NYTT HIFI Blad "watt"

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
CDWMcInSpots skrev:
HCS skrev:
Palace skrev:
[...]
Å teste hjemme, reise rundt og sånn er fint det hvis du skal bruke masse penger og kjøpe dyrt. De færreste gidder vel det hvis de skal ha en blu-ray spiller til 1500kr eller eller en billig receiver? Watt vil forhåpentligvis dekke opp alt fra dyre til til billige ting og jeg er spent på i hvilken grad de gjør seg annerledes enn Hjemmekino.
Hvorfor skulle en ikke reise rundt og låne med seg hjem om en skal ha noe av den litt mindre dyre arten ? Er det noen regler for info-innhenting ifht pris , dvs at er det billig så henter en all info fra blader ?
Jeg synes Palace har et godt poeng som ofte kalles kost (vs.) nytte.

Hvis man skal ha en dings til f.eks. 1500,- som kun er tilgjengelig for demo i butikk i Oslo, vil det formodentlig koste mer å reise tur/retur Hammerfest/Oslo enn dingsen koster. I tillegg kommer tidsbruk, tapt arbeidstid, evt. overnatting osv.

En flerdagerstur til Oslo kan derimot være relevant og en god investering hvis man skal handle for f.eks. 300.000,-.
Kan du være konkret i hvilke produkter WATT skal teste som har en verdi på 1500,-? Og hvordan disse testene skal være slik at de underbygger et kjøp til en gjenstand til 1500,-?

Er uenig med deg så det griner ... Ting som har en høy pris bør testes grundig da de representerer et større innhogg i lommeboka... Så enkelt er det for meg.. Samt at min skepsis øker når prisen kommer opp over et visst nivå på endel produkter..

At geografisk tilgjenglighet for et produkt skal styre hva og hvordan Watt tester er på trynet.. ;)

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
CDWMcInSpots skrev:
HCS skrev:
Palace skrev:
[...]
Å teste hjemme, reise rundt og sånn er fint det hvis du skal bruke masse penger og kjøpe dyrt. De færreste gidder vel det hvis de skal ha en blu-ray spiller til 1500kr eller eller en billig receiver? Watt vil forhåpentligvis dekke opp alt fra dyre til til billige ting og jeg er spent på i hvilken grad de gjør seg annerledes enn Hjemmekino.
Hvorfor skulle en ikke reise rundt og låne med seg hjem om en skal ha noe av den litt mindre dyre arten ? Er det noen regler for info-innhenting ifht pris , dvs at er det billig så henter en all info fra blader ?

Hvis man skal ha en dings til f.eks. 1500,- som kun er tilgjengelig for demo i butikk i Oslo, vil det formodentlig koste mer å reise tur/retur Hammerfest/Oslo enn dingsen koster. I tillegg kommer tidsbruk, tapt arbeidstid, evt. overnatting osv.

En flerdagerstur til Oslo kan derimot være relevant og en god investering hvis man skal handle for f.eks. 300.000,-.
Kan du være konkret i hvilke produkter WATT skal teste som har en verdi på 1500,-? Og hvordan disse testene skal være slik at de underbygger et kjøp til en gjenstand til 1500,-?
Litt vanskelig i humøret? Enig med gitte eksempel. Skal jeg ha en rimelig blu-ray-spiller til 1500,- tar jeg meg ikke bryet med å teste flere hjemme, men luker gjerne bort kandidater basert på tester i blader. F.eks at en spiller mangler funksjoner eller at den er treg, er i så tilfelle en dealbreaker. Dette kan Watt fint fortelle meg.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
JD skrev:
HCS skrev:
CDWMcInSpots skrev:
HCS skrev:
Palace skrev:
[...]

Litt vanskelig i humøret? Enig med gitte eksempel. Skal jeg ha en rimelig blu-ray-spiller til 1500,- tar jeg meg ikke bryet med å teste flere hjemme, men luker gjerne bort kandidater basert på tester i blader. F.eks at en spiller mangler funksjoner eller at den er treg, er i så tilfelle en dealbreaker. Dette kan Watt fint fortelle meg.
Neida :).. Bare stiller spørsmål..At en blueray til 9000 , som bare er å få kjøpt i Oslo, ikke skal testes er bare litt teit... Synes jeg.. ;D

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
HCS skrev:
CDWMcInSpots skrev:
HCS skrev:
Palace skrev:
[...]

Er uenig med deg så det griner ... Ting som har en høy pris bør testes grundig da de representerer et større innhogg i lommeboka... Så enkelt er det for meg.. Samt at min skepsis øker når prisen kommer opp over et visst nivå på endel produkter..

At geografisk tilgjenglighet for et produkt skal styre hva og hvordan Watt tester er på trynet.. ;)
Det virker som om du leser oss med vrang vilje/som Fanden leser Bibelen eller noe lignende.

Eksempler på rimelige produkter (her <= NOK 1500) Hjemmekino og Lyd & Bilde har testet og sikkert kommer til å teste:
  • Blu-rayspillere
  • DAKer, f.eks. Abrahamsen A-DAC, Hegel HD2 og HRT Music Streamer
  • Bordradioer
  • Squeezeboxer (i hvert fall på tilbud)
  • Musical Fidelity V-Link
  • Hodetelefoner
  • ...

HCS skrev:
CDWMcInSpots skrev:
??? Dette forstod jeg ikke.

Her vi da vel enige: Det er naturlig at grundigheten og innsatsen øker med prisen.

HCS skrev:
Det styrer potensielle kunders avveininger og handlingsmønstre som fortalt ovenfor.

Det skulle ikke forundre meg om tidsskriftene har dette i bakhodet. Langtfra alle har hverken mulighet eller lyst til å reise land og strand rundt, uansett pris. Man skal ikke ha lest lenge på HFS for å oppdage det (hvis man ikke har klart å tenke seg til det på egenhånd).

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
HCS skrev:
JD skrev:
Neida :).. Bare stiller spørsmål..At en blueray til 9000 , som bare er å få kjøpt i Oslo, ikke skal testes er bare litt teit... Synes jeg.. ;D
... og dermed hoppet du til et annet jorde.
Palaces gode, relevante eksempel var en blu-rayspiller til NOK 1500.

Forøvrig er det mange HFSere som har kjøpt langt dyrere dingser enn "en blueray til 9000" uten hverken å ha hørt eller sett den. Det finnes mange grunner:
  • Geografi
  • Tid(sbruk)
  • Bestilling fra første produksjonsbatch
  • Produktet importeres kun på bestilling
  • Produktet importeres ikke til Norge s.a. man må gjøre det selv
  • ...

Man kan være enig eller uenig i om grunnene er gode, men det skjer stadig vekk.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
CDWMcInSpots skrev:
HCS skrev:
JD skrev:
... og dermed hoppet du til et annet jorde.
Palaces gode, relevante eksempel var en blu-rayspiller til NOK 1500.

