Nytt byggeprosjekt (nok en gang)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Da er jeg i gang igjen med ert nytt F5 prosjekt. Forrige bygg med cvillers printutlegg ga mersmak, ikke minst når det gjaldt det lydmessige resultatet. Bare så synd at nåværende eier så langt ikke ha fått glede av forsterkeren pga Postens forsendelse( se egen post om dette). Håper jeg snart får denne i retur, slik at jeg får rettet opp i fadesen. Om det er en av sentralens medlemmer som kjører fra (forbi)Egersund og passerer Drammen og som kan tenker seg å hjelpe til med å løse fraktproblemet(vi tar ikke sjangsen på Posten en gang til), så ta kontakt med meg.
    Som nevnt tidligere har jeg forsøkt å få tak i ytterligere print med cvillers utlegg, dessverre uten hell.Det har i stedet blitt Jim Audios print til 100W turboversjonen. Synes printet holder meget høy kvalitet. Har kjøpt en del print fra Kina og har bare hatt gode erfaringer med det. Kjøp av halvledere derimot, så holder jeg meg til leverandører i Europa/USA. Cviller har vært så vennlig å sende meg sort/hvitt kopier av sitt aller siste printutlegg for F5 turbo(ikke vist på diyAudio), så etterhvert vil jeg kanskje benytte meg av det til ytterligere F5 bygg.
    Legger ved noen bilder. Årsaken til at noen komponenter er montert på baksiden, skyldes at printene skal monteres i den kjøletunnelen som jeg har vist bilde av i en tidligere post.

Bilde 1-3: For og bakside av ferdigmonterte print.
    Bilde 4-5: InngangsFETer er matchet. Det krever litt systematikk.En digital tester gjør jobben grei. Forøvrig er samtlige transer og utgangsFETer er matchet.

Eivind Stillingen

Vedlegg

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Et lite "sidesprang" kanskje..

Litt trøtt, men jeg føler meg likevel både lettet og fornøyd. Tar en liten ”avstikker” fra byggetråden ”min” med F5, skjønt dette handler også om F5. I en tidligere post, som inneholdt både bannrord og oppgitthet over Posten, fortalte jeg om hvorledes det gikk med forsendelsen av en Goldmund clone og nå senesrt en F5. I går ettermiddag ble F5 forsterkeren brakt fra Egersund til Drammen med privat bil. Når vedkommende skulle returnere allerede i dag, var det bare å få r... i gir og ta natta til hjelp.
    Allerede på lav spenning fra variotrafo gikk den ene trafoen varm. Det var lett å se at trafoen hadde vandret et par centimeter til siden og truffet en av skruene som fester kjølerprofilen(den er ikke for lang lenger). Hva slags behandling esken, innvendig beskyttet med 1o-15 cm isopor rund baut har fått, kan en jo bare fundere på. Men det var i alle fall ikke samme postfuksjonær som ved utlevering mistet Goldmund clonen i gulvet. Kanskje det er flere slipphendte funskjsonærer ansatt i Posten?
    Av med isolatsjonen. Kunne trafoen reddes(heldigvis har jeg flere liggende). Med litt fingerferdighet og lakk gikk det greit å reparere de små sårene i lakken som hadde forårsaket en kortslutning.Men det er tidkrevende å gjøre en slik reparasjon.
    Hva med forsterkeren forøvrig? Bias og offsett på den ”friske” siden var inntakt, men hva med den som hadde en ”syk” trafo? Innrusingsmostanden i sikringskretsløpet var brent av, så noe strøm hadde passert før sikringen gikk. Nok strøm til å ødelegge kretskortet?Heldigvis viste også den kanalen seg å være ”sund og frisk”. Etter 12 timer uten søvn var det tid for å sette på plass lokket og igjen glede meg over en F5 som spiller med sror autoritet. Håper virkelig at forsterkeren nå får et godt liv hos.... i Egersund og til mye glede for ny eier.
    Heretter blir det Easy Bring som får oppdrag med å frakte dyrbar og tung elektronikk fra meg.
    I morgen blir litt mekanisk arbeid hos Roar M med kasse til det nye F5 prosjektet med vifte+ferdigstillelse av to Millenium og to The End som jeg har "renovert" med nye transer og nettdeler.

Eivind Stillingen

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Et lite "sidesprang" kanskje..

Litt trøtt, men jeg føler meg likevel både lettet og fornøyd. Tar en liten ”avstikker” fra byggetråden ”min” med F5, skjønt dette handler også om F5. I en tidligere post, som inneholdt både bannrord og oppgitthet over Posten, fortalte jeg om hvorledes det gikk med forsendelsen av en Goldmund clone og nå senesrt en F5. I går ettermiddag ble F5 forsterkeren brakt fra Egersund til Drammen med privat bil. Når vedkommende skulle returnere allerede i dag, var det bare å få r... i gir og ta natta til hjelp.
    Allerede på lav spenning fra variotrafo gikk den ene trafoen varm. Det var lett å se at trafoen hadde vandret et par centimeter til siden og truffet en av skruene som fester kjølerprofilen(den er ikke for lang lenger). Hva slags behandling esken, innvendig beskyttet med 1o-15 cm isopor rund baut har fått, kan en jo bare fundere på. Men det var i alle fall ikke samme postfuksjonær som ved utlevering mistet Goldmund clonen i gulvet. Kanskje det er flere slipphendte funskjsonærer ansatt i Posten?
    Av med isolatsjonen. Kunne trafoen reddes(heldigvis har jeg flere liggende). Med litt fingerferdighet og lakk gikk det greit å reparere de små sårene i lakken som hadde forårsaket en kortslutning.Men det er tidkrevende å gjøre en slik reparasjon.
    Hva med forsterkeren forøvrig? Bias og offsett på den ”friske” siden var inntakt, men hva med den som hadde en ”syk” trafo? Innrusingsmostanden i sikringskretsløpet var brent av, så noe strøm hadde passert før sikringen gikk. Nok strøm til å ødelegge kretskortet?Heldigvis viste også den kanalen seg å være ”sund og frisk”. Etter 12 timer uten søvn var det tid for å sette på plass lokket og igjen glede meg over en F5 som spiller med sror autoritet. Håper virkelig at forsterkeren nå får et godt liv hos gut_man i Egersund og til mye glede for ny eier.
    Heretter blir det Easy Bring som får oppdrag med å frakte dyrbar og tung elektronikk fra meg.
    I morgen blir litt mekanisk arbeid hos Roar M med kasse til det nye F5 prosjektet med vifte+ferdigstillelse av to Millenium og to The End som jeg har "renovert" med nye transer og nettdeler.

Eivind Stillingen

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Etter å ha fylt ventetiden på deler til F5 med å bygge en seks kanalers Mezmerize, er jeg i gang igjen Nelson Pass F 5 turbo.

Bilde 1: Et utbrent Elektrocompagniet chassis viste seg å være midt i blinken til dette prosjektet. Litt pussing og lakkering, men nå nesten godt som nytt.
    Bilde 2: Vifta blir festet med vibrasjonsdempere. Kanskje den dyreste enkeltdelen i hele prosjektet: kr.35 per stykk for 1.5x1.5 med gummi. Slå den.
    Bilde 3: Usparing til inntaket på vifta. Vifta vil komme på utsiden av bakplata. Ser ikke det som noe problem. Hva som befinner seg på baksiden ødelegger
    neppe estetikken på det ferdige produktet. Det blir ei stillegående vifte!!!
    Bilde 4: Jeg benytter det samme sikringskretsløpet nå som i forrige F5 prosjekt(Elektor). Strømforsyningen.
    Bilde 5: Strømforsyningen sammen med sikringskretsløpet.
    Bilde 6: Kom over dette "reale" releet på internet. Sammen med en innrusningsmotstand på 100 Ohm 10 W, vil den sørge for at ikke sikringen går når to
    500VA trafoer kobles inn.

Eivind Stillingen

Vedlegg

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Må benytte anledingen til å korrigere meg sjøl litt. Den digitale testeren som jeg har vist i en tidligere post er ikke egnet for å matche eventuelt parre J-Fets. Det kan imidlertid gjøres enkelt. Jeg kommer med bilder på hvorledes jeg fikset biffen(den er beskrevet på diyAudio).

Evind Stillingen

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Et "fuglerede" for å sjekke at releer og lysdioder åpner og lukker seg i ruiktig rekkefølge, hvilket det gjorde.

Eivind Stillingen

Vedlegg

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Matche JFets

Bilde 1: Dette enkle skjemaet er utgangspunktet.
    Bilde 2: Kortslutt gate og source.
    Bilde 3: Skjemaet er "overført" til et lite stykke veroboard

Spenning: 11 V. Du kan også benytte et 9v batteri, men benyttes 11V kan du avlese spenning direkte over motstanden på 1Kohm og du slipper og regne om
    Idds (mA)= avlest spenning over motstanden(V).

Metoden er grei nok i de fleste tilfeller.Ønsker du å gå mere nøyaktig til verks og ønsker flere måleresultater se her:http://stopville.co.uk/?p=112

Eivind Stillingen

Vedlegg

A

audiosan

Gjest
    jeg må si jeg er ytterst skeptisk til bruk av en 100 ohm 10W inrush motstand. denne kan meget fort ryke. Og 500VA trafoer? blir ikke en fullblods v3 utgave da? 500VA pr kanal er litt smått for det.

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Audiosan

Jeg akter å benytte de samme traformatorene som i mitt forrige F5 bygg. Under drift kunne jeg hente ut 34 V DC.

Ønsket utgangseffekt til F5 turbo med denne trafoen er 70W klasse A i 8 Ohm.

Jeg regner med at jeg har et sving på 32Vx2=64 V(pk-pk)

Jeg forutsetter som Nelson skriver i sin artikkel 0.4 V over 1 Ohm sourcemotstand.

64 V x 0.4 = 24 V RMS
    Amp power = Vrms x Vrms/8 = 24 x 24/8 .
    576/8 = 72 W
    576/4 = 144 W
    Ganske tett på ønsket utgangseffekt.
    En av disse trafoene har jeg allerede viklet om til 2 x 33 V AC og kan selvfølgelig benytte den muligheten med enda en trafo og dermed hente ut ytterligere noen watt med to slike trafoer. Trafoene vil da ikke lenger være 500 VA, men 660 VA trafoer dersom jeg tenker rett.

Du er skeptisk til en innrusningsmotstand på 100 Ohm. Kan du forklare nærmere. Hvilke alternative løsninger har du?

Eivind Stillingen

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tipset om måletingen, Eivind - genialt! Jeg mekket for øvrig en helt grei sous vide-maskin her i helga med en temperaturkontroller til 100 spenn på Ebay :D

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.192
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Audiosan

Jeg akter å benytte de samme traformatorene som i mitt forrige F5 bygg. Under drift kunne jeg hente ut 34 V DC.

Jeg forutsetter som Nelson skriver i sin artikkel 0.4 V over 1 Ohm sourcemotstand.

64 V x 0.4 = 24 V RMS
    576/8 = 72 W
    576/4 = 144 W
    En av disse trafoene har jeg allerede viklet om til 2 x 33 V AC og kan selvfølgelig benytte den muligheten med enda en trafo og dermed hente ut ytterligere noen watt med to slike trafoer. Trafoene vil da ikke lenger være 500 VA, men 660 VA trafoer dersom jeg tenker rett.

Du er skeptisk til en innrusningsmotstand på 100 Ohm. Kan du forklare nærmere. Hvilke alternative løsninger har du?

Eivind Stillingen
    Hvis du har testet er det sikkert greit.
    Du må regne med at det meste av nettspenningen blir liggende over denne motstanden. I hvert fall så langt den bygger seg opp til den blir kortsluttet.
    Noe mindre motstand, noe større effekt kanskje?
    Spørs hvor mange mS den skal stresses.

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Bilde 1: Printet montert på kjøleplaten. Alle 8 utgangsFETer passet fint til de borrede hullene.
    Bilde 2: Dioder montert. Jeg er ikke like fornøyd med nøyaktigheten her. Midtbeinet på diodene og FETene skulle stått nøyaktig på linje, men jeg har bommet med 1-2 mm. Ingen praktisk betydning. Kun et "estetisk" irritasjonsmoment.
    Bilde 3: Beina på diodene forlenget.

I etterpå klokskap angrer jeg litt på at de to eneste kondensatorene på printet samt gatemotstandene ikke ble montert på printets bakside. Nelson nevner at dise koponentene kan endres dersom en opplever problemer med selvsving. Montert på baksiden ville de lett kunne byttes etter behov. Jeg aner ikke om Jims Audio som har levert printet, også har bygget F5 på dette kretskortet. Han har valgt kondensatorverdier på 10 pF. Andre på diyAudio viser til 1000 pF og gatemotstader på 150-270 Ohm istedet for 47.5 Ohm for løse eventuelle problemer med selvsving.

Har du noen erfaringer fra ditt bygge Audiosan? Jeg vet du har bygget på helt andre print som selvfølgelig vil påvirke resultatet.

Jeg vurderer å gjøre denne endringen som nevnt ovenfor på den andre kanalen.

Eivind Stillingen

Vedlegg

A

audiosan

Gjest
    Audiosan

64 V x 0.4 = 24 V RMS
    576/8 = 72 W
    576/4 = 144 W

Eivind Stillingen
    du vil aldri oppnå 70Wrms i 8ohm med +/-32V. du mister omtrent 3V i kretsen også.
    29V*0.707= 20.5Vrms.
    20.5*20.5/8=52Wrms ved 8ohm.

får å oppnå klasse A effekt hele turen trengs bias på 1.8A. da har du en total tomgangs effekt på 115W (pluss tap i strømforsyning/likeretter/trafo) pr kanal.
    så minimum 300VA pr kanal er her å anbefale. med fordel 400VA pr kanal.
    så da regner jeg med du tenker å benytte 1stk 500VA pr kanal? om en da i tillegg har en stor kondensatorbank, så vil en slik motstand brenne opp på en brøkdels sekund.
    Selv brant jeg av disse motstandene på en Hypex softstart som skulle tåle 1500VA. jeg brukte en 1000VA trafo og 408.000uF. De brant på ca 1/10 sek.
    En annen Hypex softstart brant av disse motstandene etter 2 år. med 1000VA og 40.000uF dog litt svakere motstander på den(eldre softstart).
    løsningen på dette problemet er å bytte ut motstanden med 2stk CL-60 thermistorer i serie.

A

audiosan

Gjest
    Har ikke fått i gang mine ennå jeg. Det har kommet så mye annet i veien. Men gate motstandene bør ikke være noe problem på et enkel print som dette. Det er helst når en må bruke en kabel mellom front end kort og utgangs kort at dette blir et problem.

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Audiosan
    La oss begynne med innrusningsmostanden på 10W og 100 Ohm. Har benyttet denne kretsen og ganske tilsvarende kretser i flere av mine tidligere bygg, men har ikke opplevet det samme som deg. DiyAudio leverer print til softstart med motstand(ikke thermistorer). Om du har rett i din skepsis, så er det mange bygg (også komersielle) som lever et usikkert liv der ute. Jeg ble nysgjerrig på ditt forslag til løsning og vil prøve å erstatte 100 Ohm mostanden med CL 60 og se om det funker.

Når det gjelder mitt eksempel på utregning av utgangseffekt, så støtter jeg meg til en av mange måter dette gjøres på diyAudio. Ser at du ghar vært i opptil flere diskusjoner om samme tema på denne siten. At det eksisterer så mange måter å regne uteffekt på, er ganske forvirrende for en som ikke har den nødvendige teoretiske baklgrunnen(men jeg er villig til å lære). Om vi nå holder oss til din måte å gjøre det på, så hopper du over min opplysning om at jeg har +/- 34 V DC til”disposisjon(ikke +/-32). Du regner med et tap på 3V(i mitt regne-eksempel regnet jeg med 2 V) Ok, la oss regne som deg med 3 V, så får vi følgende regnestykke:

31x0.7070= 21.92 Vrms

21.92x21.92/8 =60.06W

Altså noe nærmere mitt mål om 70 W.

Er det umulig å oppnå høyere effekt med +/- 34 V DC enn mitt(ditt egentlig) regnestykke viser??? . Du sier noe om å øke bias til 1.8 A ("for å få klasse A watt hele turen") Hva mener du med dette uttrykket? Jeg har muligheten til å vikle på trafoen min. Har en liggende som er viklet opp til 2x33V AC. Kan du vise meg med et praktisk regnestykke hvilken effekt klasse A jeg da kan hente ut. Ta medhvilken bias du tenker deg. På forhånd takk.

Ja, jeg benytter to stykk trafoer på 500VA( eventuelt 660 VA derom jeg vikler på).

Eivind Stillingen

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.144
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Tomgang og tomgang , ikke sikkert at det lyder så mye bedre md å dra max strømut av en kontruksjon, og du kan lett havne ut i termisk runaway " samt som mathing blir enda mer viktig ,Bruker k 1530 j 201 selv og jeg hører ikke forsjell på 1,5 og 1, 8 amp,Men,,,,, himmel og hav det er forsjell på 0, 5 og 1,5 a hos meg da ,,, Det kan være litt høyttaler avhengig og hva som egentlig er optimalt , Vil du ha mer effekt så får du lage en til og brokoble dem , sannsynlig vis vil du oppleve dem som mere dynamisk i tillegg

A

audiosan

Gjest
    Audiosan
    La oss begynne med innrusningsmostanden på 10W og 100 Ohm. Har benyttet denne kretsen og ganske tilsvarende kretser i flere av mine tidligere bygg, men har ikke opplevet det samme som deg. DiyAudio leverer print til softstart med motstand(ikke thermistorer). Om du har rett i din skepsis, så er det mange bygg (også komersielle) som lever et usikkert liv der ute. Jeg ble nysgjerrig på ditt forslag til løsning og vil prøve å erstatte 100 Ohm mostanden med CL 60 og se om det funker.

Når det gjelder mitt eksempel på utregning av utgangseffekt, så støtter jeg meg til en av mange måter dette gjøres på diyAudio. Ser at du ghar vært i opptil flere diskusjoner om samme tema på denne siten. At det eksisterer så mange måter å regne uteffekt på, er ganske forvirrende for en som ikke har den nødvendige teoretiske baklgrunnen(men jeg er villig til å lære). Om vi nå holder oss til din måte å gjøre det på, så hopper du over min opplysning om at jeg har +/- 34 V DC til”disposisjon(ikke +/-32). Du regner med et tap på 3V(i mitt regne-eksempel regnet jeg med 2 V) Ok, la oss regne som deg med 3 V, så får vi følgende regnestykke:

31x0.7070= 21.92 Vrms

21.92x21.92/8 =60.06W

Altså noe nærmere mitt mål om 70 W.

Er det umulig å oppnå høyere effekt med +/- 34 V DC enn mitt(ditt egentlig) regnestykke viser??? . Du sier noe om å øke bias til 1.8 A ("for å få klasse A watt hele turen") Hva mener du med dette uttrykket? Jeg har muligheten til å vikle på trafoen min. Har en liggende som er viklet opp til 2x33V AC. Kan du vise meg med et praktisk regnestykke hvilken effekt klasse A jeg da kan hente ut. Ta medhvilken bias du tenker deg. På forhånd takk.

Ja, jeg benytter to stykk trafoer på 500VA( eventuelt 660 VA derom jeg vikler på).

Eivind Stillingen
    har du målt +/-34Vdc ved strømtrekk på 1.8A? eller uten belastning? eller har du tatt trafo sekunderspenning og ganget med 1.4? om du ganger den med 1.25-1.3 i stedet så kommer du nærmere det du i praksis vil ha når du trekker en hel mengde strøm.

klasse A effekt er strømbestemt. altså du må ha en gitt mengde tomgangstrøm for å oppnå klasse A effekten.
    på en slik konstruksjon så er regnestykket: bias*2^*impedance = peak klasse A effekt. rms klasse A effekt er peak/2.
    så med 1.8A bias blir regnestykket: 1.8*2=3.6A peak.
    3.6*3.6*8=104W peak. eller 52Wrms Klasse A i 8ohm

Sist redigert:

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Da er begge kananaler "prøvekjørt" dog med en langt lavere bias enn det jeg regner med å ende opp med. Jeg endrer valget av trafo og kommer til å benytte to stykk 660 VA trafoer som yter 2x33V AC. Håper at kjøletunellen vil holde teperaturen godt under 50 C når jeg opererer med en bias på 310 mV over de to sourcemotstandene på 1 ohm i parallell.

Under testen registrerte jeg at i den ene kanalen ble resultatet over N siden og P siden forskjellig: 35mV uansett hvorledes jeg stilte inn P1 og P2. På diyAudio er det flere som har opplevd det samme og uttrykt sin bekymring for dette. Svarene er entydige, med unntak av ett medlem Andrew.Han mener at sourcemotstandene må matches og at det som måles indikerer en ubalance som ikke skal være der (jeg benytter Dale 1%, matchede Jfets og matchede N-FETer og P-FETer). Andre derimot sier dette er uten betydning så lenge det går greitt å trimme offset. Hos meg ingen problemer med å holde offset godt under 5 mV. P3 påvirker også bias/offset. Denne har jeg valgt å sette i midtposijon og ikke røre, da jeg ikke har utstyr for "TDH spectra measurement/analysis".
    Litt spennende blir det også å se hvorledes kjøletunellen oppfører seg i praksis. Under testen ble den halvparten av profilen hvor utgangs FETene sitter, god og varm. På den andre halvparten hvor MUR 3020 sitter, holdt temperaturen seg på på romtemperatur. I et lukket kabinett og med vifta på, håper jeg at varmen vil fordele seg nokså jevnt over hele profilen og at dette ikke vil forstyrre MUR diodenes oppgave(hvilket jeg ikke har helt klart for meg).

Eivind Stillingen

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Kveldens arbeid. Prøveoppstilling av trafo og lytter. Var litt redd for at det skulle bli trangt, men prøveoppstillingen vister at det blir rimelig lett å komme til.

Bilde 1: Ved å gjenge opp monteringshullet til diodebroen slik at det passer med festebolten til trafo, utnyttes plassen.

Bilde 2: Diodebroen plassert ppå festebolten til trafo.

Bilde 3: Tenkt plassering av lytter.

Eivind Stillingen

Vedlegg

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.144
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det vil alltid være forsjell mellom N og P channel fets \ mosfets uansett hvor godt du matcher dem spesiellt når du skal paralelle dem ,Det oppdager du og når du virkelig skal begynne å trekke strøm gjennom dem , da er det viktig eller greit å matche source motstandene . Jeg lager ett matche tabell over transene og source resitorene , da kan du utnytte de små forsjellene til å balansere utgangen alene .Ps skal du trekke mye strøm av den broen ? da bør den ha kontakt flate , feks ved siden av trafon ?

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Harepusen

I og med at jeg fikk bedre plass enn hva jeg først trodde, så blir ensretterbroen flyttet ned på bunnplaten i kabinettet. Ja, den skal levere mye strøm, se infoen min om tenkt bias..

Matchingg av sourcemotstander: Jeg er interessert i å få vite mere om hvorledes du har gått fram når du gjorde dette. Det er fire N-FETer og fire P-FETer i hver kanal på min F5 T V3. Er det "nok" å trimme den ene siden, og gjør du det ved å trimme sourcemotsatandene til hver FET? Som du ser så har jeg montert printene med undersiden vendt utover og det vil være enkelt å trimme ved å parallellforbinde en motstand til hvert 1 ohms par. Hvor store endringer i sourcemotstandene er det snakk om for å utlikne de forskjellene jeg målte på en kanal, ca 35 mV? Er det en ide å gjøre dette først på lav bias og lite strømtrekk, slik at selve trimmingen kan skje ved å forsøke forskjellige 0.5 W motstander i parallell. Når riktig verdi er funnet, erstattes 0.5 W mostanden med en ditto 1 % 3W (Dale)?
    Som du kanskje ser av bildene mine er det et lite h.......te å demontere printet fra kjøleprofilen, og det frister ikke.

Eivind Stillingen

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.144
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Har du notert matche verdiene på mosfettene ?da blir det lettere å implementere å justere / korrigere.
    Jeg gjør det heller ikke mer avansert enn at en fast spennings kilde for eksempel ca 12 + og to motstander i serie , og av for eksempel 10 stk ,( eller det du har ) finner du enten nesten helt like 4 stk , eller tilnærmet ,lag dem i 2 grupperinger evt ,Jeg pleier alltid matce opp alle transene ( begge kanaler )med en gang , av 10 eller flere finner du for eksempel her i tilfellet grupper på 2 n channel og 2 p channel , hvis det for eksempel er totalt 4 i utgangen )nå kan du matche opp de fire gruppene til 2 utganger p og n , slik at Ids forsjellen mellom de to utgangene blir mest mulig like " Nå når det er gjort kan du sette dem source motstandene med med høyest verdi inn til dem transene som har størst idss verdi. Jeg ville ikke trimmet med add on resistorer , og heller ikke brukt wire wound typen source resistorer.Når du gjør det slik så slipper du worst case situasjoner , og noter deg alle plasseringene på evt ett eget diagram , da kan det være lettere å feil søke , evt modde seinere

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Hei

Oj,dette betyr demontering av hele "skiten"(alle FETer og sourcemotstander) noe jeg er lite lysten på. Har reist dette spørsmålet på diyAudio hvor flere sier ganske klart: "Kan du stille offset uten problemer, glem matching". Men om "min metode" hadde latt seg gjennomføre, hadde jeg nok prøvd det.

Eivind Stillingen

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.144
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    KOmmer du til å måle alle source spenningene ?,om de er pluss minus 10 % eller mindre er det bra

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Ja, slik som jeg har montert kretskortet på kjøleprofilen er det ikke noe problem å komme til sourcemotstandene. Målet mitt er 310 mV, da vil jeg oppnå ønsket utgangseffekt. I den ene kanalen er forskjellen på N og P siden ca.35 mV. Mulig du kan se av bildene at jeg har loddet på to testledninger over ytterste sourcemotstand på hver side(N og P) og montert et par "sukkerbiter" slik at jeg hele tiden holder begge multimeterene på plass. Samtidig har jeg et tredje multimeter på utgangen for offset sjekk. Med spenning hentet fra ekstern trafo/variac, har jeg rimelig god kontroll på trimmeprosedyren.
    I den andre kanalen var forskjellen 3-4 mV om jeg ikke husker feil, noe som er "rimelig bra".

Eivind Stilllingen

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.144
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Uansett hvor mye du matcher p og n fet blir de ikke , for de har forsjellig rsd on , bare sjekk speccen

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Ja, jeg er klar over at N og P FETer har ganske forskjelli rds og at det derfor ikke er noe poeng å matche N og P, men det er et poeng å matche alle N FETer og P FETer, hvilket er tilfelle med de fire som sitter på hver side i mine F5. Men jeg har forstått det slik at det er mulig å matche sourcemotstandene for å få N siden og P siden mere lik hverandre. Jeg var litt nysgjerrig på om om det lot seg gjøre dette på en mere "lettvindt" måte enn hva Harepusen foreslår. Jeg slår meg til ro med rådene fra "ekspertene" på diyAudio at så lenge jeg med letthet kan bringe offset mot "nesten ikke målbart", så bare "kjør på".

Eivind Stilllingen

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    I påvente av thermobryter til kjøleprofilen, har et annet NP inspirert prosjekt blitt fullført: En sekskanals hotroded Mezmerize. Regner med å få en prøvelytt i løpet av dagen. Er også spent på om den kan erstatte Copland 306 som sitter som siste ledd før sluttforsterkere i kjeden min.

By the way: Er det noen som har erfaring temperatur-regulert strømbryter? Er bare en thermobryter tilstrekkelig? Det er snakk om å bryte netttilførselen for den delen som har med utgangsfortserkerene å gjøre feks når temp overstiger 55 C.

Eivind Stillingen

Vedlegg

Sist redigert:

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg forsøkt meg litt med vifte på plass og i drift. Spenning har vært +/-33V DC med en bias på 190 mV. Dette er et godt stykke unna det jeg regner med skal bli sluttreultatet: +/-43 V DC og en bias på 310mV. Om det jeg ender opp med, gjenstår å se. Fikk noen erfaringer og jeg mottar med glede tips fra noen som har erfaringer med vifter(og kjøletunnel). Jeg er helt grønn på det.
    Test 1: Uten vifte ble temperaturen etter god tids oppvarming målt til 54 C.
    Test 2: 12 V vifte. Temperatuten senkes til 49 C i motsatt ende av vifta, hvor det ble varmest.. På innsugsiden var temperaturen 6 C lavere. Valgte å prøve 12 V DC vifta først, da denne er vesentlig mere støysvak enn den alternative 220V AC vifta.
    Test 3: 220 V AC Papst vifte. Vesentlig mere "blås" enn alternativ 2.Temperatur 43 C ved innsugsida og 46 C i motsatt ende.
    Test 3: Som alternativ 3, men med også med 12 V vifta montert i motsatt ende. Dette ga som ventet det beste resultatet med henholdsvis 40 og 42 C. Men dessverre med et relativt høyt støynivå. Det er ikke viftene alene som støyer, men vindstøyen høres ganske godt. Imidlertid har jeg erfaring med noen mindre vifter jeg har plukker fra andre forsterkere som mere stillegående enn de jeg nå eksperimenterer med. Noen som har erfaring og anbefaling på vifter ca. 12x12 cm? Er DC vifter å anbefale framfor AC vifter mht. avgitt støy. Ser forøvrig for meg at det kanskje vil bli nødvendig med lydisolasjon av selve kabinettet. Regner med at støydemping som brukes i bil kan benyttes også i denne sammeheng.

Eivind Stillingen

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    De Noctua viftene er veldig stille. Har flere av disse selv, og de er av de mest støysvake jeg har erfart.
    Nå vet ikke jeg helt hvordan denne kjøletunellen din ser ut, men å be om mye luft gjennom en trang kanal vil uansett skape støy. Da hjelper det ikke mye med støysvake vifter.:)

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    TEK og SRM

Takk for bidrag. Kan dere kikke på post 36, 46 og 55. Der finner dere bilder som viser vifta. Håper de kan bidras til ytterligere tips. Flere bilder kan fremskaffes. Hva er i så fall viktige detaljer å få med på bildene dersom de som allerede foreligger ikke er gode nok?
    Skal støytallet som oppgis være lavest mulig? I så fall ser dset ut for meg som Noctua NF-S12 A ULN(6.7-8.6 dBA) er et godt alternativ. Ser ut som komplett har denne på lager.

Eivind Stillingen

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Støytallet bør være så lavt som mulig, men du må se det i forhold til luftmengden som er oppgitt. Noctua viften som du nevner virker å være det beste alternativet, men jeg tror den oppgitte luftmengden på rundt 65 m3/h +/- litt blir litt mye i tunellen din. Sånn i forhold til støy mener jeg. Dette baserer jeg på en viss erfaring med gitte luftmengder i små kanaler, men det er neppe noen fasit.

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Hei :)

Har meget god erfaring med vifter fra Noctua. Bruker selv en i min modifiserte Dreambox DM8000 satelittuner med viftestyring (PVM). Kanskje du burde vurdere en temp. regulert viftestyring, slik at viften ikke går på et unødvendig høyt turtall (når det ikke trengs) ? Noctua vifter er noe av de beste som finnes, etter min mening ;)

Sist redigert:

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Da er to stykk Noctua NF-S12A ULN bestilt(hyggelig pris forresten når en sammenlikner med PAPST). Denne har to stillinger for tilført luftmengede. Det løser kanskje problemet med selve luftstøyen i trang kanal? Dette er 12 V DC vifter. Vil det også være mulig å kjøre med regulerbar 12 V spenning på denne vifta, slik at hastigheten også kan reguleres på den måten? Takk til dere som har bidratt med gode tips.
    Regulering av vifta i forhold til temperatur er ikke aktuelt, da det går så mye tomgangsstrøm i F5 turbo til enhver tid.

Eivind Stillingen

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ja, du kan kjøre med regulerbar spenning for å justere hastigheten. Evt prøver du deg frem med en resistor til du får passende hastighet. Selv har jeg en kombinasjon siden jeg ikke fikk lav nok hastighet med laveste tilgjenglige spenning. Mine går så sakte at det er helt på grensen til at de klarer å starte. Så godt som lydløst. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn