Heisann brunBar!
Det er selvsagt lov å spørre!
Jeg vil si vi har alle tre. Det er bare det at for å gjøre det mer håndfast så bruker vi andre begrep.
Frekvensrespons, spredningskontroll, forvrengning og etterklang.
-Frekvensrespons:
Her kommer det an på hvor en måler og hva en måler etter, de høye frekvensene dempes mer jo lenger unna en måler.
Her er bilde som viser litt veiledende hva en kan ønske i lytteposisjon:
For min egen del har jeg ikke ulik kurve som den som er for "Trained listeners"
Mulig jeg er litt feit i bassen siden spiller mye dårlig innspilt Metal
-Spredningskontroll:
Det er ønskelig at en høyttaler har jevnt spredningsforløp, eller polarrespons. Da blir refleksjoner og rombidrag jevnere.
Veldig ujevn spredning, dvs brå utslag, gir utslag på frekvensrespons i lytteposisjon.
-Forvrengning:
I det en går for store høyttalere, f.eks hornsystemer eller linjekilder, så får en god kapasitet.
Da vil automatisk forvrengning gå ned.
Herunder ligger også hva drivere en benytter og at de spiller komfortabelt i sitt arbeidsområde.
-Etterklang:
Her er det akustikk og rom.
Ikke alltid like godt å gjøre noe med i f.eks en stue.
Men en kan velge plassering av høyttalere der det gjør seg best, og en kan møblere så det blit litt "lunt".
De tøffeste gutta kjører fult ut med demping i egne lytterom.
Det krever store tiltak i bassområdet. En kan også her gå for aktiv demping i form av DBA eller SBA system.
-DSP:
Med DSP kan gjøre veldig mye med frekvensrespons.
Polarrespons får en ikke gjort så mye med i en DSP, ikke forvrengning heller.
Akustikk bør en også gjøre mest mulig fysisk, spesielt over Schrøder frekvens.
Det fins DSP med gode romkorreksjoner som en kan prøve, disse programmene er for å rydde opp i bassområdet under Schrøder.
-Schrøder frekvens:
Dette er en frekvens som skiller der rommet fungerer som reflektor og resonator. Pleier som regel ligge rundt 200hz, litt høyere for mindre rom, lavere for større rom.
Over Schrøder frekvens så reflekteres lyd på flatene i rommet.
Under Schrøder så fungerer rommet som en resonator og forsterker i bassområdet.
Mitt anlegg har ikke stell på absolutt alt dette, men gjør så godt jeg kan med de forutsetningene som er tilstede.
Også har det med interesse, jeg er mest opptatt av horn, kompresjonsdrivere og 15 tommere. Derfor har jeg balt mest med det
Håper dette gjorde et lite innblikk, også er det bare å google i vei og lese på det som interesserer.
Her er et lite foredrag fra godeste Floyd Toole som går an å se på.
Han har jobbet for Harman som bl.a. lager JBL.