Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Nei, hun gjorde ikke det.
    Enig i at oppgavene faktisk var gode gitt de føringene hun sikkert har. Hvem har nå skrevet musikken til disse julesangene/slagerne? Men det er jo latterlig enkelt å finne på nettet, men de som hører på dette programmet bruker kanskje ikke nettet så flittig?
    Oppgave 1, 2 og 4 var jo enkle å finne med et nettsøk. Oppgave 3 var åpenbar. Det var jo bra at hun fant et annet verk en det som alltid spilles av nr. 5, og arrangementet gjorde det litt vanskeligere (om ikke mye) å finne nr. 6. Nøtta var jo oppgave 7.

Følgende kommentar sendt som del av dagens svar:

Til slutt:
    Hvorfor må NRK ødelegge NRK Klassisk med å bare spille julemusikk hele desember? Jeg kommer ikke akkurat i julestemning av det, heller det motsatte. Når jula endelig kommer er jeg drit lei hele greia. Nå er ikke jeg blant de som hører så veldig mye på NRK Klassisk unntatt på søndag mellom 9 og 10, men i desember er kanalen definitivt uaktuell.

PS: Jeg vet at jeg antagelig retter baker for smed, men nå har du i hvert fall fått en reaksjon.
    PPS: Jeg vet om flere som ikke hører på rebus i desember på grunn av dette julefokuset.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.418
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Oooh. Min lille ekstrakommentar var noget snillere enn din.
    - Insinuerer du noe om alder/ Internettfähigkeit hos målgruppen? :cool:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.418
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må si at i dag var oppgavene gode innenfor rammen av julemusikk. "Men tenk Plummen foretrakk å drukne seg i skum" som et hint til alle nekulturny uten lang familietradisjon med oppgave 1...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Jeg finner bare et alternativ med 6 bokstaver og bindestrek. Finner ikke musikken på nettet, men det er jo ikke så mange alternativer. Egentlig ganske gode oppgaver gitt begrensningene. Arrangementet av nr. 5 var jo fint, men ikke spesielt vanskelig å høre hva det egentlig var.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.418
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, hos oss var det en fast del av jula.
    Edit: finnes på en juleplate fra KORK hos Naxos.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.821
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skulle ikke høre på Julekanalen, men røk utpå idag, da kona ba om å få høre Rebus. Jeg klarte ikke holde meg unna.
    Lette oppgaver, et par av dem kjente jeg ikke musikken direkte men skjønte fort hvem komponisten var. Et par norske sanger var overraskende komponister på.
    Filmmusikken kjente vi igjen etter en stund da vi skjønte hvor i verden det kom fra.
    Hva skulle vi gjort uten internett? Brukt leksikon og bøker og sånn? Kunne forsøkt som en nostlgisk ekstraøvelse, som advent og jul er fulle av, men jeg innser at vi har ikke et eneste leksikon lengre. Bare Musikkens Verden, som ikke har vært åpnet på noen år.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.418
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tilståelse: I dag sleit jeg mest med oppgave 4. Ikke komponisten, han var grei, men jeg tror dette var første gang jeg hørte denne rondoen - eller mest sannsynligvis første gang jeg var bevisst den. Ellers var de jo greie nok. Hehe, hun kunne jo spilt Johnny Marks' melodont, liksom for å understreke løsningsordet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Gikk relativt greit i dag. Oppgave 4 var jo på mange måter hjemmebane for meg.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.418
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror den ble brukt i fjor også. Norsk teaterstykke, 1924, senere filmatisert med annen komponist.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn