Octave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Har fått en Black box i hus til min v70, kjempeoppgradering, en allerede god forsterker ble mye bedre-Dynamikk,oppløsning ,kraft og soundstage er nå i en helt annen liga!
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Ser på Facebook at Octave har vert og besøkt Oslo Hifi center, Blir spennende om det kommer en Norsk forhandler ut av dette, Octave fortjener det.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Ser på Facebook at Octave har vert og besøkt Oslo Hifi center, Blir spennende om det kommer en Norsk forhandler ut av dette, Octave fortjener det.
    Det håper jeg også, det er virkelig kremprodukter som gir en eierglede uten sidestykke =) De håndviklete utgangstrafoene er ekte håndverk som gir et skikkelig skyv til musikken.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.683
    Antall liker
    58.609
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Octave på OHC.
    Håper det går i BOX!

    IMG_20180830_095121.jpg


    Produkter jeg har vært 100 % fornøyd med.
    Vellydende, og aldri noe tull.
    Hoffman hos Octave i Tyskland har svart meg på mail samme døgnet de gangene jeg har hatt spørsmål.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hvor er det fint, at Nordmenn endelig har fundet Octave også ;)
    Det er super produkter med en finish og byggekvalitet, som langt overgår andre rørprodukter.
    En lille historie:
    Andreas Hofmann løb som dreng rundt på sin fars transformatorfabrik. Som voksen endte han med at overtage fabrikken.
    Da han siden barnsben havde haft en stor interesse for audio, var det for ham en nem beslutning at begynde at udvikle sine forsterkere,
    når han nu alligevel kunne vikle/udvikle sine egne transformatorer.
    Har mødt ham nogle gange, og han er kompromisløs med hensyn til sine produkter.
    Lokkede lidt med en kammerat, da han alligevel skulle skifte højttalere, og som sagt, så gjort. Han købte en V-110SE med Super Black Box som
    erstatning for hans Gryphon Diablo300, og han skal ALDRIG ha´ Gryphon igen ;)

    Så herfra stort tillykke til de, som allerede har et Octave produkt i stuen. De er som regel kommet for at blive :cool:
     

    slh

    Fersking
    Ble medlem
    06.10.2009
    Innlegg
    4
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    10
    V40 med Dynaudio

    Noen som har tanker om en V40 (ikke SE) vil holde til Dynaudio Special 40? Disse er vel ikke blant de tyngste dynaudio-høyttalerne å drive (har hatt Contour 1.3SE før, det var noe annet) Spiller stort sett på moderate volum i en stue på 25-30kvm.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.683
    Antall liker
    58.609
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har tanker om en V40 (ikke SE) vil holde til Dynaudio Special 40? Disse er vel ikke blant de tyngste dynaudio-høyttalerne å drive (har hatt Contour 1.3SE før, det var noe annet) Spiller stort sett på moderate volum i en stue på 25-30kvm.
    Jeg har ingen erfaring med denne kombien, men tror det kan bli veldig bra.
    Special 40 skal ikke være noen vanskelig høyttaler å få liv i.
    Høyttaleren drives lett med en 60 watt fra Hegel har jeg lest.
    Da tror jeg V40 fikser det også, så lenge rommet ikke er større enn det du oppgir.

    V40 og andre Octave oppleves som kraftigere enn oppgitt effekt, etter min erfaring.
    Dette kan man nok tilskrive usedvanlig gode strømforsyninger, noe som bidrar til høy pris på Octave.
    Umulig å vite før man har forsøkt, så har du mulighet, så prøv før kjøp.
    Vi må få tilbakemeldinger her, hvis du går til handling!:) Lykke til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: slh

    slh

    Fersking
    Ble medlem
    06.10.2009
    Innlegg
    4
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    10
    Takk for råd! Jeg har selv tenkt at jeg trengte V70 i stuen min, men det er jo slett ikke sikkert. For øyeblikket er alt fra eldre V40 til V70SE aktuelt.
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dharmabum har hatt V70 til salgs. Hør med han. Den er enestående med Dynaudio.
     

    slh

    Fersking
    Ble medlem
    06.10.2009
    Innlegg
    4
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    10
    Har lurt på Dharmabum sin V70 en stund, men han har valgt å beholde den. Tyder på godlyd. Har fått et par tilbud, så Octave i stuen tror jeg det blir i løp av kort tid.
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Slh- Bare og glede seg, flotte produkter, masse eier glede.
     

    slh

    Fersking
    Ble medlem
    06.10.2009
    Innlegg
    4
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    10
    Hadde spørsmål om forskjellige strømforsyninger på V40 og fikk svar på mail fra sjefen i Octave etter et par timer. God kundeservice og tydeligvis.
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Gratulerer, ser ikke hva du pakker ut men bare og glede seg..
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har lenge vært nysgjerrig på Octave. Det virker som det er lite å finne brukt omkring, og det er kanskje ett bra tegn ?
    Etter å ha vurdert de forskjellige preampene til Octave så syntes jeg den modellen som nå står her og spiller kunne være ett bra kompromiss med tanke på ytelse/pris. HP 300SE har mye til felles med toppmodellen 700SE. Justerbar gain og trafoer på utg og egen separat psu, for å nevne noe. Akkurat det ned trafo på utg er noe jeg har positiv erfaring med fra min diy dac. De gir god dynamikk og skikkelig trøkk når en drar på.

    Siden Octave er kliss ny blir det for tidlig å beskrive lyden sammenlignet med min forrige preamp fra japanske SPEC, foreløpig, men kan si såpass at Octave evner å frambringe mer av det såkalte brystkasse trøkker når en spiller høyt. Uansett blir det helgekos foran alteret denne helga.
     

    Vedlegg

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.683
    Antall liker
    58.609
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Gratulerer med HP300SE, Musicman. Tipper det er den eneste i Norge. (SE og svart)
    Morsomt om du forteller litt mer når du har blitt kjent med den.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da har ampen rundet +100 timer. De første timene låt det ikke noe særlig. Dårlig utklinging og oppløsning. Begynte å bli litt bekymra etter ett par-tre døgn med kontinuerlig spilling. Så, den fjerde dagen løsna det skikkelig. Steike for en forvandling, minte meg på den gangen EC AW-400 monoblokkene var nye. Nå er det bare en fryd å lytte til Octave, og nå savnes ikke min tidligere preamp fra japanske SPEC. SPEC er fortsatt en meget bra preamp i mine ører, men Octave gir litt mere kjøtt på beinet og oppleves å ha mer kraft/dynamikk, og dette kler jbl som hånd i hanske. SPEC låt noe lysere enn Octave som på sin side virker å ha mere baller. En tungtveiende grunn for å skifte over til Octave er å kunne eksperimentere med forskjellige rør. Nå hevder Octave selv at de originale røra er nøye valgt ut og skal være optimale til denne ampen. Det er bare to stk rør, e81cc (tungsol) og e88cc(ukjent).

    En kamerat som nylig bytta ut røra i sin Einstein preamp opplevde stor forbedring når de nye nos røra fra Phillips SQ gold pin kom på plass, dermed ble fristelsen for stor og nos Siemens Halske triple mica og Phillips SQ ble bestillt fra Audiomix.

    De originale røra. Legg merke til hvor langt e88cc røret er i forhold til e81cc.
     

    Vedlegg

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Jeg kjenner bare merket fra litt titting på messa i München, men kunne gjerne tenkt meg å teste en slik pre. Økonomien er dessverre litt for uoversiktlig for å kjøpe noe nytt nå, men får håpe at merket blir i Norge en stund fremover.

    Har du testet justerbar gain? Høres lurt ut hvis det fungerer.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Justerbar gain fungerer. Bruker low gain nå, men har bytta mellom low og medium. Synes medium gain oppleves mere dynamisk, men muligens noe mindre homogent. Uansett har lyden falt i smak foreløpig, er godt fornøyd, så får tiden vise om det vil fortsette slik.

    Når en ser på bildet av ampen så er det god plass på høyre siden innvendig. Dette fordi den ikke har phono innebygget.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.683
    Antall liker
    58.609
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det høres ut som det blir bra med HP300se Musicman.:)
    !00 timer er bra, men jeg tror du kan vente enda mer fylde og vider soundstage og rom etterhvert,
    (Uten å ha hørt med egne ører, så det er gjetting)
    Har ikke prøvd Siemens i pre-delen i V80, men etterhvert mye annet.
    Dette handler om tilpassing til ønsket lydsignatur i anlegget, så det er ikke sånn at en type rør er best for alle.
    I min V80 og mitt anlegg har jeg nå brukt NOS Brimar CV 4003 Trustworthy en god stund.
    De er produsert på 50 tallet, og begynner å bli litt vanskelig å få tak i til vettug pris.
    NOS Mullard er også bra, og det låter litt fetere, men også rundere i frekvensfløyene så det blir litt mindre "snap" og dynamikk. På f.eks kvinnevokal er Mullard uovertruffent i mitt anlegg, men det er jo artig med litt futt og fart også.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    bluesbraker@

    En kommentar til «thrustworty» røra. Dette er ny produksjon etter gammel oppskrift. Har hatt disse tidligere på Mc-275, og de er meget bra. Nå er imidlertid Paul Watson,som står bak thrustworty, så skral helsemessig at det er slutt på produksjonen. Dermed er disse også over i kategorien nos etterhvert.

    Edit; ser nå at du skriver Brimar thrustworty. Visste ikke at de også brukte denne betegnelsen. De jeg tenker på er Golden Dragon sine.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da har det gått 3 mnd, og HP-300SE har fortsatt oppholdstillatelse. Har sammenligna stock røra mot gode nos rør, og forskjellen er ikke stor. En anelse mere detaljer og en mellomtone som er ett hakk mere naturlig. Er slett ikke sikker på at jeg hadde bestått en blindtest, men for min del liker jeg å ta tiden til hjelp og ikke stresse med å høre etter forskjeller. Det får komme etterhvert hvis det i det hele tatt er noen forskjell. Uansett virker det som Octave vet hva de gjør.

    Sendte en mail for å høre om hvilken dobbeltriode som står i originalt, og ett kjapt svar kunne fortelle at det var en russisk dobbel triode til den svimlende sum av 6,5 euro https://www.btb-elektronik.de/artikel/522810
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Vinyl på Octave HP-300SE er kos. Har bestilt Mullard for å teste ut mot Tung Sol og Siemens Halske. Siemens er litt over på den analytiske siden, mens Tung Sol virker ganske så nøytralt. Med Mullard håper jeg på litt varm og smooth lyd. Blir spennende å høre etterhvert. Uansett har Octave innfridd.
     

    Vedlegg

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.683
    Antall liker
    58.609
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Flott oppsett musicman!
    Sjelden platespiller du har.
    Aldri sett eller hørt. Ser bra og fornuftig ut.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Takker gutter. Racket er diy og platespilleren er laga av den eksentriske svensken Roger Sperrling.
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    Nyt medlem i den - alt for lille - OCTAVE klub melder ind her!

    Efter mange overvejelser om opgradering af mine Mark Levinson No.434 gav jeg op med at finde et sæt No. 33H og begyndte at teste andet udstyr.
    Jeg har en Sony N1 effektforstærker (og P1 forforstærker) men dette benyttes i et andet rum, så det blev flere andre forsøg inden jeg kom til at tænke på Octave.
    Nu står der et sæt næsten nye MRE 220 monotrin og spiller her.

    Siden første minut har smilet været stort :) og jeg må sige det er en af de større opgraderinger jeg har gjort!

    Næste må være at teste med Blck Box eller Super Black Box for at se om det giver 'det lille ekstra' :cool:

     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.683
    Antall liker
    58.609
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nyt medlem i den - alt for lille - OCTAVE klub melder ind her!

    Efter mange overvejelser om opgradering af mine Mark Levinson No.434 gav jeg op med at finde et sæt No. 33H og begyndte at teste andet udstyr.
    Jeg har en Sony N1 effektforstærker (og P1 forforstærker) men dette benyttes i et andet rum, så det blev flere andre forsøg inden jeg kom til at tænke på Octave.
    Nu står der et sæt næsten nye MRE 220 monotrin og spiller her.

    Siden første minut har smilet været stort :) og jeg må sige det er en af de større opgraderinger jeg har gjort!

    Næste må være at teste med Blck Box eller Super Black Box for at se om det giver 'det lille ekstra' :cool:

    Det er godt du er fornøyd. 👍
    Hvilket resultat/forbedring du får med Black Box eller Super Black Box avhenger av hvilke høyttalere du bruker.
    Har du høyttalere som er vanskelig å drive er det absolutt verdt å vurdere.
    Lykke til.
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    @bluesbreaker
    takk takk - højttalerne er fra Danske Peak Consult (Princess Limited - 3 veis med 2 7" bas) der driller lidt med lavere impedans, men både mine (gamle) Levinson, min Sony N1 og Viola Labs Symphony klarer dem fint, så det er ikke en 'dræber' at spille på.
    Ingen af transistor forstærkerne gør det så charmerende som OCTAVE gør det nu. Men f.eks Sony N1 har bare flere 'muskler' så en test bliver det med sikkerhed...
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.683
    Antall liker
    58.609
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @bluesbreaker
    takk takk - højttalerne er fra Danske Peak Consult (Princess Limited - 3 veis med 2 7" bas) der driller lidt med lavere impedans, men både mine (gamle) Levinson, min Sony N1 og Viola Labs Symphony klarer dem fint, så det er ikke en 'dræber' at spille på.
    Ingen af transistor forstærkerne gør det så charmerende som OCTAVE gør det nu. Men f.eks Sony N1 har bare flere 'muskler' så en test bliver det med sikkerhed...
    Det er en sjelden høyttaler her til lands, men i siste utgave av HiFi News er det en som har Peak Consult Princess høyttalere. De blir beskrevet som å gjengi meget åpent.
    Ellers vil jeg tro at de fleste er solgt i DK (?)
    Jeg driver Magnepan med min V80 m Super Black Box, noe folk ofte er skeptisk til før de har hørt kombien.
    Octave fungerer bra på lavohmige høyttalere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn