Ny Squeezebox!

B

Back_Door

Gjest
berxter skrev:
Ikke så revolusjonerende nei. Dog får man med Controlleren akkurat det du etterspør, og displayet kommer nærmere gammelmannsøya mine, samt en "oppladningsvogge"/ charging cradle for håndsettet. Jeg undres på hvorledes Controlleren viser filnavn osv; jeg hører mest på klassisk, og der har ID-tagene en tendens til å bli ovlange; et skrekkeksempel:

Undres som sagt hvorledes Controlleren takler slike.

Bernt K
Tror kanskje du misforsto hva jeg siktet til med informasjon fra coveret. Jeg tenkte på den info som der finnes om bandmedlemmer, innspillingssted og generelt bakgrunsstoff om utgivelsen. Slik jeg har forstått det, er det eneste nye denne controlleren tilbyr å vise, bildet av fremsiden på coveret. All annen informasjon er jo den samme som allerede er tilgjengelig på displayet på sb3.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.237
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da er jeg med. Det er det eneste store savnet jeg har med denne formen for avspilling, og også den eneste fordelen jeg kan se med avspilling fra f eks en bærbar på salongbordet; da kan en jo i det minste scanne inn alle deler av coveret og legge i/ ved musikken.

Bernt K

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
0
Ser forresten at denne også blir mulig å bruke sammen med Synology NAS slik som V3:
http://oinkzwurgl.org/ssods3 Beta for slimserver v7 (Squeezecenter) er allerede på plass! Hyggelig for oss som foretrekker å ha en løsning som ikke er avhengig av at pcen står på. Selv kjører jeg dette opplegget på en v3 og dette fungerer utmerket. (Pass på å kjøpe en av de anbefalte synology modellene og for all del 128 mb minne).

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Ser at Komplett har mange på lager nå og jeg vurderer å legge inn en bestilling. Noen som har den allerede og kan dele erfaringer med oss?

mvh,
OS

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
mteinum skrev:
Jeg trenger en til stua nede...

Men, var den ikke litt dyr hos komplett?

http://www.prisguide.no/product.php?productId=88241
Penger spart er penger tjent eller.... 8)

Tror jeg legger inn en bestilling hos Meeter jeg.

Med det samme, er det noen som har lest om fjernkontrollen til duetten er programerbar slik at en kan bruke den foreksempel til en preampen?

MVH Johnny

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
johnnygrandis skrev:
Med det samme, er det noen som har lest om fjernkontrollen til duetten er programerbar slik at en kan bruke den foreksempel til en preampen?
Neppe, denne fjernkontrollen benytter Wi-Fi, ikke infrarød overføring.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Tubesnake skrev:
johnnygrandis skrev:
Neppe, denne fjernkontrollen benytter Wi-Fi, ikke infrarød overføring.
Der lærte jeg noe nytt idag og.......takk
:)
MVH Johnny

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Controlleren har IR port, men den er ikke aktivert p.t.

Men planen er visst at dette skal komme etterhvert, og det er sikkert noen som vil lage en plugin for å lære IR koder for andre apparater. Open source er ganske artig sånn.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
LURINGER...

Meeter.no 2883,-

Oops, her må vi visst + på MVA på 577,-

Plutselig er vi oppe i hmm skal vi se..3460,-da ble det plutselig ikke så billig lengre...

MVH Johnny

Edit:Komplett.no 3290 + 10kr i miljøgebyr 3300-. + frakt.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Da er den bestilt... ;D

MVH Johnny

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Da har jeg også bestilt (hos Amentio).

mvh,
OS

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Squeezeboks er bestilt, men det jeg lurer på er om det vil ha noe å si om jeg laster ned programmet squeeze controller før jeg har mottatt selve boksen?
Eller bør en ha alt tilgjengelig før en laster ned programmet?

(Tenkte å gjøre meg kjent med programmet.. 8))

MVH Johnny

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Det er bare en fordel å installere programmet og bli kjent med det på forhånd.

Du kan da også installere softsqueeze som er en emulator som oppfører seg som en squeezebox. Dette installeres fra Help menyen, ihvertfall fra slimserver, mulig det er noe annerledes i squeezecenter.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Veggen skrev:
Det er bare en fordel å installere programmet og bli kjent med det på forhånd.

Du kan da også installere softsqueeze som er en emulator som oppfører seg som en squeezebox. Dette installeres fra Help menyen, ihvertfall fra slimserver, mulig det er noe annerledes i squeezecenter.
Sliter med at i squeecenter at samme album vises flere ganger + at albumbilde ikke finnes på 90% av alle mappene vist i squeecenter, selv om jeg har lagt albumbilde på samtlige mapper er det bare noen få som det vises på.?

Jeg har rippet cd er med EAC i flac, opprettet en mappe kalt Flac filer og konfigurert Squeecenter å hente musikkfilene ut fra denne mappen... hmmmm.
Kan det ha noe med at jeg ikke har fått selve Squeezeboksen enda, men skal det ha noe å si for hvordan squeecenter fungere da?

MVH Johnny

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
johnnygrandis skrev:
Sliter med at i squeecenter at samme album vises flere ganger + at albumbilde ikke finnes på 90% av alle mappene vist i squeecenter, selv om jeg har lagt albumbilde på samtlige mapper er det bare noen få som det vises på.?
Husk å ha kun en katalog per album. Hvis du ripper en dobbel-CD slik at det dannes to kataloger vil albumet listes opp to ganger selvom du gir dem samme album id3-tag. Mao aldri mer enn én mappe per album.

johnnygrandis skrev:
Jeg har rippet cd er med EAC i flac, opprettet en mappe kalt Flac filer og konfigurert Squeecenter å hente musikkfilene ut fra denne mappen... hmmmm.
Kan det ha noe med at jeg ikke har fått selve Squeezeboksen enda, men skal det ha noe å si for hvordan squeecenter fungere da?
Kall filen cover.jpg eller folder.jpg og husk å rescan og slett hele musikkbiblioteket.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.237
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva kaller du coverne?
"Images of album artwork, when available, are displayed when viewing an album or song information. Artwork images are found in the ID3 tags for individual songs or can reside in the same folder as song files. By default, images named "cover.jpg", "albumartsmall.jpg", "folder.jpg", "album.jpg", or "thumb.jpg" are used. You can specify an additional file name to use for album art images. "
Johnnygrandis slo meg; sitatet er fra SC Server settings-> Formatting.
Dessuten viser ikke SC coverne umiddelbart ved Classic skin, du må klikke på en av sporene som spilles.

Bernt K

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Det skal ikke ha noen betydning at du ikke har fått Squeezeboksen enda. Du kan jo forøvrig laste ned og installere Softsqueeze for å teste serveren din.
http://softsqueeze.sourceforge.net/

Når det gjelder album/artister som vises flere ganger kan dette, i tillegg til det Lexluthor nevner, ha noe med taggingen å gjøre. Den må være absolutt 100% lik for alle titlene i albumet. F. eks. Bat out of Hell og Bat Out Of Hell oppfattes som to forskjellige album.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Finner ikke helt ut av de bildene jeg, men fant ut hvorfor noen mapper hadde lagt seg dobbelt...hadde laget noen favorittmapper med de samme artistene som også ble lastet over... :-[

Vedr. bilder: Jeg har rippet cd i flac format, da får jeg en mappe foreksempel Ane Brun, jeg har kalt mappen for artist navnet(Ane Brun) Så har jeg gått inn på platekompaniet sine sider og funnet cd coveret (altså bildet) lagret dette bildet i "mine bilder" så har jeg gått inn på mappen kalt Ane Brun,høyre klikket på denne å gått på egenskaper så browset meg til mine bilder, her har jeg limt inn bildet av Ane Brun utenpå mappen.

Bildet ligger derfor ikke som en egen fil i mappene. Jeg har forsøkt å legge inn et bilde i en av mappene og kalt det for cover.jpg og så oppdatert SC men det kommer alikevell ikke frem riktig? Og noen av albumene i SC ligger greit med riktig bilde uten at bildet heter cover.jpg el. Jeg skjønner derfor ikke hvordan dette fungerer...

Hvordan har dere gjort det? Noen tips?

Takk for svar

MVH Johnny

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Jeg kaller filene med kover for "folder.jpg", kopierer de til samme katalog som musikkfilene og jeg legger de også inn som tag vha. programmet mp3tag. Dette programmet takler flac og diverse andre filformater.

