Er det det zapsolute du kjøpte av meg?Yngvejos: Joda, Slewmaster har fått prøvd seg i mitt aktive oppsett koblet til subbene. Og den spiller(spilte) aldeles glimrende. Samme: erfaring som deg i forhold til Honeybadger; faktisk en klasse opp. Når jeg skriver spilte, så er forklaringen følgene: etter noen timers oppkobling oppdaget jeg et svak brum i venstre kanal. En rask "håndspåleggelse" (ingen undre skjedde): Venstre kanal normalt varm, mens høyre kanal var relativt kald. Arbeidet med Anaview har gjort at jeg ikke har tatt meg tid til videre undersøkelse for akkurat nå. Målinger av bias og offset viser at den kanalen som var kald når en bias på bare 14mV ved oppstart. Den andre kanalen starter opp med en bias på 25mV. Offset er nøyaktig slik den var da jeg avsluttet finjusteringen for en tid tilbake. For å oppnå de ca. 30mV som er anbefalt, må forsterkeren være påslått en god stund. Jeg spiller akkurat nå på en treveis. Den svake brummet som jeg opplevde på subben høres ikke på treveis høyttaleren. Det er helt tyst. Får la den stå og spille og så måle bias igjen. Kommer ikke høyre kanal opp på ca. 30mV, må dette justeres. Hvorfor bias endrer seg slik, og hva det svake brummet som pluselig kom var for noe, har jeg i øyeblikket ingen formening om. Det hadde vært mere logisk om kanalen som hadde lav bias var den som støyet.
Noen ganger kan det være f.... så vanskelig å finne årsaker til at ting ikke blir perfekt. Du har sikkert hatt slike oppleveser du også.
Denne uka har vært ei drittuke i så måte. Slewmasteren har jeg nå fortalt om. Men i går kveld sviktet også den ene Anaview 0100. Helt død. Har spilt helt fint på testhøyttalere, men under fosøket på innkobling i det aktiver oppsettet opplevde jeg motorboating(bump, bump, bump). Etterpå helt dødt. Kontakt med Etal, men de kan ikke hjelpe. Umulig å feilsøke på disse enhetene, så jeg må nok ut og håpe på at noen har en å selge meg. Men uka startet med at den ene kanalen på en ny og ubrukt Zapolute ikke vil "opp å gå". Alle halvledere testet og målt. OK. Så denne uka har det vært tre filleting som ikke har gått min vei.
Som regel kommer løsningen, men det går med så mye tid som jeg føler kunne vært brukt bedre.
Eivind S
Hvordan ble lyden?Det er riktig at Linn LK seien benyttet denne kretsen. Har sett en oversikt over produsenter som benytter TDA7293, og det var faktisk ganske mange. I produsetens skjema opereres det med spenningg helt opp til +/- 50V DC. Det tåler kretsen ganske enkelt ikke(kanskje i tomgang). Noe serlig høyrere spenning enn hva jeg benytter, er ikke tilrådelig. Til subwoofer og 8 ohms drift kan kretsen BTL kobles og er da kapabel til ca. 150 W. Spenning i så fall bør ikke overstige +/- 25V DC. Jeg har, etter anbefaling, endret på komponetene i tilbakekoblingen, boosttrapp kondensatoren og avkoblingskondensatorene til spenningsforsyninga. Printene fra Kina er helt ok om en bare holder seg unna abefalte verdier og enkeltkomponenter derfra.
Eivind S
Ja er ikke noe å si på nettdelen,passelig overkill.Lyden ble riktig bra. Før dette bygget hadde jeg benyttet kortet og kretsen til et bassgitarforsterker prosjekt. "Tandbergprosjektet" er fullfrekvent og stiller litt andre krav.Ut fra sin enkelhet, hadde jeg ikke forventet denne kvaliteten. Men som bildene viser, regner jeg med at en solid nettdel også må være med å ta sin del æren, ikke minst for de nedre oktaver. Nå er det bare å finne ny eier til komboen. Tror ikke det uorginale utgangspoweret spiller dårligere enn den orgiale(som jeg ikke har hørt), men så gjenstår det å se hvor lett det er å overbevise interesserte om det. Rent visuelt er det en "smekker" sak med høy WF.
Eivind S
Tusen takk for tipset.Fikk litt "nåya" her forleden. S Vis vedlegget 389980 Vis vedlegget 389980 Vis vedlegget 389980 terkt brum i begge subkanalene som AMS 1000 (bridged) betjener. Ut med både inn og ut koblinger, innkobling en og en og krysskoblinger ga samme resultat. Hva pokker?? Helt tilfeldig kom jeg til å dullte borti nettledning og da skjedde det saker og ting som satte meg på å undersøke Nexa enheten som benyttes i forbindelse med nettilslutningen. Vekk med den og det kraftige brummet forsvant. Ideen med å benytte denne enheten fra Clas O var kun av bekvemelighensyn. Kjekt å sitte i sofaen og starte opp 4 Anaveiew forsterkere med ett knepp. Det har funket feilfritt en måneds tid og hva årsaken er til plutselig svikt, har jeg ingen formening om. Hermed er du advart om du går i tanker om en tilsvarende løsning. Godt mulig at et annet og mere "robust" produkt lar seg benytte i en slik sammenheng. Andre erfaringer???
Eivind S
Så bra Hr ES !!Da har jeg hatt "besøk" av en liten EC clone. Nydelig og prydelig bygget opp. Odd (The Odd One) er eier, men har slitt med støy. Selger har forsøk å fikse problemet ved bla å koble utenom en liten forforsterker som har sørget for tilpasning til linjenivå(CD, tuner etc.) ved å fjerne et par ICer. Dette har ikke fungert bra. Jeg har ikke hatt noe skjema å forholde meg til, så metoden har vært prøve og feile. Heldigvis ble det ikke så mye feiling, ingen faktisk. På dette forforsterkerkortet sitter også releer for forsinket innkobling av høyttalerne + en IC for å detektere eventuell feil i høyttalerveien. Spenningen til dette kortet er beholdt for om mulig å beholde den ene funksjonen med kretsen som senser feil på høyttalersiden. Høyttalertilslutningen er nå ført utenom releene, og det er nå hull igjennom. Den "reparasjonen" som har vært utført, resulterte i null signal på utgangen.
Nå spiller den ganske så "smukt ".
Eivind S