Forøvrig er det mange HFSere som har kjøpt langt dyrere dingser enn "en blueray til 9000" uten hverken å ha hørt eller sett den. Det finnes mange grunner:
  • Geografi
  • Tid(sbruk)
  • Bestilling fra første produksjonsbatch
  • Produktet importeres kun på bestilling
  • Produktet importeres ikke til Norge s.a. man må gjøre det selv
  • ...

Man kan være enig eller uenig i om grunnene er gode, men det skjer stadig vekk.
Så hva er da problemet ? Watt kan teste det de vil, på de premissene de selv setter...Så får leserne bestemme om det er intr eller ikke... Eller hva ? ;)

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Du har rett i en ting HCS og det er at Watt selv setter premissene for hva og hvordan de tester/omtaler produkter og til syvende og sist er det opp til kjøperne om det er bra nok.

Jeg har lest samtlige utgaver at bladet i alle dets inkarnasjoner og det ville jeg ikke gjort hvis jeg ikke var fornøyd. Som har sagt før så håper jeg at bladet vil fortsette å teste og omtale et bredt utvalg av forskjellige lydprodukter (og noen bilde også), men hvis jeg skal forstå deg rett HCS så mener du at man ikke kan stole på det som står i et slikt blad og man må uansett ut og se, kjenne, lytte og prøve utstyret selv. Det er naturligvis en prisverdig holdning (og sikkert riktig) men dessverre er den ikke realistisk for veldig mange av oss.

Jeg vet ikke med deg, men for meg er det slik at når arbeidsdagen er slutt, middagen fortært og ungene i seng er hi-fi-sjappene stengt. Muligheten til å teste ting grundig selv er begrenset både i tid og omfang, og jeg er uansett ikke hypp på bære x-antall 50 tommere, gulvhøyttalere eller forsterkere ned i kjelleren for en test, før jeg før eller senere finner noe jeg er fornøyd med.

Det er nettopp her Watt (og andre) har sin funksjon, de hjelper meg å plukke ut interessante produkter basert på hva de skriver. Dersom jeg skal ha nye høyttalere vil jeg se hva de skriver om forskjellige modeller og basert mine egne preferanser vil jeg lage en liste over det jeg vil høre nærmere på i butikk og eventuelt hjemme. Jeg regner med at de fleste av oss opererer på denne måten når det begynner å koste litt, men hvis jeg skal kjøpe et headset til Ipoden eller en billig blu-ray spilller stoler jeg på gutta i f.eks Watt vet hvar de driver med og guider meg til et godt kjøp, raskt og enkelt.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Palace skrev:
Du har rett i en ting HCS og det er at Watt selv setter premissene for hva og hvordan de tester/omtaler produkter og til syvende og sist er det opp til kjøperne om det er bra nok.

Jeg har lest samtlige utgaver at bladet i alle dets inkarnasjoner og det ville jeg ikke gjort hvis jeg ikke var fornøyd. Som har sagt før så håper jeg at bladet vil fortsette å teste og omtale et bredt utvalg av forskjellige lydprodukter (og noen bilde også), men hvis jeg skal forstå deg rett HCS så mener du at man ikke kan stole på det som står i et slikt blad og man må uansett ut og se, kjenne, lytte og prøve utstyret selv. Det er naturligvis en prisverdig holdning (og sikkert riktig) men dessverre er den ikke realistisk for veldig mange av oss.

Jeg vet ikke med deg, men for meg er det slik at når arbeidsdagen er slutt, middagen fortært og ungene i seng er hi-fi-sjappene stengt. Muligheten til å teste ting grundig selv er begrenset både i tid og omfang, og jeg er uansett ikke hypp på bære x-antall 50 tommere, gulvhøyttalere eller forsterkere ned i kjelleren for en test, før jeg før eller senere finner noe jeg er fornøyd med.

Det er nettopp her Watt (og andre) har sin funksjon, de hjelper meg å plukke ut interessante produkter basert på hva de skriver. Dersom jeg skal ha nye høyttalere vil jeg se hva de skriver om forskjellige modeller og basert mine egne preferanser vil jeg lage en liste over det jeg vil høre nærmere på i butikk og eventuelt hjemme. Jeg regner med at de fleste av oss opererer på denne måten når det begynner å koste litt, men hvis jeg skal kjøpe et headset til Ipoden eller en billig blu-ray spilller stoler jeg på gutta i f.eks Watt vet hvar de driver med og guider meg til et godt kjøp, raskt og enkelt.
Mange gode poenger her, så vi er nok mer enige enn uenige.. Håpet er at evt tester vil vise forskjellene som betyr noe og ikke bare beskrive ting i generelle og lyriske ordlag... Og jeg ser virkelig frem til at noe faktisk slaktes,,, Det vil, om ikke annet, tyde på integritet innad i bladet...

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
HCS skrev:
Palace skrev:

Mange gode poenger her, så vi er nok mer enige enn uenige.. Håpet er at evt tester vil vise forskjellene som betyr noe og ikke bare beskrive ting i generelle og lyriske ordlag... Og jeg ser virkelig frem til at noe faktisk slaktes,,, Det vil, om ikke annet, tyde på integritet innad i bladet...
Der er vi faktisk 100%enige HCS!! Det er generelt alt for lite slakt eller lunkne omtaler i norske blader og der kan godt Watt gå foran med et godt eksempel!

Jeg tror nok at testene vil ligne mye på det som har vært i Hjemmekino og de er ihvertfall lettere å få tak på enn mye av det som skrives i f.eks Fidelity hvor det kan bli litt vel mye lyrikk til tider...

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Anfield skrev:
[...]
Jeg har et sted lest; "livet er for kort for kjedelig HIFI". Om ikke helt riktig gjengitt så er det et element av sannhet i dette. Som skribent ønsker jeg å formidle gleden og det positive med både hobbyen og de produktene en har fått leke seg med. Jeg har selv hatt produkter innom mitt rom, som jeg dessverre ikke har kunnet "gå god for", og da lar jeg det være med det. Jeg kontakter importøren og sender produktet tilbake uten å skrive noen form for slakt av det. HIFI-lektyre er i mine øyne også underholdning og formidling av glede. Å skrive en slakt for å vise at "vi kan også slakte" gir meg personlig ingenting. Som sagt vil jeg derfor heller formidle gleden ved å ha testet et godt produkt og dele dette med leseren.

Så påstanden om at skribentene ikke er sannferdige, fordi de skriver positivt om et produkt, blir for meg helt feil. Jeg har alltid ment 100% av alt jeg har skrevet, og at du insinuerer at skribentne er i "lomma på annonsørene" får helt og holdent stå for din regning. Jeg har ingen peiling på hva annonseselgerne driver med, og er heller ikke interessert i å vite det.
[...]
Jeg kan godt forstå at man ikke ønsker å slite(/teste) seg gjennom en masse utstyr som man tror er dårlig eller endog høyst middels. Av den grunn velger mange hifitidsskrifter testprodukter som de tror er bra, f.eks. fordi de hørtes bra ut på en messe, hos en forhandler, man har lest positive forumbeskrivelser, blitt fortalt/tipset av mennesker man tror på osv. osv. Det er forståelig, greit osv. og kan forklare hvorfor testresultatene ikke er normalfordelt.

Jeg har dog inntrykk av at noen hifitidsskrifter inngår en toveis bindende avtale med produsent/importør før man akseptere et produkt til test i tidsskriftet. Denne innebærer en forpliktelse for begge parter og begge bindes til masten. Tidsskriftet forplikter seg til å gjennomføre testen og publisere den etter visse kriterier uansett resultat. Produsent/importør aksepterer at den tar en sjanse og kan få et dårlig testresultat.

6moons' "How and Why we review" er et eksempel på dette. Jeg leste den høsten 2009 og da virket den meget bra (jeg har ikke finlest den nå). Noen HFS-innlegg har dog indikert at alt kanskje ikke er like bra i praksis, men det vet jeg intet om. Jeg har dog sett et praktisk eksempel hos 6moons ang. Jim Smiths "Get Better Sound". Srajan Ebaen likte:
  • Boken og Jim Smith var meget fornøyd
  • Ikke DVDene og Jim Smith likte det ikke og angret på at han hadde bedt om testomtale

Det er mulig at Stereophile har noe lignende. Jeg har ikke undersøkt skikkelig, men aner noe. De har i hvert fall kriterier for hvilke produkter de slipper til, inkl. krav til distribusjon i USA. De passer også på at testforfatteren har egnet lytterom og anlegg for testproduktet (ref. testomtalen av KEF Reference 201/2).
our beloved editor had a suggestion. "I have the $6000/pair KEF Reference 201/2 Signatures in-house, awaiting review. They'd work a treat in your smaller listening room."
Stereophiles tester, utenom de faste spaltene, har 2 + 1 + 1 del:
  • Testomtale med lytteinntrykk
  • Atkinsons påfølgende(?) målinger som ikke nødvendigvis passer med lytteinntrykkene (Atkinson spør noen ganger (nærmest): Hvordan kan testomtaleforfatteren ha hørt det han beskriver?)
  • Mulighet for produsent/importør til å kommentere testen bak i samme utgave eller en påfølgende utgave
  • Oppfølging av produktet i senere utgaver av en annen testperson eller i forbindelse med testomtale av et annet produkt

Anfield skrev:
Jeg har selv hatt produkter innom mitt rom, som jeg dessverre ikke har kunnet "gå god for", og da lar jeg det være med det. Jeg kontakter importøren og sender produktet tilbake uten å skrive noen form for slakt av det.
Dette fremstår ikke som god praksis sett fra lesernes synspunkt.

Hvis grunnen er at testobjektet, til tross for forundersøkelser á la 6moons, overhode ikke passer med testforfatterens smak, øvrige anlegg, lytterom, osv., bør tidsskriftet gi oppgaven til en annen testforfatter med mer egnede forutsetninger. Det bør dog også stå noe i den endelig testomtalen om at produktet ikke er egnet for følgende smak, anlegg, lytterom osv. (som avdekket av første testforfatter).

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Har selv kjøpt hauger av produkter uten å ha lyttet til de først. Har tatt en sjanse, håpet på det beste, og har det vært en dårlig match, så har det havnet på brukten.
Dette er produkter, stort sett under 10 k.

Jeg tror ikke jeg er unik i så måte.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Noen norske blader har hatt en policy (på trykk!) om at de ikke tester dårlige produkter, nettopp fordi de er mindre gode. Dette mener jeg er en tullete holdning da det må finnes dårlige produkter eller produkter som ikke forsvarer sin pris der ute og det er på en måte bladenes ansvar å advare folk mot disse.

Det er sjelden at man ser noe i norske blader som får mindre enn terningkast fire, og det har i grunnen alltid forundret meg. Som poengtert ovenfor så er det jo en kamp om annonsekroner også og det hadde vært spennende å vite hvor mye dette faktisk spiller inn.

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
CDWMcInSpots skrev:
Jeg kan godt forstå at man ikke ønsker å slite(/teste) seg gjennom en masse utstyr som man tror er dårlig eller endog høyst middels. Av den grunn velger mange hifitidsskrifter testprodukter som de tror er bra, f.eks. fordi de hørtes bra ut på en messe, hos en forhandler, man har lest positive forumbeskrivelser, blitt fortalt/tipset av mennesker man tror på osv. osv. Det er forståelig, greit osv. og kan forklare hvorfor testresultatene ikke er normalfordelt.

Jeg har dog inntrykk av at noen hifitidsskrifter inngår en toveis bindende avtale med produsent/importør før man akseptere et produkt til test i tidsskriftet. Denne innebærer en forpliktelse for begge parter og begge bindes til masten. Tidsskriftet forplikter seg til å gjennomføre testen og publisere den etter visse kriterier uansett resultat. Produsent/importør aksepterer at den tar en sjanse og kan få et dårlig testresultat.
Det er mulig at Stereophile har noe lignende. [/url]).
Dette kan jeg godt kommentere. Akkurat dette har ingen rot i min virkelighet, og da snakker jeg for egen del og for hvordan Hjemmekino, og nå WATT, praktiserer. Vi er to frilansskribenter i WATT, og vi kan selv velge hva vi ønsker å omtale så lenge det er produkter redaktøren mener passer inn i bladets miks og profil. Der vet jeg at WATT skiller seg litt fra andre blader, der det ofte kan være redaktøren som bestemmer hvem som skal omtale hvilket produkt. Jeg leverer en omtale, og så blir det opp til redaktøren å bruke denne om han finner det interessant. Jeg har aldri, og da mener jeg aldri, opplevd noe form for press fra hverken redaktøren eller importører/leverandører vedrørende de produktene jeg har hatt hjemme på test. Og det er et viktig premiss for meg. Ville jeg opplevd det, så ville det gått på kompromiss med egne verdier og jeg ville avslått å teste produktet. Og sluttet å skrive. Enkelt og greit!

Anfield skrev:
Jeg har selv hatt produkter innom mitt rom, som jeg dessverre ikke har kunnet "gå god for", og da lar jeg det være med det. Jeg kontakter importøren og sender produktet tilbake uten å skrive noen form for slakt av det.
Dette fremstår ikke som god praksis sett fra lesernes synspunkt.

Hvis grunnen er at testobjektet, til tross for forundersøkelser á la 6moons, overhode ikke passer med testforfatterens smak, øvrige anlegg, lytterom, osv., bør tidsskriftet gi oppgaven til en annen testforfatter med mer egnede forutsetninger. Det bør dog også stå noe i den endelig testomtalen om at produktet ikke er egnet for følgende smak, anlegg, lytterom osv. (som avdekket av første testforfatter).
Ser at denne kan være upresist formulert, og jeg ser poenget ditt. Jeg har to ganger ikke ønsket å skrive en omtale av et produkt. Den ene gangen ble det returnert til importør med de betenkningene jeg hadde. Den gang valgte jeg å ikke skrive en omtale av produktet, da jeg hadde flere andre som hadde gitt meg gode opplevelser og jeg valgte heller å fremføre dem enn å skrive slakten av det andre. Selv om jeg tok kontakt med importør angående problemene jeg opplevde, fikk jeg ingen "trusler" eller krav om ikke å publisere dette.

Den andre gangen jeg ikke skrev en omtale av et produkt var når jeg ikke fikk komponenten til å passe i det hele tatt med eget referanseutstyr eller annet utstyr jeg hadde i hus på det tidspunktet. Da kontaktet jeg en kollega i Hjemmekino som fikk i oppgave å omtale det i stedet. Han valgte da på det tidspunktet å nevne i sin omtale at produktet ikke passet med xxx-utstyr.

Jeg har forresten hatt et produkt på omtale (en integrert Jungson, tror det var i 2006/7) som hadde klare feil og mangler i konstruksjonen og som sviktet flere ganger under testen. Denne testen ble publisert og hovedbudskapet var at "så lenge den virket så låt det bra, men dessverre var det mer stille enn lyd i forsterkeren" (om ikke ordrett gjengitt.) Terningkast 2 mener jeg å huske, og det er regelrett slakt i HIFI-anmelderkretser. Så det har faktisk skjedd folkens :)

Nå er det jo også sånn å forstå at det er veeeeeldig mange gode HIFI-produkter der ute på markedet. Direkte slaktofre er etter min oppfatning i klart mindretall. Derfor er det naturlig at det blir flere positive produktomtaler enn negative, da det heldigvis er unntaksvis at seriøse produsenter lanserer uferdige eller håpløse produkter på markedet. I hvertfall av de produsentene og leverandørene jeg har omgitt meg med til nå.

Jeg påpeker igjen at vi som skribenter ikke har noe som helst med annonseselgere å gjøre, og at de insinueres at jeg som skribent lar meg "styre av markedets annonsekroner" vil jeg alltid ta som en fornærmelse. Og setter den på konto for mange forumdeltakeres konspirasjonsteorier fremfor at noen har direkte bevis for at dette skjer til stadighet i bransjen. Jeg kan dog ikke svare for hele bransjen, kun meg selv. Og der er det viktig å påpeke at jeg holder min sti ren. Og ber faktisk om å bli trodd på det.

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
Palace skrev:
Jeg tror nok at testene vil ligne mye på det som har vært i Hjemmekino og de er ihvertfall lettere å få tak på enn mye av det som skrives i f.eks Fidelity hvor det kan bli litt vel mye lyrikk til tider...
Siden det er de samme skribente som nå skriver i WATT som den gang Hjemmekino, skulle det ikke forundre meg om at omtalene blir rimelig like i form og fasong.... ;)

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Antall liker
0
Norge er en liten andedam og de fleste skribenter kjenner jo mange av de norske produsentene og importørene. Dette forholdet skaper en uheldig nærhet som selvsagt gjør det noe vanskeligere å "slakte" et produkt. I neste omgang risikerer man også å få problemer med å få lånt et nytt produkt fra samme importør/produsent etter en slakt.

Ideelt sett så skulle alle Hifi-magasiner selvsagt ha kjøpt alle produktene som testes og således sikret full uavhengighet. Men det er det ingen som har råd til. Så de må låne, med de "bånd" dette skaper til importør/produsent. Annonser er selvsagt en del av dette totalbildet, men jeg vil nok ikke trekke dette momentet for langt. Det eneste som jeg undres over noen ganger, er hvor god spredning det er på produsentene/importørene ved såkalte "årskavalkader". Da er det forbausende mange ulike aktører som får en "best-buy" eller "anbefalt" eller "vinner" en kategori. Det er selvsagt ingen ulempe når annonser senere skal hentes inn fra de samme aktørene......

I et blad (nevner ikke navn) som jeg skrev for noen år siden, opplevde jeg tre muligheter ved produkt-slakt: a) Testen kom aldri på trykk fordi det redaktøren ikke ville ha en omtale som kunne skade forholdet til importør (det offisielle argumentet var selvsagt at vi ikke "gidder å teste dårlige produkter), b) Testen kom på trykk, men ble omskrevet av redaktøren, slik at den ble mer positiv, c) testen kom på trykk med det resultat at importøren lovet at jeg aldri skulle få lånt noe produkt fra han eller andre norske importører :)

En som likevel er kjent for å ha integriteten i behold, er Gorm Sørensen i tidligere Hjemmekino. For noen år siden testet han toppmodellen til JVC (prosjektor) og den ble "slaktet". For de som vil lese denne testen - så kan jeg legge den ut på forumet. Så "slakt" skjer - dog alt for sjelden!

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
J.Haugen skrev:
I et blad (nevner ikke navn) som jeg skrev for noen år siden, opplevde jeg tre muligheter ved produkt-slakt: a) Testen kom aldri på trykk fordi det redaktøren ikke ville ha en omtale som kunne skade forholdet til importør (det offisielle argumentet var selvsagt at vi ikke "gidder å teste dårlige produkter), b) Testen kom på trykk, men ble omskrevet av redaktøren, slik at den ble mer positiv, c) testen kom på trykk med det resultat at importøren lovet at jeg aldri skulle få lånt noe produkt fra han eller andre norske importører :)
Litt av poenget mitt i innlegget over. Hadde dette skjedd, så hadde jeg sluttet å skrive. På dagen!

Forøvrig synes jeg at det er litt rart at en først har integriteten i behold etter at en har slaktet et produkt på trykk.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ikke lest gjennom her.

Men vis bladet skal overleve og selge mye, bør en gjøre noe nytt.

-Tester i budsjett, MEN samme pris og ikke en forsterker til 2000,- og en til 4500 og en til 9000, for
det kan IKKE samenlignes.

-Mange flere tester av hifi/kino lydutsyr til mellom 0 og 9990 kr.

Uten å ha fokus på halve bladet under kr 10.000 tror ikke jeg det går.

Folk har alltid savnet tester av billigprodukter (det husker jeg selvc og + enda), ca kr 1000 til 5000 klassen i alle år. Det er her dei fleste folk som kunne tenkt seg og holde bladet ligger, tror jeg.

Og igjen, samme pris på det som testes mot hverandre er viktig !!!!!!
Ikke en spiller til 3000, en til 5000 og en til 8500, for det går bare ikke an!!