Jeg har over 1600 album og koverbilde bare på et par hundre av dem så det blir nok litt jobbing når den nye SB kommer. Jeg bruker mye amazon og cduniverse til å laste ned bildene manuelt. Noen som har en bedre/enklere måte å gjøre det på?

mvh,
OS

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Det er ikke nok å legge coveret som en fil i den aktuelle mappen. Bildefilen må knyttes opp mot taggingen til audiofilen. Til dette formålet er Mp3tag et ypperlig lite program.

http://www.mp3tag.de/en/

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Tubesnake skrev:
Det er ikke nok å legge coveret som en fil i den aktuelle mappen. Bildefilen må knyttes opp mot taggingen til audiofilen. Til dette formålet er Mp3tag et ypperlig lite program.

http://www.mp3tag.de/en/

Dette skal jeg prøve, takk.

MVH Johnny

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
OS skrev:
Jeg har over 1600 album og koverbilde bare på et par hundre av dem så det blir nok litt jobbing når den nye SB kommer. Jeg bruker mye amazon og cduniverse til å laste ned bildene manuelt. Noen som har en bedre/enklere måte å gjøre det på?
Har brukt Album Cover Art Downloader, denne automatiserer jobben ganske mye, selv om den ikke finner alt og bommer noen ganger.

http://www.unrealvoodoo.org/hiteck/projects/albumart/

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
593
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Holder på å sette opp 2 Qnap servere med tilsammen 4 tb. Overfører en masse av den musikken jeg har fra før til disse Musikken foreligger både som wav, wma og flac. Er det noe problemer med å blande format på denne måten for SqueezeCenter?

Har noen av dere prøvd a installere SC på Qnap NAS?. Følger litt med på Qnap og Slimdevice forum, og det foreligger en beta, men kunne vært greit å få noen erfaringer på norsk:).

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Tubesnake skrev:
Det er ikke nok å legge coveret som en fil i den aktuelle mappen. Bildefilen må knyttes opp mot taggingen til audiofilen.
Dette stemmer ikke, slimserver kan finne bildefiler i mapper.

Klippet fra Server settings, Interface, Artwork:
Images of album artwork, when available, are displayed when viewing an album or song information. Artwork images are found in the ID3 tags for individual songs or can reside in the same folder as song files. By default, images named "cover.jpg", "albumartsmall.jpg", "folder.jpg", "album.jpg", or "thumb.jpg" are used. You can specify an additional file name to use for album art images. You can specify different file names for thumbnail or full size images. Prefix the option with % and you can follow it with any string made up of the same elements available for Title Formats (eq %ARTIST - ALBUM, will look for Artist - Album.jpg to fit the artist and album information found.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Har sett litt på dette og det er faktisk nok å kopiere over filen til samme mappe som audiofilene. Det er ikke engang nødvendig å rescanne biblioteket. De kommer opp øyeblikkelig.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Tubesnake skrev:
Har sett litt på dette og det er faktisk nok å kopiere over filen til samme mappe som audiofilene. Det er ikke engang nødvendig å rescanne biblioteket. De kommer opp øyeblikkelig.
Sliter fortsatt med dette, har du kalt bildene for noe spesielt?

Er det Flac filer du har i mappene?

Jeg har flac filer.

henter bilde fra platekompaniet lagrer coverbilde i den aktuelle mappen med musikkfilene som nr 1 i rekkefølgen
Så går jeg ut av mappen og høyreklikker på selve mappen velger egenskaper å henter bildet ut ifra den samme mappen?
Har også prøvd å kalle bildet for" cover.jpg" men for ikke coverbilde i SC.?
Kan det være noe med innstillinger i selve oppsettet mot SC?

Ååååhhh..... :( :(

MVH Johnny

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.002
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
jeg bruker folder.jpg, men må kjøre full "re-scan" for at nye bilder skal fanges opp av SC

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
mteinum skrev:
jeg bruker folder.jpg, men må kjøre full "re-scan" for at nye bilder skal fanges opp av SC
Du har Pm :)

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Ser ut hos meg at jeg må bruke mp3tag programmet til mine flac filer.....da for jeg cover bilde i SC.

For ikke til å bare legge ett vilkårlig bilde på mappen jeg ..... :(

JaJa kommer nå ett stykke på vei da...

MVH Johnny

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
johnnygrandis skrev:

Jeg har flac filer.

henter bilde fra platekompaniet lagrer coverbilde i den aktuelle mappen med musikkfilene som nr 1 i rekkefølgen
Så går jeg ut av mappen og høyreklikker på selve mappen velger egenskaper å henter bildet ut ifra den samme mappen?

MVH Johnny
Jeg har både flac, mp3, ogg, wma, og m4a filer og det funker like fint uansett. Coverbildene har jeg kalt folder.jpg eller cover.jpg.

Jeg tror nesten det må være noe med måten du lagrer filene på slik du beskriver det.
Hva mener du med at du "går ut av mappen og høyreklikker på selve mappen velger egenskaper å henter bildet ut ifra den samme mappen"?
Når du har lagret bildet i den aktuelle albummappa skal det ikke være nødvendig å gjøre noe som helst etterpå.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Tubesnake skrev:
johnnygrandis skrev:

Jeg har flac filer.

MVH Johnny
Jeg har både flac, mp3, ogg, wma, og m4a filer og det funker like fint uansett. Coverbildene har jeg kalt folder.jpg eller cover.jpg.

Jeg tror nesten det må være noe med måten du lagrer filene på slik du beskriver det.
Hva mener du med at du "går ut av mappen og høyreklikker på selve mappen velger egenskaper å henter bildet ut ifra den samme mappen"?
Når du har lagret bildet i den aktuelle albummappa skal det ikke være nødvendig å gjøre noe som helst etterpå.
Tror Pcèn min er syk, jeg.

Jeg får lagt bilder inn i SC når jeg legger flac filene først i mp3tag derifra kan jeg klikke på coverart å browse meg til mine bilder å legge bilde på de aktuelle filene, eller hente fra ekstern feedback.

Det funker bare ikke å legge bilde/fila rett inn i de aktuelle mappene hos meg......har prøvd utallige ganger å kan ikke skjønne hva jeg gjør galt, har kalt de for coverart og alle andre navn men de vil ikke vises i Sc på denne måten.
Takk for all hjelp forøvrig,- (Håper squeeboksen kommer dukker opp snart)...

MVH Johnny

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Bildene må vel hete folder.jpg (små bokst.) for å vises som de skal automatisk?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
LydMekk skrev:
Bildene må vel hete folder.jpg (små bokst.) for å vises som de skal automatisk?
Har gjort-........

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Er det ikke mapper så er det oppsett....

Nå sliter jeg med å få tilkoplet SB duett opp mot det trådløse nettverket, satt ca 7 timer igår for å prøve å få det opp men den vil ikke kople seg opp mot det trådløse nettverket.Den "ser" nettverket men når selve boksen og controlleren skal kople seg opp og synkroniseres får jeg opp feilmelding "kan ikke kople til det wireless network"

Både nettverksnavn (ja, små og store bokstaver) og sikkerhetsnøkkel nummerene lagt inn riktig på controlleren .... Garantert.
Vi har totalt 3 pcer som er oppe på det trådløse anlegget og det var ingen problemer med å få disse til å virke på det trådløse nettverket.
Brannmuren på pc en er sjekket og prøvd avskrudd..
(programmet SC er tillatt igjennom brannmuren så dette er ok)Mac filtrering har jeg heller ikke så dette kan det ikke være.

Tok likesågodt med meg hele dri.... på jobb idag for å prøve det mot nettverket her men oppnår ikke kontakt her heller :mad: faaan.

Tok kontakt med komplett.no men de forteller meg at Logitech har ikke support i norge, de har support på engelsk men å forklare på teknisk engelsk hva vi har prøvd,,,, å ikke prøvd blir vanskelig.

-,Neste skritt blir retur av hele boksen, noe som er en skikkelig drittprosess men det ser det ut som det blir eneste utvei.

Er det noen her ute som har fått Squeezeboks Duett ooooopppp å gå?????
Eller er det noen andre gode Tips, er det noen her som er skikkelig flinke på slike nettverk innstillinger og som har lyst å bisto på noen måte????

MVH Johnny

Topp Bunn