Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.854
    Antall liker
    4.170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tatt bussen til de digre steinene derfra. Ho-hum... Langt mer interessant å besøke Bovington dagen etter...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.269
    Antall liker
    10.299
    Sted
    Trondheim
    Jeg har også vært der. Og er det ikke et tungrockband som har et album med den tittelen (med bilde av en Tank på)?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.854
    Antall liker
    4.170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Må holde tråden i live... Enkle oppgaver i dag. Blir jo enklere når hun forteller hvem utøverne er (for de som sitter litt fast). Kjente først ikke igjen oppgave 1, men det rettet seg jo.
    Har hun sluttet å opplyse om vinnerne? Jeg ville jo gjerne gratulere otare når han får kopp nr 2....
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, vi lar tråden leve.
    Forrige runde gav jeg opp, litt dårlig tid og mye musikk som ikke engasjerte meg. Noen oppgaver tok jeg fort men resten lot jeg være.
    Idag var det enklere, jeg kjente de fleste, har framført flere selv, og vi får mye hjelp. Sangen i nr1 er så kjent men jeg klarer ikke plassere den, og lar hjelpemidlene være idag.
    Jeg ville foretrukket at de holdt seg til originalmusikk, ikke alle disse halvdårlige arrangementene og versjonene for å gjøre enkle ting vanskelig. Meningene er sikkert delte om dette.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.269
    Antall liker
    10.299
    Sted
    Trondheim
    Må holde tråden i live... Enkle oppgaver i dag. Blir jo enklere når hun forteller hvem utøverne er (for de som sitter litt fast). Kjente først ikke igjen oppgave 1, men det rettet seg jo.
    Har hun sluttet å opplyse om vinnerne? Jeg ville jo gjerne gratulere otare når han får kopp nr 2....
    Har jeg vunnet? Gøy.
    sender nok ikke inn i dag. Er i Praha og har vært på sykehus. Orker ikke tenke.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.854
    Antall liker
    4.170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ah, jeg uttalte meg noe forkjært! Beklager, jeg skulle ha sagt: Jeg ønsker å gratulere når han engang i framtiden vinner kopp nr 2. Sorry, sorry. Håper det går bra med deg!
    Sen Edit: Jeg ser i en annen tråd at du visstnok berger, så:
    Jeg har ingen anelse hvorvidt du eller noen annen vant! Det er "problemet"!
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Forrige ukes oppgaver var ikke vanskelige, når jeg hører løsningene idag. Jeg må ha vært veldig trøtt.
    Idag ble det flashback fra starten for meg. Oppgave 1 har jeg spilt med janitsjarkorps, den er populær der, ihvertfall blant de som har nivået inne til å klare det teknisk. Husker hvordan klarinettistene lirte av seg fra denne i tide og utide, de fikk aldri nok av den.
    Fin musikk, men mye finere i originalversjon. Og denne klarinettisten kan det bli litt vel mye av. Enda et arrangement, sukk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.269
    Antall liker
    10.299
    Sted
    Trondheim
    Oppgave 2 er vel en liten nøtt? Tar den ikke før jeg har bokstaven (eller kanskje ikke da en gang). Jeg fikk litt assosiasjoner til tog der, og hørte jeg en ondes martenot der inne en gang (eller spiller ørene meg et puss)?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Han i 2 var en luring. Jeg er ikke sikker på verket, men det inneholder et lite tema som finnes i et mer kjent verk, som jeg også har spilt. Det kan tenkes at instrumenteringen her er rekonstruert av andre, men det vet jeg ikke. Kanskje jeg har dette på CD med vårt lokale orkester, her kan jeg lete hvis jeg gidder.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.269
    Antall liker
    10.299
    Sted
    Trondheim
    Ja, da er de vel klare alle sammen. Har ikke funnet alle verkene ennå, men når man har hele samlingen digitalisert i Apple Music, samt tilgang på hva det skal være av strømmetjenester burde det ikke ta alt for lang tid.
    Og ørene spilte meg nok et puss, ja. Ingen ondes martenot der.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.854
    Antall liker
    4.170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nope, harpe!
    Og da fikk vi også vite hvorfor det ikke ha blitt trukket vinnere.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.854
    Antall liker
    4.170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Greit i dag, kanskje litt utfordrende med 2 og 3, - 2 ikke den mest kjente komponisten (selv om Vreesvijk o a gjorde sitt til å fremme én av melodontene hans), men teksten var hørlig. 3- ikke fordi komponisten på noen måte er obskur, men ikke akkurat hans mest kjente etter min oppfatning.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.269
    Antall liker
    10.299
    Sted
    Trondheim
    Ja, i dag gikk det rimelig greit.
    Nr. 4 var jo grei, men å ha det med i en rebus med klassisk musikk blir litt rart syns jeg.
    Og jeg ergrer meg litt over oversettelsen av tittelen i oppgave 6. Det er ikke det sangen heter på originalspråket.

    Og oppgave 2 - kanskje obskur, men ikke mer obskur enn at jeg har 4 forskjellige innspillinger, men jeg har jo vært litt opphengt i opera ganske lenge.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.854
    Antall liker
    4.170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, kanskje det. Ingen snubletråder i dag. Jeg trodde ikke at jeg var gammel, men innså at det er verre enn tenkt, da jeg grep meg selv i å synge teksten til nummer 6... selv om jeg selvsagt blandet silkestrå, sløyfer og blonder...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn