Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Trondheim
    Jeg løser oppgavene sammen med min bror. Samarbeid Trondheim - Bergen :)
    Komponistene finner vi vanligvis ut av ganske fort. De fleste verkene også, men litt leting i egen platesamling (som er digitalisert så den er lett tilgjengelig) samt noe nettsøk så finner jeg (nesten) alltid verkene også.
    I dag bommet vi i utgangspunktet på hvilken Astrid Lindgren TV-serie musikken var hentet fra, men et par søk på nettet og oppslag i Apple Music fant jeg det.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.714
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tsk, der reverterte hun til litt for enkle oppgaver... Mulig unntak nr 4, som jeg ikke tror jeg har hørt før, og komponisten er rimelig obskur. Vel, som tidligere sagt: Bedre med enkle oppgaver enn ingen.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Trondheim
    Ja, rimelig enkelt i dag. I min database var det bare 2 komponister det kunne være i oppgave 4, og den ene var helt ukjent, den andre hadde jo et navn som var kjent fra en av kvartettene til kameraten. Og han har bare en obokonsert, så den var det greit å finne på nettet.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Trondheim
    I dag var det så lett at jeg er rent fortvilt.

Skrev bl.a. dette når jeg sendte inn:

Dette begynner nesten å bli latterlig. Så mange hint at man tar komponisten før musikken blir spilt. Og når musikken så kommer, er det stort sett svisker der man ikke hadde trengt noen hint for å finne komponisten.
    Denne gangen hadde jeg 6 av komponistene klare før musikken startet.
    Når det er så lett å finne komponistene kan man i hvert fall gjøre det litt utfordrende å finne verkene!

PS: Beklager at jeg er litt sur, men jeg setter pris på å bruke litt tid på å løse musikalske nøtter, men da må det jo nesten være noen nøtter å løse. Det var det ikke denne gangen.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.714
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    A-men. Kanskje litt jobb med Kirkpatrick-nummeret, ellers planke.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.714
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jaja. Oppgavene i dag var i utgangspunktet ikke uefne; nr 2, (5), 6 og 7 litt utenfor allfarvei, - men så røper hun alt med hintene sine. Hjelper ikke at nettradioen viste detaljene under nr 5 heller.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.714
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hun skal ha for å velge noen smått obskure stykker av flere av komponistene. Dog er nok komponistenes navn litt for umiddelbart åpenbare. Vi får håpe og tro at det hjelper på lyttertallet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Trondheim
    Det tok faktisk litt tid å finne verkene i dag. Komponistene var jo greie, selv om det tok litt tid før jeg (vi) tok nr. 3.
    Det er alltid vanskelig å finne en arie i en barokkopera selv om komponisten er kjent. Og han har jo veldig mange av sorten også. Og satsen i nr. 5 er jo langt inne i verket som har veldig mange "satser".

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.714
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg tror jeg tok nr 3 såpass raskt som jeg gjorde pga at jeg gjettet løsningsordet allerede på oppgave 2. Griseflaks. Oh ja, nr 5- det er vel nr 36 i serien. 7-ern, der fikk jeg faktisk tak i noe av teksten, og det hjalp jo meget.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn