NYTT HIFI Blad "watt"

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Man kan si mye om f.eks Audiocritic og være uenig en del, men det var et blad som sto 100% på lesernes sin side og hadde skribenter med stor kunnskap. Det finner vi ikke lengre i dag. Hifi blader har beveget seg vekk ifra opplysning, lærdom og over til mer eller mindre ren underholdning. De er mer reklameblader enn veivisere for lesere IMO.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
petal skrev:
Imperial skrev:
Petal, 6moons har en konkurranse gående: http://www.6moons.com/audioreviews/burson8/1.html
Meld deg på den! Vis hva du er lagd av selv! ;D

Kanskje du blir tatt ut, og da kan du jo vise ved eksempel. Det hadde jo vært kult det!

mvh
Nei jeg skal holde meg til det jeg kan, og jeg er absolutt ingen skribent.

Det er best at skredderen syr klærna som kunden skal bruke, og ikke motsatt. Jeg er leseren, og ikke skribenten.
Helt god den.
På en måte kan man jo kanskje si att blader, nettsider, er "the run way" der sakene (les klærne) kan få lov til å "strutt their stuff" og modellene, som klærne(hifi sakene) henges på, er da det vi kjenner som reviewers... (Produsentene blir således motehusa..)

Eller treffer den ikke helt synes du? ;)

Mvh (Come to think of it, what does that make me....? :p )

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Roysen skrev:
Palace skrev:
Bladet var akkurat som forventet og det er vel laget at stoff som i utgangspunktet var ment for Hjemmekino før sammenslåingen og derfor kan man heller ikke forvente at det skal ta en helt ny vending?

Jeg ønsker et blad med mer stereofokus velkommen og ser gjerne at det stort sett testes utstyr som folk faktisk har råd til å kjøpe istedenfor drømmeprodukter som sikkert er fryktelig gode men som selges i så små kvanta at nytteverdien er minimal.

Jeg savner overhodet ikke et blad som måler, skriver lange dybdeartikler og filosoferer rundt produktene. Målemafiaen vil garantert sikle etter noe sånt men det fenger ikke mannen i gata og hvis Watt skal overleve i konkurransen må de fenge ham.
Helt uenig! Watt er vel ikke for mannen i gata. Det er vel ikke de som i størst grad vil være kundegruppen. De som først og fremst kjøper Watt vil vel være audiofile, hjemmekino-fantastene og elektronikk "dingseboms" tilhengerne. Alle disse ønsker så grundige tester som mulig. Jeg håper også at Watt ikke gjøres til et magasin for "kjøpsveiledning" ved at man kun skriver om produkter mannen i gata ønsker og tar seg råd til å kjøpe. Jeg håper man skriver like mye om grensesprengende og uoppnåelige produkter. Det er spennende å lære hva de aller beste produktene kan prestere og hvordan det aller siste innen teknologi fungerer. Dette er jeg sikker på at alle som leser bladet som underholdning og ikke som kjøpsveiledning vil sette stor pris på.

Mvh
Roysen
Med "mannen i gata" er det akkurat de som du nevner her jeg mener, men jeg synes ikke Watt skal bli et Fidelity nr.2, for det trenger vi ikke. Vi har allerede et blad som skriver lange, utførlige artikler om produkter med astronomiske priser og vi behøver ikke et til. High-end er fint å lese om det men vi trenger faktisk er blad som kan være "kjøpsveiledning" fordi jungelen av produkter der ute er enorm. Dersom jeg er på utkikk etter ny tv eller ny hjemmekino receiver, da trenger jeg et blad som kan hjelpe med å sondere terrenget og kanskje hjelpe meg litt på vei. Hvis jeg er på leit etter nye høyttalere til 50K har jeg flere blader og nettsteder å henvende meg til som kan hjelpe meg der.

Gamle Hjemmekino hadde en serie gående i fjor hvor en kar testet, dissekerte og målte høyttalere etter alle kunstens regler og med all verdens utstyr og spesialtilpassede rom. Tanken var god men artikelene ble alt for kjedelige og tekniske for min smak og jeg satt igjen uten en ide om hvordan disse kassene egentlig låt. Andre kan jo naturligvis tenke motsatt men jeg tror at Watt først og fremst retter seg mot Lyd & Bildes lesergruppe og ikke Fidelitys.

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Antall liker
0
Jeg synes ivhertfall det er særdeles positivt at Hifisentralens medlemmer får et godt tilbud, og at folkene som står bak bladet tar seg tid til å lese hva folk synes. Det er et særdeles godt utgangspunkt.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Lest det meste i bladet nå, synes det treffer greit nok for meg. Man kan ikke regne med at alle sidene i noen blader er fulltreffere, men hvis 60 - 70 % er interessant nok til å lese, er jeg fornøyd. :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Nå har jeg bladd og lest litt i Watt.
Hvordan er ståa oppi huet til gjengen? Tenkte jeg, mens jeg bladde, alt er nytt, nye utfordringer.

Jeg kan tenke meg att noen hadde håpet att Watt skulle bli en konkurrent til Fidelity, eller Norges svar på Stereophile...
Det er ingen av delene. Det er ett såkorn som akkurat klarer å bryte overflaten. Skal bli spennende å følge med på hvilken vei dette kommer til å vokse.

Sol og regn, kritikk og ros, så blir det blomst av det her! Jeg tror det! ;)

mvh

R

Roysen

Gjest
Palace skrev:
Roysen skrev:
Palace skrev:
Bladet var akkurat som forventet og det er vel laget at stoff som i utgangspunktet var ment for Hjemmekino før sammenslåingen og derfor kan man heller ikke forvente at det skal ta en helt ny vending?

Jeg ønsker et blad med mer stereofokus velkommen og ser gjerne at det stort sett testes utstyr som folk faktisk har råd til å kjøpe istedenfor drømmeprodukter som sikkert er fryktelig gode men som selges i så små kvanta at nytteverdien er minimal.

Jeg savner overhodet ikke et blad som måler, skriver lange dybdeartikler og filosoferer rundt produktene. Målemafiaen vil garantert sikle etter noe sånt men det fenger ikke mannen i gata og hvis Watt skal overleve i konkurransen må de fenge ham.
Helt uenig! Watt er vel ikke for mannen i gata. Det er vel ikke de som i størst grad vil være kundegruppen. De som først og fremst kjøper Watt vil vel være audiofile, hjemmekino-fantastene og elektronikk "dingseboms" tilhengerne. Alle disse ønsker så grundige tester som mulig. Jeg håper også at Watt ikke gjøres til et magasin for "kjøpsveiledning" ved at man kun skriver om produkter mannen i gata ønsker og tar seg råd til å kjøpe. Jeg håper man skriver like mye om grensesprengende og uoppnåelige produkter. Det er spennende å lære hva de aller beste produktene kan prestere og hvordan det aller siste innen teknologi fungerer. Dette er jeg sikker på at alle som leser bladet som underholdning og ikke som kjøpsveiledning vil sette stor pris på.

Mvh
Roysen
Med "mannen i gata" er det akkurat de som du nevner her jeg mener, men jeg synes ikke Watt skal bli et Fidelity nr.2, for det trenger vi ikke. Vi har allerede et blad som skriver lange, utførlige artikler om produkter med astronomiske priser og vi behøver ikke et til. High-end er fint å lese om det men vi trenger faktisk er blad som kan være "kjøpsveiledning" fordi jungelen av produkter der ute er enorm. Dersom jeg er på utkikk etter ny tv eller ny hjemmekino receiver, da trenger jeg et blad som kan hjelpe med å sondere terrenget og kanskje hjelpe meg litt på vei. Hvis jeg er på leit etter nye høyttalere til 50K har jeg flere blader og nettsteder å henvende meg til som kan hjelpe meg der.

Gamle Hjemmekino hadde en serie gående i fjor hvor en kar testet, dissekerte og målte høyttalere etter alle kunstens regler og med all verdens utstyr og spesialtilpassede rom. Tanken var god men artikelene ble alt for kjedelige og tekniske for min smak og jeg satt igjen uten en ide om hvordan disse kassene egentlig låt. Andre kan jo naturligvis tenke motsatt men jeg tror at Watt først og fremst retter seg mot Lyd & Bildes lesergruppe og ikke Fidelitys.
Nei og atter nei til kjøpsveiledning. Ja til topp underholdning med grundige tester og moderne teknologi.

Folk må uansett prøve ting selv før de kjøper siden smak og behag betyr mer i denne hobbyen enn vanlig. Dette kommer uansett ikke godt nok til uttrykk ved korte tester til at det kan bli noen god kjøpsveiledning.

Mvh
Roysen

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Tror ikke vi blir enige her Roysen men jeg må innrømme at skepsisen mot kjøpsveiledning er noe jeg ikke helt forstår. Watt må nødvendigvis sikte bredere enn Fidelity og må derfor omtale andre typer produkter og prisklasser og bladets funksjon blir derfor å hjelpe folk med kjøpe produkter. Hva annet skulle det være???

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.023
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gleder meg til å motta bladet. Ikke kommet til meg i Hgsd enda...

R

Roysen

Gjest
Palace skrev:
Tror ikke vi blir enige her Roysen men jeg må innrømme at skepsisen mot kjøpsveiledning er noe jeg ikke helt forstår. Watt må nødvendigvis sikte bredere enn Fidelity og må derfor omtale andre typer produkter og prisklasser og bladets funksjon blir derfor å hjelpe folk med kjøpe produkter. Hva annet skulle det være???
Undrholdning, underholdning og atter underholdning.

Jeg kan med en gang si at et magasin som forsøker å fremstå som forbrukerveiledning vil skyte seg selv i foten. Å skulle evaluere et hifi produkt blir veldig ulikt å teste mye annet fordi et hifi produkts funksjon er å gi en sanseopplevelse. Slike sanseopplevelser finnes det like mange meninger om hva som er verdt et kjøp som det er produkter. Et magasin har liten sjanse for å kunne fortelle deg om produktet er verdt å kjøpe for leserne når det finnes like mange ulike meninger om hva som er god lyd som det er lesere. Dersom man da i tillegg kun skal skrive korte omtaler vil ikke beskrivelsen være dekkende nok til at leseren skjønner til fulle hvordan produktet lyder. Da må man altså stole på at skribentenes smak er lik ens egen (noe den garantert ikke er) og kjøpe produkter basert på dette. Det ender garantert i feilskjøp for leserne og manglende troverdighet for skribentene.

Så bruk aldri magasinene som forbrukerveiledning. Lytt selv. La magasinene være underholdning.

Mvh
Roysen

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Anfield skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Hodetelefoner: Fysiske mål
Jeg har lagt merke til at Hjemmekino satset en del på testomtaler av hodetelefoner i den senere tid (siste år?) og at WATT ser ut til å fortsette med dette. Det er positivt.

Som de fleste vet, er man avhengig av at en hodetelefon passer fysisk til brukeren for å oppnå (akseptabel) komfort og ofte akseptabel lyd. Menneskers fysikk varierer jo ganske mye. Det som passer for A, passer ikke nødvendigvis for B.

Eksempel: AKG K 701
Mange synes denne er meget komfortabel og at den passer meget godt til dem. For meg er den fysisk ganske knapp. For noen er den for liten, og for noen er den sågar for stor (tro det eller ei).

Dessverre er hodetelefonfabrikantene meget dårlige til å oppgi relevante fysiske mål. Det ville være fint om WATT tok noen enkle mål og skrev noe om de fysiske størrelser.

For øreomsluttende hodetelefoner er det bl.a. interessant med følgende mål:
  • Ørepute: Ytre diameter
  • Øreputens hull(/sentrum):
    Rundt hull: Hullets(/indre) diameter
    Ovalt/rektangulært hull: Høyde og bredde
  • Avstand fra øreputens hodeside til driver-/element(plan).
    Altså nettodybden til den fysiske plassen/rommet ørene tilbys
    På en del hodetelefonmodeller med skråstilte elementer eller kileformede puter er den mindre foran enn bak. Da må man ta 2 mål (både foran og bak)
    Dette er ikke (nødvendigvis) det samme målet som øreputens tykkelse fordi klokken kan være dyp og bidra til nettodybden (eks. beyerdynamic T 1)
  • Øreklokkenes maksimale bevegelighet rundt en akse i grader målt fra et nullpunkt:
    Rundt horisontal akse
    Rundt vertikal akse
  • Avstand fra undersiden av hodebøylens toppunkt til nedre indre kant av øreputene målt vinkelrett langs en tenkt vertikal linje som står vinkelrett på en tenkt horisontal linje mellom nedre indre kant av de to øreputene:
    Minimumsmål (med bøylen helt sammenslått)
    Maksimumsmål (med bøylen fullt uttrukket)
    Dette forteller noe om hvilke hodehøyder hodetelefonen passer for
  • Avstand mellom øreputenes hodeside
    Minimumsmål (minste bøyleutspenning der øreputenes hodeside er loddrett)
    Maksimumsmål (største bøyleutspenning der øreputenes hodeside er loddrett)
    Denne målingen vil (dessverre) ofte involvere en grad av skjønn, litt avhengig av hodetelefonens konstruksjon (se dog nedenfor)
    Dette forteller noe om hvilke hodebredder hodetelefonen passer for

Man kan formodentlig lage ganske enkle oppspenningsjigger som vil lette målingene og øke deres presisjon og repeterbarhet.
Mange gode forslag her. Tenkte jeg skulle kommentere noe av det.

Jeg kommenterer stort sett alltid elementer rundt mye av dette, som passform, størrelse, komfortnivå og gjerne direkte sammenlignet med andre hodetelefoner i nogenlunde samme prisklasse. Min tanke er at det da er lettere for leseren å danne seg et bilde av fordeler og ulemper med det omtalte produkt om en har erfaring med en av de produktene som det er sammenlignet med. Men det kunne selvfølgelig gjerne vært mer info.

Problemet, ikke bare med hodetelefonomtaler men med alle andre typer omtaler, er spalteplassen en som skribent har tilgjengelig. Skulle jeg tilfredstilt alle dine krav her hadde vi vel allerede brukt 6-8000 tegn allerede på kun dette, og da er det ingenting igjen til lytteinntrykk. Akkurat dette vil alltid være et problem når det skal være omtaler på glanset papir. På nett har en ubegrenset plass og en kan da fylle opp en omtale med alt det måtte være. Tar du da med målinger her, med tilhørende forklaringer og illustrasjoner, vil en komplett omtale som du ideelt ønsker deg, bli på 9-10 sider. Og da blir det hele en redaksjonell vurdering.

Men, alle tips tar selvfølgelig i mot med takk. Og ja, det blir flere hodetelefonomtaler fremover :)
Takk for svar.

Jeg er fullt klar over at det i et papirmedium er plassbegrensninger. Noen (britiske) tidsskrifter henviser til sine vevsider for utfyllende stoff som målinger.

Det er derfor/også naturlig å benytte vevsidene til stoff á la:
  • Hvordan forstå målingene
  • Oversikt over tidligere testomtaler
  • Våre favoritter/de beste produktene vi har testet
  • Beskrivelse av forfatterne, deres utstyr, lytterom, preferanser, hodeform/-størrelse m.m. ((kun) relevant for hodetelefoner)

Når det gjelder hodetelefoners fysiske mål tenkte jeg at det f.eks. kunne plasseres i en liten faktatabell/-boks. Noen standardmål (beskrevet på tidsskriftets vevside) bør hverken ta mye plass eller kreve mange ord.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
petal skrev:
Jeg er ikke skuffet og lei meg, bare litt skuffet.

Og jeg savner ikke slakt av produkter. Bare kritisk "journalistikk".
Ja, livet er for kort for dårlig hifi. Det er jeg enig i. Og for kort også for å kjøpe dårlige biler, fotoutstyr, båter, reiser eller hva det måtte være. Der er vi enige.

MEN det å gi god veiledning for oss forbrukere går aldeles utmerket ann uten å være overbegeistret for alt som testes.
Ta en titt på biltestene til Fifth Gear eller Top Gear for eksempel: ingen supergrundige tester (type stereophile), men ærlige tester hvor både det gode og dårlige trekkes fram. Og samtidig på en så underholdende måte at millioner sitter klistret forran skjermen og ser på.
De tester mange bra biler, men konklusjonen kan godt bli "denne bilen kommer ikke opp mot tilsvarende modell fra BMW eller Audi".

I norske blader har man i alle år sett "små høyttalere med stor lyd" og "denne forsterkeren til 50.000 er like bra som andre som koster dobbelt så mye".
Når kommer "små høyttalere som låter som små høyttalere" eller "denne forsterkeren til 100.000 spiller bra, men du finner andre til halve prisen som er like gode".

Skjønner du hva jeg mener?
Førsteintrykket av Watt var for meg "nok et blad som alle de andre. Ikke stor underholdningsverdi, ikke dybdefakta, ikke kritisk journalistikk, men et godt redskap for selgerne i butikkene som garantert vil henvise til den flotte testen i Watt.

Man kan aldri gjøre alle til lags, det er sikkert og visst. Mange kommer sikkert til å kjøpe bladet. Ut fra førsteinntrykket så blir jeg ikke en av de.

Leif Arild

Anfield skrev:
Gruppetestene av f.eks. TVer i Hjemmekino og Lyd & Bilde har vel vært litt mere slik? De fleste produktene har gjerne vært beskrevet som OK eller gode, men produkt A gir mest for pengene og produkt B gir best ytelse.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Roysen skrev:
Palace skrev:

Jeg kan med en gang si at et magasin som forsøker å fremstå som forbrukerveiledning vil skyte seg selv i foten. Å skulle evaluere et hifi produkt blir veldig ulikt å teste mye annet fordi et hifi produkts funksjon er å gi en sanseopplevelse. Slike sanseopplevelser finnes det like mange meninger om hva som er verdt et kjøp som det er produkter. Et magasin har liten sjanse for å kunne fortelle deg om produktet er verdt å kjøpe for leserne når det finnes like mange ulike meninger om hva som er god lyd som det er lesere. Dersom man da i tillegg kun skal skrive korte omtaler vil ikke beskrivelsen være dekkende nok til at leseren skjønner til fulle hvordan produktet lyder. Da må man altså stole på at skribentenes smak er lik ens egen (noe den garantert ikke er) og kjøpe produkter basert på dette. Det ender garantert i feilskjøp for leserne og manglende troverdighet for skribentene.

Så bruk aldri magasinene som forbrukerveiledning. Lytt selv. La magasinene være underholdning.

Mvh
Roysen
skyte seg selv i foten. Å skulle evaluere et hifi produkt blir veldig ulikt å teste mye annet fordi et hifi produkts funksjon er å gi en sanseopplevelse. Slike sanseopplevelser finnes det like mange meninger om hva som er verdt et kjøp som det er produkter. Et magasin har liten sjanse for å kunne fortelle deg om produktet er verdt å kjøpe for leserne når det finnes like mange ulike meninger om hva som er god lyd som det er lesere.
Dette kan man vel også si om bl.a. musikk (fonogrammer og konserter), film, litteratur, teater, vin, mat, reisemål og mye annet(?) Det skrives da om det også, og det benyttes (daglig) som (forbruker)veiledning.

De fleste mennesker (inkl. de fleste på HFS) benytter vel slikt til grovsortering, forkaste dårlige kandidater og finne (et utvalg) verdige. Deretter tar man selv en titt/lytt, vurderer pris, tilgjengelighet, produsentens importørens og forhandlerens rykte m.m. og gjør et valg. De aller fleste har hverken tid, mulighet, lyst m.m. til selv å granske alle markedets potensielt aktuelle produkter i levende live.

R

Roysen

Gjest
CDWMcInSpots skrev:
Roysen skrev:
Palace skrev:

Mvh
Roysen
skyte seg selv i foten. Å skulle evaluere et hifi produkt blir veldig ulikt å teste mye annet fordi et hifi produkts funksjon er å gi en sanseopplevelse. Slike sanseopplevelser finnes det like mange meninger om hva som er verdt et kjøp som det er produkter. Et magasin har liten sjanse for å kunne fortelle deg om produktet er verdt å kjøpe for leserne når det finnes like mange ulike meninger om hva som er god lyd som det er lesere.
Dette kan man vel også si om bl.a. musikk (fonogrammer og konserter), film, litteratur, teater, vin, mat, reisemål og mye annet(?) Det skrives da om det også, og det benyttes (daglig) som (forbruker)veiledning.

De fleste mennesker (inkl. de fleste på HFS) benytter vel slikt til grovsortering, forkaste dårlige kandidater og finne (et utvalg) verdige. Deretter tar man selv en titt/lytt, vurderer pris, tilgjengelighet, produsentens importørens og forhandlerens rykte m.m. og gjør et valg. De aller fleste har hverken tid, mulighet, lyst m.m. til selv å granske alle markedets potensielt aktuelle produkter i levende live.
De som skriver om musikk (fonogrammer og konserter), film, litteratur, teater, vin, mat, reisemål og mye annet i ulike magasiner skriver dette på linje med Fidelity, Watt, Lyd & Bilde etc for å underholde for å selge magasiner. De skriver om sine personlige meninger om sine omtaleobjekter. Det beste rådet jeg kan gi er at man ikke bør ta dette som forbrukerveileding heller.

Mvh
Roysen

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Men Roysen, hvis man skal følge din tankerekke her så burde man egentlig bare legge ned alle bladene da? Tydeligvis er det ikke bruk for noe annet enn hi-fi blader som skriver side opp og side ned om et fåtall produkter og går disse i allverdens dybde? De selvsamme bladene kan da IKKE skrive noe om hvordan det gitte produktet låter fordi det er subjektivt fra forfatterens side (og du deler ikke hans smak...) - høres det ut som spennende lesning? Kanskje for elektroingeniører, bransjeaktører og hi-fi nerder på høyeste nivå, men det selger nok ganske dårlig på Narvesen er jeg redd.

Jeg må faktisk innrømme at jeg rett som det er føler jeg får et bedre inntrykk av hvordan et produkt låter og oppfører seg gjennom en kort test i f.eks Hjemmekino enn en lang artikkel i Fidelity eller Stereophile ogdete r i grunnen helt greit for meg.

R

Roysen

Gjest
Palace skrev:
Men Roysen, hvis man skal følge din tankerekke her så burde man egentlig bare legge ned alle bladene da? Tydeligvis er det ikke bruk for noe annet enn hi-fi blader som skriver side opp og side ned om et fåtall produkter og går disse i allverdens dybde? De selvsamme bladene kan da IKKE skrive noe om hvordan det gitte produktet låter fordi det er subjektivt fra forfatterens side (og du deler ikke hans smak...) - høres det ut som spennende lesning? Kanskje for elektroingeniører, bransjeaktører og hi-fi nerder på høyeste nivå, men det selger nok ganske dårlig på Narvesen er jeg redd.

Jeg må faktisk innrømme at jeg rett som det er føler jeg får et bedre inntrykk av hvordan et produkt låter og oppfører seg gjennom en kort test i f.eks Hjemmekino enn en lang artikkel i Fidelity eller Stereophile ogdete r i grunnen helt greit for meg.
Hvorfor kan de ikke skrve som ren underholdning og ble oppfattet som ren underholdning? Ren underholdning kan også skape inspirasjon til kjøp.

Mvh
Roysen

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
man bør vel ta dette med den samme klype salt som man gjør med branskjeaktører som mener de selger alt som er verdt å ha ;D havresekken osv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Roysen skrev:
Palace skrev:

Hvorfor kan de ikke skrve som ren underholdning og ble oppfattet som ren underholdning? Ren underholdning kan også skape inspirasjon til kjøp.

Mvh
Roysen
I lengden blir også selve underholdningsverdien lidende, dersom man ikke skal legge noe vekt i det som står skrevet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Karma skrev:
Roysen skrev:
Palace skrev:

Mvh
Roysen
I lengden blir også selve underholdningsverdien lidende, dersom man ikke skal legge noe vekt i det som står skrevet.
enig!

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.130
Kjøper man et blad for underholdningens skyld, så er vel Donald Duck&Co et bedre valg?
For min del synes jeg innholdet i slike blader kan være både interessante og opplysende, men samtidig bør man jo lese det man får servert med en sunn porsjon skepsis.

R

Roysen

Gjest
Karma skrev:
Roysen skrev:
Palace skrev:

Mvh
Roysen
Selvsagt kan man legge verdi og vekt i det som står skrevet. Det er imidlertid forskjell på det å benytte disse magasinene som inspirasjon til å teste eller lytte selv og det å benytte de som forbrukerveileding/kjøpsveileding.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Poenget mitt er at man ikke kan benytte disse magasinene som man benytter "TV2 Hjelper deg" f.eks. for å bare stikke ut i butikken og kjøpe det de mener er best fordi det da er fasiten. Man må/bør teste/lytte selv.

Er det uenighet omkring det her?

Mvh
Roysen

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Roysen skrev:
Poenget mitt er at man ikke kan benytte disse magasinene som man benytter "TV2 Hjelper deg" f.eks. for å bare stikke ut i butikken og kjøpe det de mener er best fordi det da er fasiten. Man må/bør teste/lytte selv.

Mvh
Roysen
Overhodet ikke men det er jo nettopp derfor det er greit å ha blader som hjelper deg med å velge ut hva du skal lytte til! Det er uansett umulig å teste alt. Hvis du skal ut å handle ekstrem high-end er det sikkert nødvendig å reise land og strand rundt og lytte, men om det er highend eller budsjettreceivere du skal kjøpe så må du ha noe til å orientere deg i jungelen og fortelle deg hva som finnes der ute.

Faktisk er noen av de rådene som slike blader kan gi ganske gode når man skal ut å handle og treffer "Ståle Krapyl" som skal selge deg noe som du kanskje ikke en gang trenger...

R

Roysen

Gjest
Palace skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Overhodet ikke men det er jo nettopp derfor det er greit å ha blader som hjelper deg med å velge ut hva du skal lytte til! Det er uansett umulig å teste alt. Hvis du skal ut å handle ekstrem high-end er det sikkert nødvendig å reise land og strand rundt og lytte, men om det er highend eller budsjettreceivere du skal kjøpe så må du ha noe til å orientere deg i jungelen og fortelle deg hva som finnes der ute.

Faktisk er noen av de rådene som slike blader kan gi ganske gode når man skal ut å handle og treffer "Ståle Krapyl" som skal selge deg noe som du kanskje ikke en gang trenger...
Ok, jeg tror vi snakker litt forbi hverandre. Helt greit å benytte magasinene på den måten for å plukke ut hva man skal lytte til bare man ikke tar det de skriver som noen slags almenn fasit som skal passe for alle og dermed kjøper uten å lytte i den tro at man er sikret det beste valget som måtte passe for en selv.

Mvh
Roysen

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
virker som folk snakker litt forbi hverandre her.

fra leserens side, så er det rimelig å forholde seg til slike magasiner for grovsortering og (forhåpentligvis) læring, samtidig som man til syvende og sist må gjøre egne erfaringer.

fra bladgaukens side, så bør ambisjonene være å veilede og lære bort, samtidig som man underholder.

R

Roysen

Gjest
mesut skrev:
virker som folk snakker litt forbi hverandre her.

fra leserens side, så er det rimelig å forholde seg til slike magasiner for grovsortering og (forhåpentligvis) læring, samtidig som man til syvende og sist må gjøre egne erfaringer.

fra bladgaukens side, så bør ambisjonene være å veilede og lære bort, samtidig som man underholder.
Helt enig.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Roysen skrev:

Det gjør man da vel sjelden, selv ikke med vaffeljerntest presentert av "TV2 Hjelper deg". Også da er det snakk om sorteringshjelp.

Roysen skrev:
[...]
Ok, jeg tror vi snakker litt forbi hverandre. Helt greit å benytte magasinene på den måten for å plukke ut hva man skal lytte til bare man ikke tar det de skriver som noen slags almenn fasit som skal passe for alle og dermed kjøper uten å lytte i den tro at man er sikret det beste valget som måtte passe for en selv.
Min mor (som snart er 70) er i hvert fall ikke mer enn normalt TV- og hifiinteressert, men også hun har forlengst forstått at slike testomtaler er nyttig hjelp til (grov)sortering. Det forstår jo selv mannen i gata hvis han har nogenlunde normal IQ og sunt bondevett.

Palace skrev:
[...]

Jeg synes Palace har gode poenger.

Dessuten:
Noen ganger legger vi mer innsats i utstyrsvalget enn andre. Hovedkomponentene i hovedanlegget velges med større omhu og mer tidsbruk enn anlegget på kjøkkenet, enn si radioen på badet.

R

Roysen

Gjest
CDWMcInSpots skrev:
Roysen skrev:

Det gjør man da vel sjelden, selv ikke med vaffeljerntest presentert av "TV2 Hjelper deg". Også da er det snakk om sorteringshjelp.

Roysen skrev:
[...]
Min mor (som snart er 70) er i hvert fall ikke mer enn normalt TV- og hifiinteressert, men også hun har forlengst forstått at slike testomtaler er nyttig hjelp til (grov)sortering. Det forstår jo selv mannen i gata hvis han har nogenlunde normal IQ og sunt bondevett.

Palace skrev:
[...]

Jeg synes Palace har gode poenger.

Dessuten:
Noen ganger legger vi mer innsats i utstyrsvalget enn andre. Hovedkomponentene i hovedanlegget velges med større omhu og mer tidsbruk enn anlegget på kjøkkenet, enn si radioen på badet.
Det er mulig jeg har misforstått hva dere legger i forbrukerveiledning. Min helt klare oppfattning er at når f.eks. Forbrukerinspektørene eller TV2 Hjelper Deg kringkaster at et produkt er bedre enn andre så er det svært mange som tar det som en fasit fordi disse programene reklamerer med at de bedriver forbrukerveileding. Mange tar da det som kringkastes som god fisk uten andre viderverdigheter.

Mvh
Roysen

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.023
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Mottok bladet idag. Bladde opp og det første som møtte meg var en helsides salgsannonse/reklame for leilighet/penthouse i Marbella..??

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
bambadoo skrev:
Mottok bladet idag. Bladde opp og det første som møtte meg var en helsides salgsannonse/reklame for leilighet/penthouse i Marbella..??

jassågitt, du ble fristet? ;D

alle annonser er gode annonser, bare det ikke er helt på trynet.
type tvilsom business, reklame for kjøttdeig på tilbud hos rema 1000, etc.

bra at hi-fi-blader jobber mot et større marked, det må til for å overleve.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Roysen skrev:
[...]
Det er mulig jeg har misforstått hva dere legger i forbrukerveiledning. Min helt klare oppfattning er at når f.eks. Forbrukerinspektørene eller TV2 Hjelper Deg kringkaster at et produkt er bedre enn andre så er det svært mange som tar det som en fasit fordi disse programene reklamerer med at de bedriver forbrukerveileding. Mange tar da det som kringkastes som god fisk uten andre viderverdigheter.
Dem om det.

Det skal mye til for at jeg ikke tar en titt selv og uansett en form for vurdering.

Jeg har dog kjøpt produkter basert kun på lesning og egen derpåfølgende vurdering/tenking, f.eks. min første Squeezebox (nå kjent som Squeezebox 1) som jeg måtte importere direkte fra Slim Devices i Mountain View, California.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Veiledning og veilede
Noen ganger kan det være fornuftig å ta en titt på hva ord betyr.

Utdrag fra Bokmålsordboka:
veiledning: det å veilede(s);

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=veiledning&ordbok=begge

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=veilede&ordbok=begge
Forbrukerveiledning blir dermed å hjelpe forbrukere med råd, opplysninger o. l. Det er i samsvar med min opprinnelige oppfatning.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
CDWMcInSpots skrev:
Veiledning og veilede

Forbrukerveiledning blir dermed å hjelpe forbrukere med råd, opplysninger o. l. Det er i samsvar med min opprinnelige oppfatning.
WATT har vel ikke påstått at de driver med veiledning.... ? Dette er underholdning, å kjøpe produkter kun basert på hva en leser i noen av de norske hifi bladene er i beste fall naivt.. Prøve selv, dra rundt til folk å lytte, prøve å få lånt med seg hjem. Det er mer veien å gå.

Forøvrig , artig å se at WATT makes quite a stirr. :)

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
HCS skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Veiledning og veilede

WATT har vel ikke påstått at de driver med veiledning.... ? Dette er underholdning, å kjøpe produkter kun basert på hva en leser i noen av de norske hifi bladene er i beste fall naivt.. Prøve selv, dra rundt til folk å lytte, prøve å få lånt med seg hjem. Det er mer veien å gå.

Foøvrig , artig å se at WATT makes quite a stirr. :)
Dette er ikke spesielt for norske blad, det gjelder alle.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Gammeln skrev:
HCS skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Veiledning og veilede

Foøvrig , artig å se at WATT makes quite a stirr. :)
Dette er ikke spesielt for norske blad, det gjelder alle.
Hehe, du har lest ALLE og leser de jevnlig ? Et blad som HiFi+ liker jeg godt, men det er heller ingen fasit her. Stereophile med sine målinger er fint, men det og blir jo tynt når en skal relatere til egen stue... :)

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
HCS skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Veiledning og veilede

Å teste hjemme, reise rundt og sånn er fint det hvis du skal bruke masse penger og kjøpe dyrt. De færreste gidder vel det hvis de skal ha en blu-ray spiller til 1500kr eller eller en billig receiver? Watt vil forhåpentligvis dekke opp alt fra dyre til til billige ting og jeg er spent på i hvilken grad de gjør seg annerledes enn Hjemmekino.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Palace skrev:
HCS skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Veiledning og veilede

Å teste hjemme, reise rundt og sånn er fint det hvis du skal bruke masse penger og kjøpe dyrt. De færreste gidder vel det hvis de skal ha en blu-ray spiller til 1500kr eller eller en billig receiver? Watt vil forhåpentligvis dekke opp alt fra dyre til til billige ting og jeg er spent på i hvilken grad de gjør seg annerledes enn Hjemmekino.
Hvorfor skulle en ikke reise rundt og låne med seg hjem om en skal ha noe av den litt mindre dyre arten ? Er det noen regler for info-innhenting ifht pris , dvs at er det billig så henter en all info fra blader ?

Hvordan skal WATT "dekke opp" så du blir fornøyd ? Hvilke målinger gjør at en enklere kommer i en kjøpsposisjon mener du ?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
HCS skrev:
Palace skrev:
[...]
Hvorfor skulle en ikke reise rundt og låne med seg hjem om en skal ha noe av den litt mindre dyre arten ? Er det noen regler for info-innhenting ifht pris , dvs at er det billig så henter en all info fra blader ?
Jeg synes Palace har et godt poeng som ofte kalles kost (vs.) nytte.

Hvis man skal ha en dings til f.eks. 1500,- som kun er tilgjengelig for demo i butikk i Oslo, vil det formodentlig koste mer å reise tur/retur Hammerfest/Oslo enn dingsen koster. I tillegg kommer tidsbruk, tapt arbeidstid, evt. overnatting osv.

En flerdagerstur til Oslo kan derimot være relevant og en god investering hvis man skal handle for f.eks. 300.000,-.

Topp Bunn