H.Are.Felle
Hi-Fi entusiast
Den forrige OB høyttaleren jeg lagde var en mock-up for å gjøre noen erfaringer, og var ikke godt nok sammenskrudd.
Dette ble hørbart via vibrasjoner ved høyt spillende musikk.
En ny OB høyttaler med mere avstivninger var derfor ønskelig.
Har tenkt på å lage den nye høyttaleren med ramme som er modulbasert med muligheter for å bytte ut moduler og baffel fronter.
T -slot aluminiums profiler ble valgt pga. fleksibilitet i feste måte og allsidige løsninger.
Problemet med dette er at prisen pr. løpemeter er høy ved lange lengder (over meteren)
Må fort regne med 250-400kr meteren med frakt for 30x60 profil.
Men jeg fant en selger som selger avkapp (dvs. lengder under meteren) til en svært hyggelig pris.
Lengder opptil 95cm ble kjøpt for 30 kr stk.
Kjøpte også inn en del 30x30 profiler i tillegg til 30x60.
Festeløsning:
Låsbare vinkelfester
T-slot muttere som kan klemmes inn og blir låst med en fjærbelastet kule.
(tenger ikke å tre disse inn i fra enden)
Her kombinert med vinkelbrakett.
For å forsterke skjøten i tillegg til braketter valgte jeg å tilpasse noen bolter slik at det blir en presspassning når alt er klemt i sammen.
Valgte en acryl plate som hull mal til brakettene som skal lages. Det blir så langt 3 typer x4 stk.
Mattpusset aluminiumen før lakkering.
Prøvesamling. Skruene skal selvfølgelig byttes ut.
Med acryl hull mal er det lett å få plassert t-slot mutterne på riktig sted.
Lakket et strøk.
Med riktige skruer ser det mye bedre ut.
Braketten avstiver skjøten i aluminiumsprofilene i 3 retninger, hvor den siste retningen blir avstivet med en bolt i gjennom 2 profiler. Bolten hjelper også til å presse skjøten i sammen. Siden det er vinkel på fronten må jeg lage tilsvarende vinkel i bolten.
Dette ble hørbart via vibrasjoner ved høyt spillende musikk.
En ny OB høyttaler med mere avstivninger var derfor ønskelig.
Har tenkt på å lage den nye høyttaleren med ramme som er modulbasert med muligheter for å bytte ut moduler og baffel fronter.
T -slot aluminiums profiler ble valgt pga. fleksibilitet i feste måte og allsidige løsninger.
Problemet med dette er at prisen pr. løpemeter er høy ved lange lengder (over meteren)
Må fort regne med 250-400kr meteren med frakt for 30x60 profil.
Men jeg fant en selger som selger avkapp (dvs. lengder under meteren) til en svært hyggelig pris.
Lengder opptil 95cm ble kjøpt for 30 kr stk.
Kjøpte også inn en del 30x30 profiler i tillegg til 30x60.
Festeløsning:
Låsbare vinkelfester
T-slot muttere som kan klemmes inn og blir låst med en fjærbelastet kule.
(tenger ikke å tre disse inn i fra enden)
Her kombinert med vinkelbrakett.
For å forsterke skjøten i tillegg til braketter valgte jeg å tilpasse noen bolter slik at det blir en presspassning når alt er klemt i sammen.
Valgte en acryl plate som hull mal til brakettene som skal lages. Det blir så langt 3 typer x4 stk.
Mattpusset aluminiumen før lakkering.
Prøvesamling. Skruene skal selvfølgelig byttes ut.
Med acryl hull mal er det lett å få plassert t-slot mutterne på riktig sted.
Lakket et strøk.
Med riktige skruer ser det mye bedre ut.
Braketten avstiver skjøten i aluminiumsprofilene i 3 retninger, hvor den siste retningen blir avstivet med en bolt i gjennom 2 profiler. Bolten hjelper også til å presse skjøten i sammen. Siden det er vinkel på fronten må jeg lage tilsvarende vinkel i bolten.
Vedlegg
-
114.7 KB Visninger: 54
Sist redigert: