Ny Squeezebox!

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Liotheles skrev:
Takker for svar! Er det andre som har testet Duet nok til å si noe mer om dette?

Det blir da for meg en avveining mellom god søkefunksjonalitet (SB3) og det å ha skjerm på fjernkontrollen (Duet)
Jeg har nok for lang avstand mellom sofaen og anlegget til å kunne se Squeezebox3-skjermen så da vil vel svaret gi seg selv?

Synspunkter?
Imin verden er SB Duett helt genial, har ingen problemer med scrollingen og søkefunksjonen,
det fungerer utmerket for meg, det skal dog sies at jeg ikke har mer en ca 150 album å søke i....har heller ikke prøvd SB3, så har ingenting å sammenligne med.

MVH Johnny

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Mener jeg så et sted på forumet vårt hvordan man tilpasser/fjerner funksjoner i menyene på duet, synes det blir litt mange alternativer som bla i år, genrer etc....Noen som kan hjelpe?

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Hvordan velger man mellom den analoge og de digitale utgangene?
Eller er alle aktive uansett?
Er det mulig å f.eks. koble en receiver digitalt og et annet anlegg analogt, for så å svitsje mellom de med fjernkontrollen?

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.534
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Alt er aktivt; jeg har en DAC på optisk, rett i amp analog, og skifter med fjernkontrollen uten problemer.

Bernt K

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
berxter skrev:
Alt er aktivt; jeg har en DAC på optisk, rett i amp analog, og skifter med fjernkontrollen uten problemer.

Bernt K
Er det Duetten du mener ,Bernt?

MVH Johnny

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.534
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ah, der tok du meg i et uoppmerksomt øyeblikk! Der har jo dukket opp noget slikt ja. Dueten har jeg ikke peil på, det gjelder SB3. dog skal det forundre meg meget om ikke Receiveren sender på alle 3 utgangene samtidig; Sitat fra Slimdevices på reklamesida deres:
"Digital and analog outputs
All RCA connectors are gold-plated
Volume control is provided for all outputs
Multiple outputs may be used at the same time" (understreket av meg).
http://www.slimdevices.com/pi_duet.html

Bernt K

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Takk Bernt, skal prøves.

MVH Johnny

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
berxter skrev:

Bernt K
Beklager min uvitenhet men hva er det du skifter med fjernkontrollen uten problemer?

mvh,
OS

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
OS skrev:
Jeg har nå brukt min nye SB Duet noen dager og jeg må desverre innrømme at jeg ikke er fornøyd med søkefunksjonen. Jeg har over 1700 album med nesten 400 artister og det er alt for tungvindt å bla igjennom artistene. Jeg har også SB3 og der er søkefunksjonen meget bra. Noen andre?

mvh,
OS
Jeg antar at du allerede har innstallert LazySearch http://hickinbottom.demon.co.uk/lazysearch/. Den virker helt fantastisk på SB3..... spesielt keyword search----

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Veggen skrev:
Jada, det er riktig det som står der. "If the volume control is enabled...".
Når volumet er på 100% er ikke "volume control enabled", da passerer bitene uforandret.
Hvis volumet er 99% eller lavere begynner den å massere bitene.

Fixed=100%, jeg tror konstruktøren vet hva han snakker om.

Akkurat denne diskusjonen var i en annen tråd også for en stund siden.

Edit; husk at wiki'en ikke er skrevet av Slim Devices ansatte og ikke nødvendigvis er
den mest nøyaktige kilden til informasjon:
This Wiki contains information contributed by members of our community. Opinions expressed here do not necessarily reflect those of Slim Devices.
Det stemmer - når man ikke bruker fixed volum så blir ordlengden kuttet ned fra 16 bits. Jeg bruker ekstern HDCD dac på SB3 og når jeg spiller HDCD (fra FLAC-filer) så trigger dette HDCD-modus i dac'en. MEN dersom jeg bruker variabelt volum så blir ikke lenger signalet tolket som HDCD. Mao så endrer variabelt volum på kildekoden.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Det er vel som man skulle forvente ja.
Men hva hvis du har volumet på 100, og ikke har huket av for fixed: Kommer HDCD indikatoren på da?

Forøvrig konverter SB til 24 bit signal internt, og det er dette signalet det gjøres digital volumkontroll på. Det betyr at det skal ganske mye regulering av volumet før det går utover bitoppløsningen for 16 bits materiale. Nå vil jo all volumregulering gå utover signal/støy forholdet slik at man mister oppløsning uansett, men det er en annen diskusjon.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nettopp.

O.
Lexluthor skrev:
Veggen skrev:
Jada, det er riktig det som står der. "If the volume control is enabled...".
Når volumet er på 100% er ikke "volume control enabled", da passerer bitene uforandret.
Hvis volumet er 99% eller lavere begynner den å massere bitene.

Fixed=100%, jeg tror konstruktøren vet hva han snakker om.

Akkurat denne diskusjonen var i en annen tråd også for en stund siden.

Edit; husk at wiki'en ikke er skrevet av Slim Devices ansatte og ikke nødvendigvis er
den mest nøyaktige kilden til informasjon:
This Wiki contains information contributed by members of our community. Opinions expressed here do not necessarily reflect those of Slim Devices.
Det stemmer - når man ikke bruker fixed volum så blir ordlengden kuttet ned fra 16 bits. Jeg bruker ekstern HDCD dac på SB3 og når jeg spiller HDCD (fra FLAC-filer) så trigger dette HDCD-modus i dac'en. MEN dersom jeg bruker variabelt volum så blir ikke lenger signalet tolket som HDCD. Mao så endrer variabelt volum på kildekoden.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.534
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
OS skrev:
berxter skrev:

Bernt K
Beklager min uvitenhet men hva er det du skifter med fjernkontrollen uten problemer?

mvh,
OS
Jeg ser nå at den kunne misforstås. Remoten til forsterkeren- mellom inngangene på den, der jeg kan ha fra DAC på én, og analog fra SB direkte på en annen. SB-remoten er irrelevant, ettersom alle OP-ene er aktive hele tida.
Litt for kjapp der.

Bernt K

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Veggen skrev:
Det er vel som man skulle forvente ja.
Men hva hvis du har volumet på 100, og ikke har huket av for fixed: Kommer HDCD indikatoren på da?

Forøvrig konverter SB til 24 bit signal internt, og det er dette signalet det gjøres digital volumkontroll på. Det betyr at det skal ganske mye regulering av volumet før det går utover bitoppløsningen for 16 bits materiale. Nå vil jo all volumregulering gå utover signal/støy forholdet slik at man mister oppløsning uansett, men det er en annen diskusjon.
Svaret er JA. Jeg har akkurat testet med variabel digital utgang på 100% gir HDCD men 99% gir ikke HDCD. HDCD infomasjonen ligger i LSB og dersom den forsvinner så forsvinner kontrollsignalet for HDCD og utpakkingen til 20 bits. Jeg konkluderer da med at 100% volum når variabelt digitalt volum er valgt er identisk med fast digitalt volum.

HDCD encoding places a control signal in the least significant bit of a small subset of the 16-bit Red Book audio samples (a technique known as in-band signaling). The HDCD decoder in the consumer's CD or DVD player, if present, responds to the signal. If no decoder is present, the disc will be played as a regular CD. HDCD provides several digital features, which the audio mastering engineer controls at his/her own discretion. They include: Dynamic range compression and expansion, with which virtually 4 more bits of accuracy can be added to the musical signal. Precision digital interpolation filtering with multiple modes of operation, which can reduce alias distortion and temporal smearing, resulting in a more natural, open, and accurate sound reproduction.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Takk skal du ha.

Dette bekrefter at volum på 100 = fixed og ikke påvirker bitstrømmen på noen måte.

Ser ut til at designeren har sine ord i behold.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det høres ut som LexLuthor har slått fast dette da, greit nok. Men en åpenbar grunn til å ikke bruke den digitale volumkontrollen, og fortsatt ha den fixed :)

O.
Veggen skrev:
Takk skal du ha.

Dette bekrefter at volum på 100 = fixed og ikke påvirker bitstrømmen på noen måte.

Ser ut til at designeren har sine ord i behold.

rohalvo

Medlem
Ble medlem
21.02.2003
Antall liker
0
Ny Squeezebox kommet, men jeg gikk for den gamle . .

Etter å ha hatt en transporter på lån noen dager ble jeg helt frelst.
Men jeg syntes prisen var noe stiv så jeg satte meg ned og leste tekniske data.

De så best ut på squeezebox, Burr-Brown 24bit DAC. Signal-to-noise-ratio: over 100dB med THD less than 93,3dB (0.002%)

På duet sitter det en annen DAC: Wolfson.
Signal-to-noise-ratio over 90dB: med THD less than 88dB (0.004%)

Dette, i lag med det store fine displayet gjorde at valget falt på den eldre versjonen squeezeboks.
I ettertid er jeg glad for akkurat dette, siden søkefunksjonen er mye bedre på denne. Er veldig enkelt å kunne bruke tastaturet, i steden for å måtte scrolle med hjulet på duo.
Lydkvaliteten er også helt akseptabel på denne, og muligheten for å sette på ekstern DAC hvis behovet skulle melde seg, gjør at den nok oppfyller mine behov i lang tid.
Bruker iTunes til å rippe musikken til Apple-lossless, med data-korreksjon på. Fin katalogisering i dette programmet, og lyden er upåklagelig
Et utrolig fint produkt, til en behagelig pris, nå pensjoneres CD-spilleren.

Mvh
rohalvo

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.010
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Liotheles skrev:
Lexluthor skrev:
Jeg antar at du allerede har innstallert LazySearch http://hickinbottom.demon.co.uk/lazysearch/. Den virker helt fantastisk på SB3..... spesielt keyword search----
Er denne mulig å bruke på Duet også??
Det tviler jeg sterkt på da lazysearch er basert på samme teknologi som når du skriver en sms på telefonen og bruker ordbok. På duet må du scrolle hjulet og velge bokstav. Så her har du ingen "short-cut" til bokstavene. Egentlig litt dumt at de ikke har tatt med disse knappene.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
mteinum skrev:
Liotheles skrev:
Lexluthor skrev:
Er denne mulig å bruke på Duet også??
Det tviler jeg sterkt på da lazysearch er basert på samme teknologi som når du skriver en sms på telefonen og bruker ordbok. På duet må du scrolle hjulet og velge bokstav. Så her har du ingen "short-cut" til bokstavene. Egentlig litt dumt at de ikke har tatt med disse knappene.
Ja som kommentert ovenfor syns jeg søkefunksjonen er en stor svakhet med Duet. Hadde jeg fått valgt igjen ville jeg gått for SB3.

mvh,
OS

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
HAllo.

Har bestilt denne jeg......BLUE COAST COLLECTION/THE E.S.E. SESSIONS SACD

Noen som vet om det lar seg gjøre å rippe denne inn på harddisken?
Vet at det ikke lar seg gjøre å rippe i Sacd kvalitet men vil det la seg gjøre å rippe den i cd- kvalitet?

MVH Johnny

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.010
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
HAllo.

Vet at det ikke lar seg gjøre å rippe i Sacd kvalitet men vil det la seg gjøre å rippe den i cd- kvalitet?

MVH Johnny
Den utgaven jeg fikk var en hybrid, så ja - det er mulig. Veldig bra lyd på cd utgaven også!

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
mteinum skrev:
johnnygrandis skrev:
HAllo.

MVH Johnny
Den utgaven jeg fikk var en hybrid, så ja - det er mulig. Veldig bra lyd på cd utgaven også!
Godt å høre.

MVH Johnny

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Antall liker
3
johnnygrandis skrev:
mteinum skrev:
johnnygrandis skrev:
HAllo.

MVH Johnny
Godt å høre.

MVH Johnny
Du kan dog få problemer med å rippe den via en DVD-rom/-brenner. Hybriddiskene mine har jeg måttet rippe på naboens PC som har en ren CD-brenner. Det virker som om DVD-brenneren min registrerer SACD-laget og konkluderer med at det er en uleselig DVD, mens en ren CD-brenner ikke registrerer annet enn CD-laget.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
johnnygrandis skrev:
mteinum skrev:
johnnygrandis skrev:
HAllo.

MVH Johnny
Godt å høre.

MVH Johnny
Da fikk jeg denne, ikkeno problem å rippe den inn på hardisken i flac format.
Fy Farao for en lydkvalitet..... :eek:

MVH Johnny

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Dette er kanskje rette tråden å få brukererfaringer på NAS enheter. Regner med å gå for en 4disk løsning, istede for en 1/2 disk NAS, for å ha "noe å gå på". Har deriblant funnet denne fra QNAP. TS-409. Eneste jeg er usikker på er hvorvidt Slimsserver programvaren lar seg installere på denne. Dens mindre brødere støtter dette.

http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=86

mvh Kai

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.295
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
kaap skrev:
Dette er kanskje rette tråden å få brukererfaringer på NAS enheter. Regner med å gå for en 4disk løsning, istede for en 1/2 disk NAS, for å ha "noe å gå på". Har deriblant funnet denne fra QNAP. TS-409. Eneste jeg er usikker på er hvorvidt Slimsserver programvaren lar seg installere på denne. Dens mindre brødere støtter dette.

mvh Kai
TS-409 vil fungere utmerket.

SSODS/installasjonsguide:
http://oinkzwurgl.org/ssods_hardware

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
HifiLURIUM skrev:
Er det bra lyd i denne.
Mener du der er forskjell på harddisker, eller ? Du bestemmer jo selv hvilke disker du vil ha i den. Ellers, det er den eksterne dac der bestemmer lyden.

ronndi

Medlem
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
0
yo
Henta squeezebox duet på elprice i dag, og alt funka fint! satt opp nettverk, fått igang radioen, men kommer ikke videre da logitech ikke returnerer password til squeezenetwork :(
og jeg må vel ha det for å konfigurere min musikk? og klokka etc?
Noen som har opplevd at det tar lang tid å få passord?

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Grumpy skrev:
kaap skrev:

mvh Kai
TS-409 vil fungere utmerket.

SSODS/installasjonsguide:
http://oinkzwurgl.org/ssods_hardware
Qnap kommer med Squeezecenter i sin neste firmware oppdatering, om en uke eller to. Se http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=24&t=1197&start=195 nederst på siden

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
ronndi skrev:
yo
Henta squeezebox duet på elprice i dag, og alt funka fint! satt opp nettverk, fått igang radioen, men kommer ikke videre da logitech ikke returnerer password til squeezenetwork :(
og jeg må vel ha det for å konfigurere min musikk? og klokka etc?
Noen som har opplevd at det tar lang tid å få passord?
Du trenger ikke tilgang til squeezenetwork for å spille dine lokalt lagrede filer samt direkte linker til radiostrømmer etc.
Bare hopp over det punktet i installeringen og ta det senere om du ønsker.

ronndi

Medlem
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
0
ok , takk, skal sjekke!
du vet ikke hvor jeg finner PIN i menyen også?

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Skjønner ikke helt hva du mener med PIN?
Er det passord for trådløst nettverk du mener? Det må legges inn direkte på avspilleren under nettverksoppsettet ved første gangs oppstart. Er ikke helt stødig på hvordan dette fungerer på duet, har bare satt opp SB3 og transporter selv.

Forøvrig bestilte jeg nytt passord til squeezenetwork i går kveld, og det kom på epost i løpet av sekunder.

ronndi

Medlem
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
0
For at squeezenetwork (software) skal finne spilleren krever den en PIN kode som blir generert av håndkontrollen.
Så lenge jeg ikke har den klarer jeg bare å kontakte radiokanaler. (ok, innrømmer at pin-koden ble vist ved første gangs oppstart men den ble ikke skrevet ned da jeg rota med innloigging etc. :) )
-------------------------

Edit: Ok fikk det til å virke uten PIN, men det skremmende er at ikke vet hvordan det virker ??? først fikk jeg til å styre mottakeren kun fra pcen (software ???) og det fikk ikke fjernkontrollen til å virke. Det vil si at hvis det skjer en feil nå så har jeg ikke peiling :eek:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
ronndi skrev:
For at squeezenetwork (software) skal finne spilleren krever den en PIN kode som blir generert av håndkontrollen.
Så lenge jeg ikke har den klarer jeg bare å kontakte radiokanaler. (ok, innrømmer at pin-koden ble vist ved første gangs oppstart men den ble ikke skrevet ned da jeg rota med innloigging etc. :) )
-------------------------
Hvilken pin kode?
Det er kun navnet på det trådløse nettverket og WEP sifrene en trenger å oppgi, fantes ikke noen form for Pin kode når jeg la inn Duett, Jeg kunne ikke bruke skjult nettverksnavn hos meg da fant ikke mottakeren det trådløse nettet....slo av skjult nettverksnavn og vips så var jeg oppe å gikk.

MVH Johnny

Topp Bunn