++++ at karakterene burde blitt mye strengere. Nå får jo alle 5 eler 6 og skiller lite.
Min mening :)

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Antall liker
0
Litt av poenget mitt i innlegget over. Hadde dette skjedd, så hadde jeg sluttet å skrive. På dagen!
Det gjorde jeg selvsagt også (jeg har jo en helt annen hovedjobb).

Forøvrig synes jeg at det er litt rart at en først har integriteten i behold etter at en har slaktet et produkt på trykk.
Nei, nei. Når man våger å "slakte" et produkt og står stormen av (fra importør/produsent), så betyr det at man VISER at man har integritet. Det har ingenting med at man først har integriteten i behold ETTER at en har slaktet et produkt på trykk.

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
J.Haugen skrev:
Nei, nei. Når man våger å "slakte" et produkt og står stormen av (fra importør/produsent), så betyr det at man VISER at man har integritet. Det har ingenting med at man først har integriteten i behold ETTER at en har slaktet et produkt på trykk.
Da er vi på nett... :)

U

utgatt60135

Gjest
Ja, da har jeg lest igjennom Watt og siden det er nytt kan jeg jo gi noen tilbakemeldinger. Forsiden var temmelig glossy Lyd & Bilde aktig. Kunne dere vært mer kreative? Tre sider reklame før man kommer til lederen som jeg forøvrig synes er god? Bra rapport fra CEC messa, men kunne kanskje vært lengre ut i bladet. Så nå er det 4k som gjelder og vi i kringkastningen som holder på men enorme investeringer for å gå over til HD. Profersjonelt utstyr er svært dyrt. Hvor lenge er det til filmer fåes i 4k?

Det var volsomt mye reklame da. Kunne dere ikke heller ha samlet flere av dem i en bolk i midten eller som de siste sidene? App´en til lydverktøyet virket interessant. Den skal jeg sjekke. "TV brillene" virker spennende, men en annen gang. Første produkt test med Audiovector. Liker å se tester i veldig ulike prisklasser, men kan ikke være lett å skru om referansene når man skriver med samme adjektiver som med grisedyre produkter. Er den så god alså? Når jeg har vendt meg til dyrere utstyr så er det ikke lett å skryte veldig av de som er rimeligere selv om de er gode i forhold til andre i samme prissegment synes jeg.

Moro at dere tester hodetelefoner og ekstra moro når det var akkurat den modellen jeg nylig kjøpte (p-utgaven). Da er det spennende å se om inntrykkene stemmer overens, men det gjorde de! Flott test! Jeg trodde de gikk veldig dypt i bassen også, men jeg har ikke all verdens referanser der. Er heller ingen basshue. Enig at de kanskje har en helning på den lyse siden og de har en "upfront" stil, men er behagelige å lytte til alikevel. Mesterlig balansegang der ja. Hadde satt pris på noen tips til hodetelefonforterkere som passer dem.

Designprodukter til test? Hvorfor ikke. Kunne ha hatt bildene av dem sammen. Lurte litt på hva den den dingsen med kamera gjorde i testen.

Testen av "kysset" likte jeg veldig godt! Supert! Jeg synes dere kunne å satt denne testen først i bladet! Det eneste jeg tenkte på var om dere kanslkje kunne ha beskrevet lydkarakteren noe mer presist. VA er jo kjent som varmtlydende og behagelige men samtidig være godt oppløste. Har denne toppmodellen den samme signaturen? Dere skriver at mellomtonen er varm og innbydende, så da mener dere vel at det ikke er en nøytral gjengivelse? Designet? Me like! Men som dere sier, ikke i enhver stue.

Kommentaren føles litt repeterende i forhold til CES reportasjen og plasseringen i bladet føles ikke helt god. Kall det gjerne flisespikkeri. Ah, mye reklame. Egentlig mer en greit med reklame for en hobby man liker, men liker det ikke overlesset. Veldig bra å lese en edruelig kabletest med understreking av at vi snakker om små forskjeller som betyr minimalt i forhold til andre påvirkninger. Enig med mye som sies i den artikkelen. Stusser litt når jeg senere leser at de er hovedpremie, men så lenge dere er oppriktige med inntrykkene. Energy Veritas testen synes god. Klar tale med en av de tre-fire beste. Liker det. Ja, surrerundt lyd har aldri vært min greie, men hvis stereofolk som meg finner bladet interessant så har dere gjort en god jobb.

Hjemme hos reportasjen synes jeg var glimerende! Artig og interessant lesestoff og for en gangs skyld er det bilde av eieren. Hjemme hos reportasjer hvor eieren er "hemmelig" virker for meg litt pussig. Har de for sær hobby til å vise seg? Noe å skjule? blyge? Litt morsomt at jeg samme dagen leste litt i filmmagasinet hvor redaktøren hadde samme navn og utsseende, hehe. Kule stoler som står i stil med horna!

XTC testene var også gode og jeg tror på at det er mye for penga. Ja, resten var mye TV og recivere. Litt merkelig at jeg som fotograf ikke er så interessert og ikke vil bruke så mye penger på TV. Hmm ja, dette forunderer meg.

Bra begynnelse, men dere har litt å gå på også ;). Dere kan jo ikke bare teste de beste i sine klasser heller så håper dere tør å ikke bare trykke supertester. Hva med flere reportasjer? Dette er noe som alltid har forundret meg med HiFi blader. Et stort potensial med besøk og intervjuer med folk i bransjen. Det er er jo mye snakk om loudness war. Hvorfor drar ingen på besøk til platebransjen og stiller dem kritiske spørsmål? Hva med å intervjue lydteknikkere? Hva tenker de om Hifi? Musikere? Akustikkingeniører? Forhandlere? Det er jo et hav av muligheter utenfor de vanlige testene. MP3, dekoding, ulike formater og datalagring er også spennende stoff å ta tak i synes jeg.

For min del hadde jeg likt flere tester av Dac´er i ulike prisklasser. Har lest endel i 5-10k klassen, men hvor mye er det egentlig å gå på? Hvor store/små er forkjellene mellom dem?

Ja, dette var bare litt kjapt rotet ned sent på kvelden.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
lovemusikk skrev:
Ikke lest gjennom her.

Men vis bladet skal overleve og selge mye, bør en gjøre noe nytt.

-Tester i budsjett, MEN samme pris og ikke en forsterker til 2000,- og en til 4500 og en til 9000, for
det kan IKKE samenlignes.

-Mange flere tester av hifi/kino lydutsyr til mellom 0 og 9990 kr.

Uten å ha fokus på halve bladet under kr 10.000 tror ikke jeg det går.

Folk har alltid savnet tester av billigprodukter (det husker jeg selvc og + enda), ca kr 1000 til 5000 klassen i alle år. Det er her dei fleste folk som kunne tenkt seg og holde bladet ligger, tror jeg.

Og igjen, samme pris på det som testes mot hverandre er viktig !!!!!!
Ikke en spiller til 3000, en til 5000 og en til 8500, for det går bare ikke an!!

++++ at karakterene burde blitt mye strengere. Nå får jo alle 5 eler 6 og skiller lite.
Min mening :)
Dette er jeg enig i! Det finnes allerede et high-end blad i Norge og for at interessen for lyd skal vekkes hos den yngre garde (som er mest opptatt av MP3...) må det testes flere produkter innenfor budsjettklassen. De aller fleste begynner jo der...

Derosm mang velger å sammenligne produkter i relativt ulike prisklasser må det komme helt klart fram hva prisforskjellen består av og om forskjellen er såpass store at prisforskjellen er verdt det.

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Lyngen skrev:
Ja, da har jeg lest igjennom Watt og siden det er nytt kan jeg jo gi noen tilbakemeldinger. Forsiden var temmelig glossy Lyd & Bilde aktig. Kunne dere vært mer kreative? Tre sider reklame før man kommer til lederen som jeg forøvrig synes er god? Bra rapport fra CEC messa, men kunne kanskje vært lengre ut i bladet. Så nå er det 4k som gjelder og vi i kringkastningen som holder på men enorme investeringer for å gå over til HD. Profersjonelt utstyr er svært dyrt. Hvor lenge er det til filmer fåes i 4k?

Det var volsomt mye reklame da. Kunne dere ikke heller ha samlet flere av dem i en bolk i midten eller som de siste sidene? App´en til lydverktøyet virket interessant. Den skal jeg sjekke. "TV brillene" virker spennende, men en annen gang. Første produkt test med Audiovector. Liker å se tester i veldig ulike prisklasser, men kan ikke være lett å skru om referansene når man skriver med samme adjektiver som med grisedyre produkter. Er den så god alså? Når jeg har vendt meg til dyrere utstyr så er det ikke lett å skryte veldig av de som er rimeligere selv om de er gode i forhold til andre i samme prissegment synes jeg.

Moro at dere tester hodetelefoner og ekstra moro når det var akkurat den modellen jeg nylig kjøpte (p-utgaven). Da er det spennende å se om inntrykkene stemmer overens, men det gjorde de! Flott test! Jeg trodde de gikk veldig dypt i bassen også, men jeg har ikke all verdens referanser der. Er heller ingen basshue. Enig at de kanskje har en helning på den lyse siden og de har en "upfront" stil, men er behagelige å lytte til alikevel. Mesterlig balansegang der ja. Hadde satt pris på noen tips til hodetelefonforterkere som passer dem.

Designprodukter til test? Hvorfor ikke. Kunne ha hatt bildene av dem sammen. Lurte litt på hva den den dingsen med kamera gjorde i testen.

Testen av "kysset" likte jeg veldig godt! Supert! Jeg synes dere kunne å satt denne testen først i bladet! Det eneste jeg tenkte på var om dere kanslkje kunne ha beskrevet lydkarakteren noe mer presist. VA er jo kjent som varmtlydende og behagelige men samtidig være godt oppløste. Har denne toppmodellen den samme signaturen? Dere skriver at mellomtonen er varm og innbydende, så da mener dere vel at det ikke er en nøytral gjengivelse? Designet? Me like! Men som dere sier, ikke i enhver stue.

Kommentaren føles litt repeterende i forhold til CES reportasjen og plasseringen i bladet føles ikke helt god. Kall det gjerne flisespikkeri. Ah, mye reklame. Egentlig mer en greit med reklame for en hobby man liker, men liker det ikke overlesset. Veldig bra å lese en edruelig kabletest med understreking av at vi snakker om små forskjeller som betyr minimalt i forhold til andre påvirkninger. Enig med mye som sies i den artikkelen. Stusser litt når jeg senere leser at de er hovedpremie, men så lenge dere er oppriktige med inntrykkene. Energy Veritas testen synes god. Klar tale med en av de tre-fire beste. Liker det. Ja, surrerundt lyd har aldri vært min greie, men hvis stereofolk som meg finner bladet interessant så har dere gjort en god jobb.

Hjemme hos reportasjen synes jeg var glimerende! Artig og interessant lesestoff og for en gangs skyld er det bilde av eieren. Hjemme hos reportasjer hvor eieren er "hemmelig" virker for meg litt pussig. Har de for sær hobby til å vise seg? Noe å skjule? blyge? Litt morsomt at jeg samme dagen leste litt i filmmagasinet hvor redaktøren hadde samme navn og utsseende, hehe. Kule stoler som står i stil med horna!

XTC testene var også gode og jeg tror på at det er mye for penga. Ja, resten var mye TV og recivere. Litt merkelig at jeg som fotograf ikke er så interessert og ikke vil bruke så mye penger på TV. Hmm ja, dette forunderer meg.

Bra begynnelse, men dere har litt å gå på også ;). Dere kan jo ikke bare teste de beste i sine klasser heller så håper dere tør å ikke bare trykke supertester. Hva med flere reportasjer? Dette er noe som alltid har forundret meg med HiFi blader. Et stort potensial med besøk og intervjuer med folk i bransjen. Det er er jo mye snakk om loudness war. Hvorfor drar ingen på besøk til platebransjen og stiller dem kritiske spørsmål? Hva med å intervjue lydteknikkere? Hva tenker de om Hifi? Musikere? Akustikkingeniører? Forhandlere? Det er jo et hav av muligheter utenfor de vanlige testene. MP3, dekoding, ulike formater og datalagring er også spennende stoff å ta tak i synes jeg.

For min del hadde jeg likt flere tester av Dac´er i ulike prisklasser. Har lest endel i 5-10k klassen, men hvor mye er det egentlig å gå på? Hvor store/små er forkjellene mellom dem?

Ja, dette var bare litt kjapt rotet ned sent på kvelden.
Veldig bra skrevet Lyngen, enig i det meste du skriver uten at jeg hadde klart og fått det ned på tastaturet på en slik måte. :) En bra begynnelse for det nye bladet og jeg kommer nok til og kjøpe det en gang i blandt. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.542
Torget vurderinger
23
pengesluk skrev:
8) 8) The Jury is not yet ready. 8) 8) Middag først, så hygge seg med lesning! Seriøs serru, så kan ikke bare skumme igjennom her..
Sånn! Da har jeg endelig gjort unna syvretter'n og vært igjennom førsteutgave av Watt (som like gjerne kunne hete Glasswatt, med så mye flatskjermer som blinker forførerisk mot deg).

La det være sagt med en gang; jeg er i utgankspunktet en kverulerende satan av en vanskelig besserwiser-hardcore to-kanals take no prisoners approach kinda guy... som de seneste 10-15 årene ikke har handlet MEST hifiblader. Særlig ikke i forhold til under storhetstiden da SAMTLIGE tyske, engelske og amerikanske ramlet ned i postkassa i en konstant strøm. Hos meg var det ikke bikkja som beit postmannen, det var postmannen som beit Sluket!!

Denne bakrunnen skulle dermed borge for rettferdig, nøytral og absolutt objektiv bedømming av nykommeren ::) ::)

Og vet dere va? Jeg sitter her og prøver meg på en sammenfatning, og det som slo meg først er at jeg klarer faktisk ikke å finne noe særlig å irritere meg over ved dette bladet! TENK! Har Sluket mistet brodden og erstattet den med brodder?? Glipper taket? Svikter synet? Neida. Men jeg må faktisk erkjenne at jeg nok har blitt rundere og litt visere siden tidligere nevnte litterære eksesser. Det betyr inntreden av ord som realisme, overbærenhet, forståelse og toleranse i Slukets vokabular. Egenskaper som kommer godt med i vurderingsprossessen:

Realisme = vi bor i et knøttlite land med 5 mill. innbyggere - eller sagt med andre ord, Hamburg med litt omegn. Større er dermed ikke markedet for et slikt blad. Hvilket selvsagt oversettes til "x" antall annonsekroner / nummer og et gitt antall abonnenter.
Sånn ærebare. Kjøper den. Godtar det. Det legger føringer for hva man kan tillate seg av kostnader etc. Saldigre selveide testinstallasjoner med permanent referanseutstyr i flermillionerklassen er IKKE realisme. Kjøper den. Godtar det.

Overbærenhet = hvorfor skulle jeg ikke vise en viss overbærenhet med ting jeg ikke liker, ikke interesserer meg for, eller tekniske og designmessige skjønnhetsflekker som en slik førstereis nødvendigvis vil inneholde? Jeg har ikke alle svarene. Har ikke alle spørsmålene heller, og det er slettes ikke sikkert jeg tilhører noen av bladets viktigste "target groups" en gang.

Forståelse = hva er nå det? Jeg ser det som evnen til å sette seg inn i hverdagen til de som lager et slikt blad. Det er ikke enkelt. De fleste odds er i mot, trenger ikke ramse opp alle de faktorene som jobber i mot en slik satsning. Dere kjenner de alle sammen.
Deadlines, uteblitt materiale, feil illustrasjon, annonsører som trekker seg fem på tolv, harddiskcrash osv. osv. Lista er lang. Så vi må forstå at dette puslespillet har mange biter. Hvert nummer.

Toleranse.... eller kunsten å finne seg i at andre tråkker i matskåla ;D ;D I dette tilfelle å måtte dele bladet med (for mitt vedkommende) en gjeng filmentusiaster og datanerder. So be it - for mye av dette henger sammen slik utviklingen har gått de siste ti åra. Det kan jeg tolerere, jeg har selv et snev av gadgetomani, kan godt se på både nyheter OG en god film til tider, selv om hovedinteressen er musikk. Nå også avspilt via en slik personlig computer!!

Og essensen av denne halve siden med høytravende SlukBS..??

Velkommen til WATT! Finner ikke noe vesentlig galt med bladet - fordelingen mellom to-kanals, TV-stoff og gadgets/annet er som forventet når en kjenner de innbyrdes styrkeforholdene til de forskjellige deler av bransjen, layout er vel grei nok, i hvertfall lettlest og med synlige typer (viktig for oss gamle med gåstoler både her og der) og god kontrast mot bakgrunn etc. Testene er og blir det de KAN bli med de forutsettinger som ligger der, mao. produktomtaler. Det synes jeg er helt ok, 8 sider med utbrodering er for de spesielt interesserte og er sikkert å finne på andre fora. Faktisk flere gadgets/komponenter som fanget min interesse og som skal sjekkes ut nærmere. Bra egentlig, med et slikt samlekonsept hvor en travel og utålmodig sjel kan få et kjapt overblikk og holde seg litt orientert.

Så kan vi benytte intelligenspoolen her på HFS til fordypning i emnet - her finnes jo eksperter på alle områder 8) 8)

Mye reklame, sier mange... ja vel, men inntektene fra denne er tross alt motoren som driver det hele. Abbonentinntekter og løssalg dekker normalt selve produksjons- og distribusjonskostnadene. Så må vi ikke glemme det brede produktspekteret som bladet omfavner, i forhold til f.eks. High-End stereo, og det faktum at dette er første utgave av et nytt blad gjør det selvsagt også mer attraktivt for annonsørene. Og nettopp dette mangfoldet i annonsører tror jeg vil være avgjørende for levedyktigheten til bladet.
Dessuten finnes det mye GOD reklame, med genuin informasjonsverdi.
Reklame er nok som sex... kommet for å bli!

Hjemme hos... er ALLTID populært, nesten uansett hobby og interesser. I så måte var førstemann ut her en innertier, med en lun of fin tone heldigvis fri for en del klisjeaktige standardfraser som bare er egnet til å forsterke nerdeforklaringen av folk som bruker en tredjedel av prisen for en fislete seilbåt på lyd... Hele fem sider viet "Hornkongen fra Hanoi" er frisk satsning - og det er slikt vi liker! Sjakktrekk å velge en så kjekk og presentabel kar som førstereisgutt i så måte.

Så gjenstår det å se neste nummer - ikke alltid like enkelt å få dreis på toer'n.. men første utgaven bør i hvert fall ikke skremme noen, at det er et behov for et slikt crossover magasin tror jeg på, det er tross alt mye stoff som går i hverandre og er i samme gate som hver enkelt lesers hovedinteresseområde.

WATT er herved SlukApprobert (c) Sluket

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.401
Torget vurderinger
34
Jeg sier som Siv Jensen; jeg er sjokkert, dypt sjokkert! Fortsetter det slik, Sluket, så må du nok snu avatarbildet ditt på hodet, slik at det ser ut som du smiler ;D ;D ;D

Ellers tror jeg at jeg skal hyre inn deg som tittelforfatter. "Hornkongen fra Hanoi" hadde vært noe å satt på trykk, he-he.

Takk for god tilbakemelding, så får du heller ta oss i ankelhøyde når det er nødvendig.

Roy

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.542
Torget vurderinger
23
Sluket smiler aldri. Har ikke utviklet ansiktet mitt i den retningen. Høyst et lite snerr, med tillhørende krusning i valgfri munnvik.

Men jeg synes dere har gjort en god jobb, jeg har vært innvolvert i media og fagbladproduksjon tidligere og vet omtrent hvor tøft det kan være. Kosmetikk og skjønnhetsflekker fikser dere underveis.

Så det er bare å stå på, og totalt ignorere yrkeskverulantene og snob-elitistene her inne. Dette er jo hobbyene våre, og som sådan gledesspredende aktiviteter vi ikke skulle behøve å krangle eller jævles om!

Abonnement er under bestilling.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hhehehe, jeg vokste opp nede ved mekongdeltaet, nesten så langt fra hanoi som man kan komme.
men man skal selvsagt aldri la fakta gå foran en god tittel, noe sluket har skjønt for lenge siden.

forøvrig meget hyggelig at res har fått så mye skryt for den artikkelen, det fortjener han.

jeg trodde en stund at det var pokerspiling til kl. 5 natta før som gjorde at jeg så ut som en avmagra sjimpanse på bildet, men kom til å kikke i speilet heromdagen, og da gikk det opp for meg at det faktisk er slik jeg ser ut. :-\

Crusis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2007
Antall liker
0
Fidelity er fremdeles Numero Uno, mht meget grundige og interessante tester, artikler. Men Watt er en grei start, men litt for likt Lyd og Bilde følelsen, bare med nytt navn.
Hva med tester av eldre høytalere, som eks Inifinity R 90, opp imot dyre, nye high end, det hadde vært litt annerledes, og samtidig en gøy artikkel ? Det jeg har hørt av R90, spiller fletta av det meste nye jeg har hørt. Men skal bli spennende å følge med videre, lykke til:)

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Crusis skrev:
Fidelity er fremdeles Numero Uno, mht meget grundige og interessante tester, artikler. Men Watt er en grei start, men litt for likt Lyd og Bilde følelsen, bare med nytt navn.
Hva med tester av eldre høytalere, som eks Inifinity R 90, opp imot dyre, nye high end, det hadde vært litt annerledes, og samtidig en gøy artikkel ? Det jeg har hørt av R90, spiller fletta av det meste nye jeg har hørt. Men skal bli spennende å følge med videre, lykke til:)
Jeg har alltid hatt sansen for å sammenligne litt tilårskomne produkter med nye for å se hva som har skjedd og for å informere om noen av de mange gode bruktkjøpene der ute. Noe for Watt?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.023
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bladde gjennom igår kveld. Helt greit. Hjemme hos var en bra artikkel som også beskrev hva og hvorfor med hobbyen vår sett fra en entusiasts side. Bra artikkel.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Enig med Sluket og flere andre her. En veldig god begynnelse, så dette lover godt! Jeg kommer ikke til å abonere - enda. Har akkurat fornya abonementet på "Fidelity", så de skal få henge med et år til.

Ser at R.E.S. har bestilt et par heftige high-end'ere på høyttalersida - kan vi forvente en ( upartisk og objektiv ) test av Sophia'ene snart?

Keep up the good work!

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.401
Torget vurderinger
34
VilhelmW skrev:
Ser at R.E.S. har bestilt et par heftige high-end'ere på høyttalersida - kan vi forvente en ( upartisk og objektiv ) test av Sophia'ene snart?

Keep up the good work!
Nei, det skulle tatt seg ut ;D ;D ;D

Testen ble skrevet før jeg hadde bestemt meg for å kjøpe dem, så den er så objektiv som mulig. Sophia 3-testen kommer selvsagt på trykk i Watt nr. 3 :)

Roy

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
mesut skrev:
jeg trodde en stund at det var pokerspiling til kl. 5 natta før som gjorde at jeg så ut som en avmagra sjimpanse på bildet, men kom til å kikke i speilet heromdagen, og da gikk det opp for meg at det faktisk er slik jeg ser ut. :-\
Kjipt fenomén, det der. Selv håpet jeg lenge at jeg bare så jævlig feit ut på bilder, men har måttet innse at jeg rett og slett er feit. ;)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.378
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
@Lyngen og @Sluket har vel allerede redegjort for flere av mine synspunkter - så ingen grunn til å repetere for mye av det.

For egen del, så håper jeg blekkas innhold vil gjenspeile noe av den økende interesse for både Head-Fi og Vinyl - gjerne også vinyl-anmeldelser, men da også med vinkling om lydkvalitet, og ikke kun subjektiv vurdering om man liker plata, eller ikke. Sammenlikninger mellom re-presset vinyl, original press og CD kunne også (IMO) vært av interesse.

Ellers så har jeg stusset noe på navnevalget på blekka. "Watt" - det er sikkert gjennomtenkt, men jeg synes ikke det direkte assosierer til blekkas innhold/fokus - men meg om det.

Lykke til - det vil nok havne i handleposen fra tid til annen :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.401
Torget vurderinger
34
ptb skrev:
For egen del, så håper jeg blekkas innhold vil gjenspeile noe av den økende interesse for både Head-Fi og Vinyl - gjerne også vinyl-anmeldelser, men da også med vinkling om lydkvalitet, og ikke kun subjektiv vurdering om man liker plata, eller ikke. Sammenlikninger mellom re-presset vinyl, original press og CD kunne også (IMO) vært av interesse.
For å ta det første først, så testet jeg riaaer og platespillere i gamle Hjemmekino, og det kommer jeg til å fortsette med også i Watt. Plateanmeldelser tror jeg ikke vi har diskutert. Når det gjelder sammenligninger så synes jeg er det en god ide hvis vi skal ha plateanmeldelser, men det betinger jo at man har tilgang på de eldre pressingene eventuelt.

Men jeg tar gjerne vinylplater til test fra plateselskapene jeg...

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.401
Torget vurderinger
34
Audiophile-Arve skrev:
Trur det vert vanskeleg (etter eigne erfaringar)....
Har ikke store forhåpninger jeg heller, så må nok klare meg med de platene jeg får når jeg skriver plateanmeldelser for Jazznytt.

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
R.E.S. skrev:
ptb skrev:
For å ta det første først, så testet jeg riaaer og platespillere i gamle Hjemmekino, og det kommer jeg til å fortsette med også i Watt. Plateanmeldelser tror jeg ikke vi har diskutert. Når det gjelder sammenligninger så synes jeg er det en god ide hvis vi skal ha plateanmeldelser, men det betinger jo at man har tilgang på de eldre pressingene eventuelt.

Men jeg tar gjerne vinylplater til test fra plateselskapene jeg...

Roy
RIAA og platespillere får Roy ha hovedansvaret for. Jeg omtaler eventuelt de RIAAene som er inkludert i diverse utstyr jeg har på hjemmebesøk. Jeg mener at vi i de siste nummerne av Hjemmekino tok den økende interessen for Head-fi på alvor og det var vel omtaler av hodetelefoner i alle de siste 5 nummerne om jeg husker riktig. Det vil jeg svært gjerne fortsette med i fremtiden også. Hodetelefonforsterkere er også inkludert i dette....

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Leste det i bladhylla for noen dager siden. En ting slo meg og det er det at tilbudet som inkluderer et års abonnement og Porta Pro hodetelefoner må væ være bedre enn tilbudet som vi fikk på mail.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det nye nummeret kan lastes ned via "mine sider" for de som har abonnement. Jeg har ikke gjort dette ennå.

Topp Bunn