Dette må da være en godt kjøp. Mener at prisen har vært mye høyere tidligere. Og så kan vel også dette benyttes med vanlige 4/3 linser ved bruk av adapter.
Olympus PEN E-PM1 med 14-42mm Sort - 2.199,- - Japan Photo Norge
Vis vedlegget 148341
Kjempekjøp! Jeg tenker på å kjøpe et slikt. Da har jeg OM-D som "stort" kamera og denne som kompakt. De kan bruke samme objektivene, og man har fordelen av å kunne medbringe to kamerahus, slik at det blir ferre objektivbytter i felten. Samtidig minner jeg om Panasonic GF3 som leveres med Panasonics gode 14mm f/2.5 pancake for rundt 2000. Objektivet kjøpt for seg selv koster 3000, så her får man både et kamera og "tusenlapp" på kjøpet.
Dette kamera synes jeg ser veldig fint ut. Fortell gjerne hvordan du synes det er.
Jeg leser tester og lurer veldig på hva jeg skal kjøpe-
Lasse
Jeg tror nok reaksjonen på Olympus OM-D E-M5 vil avhenge litt av hvilken erfaring man har fra før. Det er et lite kamera som har responsen til en mellomklasse speilrefleks som D7000 eller Canon 7D. Utløserknappen har liten bevegelse og et markant "klikk" i motsetning til den myke utløseren jeg kjenner fra Nikon. Kontrollhjulene beveger seg med fine små klikk og liten motstand, som på et ur, ikke de grove hjulene man finner på en speilrefleks. Noen av knappene på baksiden er litt små, men synes det går fint. Det finnes en helt super meny som gir oversikt over alle de viktigste innstillingene på en enkelt side. Se dpreview sin guide her:
http://www.dpreview.com/articles/9115179666/user-guide-getting-the-most-out-of-the-olympus-e-m5
Det er ingen tvil om at dette er et ekstremt avansert og komplisert kamera som krever endel konfigurasjon av knapper og hjul etter hva man foretrekker. Eksoneringsautomatikken er super, jeg bruker veldig gjerne auto-ISO og blenderprioritert automatikk på dette. Lukkertiden går da sjelden under 1/80s og jeg har vel omtrent ikke sett et uskarpt bilde. Ytelsen på høy iso er bra, men det anbefales å skru ned kameraets støyreduksjon. Da får man litt mer korn, men samtidig bedre skarphet. Jeg er jo en person som ikke plages av litt korn i bilder, synes det er en del av mediets karakter.
Søkeren er god. Den lyser opp i samme øyblikk som man setter øyet mot den, og samtidig slukkes displayet på baksiden. Jeg vil anslå at søkeren er omtrent like stor som på en mellomklasse speilrefleks. I tillegg inneholder den potensielt et vell av informasjon som man ganske enkelt ikke får se med en optisk søker. Problemet med optiske søkere er jo at alt ser flott og tredimensjonalt ut mens bildene ofte er bare å slette. Ikke så her. Områder som blir overeksponert og faller fullstendig i svart blir markert med hhv. oransje og blått. Eller det går an å få et live histogram. Om man velger et annet billedformat enn 4/3 vil jo også søkeren reflektere dette valget. I det hele tatt er det du ser i søkeren bemerkelsesverdig likt det ferdige bildet.
Jeg bruker Panasonic sin Leica 25mm Summilux (Leicakode for f/1.4) sammen med OM-D, og det var en øyeåpner. Dette objektivet kan vel bare beskrives
stunning. I motsetning til mange andre f/1.4-objektiver er dette skarpt allerede på største blender, og med fin bokeh. Kitzoomen er nå historie, jeg har besluttet å bare benytte førsteklasses optikk med dette kameraet, som Olympus 45mm f/1.8 og 75mm f/1.8, Panasonic 12-35mm f/2.8 og 7-14mm f/4. Sensoren er god nok til å gi utbytte av den bedre optikken.
Bildene har jo en slags
look med sterke farger og distinkt skarphet. Nikon D7000 som jeg har å sammenligne med har nok en jevnere og rikere tonalitet, og en mykere, mer naturlig måte å tegne på. Men Nikons moderat prisete optikk er jo ikke riktig magisk. Nettopp dette får meg til å nøle om å selge Nikonkameraet. Det har sin plass i utstyrsparken, men en fullframe vil vel kanskje være enda mer differensiert i forhold til Olympusen.
Ja, dette ble jo bare noen sammenraskede tanker, jeg trenger å bruke kameraet over litt lengre tid. Men jeg er ikke i tvil om at denne størrelsen er fremtiden for de aller fleste anvendelser. Canon og Nikon blir bare fetere for hver generasjon. Ergonomien er glimrende når man tar bilder, men jeg får vondt i skulderen av å bære utstyret rundt. Og så makter de ikke å lage produkter som gir stolthet og eieglede bare som objekter, slik kameraer og objektiver var før autofokusens tid.