Hvordan opplever du panorering og klarhet f.eks. i kjappe bevegelser på animerte filmer? Jeg har hatt OLED på test og føler egentlig at Pioneeren var ganske mye skarpere på dette? (Jeg har skjønt det er mye innstillinger og greier som kan forårsake dette, derav spørsmålet.)
Vil bare legge til noen egne refleksjoner om dette punktet, selv om jeg ikke har gjort noen direkte sammenligning mellom plasma og OLED.
På min OLED, som er en LG B6, opplever jeg klarheten og responsen som svært rask. Med andre ord er det en veldig markant "hakking" på vanlig 24/25p-materiale når kameraet beveger seg sidelengs, og bevegelsesutjevning er deaktivert. Isolert sett vurderer jeg dette som udelt positivt, da det vitner om minimalt med etterslep. Hvis bildene flyter mer utover så vil man jo ikke kunne skille hver frame like lett.
Teknikken for bevegelsesutjevning kaller LG for
TruMotion, og den fungerer veldig bra på landskapsscener. Ulempen er at objekter i forgrunnen får et slags glassaktig "slør" rundt seg, så funksjonen kan generere enkelte milde artefakter. Da jeg testet C8, altså en to år nyere modell, ble jeg forbauset over at det ikke var noen tilsynelatende forbedring på dette punktet. Spesielt mtp at det bildebehandling ble omtalt som et av de største fremskrittene kontra tidligere modeller.
Min oppsummering må bli at OLED-paneler har rask respons og god klarhet, og målinger viser vel også dette. Merker som Sony og Panasonic er så vidt jeg vet mer anerkjente når det gjelder bildebehandling, men jeg tror nok fortsatt at dette er et punkt med en del uforløst potensiale.