5D handler jo først og fremst om billedkvalitet og der har MK I og MK II vært på tronen. Den tradisjonen tror jeg MK III følger opp, spesielt på høy ISO. Jeg ser frem til seriøse tester begynner å dukke oppJan_I skrev:Blir som skiltet med:
Kjøp og bruk NORSKE varer
Nederst på skiltet står det med liten skrift: made in Hong Kong ;D
Husker det var en lignende sak oppe for en (god) stund siden, men husker ikke modellene som det handlet om da.
Forøvrig så er jo Canon kommet med den nye 5D mkIII
http://www.fotosidan.se/cldoc/mer-fart-i-5d-mark-iii.htm
Synes dette er en liten skuffelse, i sær i sammenligning med Nikons 800
Pris og pixler er vel hovedgrunnene til skuffelsen. Pixler er ikke alt, men dette er
jo en fin måte å beskjære bildene på . Prisen på den ny 5D er jo hinsides.. MEN MEN har jo lyst på en slik likevel Forøvrig blir det moro å se om værtetting er blitt bedre ( etter praktisk bruk)
Såfremt man ikke trenger det nyeste, så er det mye moro å finne på foto.no bruktmarkedet om dagen.Bach_Man skrev:Da Nikon så hvor mye 5D MkIII koster øynet de en mulighet. På mandag stiger prisen på D800, så det er best å bestille nå.
Der er jeg enigBach_Man skrev:Det var nå bare ment som et velment råd til de som tenker på D800, den stiger med tusener på mandag. D700 er jo fremdeles et utmerket kamera - og penere enn D800 også. Men egentlig er de jo ganske forskjellige kameraer, og om man har ventet på en meget høyoppløst DSLR som tar opp video er det jo D800 man skal ha.
OK, men forhandleren her, Japan Foto, hevder at de sitter på noen av de siste D700 som skal ut. Fint kamera syns jeg, og jeg innser nå at det meste av optikken jeg har kjøpt til min D80 vil passe til D700. Bare kit-objektivet som er DX, og det kan få gå med D80en.Bach_Man skrev:Det går jo rykter om at Nikon vil komme med enda et nytt FX-kamera med mer moderat oppløsning. I mellomtiden er D700 fremdeles i produksjon.
Er i all hovedsak riktig dette. Kjøpte selv i sin tid et Olympus E-620 bl.a. med tanke på gjenbruk av en del utmerket Zuiko optikk etter min klassiske OM-1. Ser de gamle objektivene blir lite brukt, er mye plunder og heft. Men har du god tid til nødvendige innstillinger så er de gamle Zuiko glitrende rent optisk. Hva med et Olympus PEN?KW skrev:Videre snakket vi om muligheten for at jeg på f.eks. Olumpus i denne klassen kan nyttigjøre meg mine gamle Zuikoobjektiver: 28/3,5, macro 50/3,5
samt en zoom 75-150.
Han sa, og jeg tror han har fullstendig rett, du kommer ikke til å gidde p.g.a. de negative sidene brukermessig.
Det vet og husker jeg fra den tiden.roesok skrev:Er i all hovedsak riktig dette. Kjøpte selv i sin tid et Olympus E-620 bl.a. med tanke på gjenbruk av en del utmerket Zuiko optikk etter min klassiske OM-1. Ser de gamle objektivene blir lite brukt, er mye plunder og heft. Men har du god tid til nødvendige innstillinger så er de gamle Zuiko glitrende rent optisk. Hva med et Olympus PEN?KW skrev:Videre snakket vi om muligheten for at jeg på f.eks. Olympus i denne klassen kan nyttigjøre meg mine gamle Zuikoobjektiver: 28/3,5, macro 50/3,5
samt en zoom 75-150.
Han sa, og jeg tror han har fullstendig rett, du kommer ikke til å gidde p.g.a. de negative sidene brukermessig.
Tenker det ble sagt av en av stemmene i hodet til Ken. Fyren er helt propell og kommer med en mengde tåpelige uttalelser i hytt og gevær.Khanate skrev:Etter hva jeg begriper er Ken Rockwell uavhengig, dvs ikke sponset av noen produsent, selv om Nikon visstnok skal ha forsøkt å få til en avtale.
Jeg tror ikke Ken R har sammenliknet disse to spesielt. Fordelen med D40 var vel størrelse, menysystem og batterilevetid (i følge Ken R). Da D700 dukket opp hevdet Ken R at dette var den beste digitale speilrefleksen i markedet.OAlex skrev:Ken Rockwell er ikke en veldig dyktig fotograf i forhold til hvor mye tid han bruker på mediet. Portrettene hans er preget av underlige orange hudtoner. Tipsene han kommer med kan forsåvidt være gode, men jeg skjønner ikke hvorfor D40 var en favoritt. Jeg gikk nylig fra D40 til D700, og forskjellen er formidabel. Mye større enn Rockwell gir uttrykk for.
Diffraksjon er jo en litt søkt bekymring som bare har betydning om man ser bildene på 100%. Om man bruker f.eks. f/8 så gir jo likevel 24mp et skarpere bilde enn 16 mp, siden sistnevnte mangler skarphet på sensornivå.coolbiz skrev:Jeg som trodde megapixelkrigene var over. 24 Mpix på en APS-C sensor tilsier en pixelstørrelse på mindre enn 4 mikron, som vil si at diffraksjon begynner allerede på f/5,6 eller deromkring.
Samme her. En D400 (pro DX) ligger vel i kortene, men det skulle ikke forundre meg om Nikon også dukker opp med en rimelig fullframe-modell om ikke lenge. En slags FX-versjon av D7000 eller noe tilsvarende.Bach_Man skrev:Jeg føler egentlig ikke behov for noe mer enn de 16mp jeg har med D7000. Ja jeg trenger egentlig ikke noe annet speilreflekskamera på mange år. Men om Nikon hadde lansert et FX-kamera med samme størrelse og oppløsning hadde det riktignok vært fristende, mye pga den store søkeren og en verden av fet optikk som åpner seg (de beste argumentene for fullformat for meg). Å jobbe med 24mp 14bit ukomprimert raw frister lite.