Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.333
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tatt bussen til de digre steinene derfra. Ho-hum... Langt mer interessant å besøke Bovington dagen etter...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.598
    Sted
    Trondheim
    Jeg har også vært der. Og er det ikke et tungrockband som har et album med den tittelen (med bilde av en Tank på)?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.333
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Må holde tråden i live... Enkle oppgaver i dag. Blir jo enklere når hun forteller hvem utøverne er (for de som sitter litt fast). Kjente først ikke igjen oppgave 1, men det rettet seg jo.
    Har hun sluttet å opplyse om vinnerne? Jeg ville jo gjerne gratulere otare når han får kopp nr 2....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, vi lar tråden leve.
    Forrige runde gav jeg opp, litt dårlig tid og mye musikk som ikke engasjerte meg. Noen oppgaver tok jeg fort men resten lot jeg være.
    Idag var det enklere, jeg kjente de fleste, har framført flere selv, og vi får mye hjelp. Sangen i nr1 er så kjent men jeg klarer ikke plassere den, og lar hjelpemidlene være idag.
    Jeg ville foretrukket at de holdt seg til originalmusikk, ikke alle disse halvdårlige arrangementene og versjonene for å gjøre enkle ting vanskelig. Meningene er sikkert delte om dette.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.598
    Sted
    Trondheim
    Må holde tråden i live... Enkle oppgaver i dag. Blir jo enklere når hun forteller hvem utøverne er (for de som sitter litt fast). Kjente først ikke igjen oppgave 1, men det rettet seg jo.
    Har hun sluttet å opplyse om vinnerne? Jeg ville jo gjerne gratulere otare når han får kopp nr 2....
    Har jeg vunnet? Gøy.
    sender nok ikke inn i dag. Er i Praha og har vært på sykehus. Orker ikke tenke.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.333
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ah, jeg uttalte meg noe forkjært! Beklager, jeg skulle ha sagt: Jeg ønsker å gratulere når han engang i framtiden vinner kopp nr 2. Sorry, sorry. Håper det går bra med deg!
    Sen Edit: Jeg ser i en annen tråd at du visstnok berger, så:
    Jeg har ingen anelse hvorvidt du eller noen annen vant! Det er "problemet"!

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Forrige ukes oppgaver var ikke vanskelige, når jeg hører løsningene idag. Jeg må ha vært veldig trøtt.
    Idag ble det flashback fra starten for meg. Oppgave 1 har jeg spilt med janitsjarkorps, den er populær der, ihvertfall blant de som har nivået inne til å klare det teknisk. Husker hvordan klarinettistene lirte av seg fra denne i tide og utide, de fikk aldri nok av den.
    Fin musikk, men mye finere i originalversjon. Og denne klarinettisten kan det bli litt vel mye av. Enda et arrangement, sukk.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.598
    Sted
    Trondheim
    Oppgave 2 er vel en liten nøtt? Tar den ikke før jeg har bokstaven (eller kanskje ikke da en gang). Jeg fikk litt assosiasjoner til tog der, og hørte jeg en ondes martenot der inne en gang (eller spiller ørene meg et puss)?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Han i 2 var en luring. Jeg er ikke sikker på verket, men det inneholder et lite tema som finnes i et mer kjent verk, som jeg også har spilt. Det kan tenkes at instrumenteringen her er rekonstruert av andre, men det vet jeg ikke. Kanskje jeg har dette på CD med vårt lokale orkester, her kan jeg lete hvis jeg gidder.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.598
    Sted
    Trondheim
    Ja, da er de vel klare alle sammen. Har ikke funnet alle verkene ennå, men når man har hele samlingen digitalisert i Apple Music, samt tilgang på hva det skal være av strømmetjenester burde det ikke ta alt for lang tid.
    Og ørene spilte meg nok et puss, ja. Ingen ondes martenot der.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.333
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nope, harpe!
    Og da fikk vi også vite hvorfor det ikke ha blitt trukket vinnere.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.333
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Greit i dag, kanskje litt utfordrende med 2 og 3, - 2 ikke den mest kjente komponisten (selv om Vreesvijk o a gjorde sitt til å fremme én av melodontene hans), men teksten var hørlig. 3- ikke fordi komponisten på noen måte er obskur, men ikke akkurat hans mest kjente etter min oppfatning.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.598
    Sted
    Trondheim
    Ja, i dag gikk det rimelig greit.
    Nr. 4 var jo grei, men å ha det med i en rebus med klassisk musikk blir litt rart syns jeg.
    Og jeg ergrer meg litt over oversettelsen av tittelen i oppgave 6. Det er ikke det sangen heter på originalspråket.

Og oppgave 2 - kanskje obskur, men ikke mer obskur enn at jeg har 4 forskjellige innspillinger, men jeg har jo vært litt opphengt i opera ganske lenge.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.333
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, kanskje det. Ingen snubletråder i dag. Jeg trodde ikke at jeg var gammel, men innså at det er verre enn tenkt, da jeg grep meg selv i å synge teksten til nummer 6... selv om jeg selvsagt blandet silkestrå, sløyfer og blonder...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En medkorist av meg vant premie idag, da er vi fire aktive Rebusister bare der. Bare jeg som ikke gidder å sende inn.
    Idag var det mange enkle oppgaver, med mye hjelp, noen så at jeg vet svaret før musikken spilles. Han svogeren til den kjente komponisten har vi hatt for ikke lenge siden. Ingen hjelpemidler trengtes idag, for å finne navn og løsningsord. Et langt musikant-liv gjør at jeg har spilt flere av stykkene selv. Marsjer, overtyrer og valser var vanlig korps-repertoar for noen tiår siden.
    Et par verktitler jeg mangler, men tar ikke det så tungt.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I dag var det bortkastet tid. En blanding av ønskekonset og tips gir vel stort sett komponistene og brorparten av verkene.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.333
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, aldri bortkastet, selv om løsningsordet var klart etter oppgave 3 (selv om jeg var litt uklar på om det kanskje skulle være -bytte, og ikke det det ble). Kan vel faktisk tilgi bruken av arrangement, når nr 8 svingte såpass...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.598
    Sted
    Trondheim
    Joda, og uten arrangemenet ville det vel blitt for åpenbart. Men når løsningsordet var klart etter 3-4 oppgaver) var det faktisk ingen andre alternativer enn han det var. Fant 2 til i databasen min som teoretisk var mulig, men de var så perifere at selv jeg ikke hadde hørt om dem.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.552
    Løsningsordet var, som dere sier, greit tidlig, men oppgave 8 føcka litt med hodet mitt, ettersom man kunne synge hele sangen, skrevet av Weil og Brecht, til dette arrangement. Ja ja, slik går no dagan.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg liker generelt ikke når de bruker arrangementer av klassikere, spesielt når arrangementene ikke er på nivå med orignalen.
    Oppgave 8 idag, derimot, syns jeg var herlig. Jeg liker veldig godt lyden av elegante swing-orkestre fra 30-40-tallet, har hørt mye på de mest berømte orkestrene fra den tiden. Derfor har jeg kost meg med å finne ut hvem som spiller, hvem som arrangerte og hvem som står for den delikate klarinett-soloen.
    Flere av de store fra glansperioden var klarinettister, som Benny Goodman og Artie Shaw, men jeg syns ikke det klang som dem. Ganske raskt finner jeg at orkesterleder her er klarinettist, men solist er ikke sjefen selv, han var sympatisk nok å slippe de aller beste til. Noen omtaler sier at sjefen var en trivelig kar, greiere enn sin mer berømte storebror. Og arrangøren var sannsynligvis bassist i orkesteret. Et orkester som var ukjent for meg, men som visstnok slo an med en kvinnelig vokalist, også av delikat støpning .

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.333
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så veldig vanskelig.
    Men, for å si det på nynorsk: HOWEVER:
    Tenkte jeg skulle sende inn via appen på nettsida, og skulle da godta vilkårene. No vart æ skræmt, og forsetter med epost så lenge det varer.
    folder.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.598
    Sted
    Trondheim
    Ja, det blir e-post på meg også. Når man ikke kan bruke det mer blir det nok slutt på å sende inn.
    Men oppgavene i dag var gode syns jeg.

PS: Sendte en kommentar, men den blir sikkert ikke lest, og i hvert fall ikke tatt alvorlig.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.333
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enkelt i dag, selv om oppgave 1 hadde vært rimelig tung dersom ikke teksten var så lettoppfattelig.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.598
    Sted
    Trondheim
    Gikk rimelig greit. Måtte høre det i ettertid, da jeg satt i bilen i Danmark da det gikk live. Hørte det på nett her i Praha etter at RBK hadde slått Strømsgodset. Men at løsningsordet hadde rot i norrønt ante jeg ikke.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.333
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sendt inn en enkel løsning på enkle oppgaver. Kanskje nr 8 kunne by på noen problemer? Schwarzkopf hadde glimrende diksjon i 2, så den var grei. Resten var ærlig talt ren planke.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det irriterer at jeg fomlet litt rundt på nr 2 når svaret var så åpenbart, men det falt etter hvert greit på plass. Det var jo et hint om tekstforfatter også. Resten var jo kurant.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn