Ser ut som høyttalere laget for SET forsterkning.
...og er de laget for Single Ended Triode (SET), vil typiske kraftforsterkere som trådstarter nevner i fleng i startinnlegget, ikke være rett medisin.
Da bør han så definitivt velge nettopp SET.
Mvh
Håkon Rognlien
Hei. SET , singel ended triode, da datt jeg ut he he. Vil noen forklare !?
Min nåværende Marantz HD Amp i kjøpte jeg mest grunnet utseende, sort/ kirsebær for match til min platespiller Elac Miracord 90. Med den sterkeren opplever jeg at den kutter når jeg er alene i kjellerstua å drar på (mye), elsker å spille høyt, frua liker ikke det så da får jeg "time alone" he he
Ja, jeg kan gjerne forklare.
Men først: Jeg har selv ikke hatt gleden av å ha hørt ZU i eget oppsett, men,
dersom den er konstruert for å passe til nevnte type forsterkere, så vil det medføre at den ikke nødvendigvis passer så veldig bra med andre prinsipper.
Single Ended Triode (SET) er rørforsterkere, gjerne med lav utgangseffekt, disse er på en måte den enkleste og reneste form for forsterkning av lyd. Dersom de er godt bygget leverer de svært levende, hurtig og leken lyd, men de vil ofte også være nokså kostbare. Som nevnt vet jeg ikke om den aktuelle ZU-høyttaleren er bygget med nettopp dette for øyet, men uansett vil en så lettdrevet og høyimpedant høyttaler være en god match med laveffekts rørforsterkere.
Sjekk med for eksempel Mala Audio, her finnes et godt utvalg
https://www.malaaudio.no/elektronikk/forsterkere/integrerte-forsterkere/rorforsterkere?tm=produkter
Det vil helt sikkert også fungere flott med push-pull forsterker, disse er ofte noe rimeligere, og har oftest mer effekt. Litt mindre magi, men mye flott her også. Personlig er jeg ikke så glad i forsterkere med KT88 / 6550-rør, jeg ville heller gå for EL34 som en god start, i så fall.
Du kan også høre med Audiocompaniet, disse har Audio Note, ofte dyre greier, men disse spiller helt fantastisk. En AN Soro SE, er for eksempel et sikkert valg.
Jeg har også erfaring for at fornuftige britiske forsterkere kan være et fint valg, om du vil unngå rør, det enkle er ofte det beste, og en Rega Brio er ofte helt fantastisk på lettdreven last som dine høyttalere.
Lykke til!
Mvh
Håkon Rognlien
(se ellers min hifi-blog:
https://rognlien.wordpress.com)