Ny TV: QLED eller OLED?

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Tror dere på dette med bak- kontra kantbelysning, men så er det slik at TV blir mest brukt til å ta imot Netflix og Sumo og ikke BD.
Det er 22 lakser for Samsung QE65Q8DN mens en tilsvarende TV uten Oled / Qled kommer ned i 10 lakser.
Klarer ikke å bestemme meg helt om prisforskjellen kan forsvares!
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Tror dere på dette med bak- kontra kantbelysning, men så er det slik at TV blir mest brukt til å ta imot Netflix og Sumo og ikke BD.
Det er 22 lakser for Samsung QE65Q8DN mens en tilsvarende TV uten Oled / Qled kommer ned i 10 lakser.
Klarer ikke å bestemme meg helt om prisforskjellen kan forsvares!
QLED er et Samsung-begrep, men de er ikke alene om å benytte #Quantum-dot"-teknologien. Sony kaller det for Triluminos, Panasonic bruker også Q på noen modeller.
Direktebelysning og lokal dimming er to gode ting som ofte gir betydelig bildeforbedring. LG 9500-serien og Sony XF90-serien er gode eksempler og spesielt sistnevnte ville jeg personlig valgt "any day" før Samsung Q8. Men den koster jo også nesten det samme da...(SONY KD-65XF9005). Sony sine to beste bildeprosessorer er dessuten ekstremt gode på bevegelser, panoreringer, altså meget gode på sport. Disse har også meget god oppskalering til 4K og sies å være blant de mer tilgivende tvène på markedet ved lavere signalkvalitet.
 
C

Cyber

Gjest
Lurer fælt på Philips sin 903 65-tommer OLED til 25 tusen, men se 55-tommers 803 går for 14 tusen så er uviss på om ikke den er mer smell for penga.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Tror dere på dette med bak- kontra kantbelysning, men så er det slik at TV blir mest brukt til å ta imot Netflix og Sumo og ikke BD.
Det er 22 lakser for Samsung QE65Q8DN mens en tilsvarende TV uten Oled / Qled kommer ned i 10 lakser.
Klarer ikke å bestemme meg helt om prisforskjellen kan forsvares!
QLED er et Samsung-begrep, men de er ikke alene om å benytte #Quantum-dot"-teknologien. Sony kaller det for Triluminos, Panasonic bruker også Q på noen modeller.
Direktebelysning og lokal dimming er to gode ting som ofte gir betydelig bildeforbedring. LG 9500-serien og Sony XF90-serien er gode eksempler og spesielt sistnevnte ville jeg personlig valgt "any day" før Samsung Q8. Men den koster jo også nesten det samme da...(SONY KD-65XF9005). Sony sine to beste bildeprosessorer er dessuten ekstremt gode på bevegelser, panoreringer, altså meget gode på sport. Disse har også meget god oppskalering til 4K og sies å være blant de mer tilgivende tvène på markedet ved lavere signalkvalitet.
Kan jeg forvente et bedre og mere tilgivende bilde fra SONY KD-65XF9005 fra Sumo og Netflix via Apple TV 4, så er jo valget enkelt!!!
 

MrMarbles

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.02.2013
Innlegg
85
Antall liker
19
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Til de som sier at man må ha QLED kontra OLED i en lys stue... det er jo strengt tatt bullshit. En OLED er plenty lyssterk og jeg vil tippe at alle de som sier dette, ikke har prøvd en OLED i stua si selv. Ja, en QLED har høyere teoretisk maks nits. Men, hvem maxer brightnessen når de sitter og ser på TV? Det er ikke realistisk.

Har vinduer/terrassedør fra 3 av sidene i stua mi i 2. etasje og har aldri opplevd at OLEDen er for dårlig. Jeg opplevde dette med min gamle Panasonic Plasma fra 2010, men OLED har kommet langt. Klart, på max brightness på HDR så er LCD sterkere, men med mindre du sitter og glaner HDR-materiale dagen lang, så er ikke dette noe du i praksis vil legge merke til, da vanlige TV-sender er mastret mye lavere enn HDR og er noe alle OLED klarer å vise uten problemer.

Ikke misforstå meg, jeg anerkjenner at det er høyere brightness på LCD, men, stort sett så vil du ikke se noe til denne forskjellen med mindre du ser på HDR, og da er det gjerne kun snakk om specular highlights (typ sola på himmelen/sterkt lys fra lyskaster o.l. i en scene her og der).

Etter å ha hatt OLED, så er det så lett for meg å se at jeg sitter og ser på noe som har et baklys, og jeg synes det er forstyrrende nå. Samme med dårlig baklys. Dvs. når du ser på et helt sort skjermbilde, så ser man baklysene rundt kantene på f.eks. vanlig edge lit LCD. Dette med det faktum at sort ikke er sort, er forstyrrende og er for meg, mye mer slitsomt enn at specular highlights ikke når 2000 nits.

Dersom du ser på vidoene til f.eks. HDTVtest på youtube (hdtvtest.co.uk lager kun youtube videoer nå), så er det bare OLED TVene som blir anbefalt om dagen. Og det er jo ikke uten grunn.

LG og Sony (ihvertfall de nyeste OLED modellene AF8/AF9), har også fordelen med at de er de eneste som støtter Dolby Vision pr dags dato. Dolby Vision er pr dags dato den mest utbredte standarden for dynamisk metadata av HDR-materiale. Vanlig HDR10 er statisk HDR og vil da være underlegen de nyere standardene som f.eks. Dolby Vision og HDR10+. Greia er det er bare Dolby Vision som er i noen særlig grad utbredt. F.eks. får du Dolby Vision på Netflix og på filmer kjøpt via iTunes.
 
C

Cyber

Gjest
Kjøp den største og "dyreste" TV-en du har råd til, eller tar deg råd tid. Tipper du vil merke fint lite til om det er QLED eller OLED mtp kvalitet. Jeg valgte QLED for å være helt sikker på å unngå innbrenning.
QLED har dårlig innsynsvinkel, derfor ikke aktuelt. Ønsker ikke å svi over 25 lapper. 15 synes jeg egentlig er nok.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Tror dere på dette med bak- kontra kantbelysning, men så er det slik at TV blir mest brukt til å ta imot Netflix og Sumo og ikke BD.
Det er 22 lakser for Samsung QE65Q8DN mens en tilsvarende TV uten Oled / Qled kommer ned i 10 lakser.
Klarer ikke å bestemme meg helt om prisforskjellen kan forsvares!
QLED er et Samsung-begrep, men de er ikke alene om å benytte #Quantum-dot"-teknologien. Sony kaller det for Triluminos, Panasonic bruker også Q på noen modeller.
Direktebelysning og lokal dimming er to gode ting som ofte gir betydelig bildeforbedring. LG 9500-serien og Sony XF90-serien er gode eksempler og spesielt sistnevnte ville jeg personlig valgt "any day" før Samsung Q8. Men den koster jo også nesten det samme da...(SONY KD-65XF9005). Sony sine to beste bildeprosessorer er dessuten ekstremt gode på bevegelser, panoreringer, altså meget gode på sport. Disse har også meget god oppskalering til 4K og sies å være blant de mer tilgivende tvène på markedet ved lavere signalkvalitet.
Kan jeg forvente et bedre og mere tilgivende bilde fra SONY KD-65XF9005 fra Sumo og Netflix via Apple TV 4, så er jo valget enkelt!!!
Jeg bruker også stort sett Netflix, Sumo, Viaplay og nrk. Bare en sjelden gang BD, og har uansett ikke 4K-kompatibel BD-spiller. Jeg har bestem meg for å kjøpe Sony KD-75XF9005. Dvs om 75ZF9 kommer på tilbud ila de neste par ukene kan det hende jeg går for den istedet. XF9005 har jeg sett side ved side med Samsung 75Q9, jeg vil heller ha Sonyen selv om Hifiklubben har kjempesalg på Q9. Men for all del, hver sin smak. Men det har ikke så mye å si for meg hvem som presterer best med optimalt signal inn for det kan ikke jeg gi tv en min uansett.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Kjøp den største og "dyreste" TV-en du har råd til, eller tar deg råd tid. Tipper du vil merke fint lite til om det er QLED eller OLED mtp kvalitet. Jeg valgte QLED for å være helt sikker på å unngå innbrenning.
QLED har dårlig innsynsvinkel, derfor ikke aktuelt. Ønsker ikke å svi over 25 lapper. 15 synes jeg egentlig er nok.

Litt forenklet det der. Sony ZF9 er for eksempel en QLED og den har fantastisk innsynsvinkel.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Da har jeg vært hos Power lokalt og tittet med egne øyne. Best ut kommer Panasonic OLED. 55 tommer til 20 kkr mens 65 tommer koster hele 35 kkr. Deretter kommer Sony XF9 bedre ut enn Samsung O8. Alle sammenlignet via lokal Netflix tilkobling.
Selgeren anbefaler Apple 4k samt proff kalibrering. Siden Hifi klubben har 4000 kr i valgfritt utstyr innkludert på Q8 så blir nok Power med på det samme:rolleyes:. Det blir nok Sony XF9 så sant ikke nytt supertilbud kommer snart.
 

MrMarbles

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.02.2013
Innlegg
85
Antall liker
19
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kjøp den største og "dyreste" TV-en du har råd til, eller tar deg råd tid. Tipper du vil merke fint lite til om det er QLED eller OLED mtp kvalitet. Jeg valgte QLED for å være helt sikker på å unngå innbrenning.
QLED har dårlig innsynsvinkel, derfor ikke aktuelt. Ønsker ikke å svi over 25 lapper. 15 synes jeg egentlig er nok.

Litt forenklet det der. Sony ZF9 er for eksempel en QLED og den har fantastisk innsynsvinkel.
Men så har den også dårligere sortnivå enn FALD TVer generelt. Anbefaler å se HDTVtest sin anmeldelse av ZF9, for på mange måter virker ZD9 å være en bedre TV.
 

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
538
Antall liker
415
Torget vurderinger
6
Kjøp den største og "dyreste" TV-en du har råd til, eller tar deg råd tid. Tipper du vil merke fint lite til om det er QLED eller OLED mtp kvalitet. Jeg valgte QLED for å være helt sikker på å unngå innbrenning.
QLED har dårlig innsynsvinkel, derfor ikke aktuelt. Ønsker ikke å svi over 25 lapper. 15 synes jeg egentlig er nok.
Selv gikk jeg for Samsung Q8 65". Kjøpte den på tilbud til 15k når tilsvarende i Q9 kostet tett opptil 40k. Ang innsyn så opplever jeg ikke at dette dårlig i det hele tatt. I alle fall ikke på Q8. Jeg testet nå og kunne se bildet veldig fint selv når jeg står nesten parallelt med veggen TVen henger på.

Stein Ivar
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Kjøp den største og "dyreste" TV-en du har råd til, eller tar deg råd tid. Tipper du vil merke fint lite til om det er QLED eller OLED mtp kvalitet. Jeg valgte QLED for å være helt sikker på å unngå innbrenning.
QLED har dårlig innsynsvinkel, derfor ikke aktuelt. Ønsker ikke å svi over 25 lapper. 15 synes jeg egentlig er nok.

Litt forenklet det der. Sony ZF9 er for eksempel en QLED og den har fantastisk innsynsvinkel.
Men så har den også dårligere sortnivå enn FALD TVer generelt. Anbefaler å se HDTVtest sin anmeldelse av ZF9, for på mange måter virker ZD9 å være en bedre TV.[/QUOTE

Nettop derfor er muligens XF90 det beste kompromisset om man ønsker en ny Sony. Den har flere likheter med ZD enn ZF. Og veldig mye lavere pris.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hadde ikke problemer med film og serier, men fotball (som krevde 2-3 ganger mer båndbredde) var hakkete, for ikke å snakke om at det stort sett var problemer hver helg. Er ikke perfekt med AppTV heller, men det fungerer mye bedre. Testet Sumo med Mac i7/8GB, i5/16GB og PC i7/8GB men fungerte aldri tilfredstillende til fotball for meg, innbygget app og Chromecast var også mye bedre en PC/MAC. Siden LG mangler HBO app så kjøpe jeg AppleTV for å slippe å bruke CC som hadde god nok kvalitet men jeg likte ikke å måtte hente opp programmene på mobil/ipad før jeg castet dem til TV.
Infrastukturen har nok blitt ganske mye bedre det siste året hos TV2. De bygger erfaring og lærer de også; ikke som NRK som har uendelig med ressurser og alt den siste og beste teknologien.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Har hatt Sumo i 7-8 år og er ikke imponert over TV2. Når det gjelder resurser så betalte de 1,6 milliarder for PL i 2015 og dro inn 400 kr. pr. måned men glemte tydeligvis å investere teknologi (eller så var de tomme for penger). Når de i sommer hadde problemer med Fotball WM så var de veldig fornøyde med løsningen de kom opp med, vise kampen på en åpen linær TV kanal! Det hjalp jo veldig mye for meg og andre som har valgt en streaming løsing og ikke har linær TV. I går hadde de problemer igjen da streamen stoppet når det var 7-8 min igjen av MC -LFC.
 

Extratyggis

Medlem
Ble medlem
24.03.2016
Innlegg
21
Antall liker
9
Sted
Sandefjord
Har Samsung QLED i den ene stuen og LG OLED i den andre. Samsung er overlegen når det gjelder lysstyrke, samt at Tizen er hakket bedre enn LG’s løsning. Ellers foretrekker jeg LG på alle andre områder, den har også har Dolby Vision som et stort pluss.
 

Piranah

Medlem
Ble medlem
30.05.2018
Innlegg
21
Antall liker
26
Sted
Tromsø
Hei

Går i tankene på å kjøpe meg en ny TV.. lenge siden nå.. kjøpte 50 tums Pioneer i 2005.. den har seff masse innbrenning.. så er litt stressa på få noe slikt igjen på en ny TV..
Har sett på Samsungs Q900 65 tum.. ser veldig bra ut og de anbefaler den nåde på Elkjøp og HiFi klubben her i Tromsø..
Er litt usikker med tanke på om man skal gå for Oled.. men på Elkjøp mente de at Oled sliter med innbrenning.. han viste meg 4 stk Oled skjermer de hadde fått inn fra missfornøyde kunder...

Noen som har erfaring med Samsung Q900 serien? Er det topp of tha line nu? Eller bør man gå for Oled? Isåfall hvilke ? Sitter og ser på TV ca 3,6 meter unna.. og stort sett sitter vi rett framfor TV .

Setter pris på innspill og erfaring fra Qled og Oled.. mye penger skal brukes og man ønsker å treffe «rett»
 

Stalewinter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
112
Antall liker
157
Torget vurderinger
1
Hei

Går i tankene på å kjøpe meg en ny TV.. lenge siden nå.. kjøpte 50 tums Pioneer i 2005.. den har seff masse innbrenning.. så er litt stressa på få noe slikt igjen på en ny TV..
Har sett på Samsungs Q900 65 tum.. ser veldig bra ut og de anbefaler den nåde på Elkjøp og HiFi klubben her i Tromsø..
Er litt usikker med tanke på om man skal gå for Oled.. men på Elkjøp mente de at Oled sliter med innbrenning.. han viste meg 4 stk Oled skjermer de hadde fått inn fra missfornøyde kunder...

Noen som har erfaring med Samsung Q900 serien? Er det topp of tha line nu? Eller bør man gå for Oled? Isåfall hvilke ? Sitter og ser på TV ca 3,6 meter unna.. og stort sett sitter vi rett framfor TV .

Setter pris på innspill og erfaring fra Qled og Oled.. mye penger skal brukes og man ønsker å treffe «rett»
Har null problem med innbrenning på min Sony A1 OLED etter et og et halvt år. Men det er jo vanskelig, ja nærmest umulig, å si hva som skjer etter ti år. Foretrekker Sony OLED som har best fabrikkinnstillinger slik at jeg slipper å tweake så mye selv. Det er helt nødvendig på Samsung TV. Føler ikke QLED lever opp til OLED. Selv om 8K TV selvfølgelig er fristende. Men når kommer egentlig innholdet. Tommelfingerregel er vel QLED i sterkt opplyste rom med mye sol og OLED i resten av tilfellene. Føler sortnivå og farger er viktigere enn HDR. Derfor var det et enkelt valg for meg. Husk at HDR ikke kommer på vanlige TV-sendinger, men bare dramaserier i løpet av de nærmeste årene. Mens sortnivå og farger påvirker absolutt alt du ser på TV.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
842
Antall liker
627
Sted
Oslo
Har en litt eldre oled, 55 b6 fra LG.
Med tre unger og en ps4 i hus så blir det en del spilling.
Har aldri vært antydning til innbrenning hos oss.
Har null kjenskap til Qled, men unga foretrekker å se film hjemme hos meg da det er mye bedre bilde og lyd enn hos kompisene.
Som vanlig, en selger selger det han tjener mest på.... så hva de anbefaler er noe jeg bryr meg lite om.
Skulle jeg kjøpt igjen, så hadde det blitt c8/e8 fra LG.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei

Går i tankene på å kjøpe meg en ny TV.. lenge siden nå.. kjøpte 50 tums Pioneer i 2005.. den har seff masse innbrenning.. så er litt stressa på få noe slikt igjen på en ny TV..
Har sett på Samsungs Q900 65 tum.. ser veldig bra ut og de anbefaler den nåde på Elkjøp og HiFi klubben her i Tromsø..
Er litt usikker med tanke på om man skal gå for Oled.. men på Elkjøp mente de at Oled sliter med innbrenning.. han viste meg 4 stk Oled skjermer de hadde fått inn fra missfornøyde kunder...

Noen som har erfaring med Samsung Q900 serien? Er det topp of tha line nu? Eller bør man gå for Oled? Isåfall hvilke ? Sitter og ser på TV ca 3,6 meter unna.. og stort sett sitter vi rett framfor TV .

Setter pris på innspill og erfaring fra Qled og Oled.. mye penger skal brukes og man ønsker å treffe «rett»
Hei, jeg klarer ikke å se for meg at du vil kunne dra særlig nytte av 8K med en 65" på 3,6 m avstand. Jeg ville heller valgt en topp 4K, feks Samsung Q90 eller Sony XG95 (Sony med Triluminos-teknologi er det samme som QLED). Alternativt Sony AG8 om du ønsker OLED.

Personlig gikk jeg for QLED (Sony XF90), men det var pga ønske om minst 75", da ble OLED langt over budsjett uansett. Jeg har også ca 3,5 meter avstand og synes 65" er altfor lite, men det er jo smak og behag. XF90 er et meget godt kompromiss, men for all del, det er merkbart dårligere sortnivå og blassere bilde både når man står oppreist og når man ser på tv fra dårlig vinkel, men det spiller ingen rolle for meg all den tid jeg som regel sitter i en sofa i en ok vinkel ved tv-titting.

Hva slags rom du har mht lysforhold er vesentlig, og også hvor du sitter ift tv, avstand og vinkel. Og selvfølgelig hva du bruker den til også, fotball på dagtid er et veldig annerledes behov enn film om natta. Og selvfølgelig budsjett.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
8K på 65" har jeg liten tro på med mindre du sitter < 1 meter unna.
 

Piranah

Medlem
Ble medlem
30.05.2018
Innlegg
21
Antall liker
26
Sted
Tromsø
Etter mye funderinger ble det en nu Q900 og ny Denon X6500H .. :). Regner med jeg blir fornøyd :). Takk for innspill !
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Dette er standardpris i dag på fjorårets modell. Årets modell QE65Q90R koster 37K og er noen hakk bedre i følge testene. Så da er det opp til deg om du vil ha en gammel modell billig nå eller vente til black friday og få en god pris på årets modell. Jeg venter til november.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Kjøpe ny TV til jul
Ønsker skrevet i prioritert rekkefølge.
1. Gode bilder på fotball ved bruk av sumo. Tv-en må mestre «bevegelser«.
2. God på TV og altibox appen.
3. Barna skal kunne spille Ps4 på den.
4. OK på film
Rommet tv-en skal brukes kan blendes.
Sitter ca 2-2,5 meter fra tv-en.
Ønsker ikke å bruke mer enn 12000kr, helst mindre. Finnes det billige TVer som oppfyller mine ønsker?

Vurderer disse TVene og lurer på om jeg er på rett spor.
SONY KD-55XF9005
LG C7 55
LG C8 55
 

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Innlegg
469
Antall liker
506
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Jeg vil definitivt anbefale LG C8 55 hvis du kan få tak i den.
Selv har jeg LG E8 65 som har samme panel og prosessor. Helt suveren på både film og sport.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg anbefaler også LG C8 55. Sitter selv med B7 65"; en kollega kjøpte C8 55" på min anbefaling og han har bare god ting å si om denne modellen.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Virker som jeg er på rett spor:)
Hva tenker dere om B9 vs C8 som har noenlunde samme pris?

Finnes det TVer som er billigere enn de nevnte som nesten er like gode når det gjelder mine prioriteringer?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
OLED vs QLED?
Det virker som om QLED drar ifra. Det siste året har Samsungs toppmodeller av QLED nærmet seg faretruende OLED i sortnivå, mens OLED ikke har hatt samme utvikling på lysstyrke.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
8.344
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Kan jo ikke bli sortere en sort.
Oled er jo det. Min står i kjelleren uten noen vinduer.
Har lit lyst til å prøve den oppe i stua, bare for å se dette med lysstyrken.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kan jo ikke bli sortere en sort.
Oled er jo det. Min står i kjelleren uten noen vinduer.
Har lit lyst til å prøve den oppe i stua, bare for å se dette med lysstyrken.
Med mindre man har masse vindu og ser TV i sollys så er alltid OLED bedre. Forøvrig er lysstyrken på OLED ikke noe problem lengre (joda QLED er kraftigere). Men for å få noe som fungerer ypperlig til alt (sport, film osv) så er OLED veien å gå. Jeg var også skeptisk for innbrenning før jeg kjøpte OLED, men det har ikke vært noen problem. Film er MYE bedre, sport er MYE bedre. Så egentlig kun fordeler.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.679
Antall liker
5.857
Jeg har aldri savnet økt lysstyrke på mitt aldrende LG oled 65 B6V tv. Har masse lys inn vinduene i stuen min. Film ser jeg kun på kvelden og da er det mørkt. For meg er det rett og slett ubehagelig for øynene mine å se på led-tv, føler jeg nesten må sitte med sveisemaske på, alt for mye lys. Tv har virkelig blitt misbrukt av ungene i huset, har selv gått fra det med stillbilder på. Ingen innbrenning.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
8.344
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Kan jo ikke bli sortere en sortOled er jo det. Min står i kjelleren uten noen vinduer.
Har lit lyst til å prøve den oppe i stua, bare for å se dette med lysstyrken.
Med mindre man har masse vindu og ser TV i sollys så er alltid OLED bedre. Forøvrig er lysstyrken på OLED ikke noe problem lengre (joda QLED er kraftigere). Men for å få noe som fungerer ypperlig til alt (sport, film osv) så er OLED veien å gå. Jeg var også skeptisk for innbrenning før jeg kjøpte OLED, men det har ikke vært noen problem. Film er MYE bedre, sport er MYE bedre. Så egentlig kun fordeler.
For å være litt flåsete, jeg bruker den jo kun som pc skjer til hifi bruk.
Det er vel lit over the top kan man s
Men så kan jeg forsvare det med att vi ser lite tv og film.Har sett noe konserter. Men det er vel litt råflott med en Oled til Pc bruk, eller?
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
OLED vs QLED?
Det virker som om QLED drar ifra. Det siste året har Samsungs toppmodeller av QLED nærmet seg faretruende OLED i sortnivå, mens OLED ikke har hatt samme utvikling på lysstyrke.
Bare tull. Qled når ALDRI sortnivået til OLED, uansett hva som påstås i diverse tester her hjemme. Det er og forblir en LCD tv. Har 75'' Q90R i stua og 55'' OLED803 i ett mørkt rom, så vil si jeg kjenner det beste av begge verdener meget godt. Misforstå ikke, det er absolutt ett bra sortnivå på Q90R men i forhold til OLED sin perfekte kontrast?..
QLED vil uansett fases ut med μLED etterhvert. Da blir det meget spennende!
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
lgc9 oled 55 tommer til 12000 kroner eller en eller annen 65 tommer med samme pris?
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
jeg har hverttfall bestilt LG C9 55", men får den vel neppe før til uka :)
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Du blir nok fornøyd... LG OLED55C9 til 12 lapper er jo kanonpris, og den hadde vært mitt klare førstevalg om jeg skulle kjøpt ny TV. Men jeg har enn så lenge slått meg til ro med at min B6 fortsatt gjør jobben...
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Oled. Med mindre man har sollys inn døgnet rundt så er det ingen grunn til å ikke velge oled. Så jeg tror du gjorde rett valg :D
 
C

Cyber

Gjest
Funderer på 55" C9 selv, men det har egentlig lyst på 65". Men da er det jo 20 lapper og mer.
 
Topp Bunn