Octave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    @bluesbreaker takk - jeg funderede længe på at skifte koncept og gå efter den ye den V70A - men integreret ville betyder flere bokse med DAC og andet, så jeg holder fast i nuværende ML No. 526s
    Princess med subwoofere er ganske unikke, tror det var 50 sæt totalt. Peak sælges vist mest i Tyskland og Asien (som mye andet high end). Men mit sæt bliver stående for nu.
    Så er det bare at finde Black Boxe...
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.631
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke mye liv her i leiren 😇
    Melder meg inn i Octave klubben- spiller på HP 300 SE og RE 320 for tiden. Stor stas!
    Super Black Box er på vei hit etter jula.
    Gratulerer med et godt forsterkersett. 👍
    Hvilke høyttalere og hva spiller du på ellers?
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    DD997B59-8840-48F7-BE17-967D83EE47EF.jpeg


    Marten Parker Trio, Aqua La Scala II DAC, Oracle Delphi V med Audiomods 6 og EMT JSD 6 - bruker RIAAen i Octave forforsterkeren. 😊
    (Høyttalerne står litt for langt frem på bildet - de trives bedre nærmere veggen 😉)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.631
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Flott anlegg. 👍
    Bra stemning på Bob Marley-plata du har på veggen. I-Threes (kordamene) løfter det til det helt store. 🙂
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Flott anlegg. 👍
    Bra stemning på Bob Marley-plata du har på veggen. I-Threes (kordamene) løfter det til det helt store. 🙂
    Takk -
    ja, plata er supert! Den arvet jeg fra onkelen min ca. 35 år siden og er fortsatt en av favorittene mine. Den var med og lå frøet til musikk- og ikke minst hifi hobbyen.
    Sammen med The Crusaders - The 2nd crusade og en svær sølv Pioneer receiver med hjemmesnekra høyttalere på 30kg hver.

    35985369-095E-448C-AAC2-5EF7DAF82395.jpeg
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Da kom en SBB i huset - eller heller en SSB- skulle ja gjerne heller hatt den i svart 😅

    Enda ett hakk mer presis, ett hakk mere definert, ett hakk bedre 3D, enda ett hakk klarere…
    Det er klart en forbedring men jeg tror at jeg hadde angret litt hvis jeg hadde kjøpt den nytt til full pris.

    Effektforsterkeren gjør en veldig god jobb med Parkerne fra før.

    Har forresten byttet ut inngangs- og driverrørene til NOS Siemens&Halske.
    Anbefales!

    349B1BF0-679A-4202-9186-55DF177798FC.jpeg
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Bytte ? 😇

    De er ikke så lett å komme over på brukten, så en tar det en får. 😉
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Hmm- ser ut som om min RE 320 + SBB likevel får pusteproblemer med mine Marten Parker Trio...
    Tydelig klipping oppover i frekvensene når jeg spiller spor med mye dypbass.

    Ikke at dette skjer så veldig hyppig og enkelte pulser ser ut til å gå greit - Hans Zimmer er liksom ikke det dagligdagse musikkprogrammet- men en begynner å lure på hva en muligens går glipp av når forsterkeren opererer så "close to the edge".

    Et alternativ kan selvfølgelig være å dele aktivt og avlaster høyttalerne/forsterkeren med subber- men jeg er litt usikker om jeg må inngå en eller annen kompromiss oppover når jeg gjør det.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Noen her som ordnet seg HP 500 SE og MRE 130 som lå til gi bort pris på finn? Hadde jeg ikke vært i end game modus selv hadde jeg slått til, er vel årets kjøp til rundt 60k samlet!
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Vurderte er par minutt- men det var feil farge. ;)
    Det var ett kupp, ja.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Noen her inne som vært så heldig og kunne sammenligne HP300 SE med HP700 SE?
    Oppgraderingsspøkelsen sitter og hvisker meg i ørene.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har vurdert 700-SE, men synes prisforskjellen er såpass stor at jeg tviler på at det er værdt det. HP 300-SE spiller veldig bra i mitt anlegg. Bytta ut det originale russiske 12at7 røret med ett Gold Lion, og fikk mer detaljer og klarere lyd. Har også testet ut Mullard,Phillips goldpin og noen andre som jeg ikke husker i farta. Inntil videre brukes Gold Lion, og jeg er strålende fornøyd.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Ja, prisen er stiv og den går bare én vei…

    Jeg har akkurat byttet til Siemens E88CC og er ikke helt sikkert om det ikke ble litt mye av det gode. Skal gi den noen timer. Lyden ble litt vel frempå. Det virket litt mere avslappet med originalrøren.

    Hadde vært interessant å lånt et øre til oppsettet ditt. :)
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Ja, prisen er stiv og den går bare én vei…

    Jeg har akkurat byttet til Siemens E88CC og er ikke helt sikkert om det ikke ble litt mye av det gode. Skal gi den noen timer. Lyden ble litt vel frempå. Det virket litt mere avslappet med originalrøren.

    Hadde vært interessant å lånt et øre til oppsettet ditt. :)
    Synes selv at de mest lineære rørene a la Telefunken og Siemens blir for mye transistorpreg på octave. Foretrekker det beste fra Mullard /Philips utifra det jeg har benyttet på Octave.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ja, prisen er stiv og den går bare én vei…

    Jeg har akkurat byttet til Siemens E88CC og er ikke helt sikkert om det ikke ble litt mye av det gode. Skal gi den noen timer. Lyden ble litt vel frempå. Det virket litt mere avslappet med originalrøren.

    Hadde vært interessant å lånt et øre til oppsettet ditt. :)
    Enig i det med Siemens. Prøvde ett tripple mica (12-at7) og det ble for «hot», eller klinisk. E88 røret er for tiden Phillips Goldpin.

    Hvis du er i sona Ålesund-Moa området så er det bare å ta kontakt, bare koselig med lyttebesøk.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Synes selv at de mest lineære rørene a la Telefunken og Siemens blir for mye transistorpreg på octave. Foretrekker det beste fra Mullard /Philips utifra det jeg har benyttet på Octave.
    Ja, Octave trenger rør som ikke er for «transistor-aktige». Trikset er vel å bruke rør som tilfører litt varme. Det synes jeg kler Octave godt. Må nevne dynamikken/stramheten i min pre. Det er ingen av mine tidligere preamper som kommer opp mot HP-300SE når det kommer til «trøkk», og i mitt tilfelle passer det godt til MC blokkene, som i mange tilfeller kan låte litt for rause nedover i bassen. Her bidrar Octave positivt og holder Mc’ene i øra så det ikke bikker over og blir for boomy, som det ofte kan bli med Mcintosh hvis dårlig matchet.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Men bassen er såå mye bedre med Siemens røra. ;)

    Bestilte meg et 6N23P for å teste.

    Hvis du er i sona Ålesund-Moa området så er det bare å ta kontakt, bare koselig med lyttebesøk.
    Har kortere vei fra jobb til Ålesund enn hjem til Aukra. ;) så de ter ikke umulig å få til.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Fanken- gravet ut en gammel Siemens CCa fra skuffen. Den er dessverre rimelig oppbrukt ifølge målingene, men for en lyd! Noe helt annet enn den E88CC. Like oppløst men langt ifra så hot i toppen og mye mere behagelig.
    Nå skjønner jeg hvorfor de er så dyrt. Tror, at jeg må se meg om etter en sånn en når lommepengene kommer.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Kort innpå. De som hevder Siemens Cca og Telefunken e88cc Diamond låter "likt" , kan ikke ha testa cca fra 50-60 tallet i hvert fall??? Cca er mer balansert og stikker ikke ut noen plass i registeret, Telefunken er mer frempå og dynamisk IMO
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Her var det Siemens E88CC ;) , men konklusjonen er den samme. :) Den ble for slitsom i lengden.
    En god indikator er akkurat her og nå da jeg ikke har sovet allverden i natt og er rimelig sliten. Da må lyden ikke være masete i tillegg. :LOL:
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Hele greia med Octave ER jo at de spiller på rørets fortreffelige egenskaper (hurtighet, snert og utklinginging- feilaktig benevnt som "transistor" lyd, er ALT annet enn det...... ) ingen romantisk, bløt lyd å spore der🤣 Rør har man for HELT andre grunner enn den allmenne oppfatningen virker å være IMO🤞👍 PS! hvis du er sliten, legg deg- ikke kluss med rlra😅😅😅
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Point taken- men jeg står på mitt ;) CCa røra er det som matcher best i denne konfigurasjonen.
    Jeg har Siemens rund baut som alle andre smårør, også som drivere i effektforsterkeren, og settet spiller langt ifra rørete eller som de fleste oppfatter som rørlyd som du skriver.
    Men akkurat denne ene E88CC i forforsterkeren, i tillegg til den Siemens E81CC som også sitter i pre'n, dro det litt over streken. CCa har de samme kvalitetene, oppløsningen, tonaliteten, snert, osv. men spiller mer "sofistikert" hvis du vil. Balansert, skrev du, er vel rettest.
    Mulig at den andre røra kommer seg litt til etter en titalls timer med innspilling.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Høres ut som vu har samme erfaring med Cca da (du sammenlignet med Siemens E88cc (antar av nyere produksjon) heg sammenlignet med, Telefunken Diamond. Vet du om du har de "beste" 50/60 talls Cca røra?

    Np har jeg ikke hørt nyere Octave enn 10 år gammelt utstyr, men ut fra det dere beskriver holder de på signaturen sin i nyere versjoner igså. Mye bedre å "tune" lydsigbatur når den er som dere beskriver, enn å forsøke å hente sprut (som ikke finnes) i sedat utstyr ned "treig" lyd. MEN mener da å ha sett at du solgte din integrerte Octave??? har du gått for separat ore/power fra samme produsent kanskje?
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Har aldri hatt integrert fra Octave, jeg. :) Den siste integrerte rørampen jeg hadde var en 345 fra Mastersound. ;) og før det (når jeg bodde på Østlandet) var det en Pear Audio.
    Aner ikke hvilken CCa røra det er - de fikk jeg med en DAC opp fra Tyskland hvis jeg husker rett - eller det var med Pear Audio ampen som også kom derifra. Men det er 20 år siden. Godt mulig at det er noen av bedre årgang. Han som solgte de hadde god peiling på rør.
    Er på pre/power fra Octave, ja. Kjøpt i fjor.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Ahhh. Jeg som trodde forsterkeren var integrert🤣🤪 Der ser du, følger ikke godt nok med😱, men var det et rent sluttrinn du hadde ute for salg da???
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Jepp- men det ser ut som om det er lite interesse for denslags.
    Ikke at jeg blir lei for det ;) den spiller superbra og det er ja en viss synergi med preampen. En burde kanskje sikre seg et sett med KT150 til før de ble tom i vesten.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Jepp- men det ser ut som om det er lite interesse for denslags.
    Ikke at jeg blir lei for det ;) den spiller superbra og det er ja en viss synergi med preampen. En burde kanskje sikre seg et sett med KT150 til før de ble tom i vesten.
    Absolutt, ingenting som tyder på at konflikten går over med det første🥴 Aldri hørt Octave med annet enn KT-88 jeg, men de integrerte og pre/power fra den tida låter i hvertfall med "fart og fres" 👌👍
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Håpløst å si, helt ukjente høyttalere (fra Audio Physics), null å sammenligne med. Gjenkjente imidlertid
    Signaturen til Octave fra andre oppsett-kjapt, friskt og levende med masser av klangfarger og luft her😅 (men så er jo jeg uforbedeelug rørhue da... Absolutt ikke å feste lit til✌🥶😱)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn