Jeg er ikke skuffet og lei meg, bare litt skuffet.
Og jeg savner ikke slakt av produkter. Bare kritisk "journalistikk".
Ja, livet er for kort for dårlig hifi. Det er jeg enig i. Og for kort også for å kjøpe dårlige biler, fotoutstyr, båter, reiser eller hva det måtte være. Der er vi enige.
MEN det å gi god veiledning for oss forbrukere går aldeles utmerket ann uten å være overbegeistret for alt som testes.
Ta en titt på biltestene til Fifth Gear eller Top Gear for eksempel: ingen supergrundige tester (type stereophile), men ærlige tester hvor både det gode og dårlige trekkes fram. Og samtidig på en så underholdende måte at millioner sitter klistret forran skjermen og ser på.
De tester mange bra biler, men konklusjonen kan godt bli "denne bilen kommer ikke opp mot tilsvarende modell fra BMW eller Audi".
I norske blader har man i alle år sett "små høyttalere med stor lyd" og "denne forsterkeren til 50.000 er like bra som andre som koster dobbelt så mye".
Når kommer "små høyttalere som låter som små høyttalere" eller "denne forsterkeren til 100.000 spiller bra, men du finner andre til halve prisen som er like gode".
Skjønner du hva jeg mener?
Førsteintrykket av Watt var for meg "nok et blad som alle de andre. Ikke stor underholdningsverdi, ikke dybdefakta, ikke kritisk journalistikk, men et godt redskap for selgerne i butikkene som garantert vil henvise til den flotte testen i Watt.
Man kan aldri gjøre alle til lags, det er sikkert og visst. Mange kommer sikkert til å kjøpe bladet. Ut fra førsteinntrykket så blir jeg ikke en av de.
Leif Arild
Anfield skrev: