative sider) er at eg med godt samvit kan leita etter ny klokke.
    Mitt Invicta-Subaqua ur, har ett bra Ronda Caliber: 8040.N movement👍🏻

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    24.573
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5
    Kva med ei av desse?

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.328

Jeg har ett par beater klokker med NH35 urverk. Helson sharkdiver og Seiko Snzh57 (denne skiftet jeg urverk i selv når 7s36 begynte å bli slitt).

Jeg synes at disse urverkene er overraskende gode til prisen. Jeg har ikke behandlet dem pent, så de har flere ganger blitt utsatt for kraftige magnetfelt (av typen hvor alt verktøy du bruker plutselig er magnetisk) bruk av borhammer osv.

Etter noen år, mister de ett minutt og to i døgnet, men de kan bli ganske stabile etter regulering og evt demagnetisering.

Blir det for galt, kan man ta "service" på klokken selv ved å skifte urverket til ca 500 kr. Dette er også grunnen til at jeg tør å bruke klokkene såpass stygt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn